Muziek / Toplijsten en favorieten / De Beste Gitarist
zoeken in:
0
geplaatst: 12 juli 2008, 00:32 uur
In mijn beleving bestaat er niet zoiets als een 'beste gitarist' , maar ik wil er best een paar noemen die ik op zijn zachtst gezegd 'goed' vind :
Django Reinhardt
Stevie Ray Vaughn
Jimi Hendrix
Jimi Page
Paco de Lucia
John McLaughlin
Paul Masdival
Steve Vai
Trey Azagthoth
Django Reinhardt
Stevie Ray Vaughn
Jimi Hendrix
Jimi Page
Paco de Lucia
John McLaughlin
Paul Masdival
Steve Vai
Trey Azagthoth
0
Father McKenzie
geplaatst: 12 juli 2008, 07:48 uur
Mijn favoriete gitaristen zijn (daarom niet persé de beste ter wereld, en ik ken er méér niet dan dat ik er wel ken!);
Neil Young (niemand speelt zo "staccato" als The Loner!)
Jimi Hendrix
Jimmy Page
Steve Miller
Stevie Ray Vaughan
Carlos Santana
David Gilmour
Eric Clapton
The Edge
Mark Knopfler
De volgorde is voor mij niet zo belangrijk, als NEIL YOUNG maar van boven staat, haha!
Maar uiteraard, iemand zei dit al eerder;
er bestaat geen "beste" gitarist, muziek is puur subjectieve beleving, iedereen heeft andere favorieten, toch?

Jimi Hendrix
Jimmy Page
Steve Miller
Stevie Ray Vaughan
Carlos Santana
David Gilmour
Eric Clapton
The Edge
Mark Knopfler
De volgorde is voor mij niet zo belangrijk, als NEIL YOUNG maar van boven staat, haha!
er bestaat geen "beste" gitarist, muziek is puur subjectieve beleving, iedereen heeft andere favorieten, toch?

0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 15 juli 2008, 18:57 uur
Father McKenzie schreef:
Mijn favoriete gitaristen zijn (daarom niet persé de beste ter wereld, en ik ken er méér niet dan dat ik er wel ken!);
Jimi Hendrix
Jimmy Page
Steve Miller
Stevie Ray Vaughan
Carlos Santana
David Gilmour
Eric Clapton
The Edge
Mark Knopfler

Jimi Hendrix
Jimmy Page
Steve Miller
Stevie Ray Vaughan
Carlos Santana
David Gilmour
Eric Clapton
The Edge
Mark Knopfler

Tuurlijk, dat is het voordeel van deze website: je mag van mening verschillen en je leert altijd iets bij. Je lijstje is bangelijk: niet alle gitaristen zijn mijn "genre" maar ik erken wel hun vaardigheden. Content dat Stevie Ray er ook tussen staat: die kon ongelooflijk spelen.
0
geplaatst: 15 juli 2008, 20:12 uur
TONY IOMMI
Without a doubt.
Als ge u compleet stil kunt houden op een der volgende nummers ben je gewoon vast van beton gemaakt.
Paranoid (music video 1970)
Into the void (live Ozzfest 2005)
Neon Knights (music video 1980)
Headless Cross (music video 1989)
Without a doubt.

Als ge u compleet stil kunt houden op een der volgende nummers ben je gewoon vast van beton gemaakt.

