Muziek / Toplijsten en favorieten / De Beste Gitarist
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 oktober 2008, 14:32 uur
foggy schreef:
Het zou niet gek zijn als mensen zich 'ns wat meer verdiepen in andere gitaristen dan alleen hardrock, metal, bluesrock en aanverwante stromingen.
Daar zitten over het algemeen wel de bekendere maar niet altijd de beste gitaristen bij.
Als ik de rijtjes zie dan zijn het over 't algemeen nogal eenzijdige lijstjes
wat meer zegt over de favorieten dan over de besten. (zowiezo lastig te bepalen)
Het zou niet gek zijn als mensen zich 'ns wat meer verdiepen in andere gitaristen dan alleen hardrock, metal, bluesrock en aanverwante stromingen.
Daar zitten over het algemeen wel de bekendere maar niet altijd de beste gitaristen bij.
wat meer zegt over de favorieten dan over de besten. (zowiezo lastig te bepalen)
Je hebt gelijk, ik zal Harry Sacksioni en Tommy Emmanuel ook eens noemen.
0
geplaatst: 19 oktober 2008, 00:22 uur
foggy schreef:
natuurlijk, de beste gitaristen zijn te vinden in de hip-hop

0
geplaatst: 20 oktober 2008, 18:21 uur
stuart schreef:
Wat betreft Eric Clapton; in de mid 60's was zijn gitaarspel vooral bekend geworden door zijn bijdrage met John Mayall & The Bluebreakers (men was qua gitaarspel in de popmuziek nog niet zoveel verwend). Dat veranderde al snel toen Jimi Hendrix om de hoe kwam kijken, die Clapton totaal wegvaagde. Dat laatste schijnt hij zelf ook gezien te hebben, want toen hij Hendrix voor het eerst hoorde in London '66 , schijnt hij trillend en bevend zijn sigaretje gedraaid te hebben.
Wel eens van Cream, Derrek and the Dominoes, blind faith gehoord??? Clapton speelt welliswaar geen gitaar liggend op zijn rug met zijn tanden zoals de zwaar overschatte Jimmi maar doet technisch en stylistisch in niets onder voor Jimmi.(quote)
Wat betreft Eric Clapton; in de mid 60's was zijn gitaarspel vooral bekend geworden door zijn bijdrage met John Mayall & The Bluebreakers (men was qua gitaarspel in de popmuziek nog niet zoveel verwend). Dat veranderde al snel toen Jimi Hendrix om de hoe kwam kijken, die Clapton totaal wegvaagde. Dat laatste schijnt hij zelf ook gezien te hebben, want toen hij Hendrix voor het eerst hoorde in London '66 , schijnt hij trillend en bevend zijn sigaretje gedraaid te hebben.
0
stuart
geplaatst: 20 oktober 2008, 18:33 uur
Ik heb alleen een bekende anekdote beschreven; verder interesseert me deze discussie niet wie nu wel of niet '' beter" is. Wat betreft die bandjes; ik ken ze niet.
Voor de rest; Hendrix neer zetten als een op zijn rug liggende en met zijn tanden spelende gitarist , daar doe jij hem wel echt tekort mee. Hendrix is waarschijnlijk wel de meest invloedrijke rockgitarist die er was, zonder Clapton te kort te willen doen.
Voor de rest; Hendrix neer zetten als een op zijn rug liggende en met zijn tanden spelende gitarist , daar doe jij hem wel echt tekort mee. Hendrix is waarschijnlijk wel de meest invloedrijke rockgitarist die er was, zonder Clapton te kort te willen doen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 20 oktober 2008, 19:12 uur
devel-hunt schreef:
(quote)
Clapton speelt welliswaar geen gitaar liggend op zijn rug met zijn tanden zoals de zwaar overschatte Jimmi maar doet technisch en stylistisch in niets onder voor Jimmi.Jimi Hendrix is niet echt overschat vind ik, hij was een geweldige gitarist. Maar een hoop andere gitaristen zijn wel erg onderschat wat mij betreft.
