MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Beste Gitarist

zoeken in:
EVANSHEWSON
Hij zal nooit een wereldster worden, maar ik wil de volgende artiest die steeds in de schaduw speelt van een grote vedette (Boudewijn de Groot) graag eren voor zijn voortreffelijk gitaarspel :

Jan de Hont (gitaar),
is van 1942, maakte deel uit van o.a. ZZ & de Maskers, Neerlands Hoop, Bram Vermeulen & de Toekomst en The Magnificent 7.
Werkte mee aan de musicals: " 'n Kanibaal als jij en ik" en "De zoon van Louis Davids".
Nam platen op met Chubby Checker, The Cats, Jaap Decker, The Scene, Fay Lofsky, Jan Rot, Guido Belcanto, Jan de Wilde en Boudewijn de Groot. Is op dit moment ook weer actief met z'n oude band: De Maskers.
Speelde de laatste Boudewijn tour "het vuur uit z'n gitaar".

Een KEI van een gitarist is Jan, ik heb hem al meerdere keren met Boudewijn's orkest live bezig gezien en gehoord : petje af, echt waar!

Harald
Jeff Beck

mat
Django Reinhardt

(afbeelding)

Niemand heeft Rory Gallagher genoemd, dus dan doe ik het maar.

Ik zeg niet dat hij de beste gitaarist , maar hij is heel goed .
En hij is ooit in de jaren 70 uitgeroepen tot beste gitaarist .

Jan Akkerman

Discussies over beste gitarist ... zinloos ...
Maar nu ik sinds heel lang weer in een Dire Straits-periode zit, blijft Mark Knopflers gitaarspel me echt bekoren. De mans stijl is echt uniek en vol emotie / warmte.
Misschien zijn er betere gitaristen, maar ik ken er geen die even warm is. Een beetje Chris Rea ook, maar Mark speelt sterker, heel wat zelfs. Chris' stem is dan wel mooier.

Buckethead, Jordan is echt niet normaal meer..

LocoHermano
Wie de beste is mag een ander bepalen, maar mijn favorieten zijn Frank Zappa, Eddie Hazel (Funkadelic), J. Mascis (Dinosaur Jr.), Ace Frehley (KISS), Mick Taylor (Stones) en Billy Gibbons (ZZ Top)

Johnny Winter, de oude (jaren'60 en '70) Clapton, Jimi Hendrix, Django Reinhard,

Mick Taylor, Brian Jones, eric Clapton, david Gilmour, Jeff Beck, BB King, Mark Knopfler, Jimmy Page, Steve Lukather, jimmy Hendrix, Jan Akkerman, Slash.
Het zijn er zoveel, maar goed als ik er dan één mag noemen dan wordt het Mick Taylor )luister maar naar bijvoorbeeld Time waits for no one of Can´t you hear me knockin´ van de Stones.

Geinspireerd door de prachtige stukken die Sheplays plaatste:

Julian Bream Villa Lobos P...

John Williams and Julian Bream

Deze heren hebben geen emmer op hun kop nodig.............

Ik heb ooit in London een dubbelconcert gezien van Williams en Bream, kan me alleen de zaal niet meer herinneren,
maar dat was twee uur met samengeknepen billen, op het puntje van de stoel, en de kaak bijna op de knieen van verbazing en bewondering.

Van de stukken die Sheplays plaatste, vind ik Yepes het boeiendst; wat een hypnotiserende uitvoering van Concierto d'Aranjuez.

Bij het stuk van Les Paul denk je in het begin: ah gewoontjes, maar gaandeweg verbaast hij je toch. Mooi dat hij hier tussen staat: kunnen we zeggen zonder hem geen Page, geen Slash etc? Ze hadden zonder hem in ieder geval op een andere soort gitaar gespeeld.

Allemaal niet zo verfijnd, maar van wat Björn Berge uit zijn gitaar haalt word ik toch altijd weer blij...

Allemaal niet zo verfijnd,

hoe ( of wat) bedoel je dit Lebowski?

Allemaal niet zo verfijnd als een Bream of Williams bedoelde ik.