Paranoid (music video 1970)
Into the void (live Ozzfest 2005)
Neon Knights (music video 1980)
Headless Cross (music video 1989)
0
geplaatst: 16 juli 2008, 19:01 uur
Mijn persoonlijke favorieten zijn David Gilmour en JJ Cale.
Ze spelen volgens het principe dat Miles Davis hanteert op de trompet: geen tweehonderd noten per seconde, maar perfect gedoseerd en elke noot is raak.
Ook voor volgende gitaristen heb ik een boontje (willekeurige volgorde):
Stevie Ray Vaughn
Charlie Christian
Lonnie Johnson
Jimmy Page
Jimmy Hendrix
Django Reinhardt
Ritchie Blackmore
Frank Zappa
Mark Knopfler
Tom Morello
John Petrucci
Peter Green
John Frusciante
Ze spelen volgens het principe dat Miles Davis hanteert op de trompet: geen tweehonderd noten per seconde, maar perfect gedoseerd en elke noot is raak.
Ook voor volgende gitaristen heb ik een boontje (willekeurige volgorde):
Stevie Ray Vaughn
Charlie Christian
Lonnie Johnson
Jimmy Page
Jimmy Hendrix
Django Reinhardt
Ritchie Blackmore
Frank Zappa
Mark Knopfler
Tom Morello
John Petrucci
Peter Green
John Frusciante
0
geplaatst: 3 oktober 2008, 22:54 uur
Ik ken niet alle gitaristen dus de beste is heel persoonlijk; het ligt ook aan je smaak maar ik noem een paar die ik erg goed vind in een bepaalde muzieksoort en hier nog helemaal niet genoemd zijn. (en een paar wel)
country Chet Atkins
fingerpicking John Renbourn ( zie Rosslyn - youtube! )
Jazz Wes Montgomery
Blues Rory Gallagher
Latijns Baden Powell
Rock Frank Marino
Bizar Frank Zappa
All Round Tommy Emmanuel
En voor degenen die het over technische gitaristen hebben ; Lenny Breau oa door Atkins, Emmanuel en Pat Metheny als de grootste ooit omschreven die met z'n techniek lichtjaren vooruit was op de zevensnarige gitaar toen er eigenlijk nog niemand op zo'n gitaar speelde.
Vooral op het gebied van harmonie is er nog steeds niemand die zo ver gaat als dat hij al zo'n 30 jaar geleden deed.
Aan degenen die Bjorn Berg noemden; bedankt, ik had nog nooit van hem gehoord.
country Chet Atkins
fingerpicking John Renbourn ( zie Rosslyn - youtube! )
Jazz Wes Montgomery
Blues Rory Gallagher
Latijns Baden Powell
Rock Frank Marino
Bizar Frank Zappa
All Round Tommy Emmanuel
En voor degenen die het over technische gitaristen hebben ; Lenny Breau oa door Atkins, Emmanuel en Pat Metheny als de grootste ooit omschreven die met z'n techniek lichtjaren vooruit was op de zevensnarige gitaar toen er eigenlijk nog niemand op zo'n gitaar speelde.
Vooral op het gebied van harmonie is er nog steeds niemand die zo ver gaat als dat hij al zo'n 30 jaar geleden deed.
Aan degenen die Bjorn Berg noemden; bedankt, ik had nog nooit van hem gehoord.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 oktober 2008, 11:25 uur
Stijn_Slayer schreef:
Op eenzame hoogte Chuck Schuldiner. Die man was gewoon een heel erg complete gitarist.
Christian Muenzner, Jimmy Page, Jan Akkerman, Stevie Ray Vaughan, Rory Gallagher, Roy Buchanan, Tony Iommi, BB King, John Sykes en toch ook Jimi Hendrix vind ik verder ook top:)