0
geplaatst: 20 oktober 2008, 19:15 uur
Je schrijft zelf dat Hendrix Clapton totaal wegvaagde. Clapton was zeer onder de indruk van Hendrix. Maar Clapton was in dezelfde periode ook op zijn hoogtepunt met zijn band Cream. In die periode stonden de leuzen als Clapton is God overal op muren in Londen. Je zal toch eens naar een CD van Cream moeten luisteren, vooral Wheels of fire.
0
stuart
geplaatst: 20 oktober 2008, 19:17 uur
Dat ben ik wel met je eens, Stijn; ik heb het daarom zelf liever over favoriete gitaristen. Bovendien heeft de voorkeur van iemand ook met zaken zoals smaak en bekendheid te maken. Het blijf lastig.
0
stuart
geplaatst: 20 oktober 2008, 19:36 uur
devel-hunt schreef:
Je schrijft zelf dat Hendrix Clapton totaal wegvaagde. Clapton was zeer onder de indruk van Hendrix. Maar Clapton was in dezelfde periode ook op zijn hoogtepunt met zijn band Cream. In die periode stonden de leuzen als Clapton is God overal op muren in Londen. Je zal toch eens naar een CD van Cream moeten luisteren, vooral Wheels of fire.
In die tijd '65/'66 was Clapton een hele meneer; je moet het wel in de tijd zien. Clapton was misschien wel de eerste rock/bluesgitarist die zo in de picture kwam. Nu is zijn gitaarspel niet zo 'spectaculair'' meer als toen. Hendrix had zijn manier van spelen en Clapton weer op Claptons manier. Hendrix was in mijn ogen in ieder geval allrounder en speelde veel meer op gevoel (hij heeft jaren ervaring opgedaan in meerdere bands; Clapton was meer een bluesman toen). Nogmaals, als jij Clapton even goed vind is het mij best. Ik vind dat niet belangrijk en ik zou ook niet weten hoe ik dat meten meost. Nu ga ik

0
geplaatst: 20 oktober 2008, 19:45 uur
Het is allemaal een kwestie van smaak en uiteindelijk zijn Hendrix en Clapton beide zeer spraakmakend geweest. Alleen is Hendrix helaas vroeg overleden maar was hij nu als man van tegen de 70 misschien ook wel een schim van wie hij ooit was geweest, net als Eric nu is. (en Page, Gilmour etc etc) kunnen niet meer tippen aan wie ze ooit waren. Hendrix blijft altijd als jonge god bestaan terwijl de overlevende echt oud beginnen te worden.
0
stuart
geplaatst: 20 oktober 2008, 19:48 uur
Daar heb je gelijk in; de tijd schrijdt voort. Voor de rest ben ik met je ook met je eens.
0
Down_By_Law
geplaatst: 21 oktober 2008, 16:56 uur
1. Jeff Beck
2. Jimi Hendrix
3. Brian May
4. Steve Vai
5. Jimmy Page
6. Mike Bloomfield
7. Stevie Ray Vaughan
8. Edward Van Halen
9. Eric Clapton
10. Peter Green
11. Ritchie Blackmore
12. Gary Moore
13. Joe Satriani
14. Robin Trower
15. Tony Iommi
16. Nuno Bettencourt
17. Stephen Stills
18. David Gilmour
19. Leslie West
20. Steve Hackett
21. Duane Allman
22. Larry Carlton
23. Carlos Santana
24. Mark Knopfler
25. Slash
2. Jimi Hendrix
3. Brian May
4. Steve Vai
5. Jimmy Page
6. Mike Bloomfield
7. Stevie Ray Vaughan
8. Edward Van Halen
9. Eric Clapton
10. Peter Green
11. Ritchie Blackmore
12. Gary Moore
13. Joe Satriani
14. Robin Trower
15. Tony Iommi
16. Nuno Bettencourt
17. Stephen Stills
18. David Gilmour
19. Leslie West
20. Steve Hackett
21. Duane Allman
22. Larry Carlton
23. Carlos Santana
24. Mark Knopfler
25. Slash
0
geplaatst: 30 oktober 2008, 21:24 uur
Ik ben het met stuart en devil-hunt wel eens; ik heb ook de welbekende Cream en Hendrix platen en in die tijd waren ze zeker grensverleggend maar let wel; in die tijd en zo waren er nog wel een paar zoals Page en Beck en niet te vergeten Zappa die zeker ook goed bezig waren.