Sheplays
Oldfart, fantastisch die opname met Julian Bream!

Hier nog een stukje Julian Bream: El sombrero de tres picos, het gedeelte The Millers Dance van Manuel de Falla.

Andres Segovia - Asturias van Albeniz mag in mijn rijtje niet ontbreken.

fredpit
Wes Montgomery a.k.a. The Thumb

Dat van die duim heb ik nooit geweten; begrijp ook nu pas waarom zijn toon altijd zo 'warm' klonk. Prachtig fred.

Wat is er toch veel moois buiten de platgetreden paden van de alledaagse popmuziek........

fredpit
of het technisch hoogstaand is durf ik niet te zeggen maar ik vind het een prachtig (enkel) gitaarriedeltje
bert jansch

Robbie Robertson
BB King
Jesse Ed Davis

Pardon, uiteraard ook Al Wilson (Canned Heat)

EVANSHEWSON
Er kan er maar ééntje in het gitaarklasje de meeste puntjes halen en dat blijft natuurlijk met lichtjaren voorsprong ;

DAVID GILMOUR.

Voilà!

tondeman
fredpit schreef:
of het technisch hoogstaand is durf ik niet te zeggen maar ik vind het een prachtig (enkel) gitaarriedeltje
bert jansch

Prachtig

EVANSHEWSON schreef:
Hij zal nooit een wereldster worden, maar ik wil de volgende artiest die steeds in de schaduw speelt van een grote vedette (Boudewijn de Groot) graag eren voor zijn voortreffelijk gitaarspel :

Jan de Hont (gitaar),
is van 1942, maakte deel uit van o.a. ZZ & de Maskers, Neerlands Hoop, Bram Vermeulen & de Toekomst en The Magnificent 7.
Werkte mee aan de musicals: " 'n Kanibaal als jij en ik" en "De zoon van Louis Davids".
Nam platen op met Chubby Checker, The Cats, Jaap Decker, The Scene, Fay Lofsky, Jan Rot, Guido Belcanto, Jan de Wilde en Boudewijn de Groot. Is op dit moment ook weer actief met z'n oude band: De Maskers.
Speelde de laatste Boudewijn tour "het vuur uit z'n gitaar".

Een KEI van een gitarist is Jan, ik heb hem al meerdere keren met Boudewijn's orkest live bezig gezien en gehoord : petje af, echt waar!

Amen To That.

Ontopic:
George Harrison
Eric Clapton
Jimi Hendrix

Het is wel leuk om de beste gitarist te noemen maar niet echt interessant.
Beter is het samenstellen van je eigen band.

Mijn band zou bestaan uit:

Gitarist: Johnny Marr (The Smiths)
Basist: Jean Jacques Burnel (The Stranglers)
Drums: Bill Bruford (Yes)
Orgel: Ray Manzarek (The Doors)
Zang: Nick Cave

Eenieder kent elk solootje tot op de noot meeneurien (Killer Queen, Crazy Little Thing, noem ze maar op). 1 nootje verkeerd naspelen en de tenen krommen. Elk nootje immer op de juiste plek. Voorts een enorme hoeveelheid geluiden uit 1 (zelfgemaakte) gitaar. Het geluid van complete jazzbands komen uit die ene plank en man's vingers. Niet voor niets de favoriete gitarist van gitaarwonders als Eddie van Halen en Joe Satriani. Daarom dus: BRIAN MAY !!!!!

Brian May met z'n solo op Live at Wembley; echt fantastisch!!
EricvO schreef:
Eenieder kent elk solootje tot op de noot meeneurien (Killer Queen, Crazy Little Thing, noem ze maar op). 1 nootje verkeerd naspelen en de tenen krommen. Elk nootje immer op de juiste plek. Voorts een enorme hoeveelheid geluiden uit 1 (zelfgemaakte) gitaar. Het geluid van complete jazzbands komen uit die ene plank en man's vingers. Niet voor niets de favoriete gitarist van gitaarwonders als Eddie van Halen en Joe Satriani. Daarom dus: BRIAN MAY !!!!!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:26 uur

geplaatst: vandaag om 17:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.