Op eenzame hoogte Chuck Schuldiner. Die man was gewoon een heel erg complete gitarist.
Christian Muenzner, Jimmy Page, Jan Akkerman, Stevie Ray Vaughan, Rory Gallagher, Roy Buchanan, Tony Iommi, BB King, John Sykes en toch ook Jimi Hendrix vind ik verder ook top:)
Ben ik zomaar Joe Satriani en Alvin Lee vergeten erbij te zetten..
0
tangmaster
geplaatst: 4 oktober 2008, 11:53 uur
Jimmy Page gewoon niet te verslaan
Ed Wynne (Ozric Tentacles) zwaar onder gewaarderd.
Ed Wynne (Ozric Tentacles) zwaar onder gewaarderd.
0
stuart
geplaatst: 4 oktober 2008, 21:11 uur
Er zijn heel veel goede topgitaristen of gewoon misschien objectief wat mindere, maar wel persoonlijke favorieten om wat voorrden dan ook. Ik heb zelf persoonlijk wat meer met invloedrijke gitaristen en gitaristen die ik een leuke stijl vind hebben. Zoals al eerder gezegd; de beste gitarist bestaat niet.
0
stuart
geplaatst: 4 oktober 2008, 21:24 uur
beaster1256 schreef:
de beste gitarist is zonder twijfel JEFF BECK .
de beste gitarist is zonder twijfel JEFF BECK .
Dat is idd. een goede en invloedrijke gitarist, maar je bedoelt waarschijnlijk dat jij het de beste gitarist vind.
0
geplaatst: 4 oktober 2008, 21:31 uur
LucM schreef:
Tot de beste gitaristen vind ik behoren :
Jimi Hendrix
Eric Clapton
Mark Knopfler
Jimmy Page
The Edge
Frank Zappa
Carlos Santana
Tot de beste gitaristen vind ik behoren :
Jimi Hendrix
Eric Clapton
Mark Knopfler
Jimmy Page
The Edge
Frank Zappa
Carlos Santana
David Gilmour en Jeff Beck behoren eveneens tot de beste gitaristen.
0
geplaatst: 7 oktober 2008, 03:22 uur
Mark Knopfler
Ongeveer de helft van de andere gitaristen genoemd kunnen alleen overdreven rocksolos of technisch geneuzel ten gehoren brengen zonder echt muzikaal te zijn.
Ongeveer de helft van de andere gitaristen genoemd kunnen alleen overdreven rocksolos of technisch geneuzel ten gehoren brengen zonder echt muzikaal te zijn.
0
stuart
geplaatst: 7 oktober 2008, 07:59 uur
Het is maar net wat iemand belangrijk vindt aan het geluid/kwaliteitenvan een gitarist ; waar kijk/luister je naar. Ik moet ook zeggen dat ik liever Mark Knopfler hoor dan menig shredder; Mark heeft een eigen sound en dat kun je van een aardig aantal andere gitaristen niet zeggen.
0
geplaatst: 7 oktober 2008, 21:27 uur
In mijn beleving is Jimi Hendrix misschien niet de beste, maar wel de invloedrijkste gitarist die er was.
Mijn top-5 is :
1. Jimi Hendrix
2. Jeff Beck
3. Jimmy Page
4. John McLaughlin
5. Stevie Ray Vaughan
Mijn top-5 is :
1. Jimi Hendrix
2. Jeff Beck
3. Jimmy Page
4. John McLaughlin
5. Stevie Ray Vaughan
0
geplaatst: 7 oktober 2008, 22:27 uur
En niet te vergeten: Ritchie Blackmore.
Nummers als "Stargazer" of "A Light in the black" spelen met gemak een hele discografie van een gemiddelde rockband naar huis.
Nummers als "Stargazer" of "A Light in the black" spelen met gemak een hele discografie van een gemiddelde rockband naar huis.

0
geplaatst: 7 oktober 2008, 23:05 uur
Mijn 2 favorieten gitaristen zijn Nick Barrett van Pendragon en Steve Lukather voormalige Gitarist van TOTO
0
geplaatst: 7 oktober 2008, 23:05 uur
- Randy Rhoads (stierf op 24-jarige leeftijd in 1982)
- Alex Skolnick : Heb hier nog geeneen keer zijn naam gezien. Speelt in de band TESTAMENT. Die solo's zijn echt
- Alex Skolnick : Heb hier nog geeneen keer zijn naam gezien. Speelt in de band TESTAMENT. Die solo's zijn echt

0
stuart
geplaatst: 8 oktober 2008, 06:53 uur
peter1963 schreef:
Mijn 2 favorieten gitaristen zijn Nick Barrett van Pendragon en Steve Lukather voormalige Gitarist van TOTO
Dat is beter gezegd; je favoriete gitaristen.
0
geplaatst: 8 oktober 2008, 08:25 uur
stuart schreef:
(quote)
ja dat vind ik wel.
Niemand kan zeggen wie de beste gitarist is van de wereld.
Je kan wel een voorkeur hebben voor een gitarist die een bepaalde stijl speelt die jou ligt, dus de topic kan beter veranderd worden in je favoriete gitarist.
0
geplaatst: 10 oktober 2008, 22:50 uur
Dat is dus duidelijk Stevie Ray Vaughan. Gewoon ’s werelds beste gitarist. Daar kan Eric Clapton nog een puntje aan zuigen. Weet ook niet waarom Clapton (mr slowhand) zoveel credits krijgt, hij is gewoon een matige gitarist. Zijn bijnaam Mr slowhand zegt voor mij ook meer als genoeg, ik val in slaap van zijn gitaar spel. Andrew Latimer (Camel), Rory Gallagher, Alex Lifeson (Rush), Steve Rothery (Marillion), Ritchie Blackmore, Randy Rhoads en mijn landgenoot Bjørn Berge staan ook erg hoog aangeschreven bij mij.
0
geplaatst: 11 oktober 2008, 01:35 uur
Mijn Top 5:
1. John McGeoch - veel en veel te vroeg gestorven
2. Thurston Moore
3. Tom Verlaine
4. Lee Ranaldo
5. Kevin Shields
1. John McGeoch - veel en veel te vroeg gestorven
2. Thurston Moore
3. Tom Verlaine
4. Lee Ranaldo
5. Kevin Shields
0
stuart
geplaatst: 11 oktober 2008, 08:30 uur
music-freak1340 schreef:
Dat is dus duidelijk Stevie Ray Vaughan. Gewoon ’s werelds beste gitarist. Daar kan Eric Clapton nog een puntje aan zuigen. Weet ook niet waarom Clapton (mr slowhand) zoveel credits krijgt, hij is gewoon een matige gitarist. Zijn bijnaam Mr slowhand zegt voor mij ook meer als genoeg, ik val in slaap van zijn gitaar spel
Dat is dus duidelijk Stevie Ray Vaughan. Gewoon ’s werelds beste gitarist. Daar kan Eric Clapton nog een puntje aan zuigen. Weet ook niet waarom Clapton (mr slowhand) zoveel credits krijgt, hij is gewoon een matige gitarist. Zijn bijnaam Mr slowhand zegt voor mij ook meer als genoeg, ik val in slaap van zijn gitaar spel
Wat betreft Eric Clapton; in de mid 60's was zijn gitaarspel vooral bekend geworden door zijn bijdrage met John Mayall & The Bluebreakers (men was qua gitaarspel in de popmuziek nog niet zoveel verwend). Dat veranderde al snel toen Jimi Hendrix om de hoe kwam kijken, die Clapton totaal wegvaagde. Dat laatste schijnt hij zelf ook gezien te hebben, want toen hij Hendrix voor het eerst hoorde in London '66 , schijnt hij trillend en bevend zijn sigaretje gedraaid te hebben.
0
stuart
geplaatst: 11 oktober 2008, 09:59 uur
Ik noem hier een 15-tal favoriete gitaristen van mij om wat voor reden(en) dan ook, in willekeurige volgorde:
- Django Reinhardt
- Chuck Berry
- Keith Richards
- Jimi Hendrix
- Jimmy Page
- Brian May
- Eddie Van Halen
- Mark Knopfler
- Rhandy Rhoads
- Eric Johnson
- Paco de Lucia
- John McLaughlin
- The Edge
- Stevie Ray Vaughan
- Johnny Marr
- Django Reinhardt
- Chuck Berry
- Keith Richards
- Jimi Hendrix
- Jimmy Page
- Brian May
- Eddie Van Halen
- Mark Knopfler
- Rhandy Rhoads
- Eric Johnson
- Paco de Lucia
- John McLaughlin
- The Edge
- Stevie Ray Vaughan
- Johnny Marr
0
geplaatst: 17 oktober 2008, 21:46 uur
Het zou niet gek zijn als mensen zich 'ns wat meer verdiepen in andere gitaristen dan alleen hardrock, metal, bluesrock en aanverwante stromingen.
Daar zitten over het algemeen wel de bekendere maar niet altijd de beste gitaristen bij.
Als ik de rijtjes zie dan zijn het over 't algemeen nogal eenzijdige lijstjes
wat meer zegt over de favorieten dan over de besten. (zowiezo lastig te bepalen)
Daar zitten over het algemeen wel de bekendere maar niet altijd de beste gitaristen bij.
Als ik de rijtjes zie dan zijn het over 't algemeen nogal eenzijdige lijstjes
wat meer zegt over de favorieten dan over de besten. (zowiezo lastig te bepalen)
0
geplaatst: 18 oktober 2008, 12:58 uur
Foggy, wat vind je van Andres Segovia of de Nederlandse topper Eric Vaarzon Morel?
Ik luister wel het meest naar rock en blues, maar sta open voor andere muziekstromingen. Aanstaande woensdag naar Flairck, die kun ook niet zo categoriseren.
Ik luister wel het meest naar rock en blues, maar sta open voor andere muziekstromingen. Aanstaande woensdag naar Flairck, die kun ook niet zo categoriseren.
* denotes required fields.