Beck was na z'n popperiode een van de vroege jazzrock gitaristen (blow by blow) en ook grensverleggend en nog steeds errug goed wel.
Mike Bloomfield was ook zo iemand en toch zei hij ooit in een interview dat hij altijd dacht dat hij het wel helemaal was tot hij een keer Hendrix zag en toen niet wist wat 'm overkwam.
Leuke anekdote; Bloomfield kwam daarna in kontakt met Jimi en leende 'm gelijk z'n corvette uit als blijk van vriendschap die Hendrix dezelfde avond nog in mekaar reed.
Toch zijn mensen als Wes Montgomery, en Chet Atkins zeker in hun gebied ook trendsetters geweest en die worden door veel mensen niet genoemd.
Maar oké, m'n commentaar een paar weken terug was alleen bedoeld om wat onbekendere gitaristen voor het voetlicht te krijgen.
Ik vind bijvoorbeeld de nederlands gitarist Arthur Ebeling hier in ons land erg ondergewaardeerd terwijl ik 'm beter vind dan Brian Setzer om maar iemand in dezelfde muziekstijl te noemen.
Beck was na z'n popperiode een van de vroege jazzrock gitaristen (blow by blow) en ook grensverleggend en nog steeds errug goed wel.
Mike Bloomfield was ook zo iemand en toch zei hij ooit in een interview dat hij altijd dacht dat hij het wel helemaal was tot hij een keer Hendrix zag en toen niet wist wat 'm overkwam.
Leuke anekdote; Bloomfield kwam daarna in kontakt met Jimi en leende 'm gelijk z'n corvette uit als blijk van vriendschap die Hendrix dezelfde avond nog in mekaar reed.
Toch zijn mensen als Wes Montgomery, en Chet Atkins zeker in hun gebied ook trendsetters geweest en die worden door veel mensen niet genoemd.
Maar oké, m'n commentaar een paar weken terug was alleen bedoeld om wat onbekendere gitaristen voor het voetlicht te krijgen.
Ik vind bijvoorbeeld de nederlands gitarist Arthur Ebeling hier in ons land erg ondergewaardeerd terwijl ik 'm beter vind dan Brian Setzer om maar iemand in dezelfde muziekstijl te noemen.
0
stuart
geplaatst: 30 oktober 2008, 22:03 uur
foggy schreef:
Ik ben het met stuart en devil-hunt wel eens; ik heb ook de welbekende Cream en Hendrix platen en in die tijd waren ze zeker grensverleggend maar let wel; in die tijd en zo waren er nog wel een paar zoals Page en Beck en niet te vergeten Zappa die zeker ook goed bezig waren.
Absoluut. Er worden natuurlijk vaak goede/uitstekende gitaristen genoemd die bekend zijn of waarvan hun stijl/genre hen ligt. Er zijn ongetwijfeld zat andere goede gitaristen, maar die zijn niet zo bekend geworden of waren minder invloedrijk. Chet Atkins bijv. was overigens wel beroemd, maar te lang geleden voor velen en in een 'genre' die niet zo populair is op musicmeter.
0
Davez
geplaatst: 30 oktober 2008, 23:00 uur
Ik ga nu niet heel dit topic uitpluizen maar volgende namen zouden sowieso moeten vermeld zijn:
John Fahey, Leo Kottke, James Blackshaw, jaack Rose, Robbie Basho, Tommy emmanuel, Wes Montgomery, Django Reinhardt, Steffen Basho-Junghans, Sir Richard Bishop, Bert Jansch, Bruce Cockburn, Peter Mulvey, Andy McKee
Zeker niet allemaal invloedrijk maar wel allemaal zeer begaafde spelers in de folk, akoestische en jazzwereld.
John Fahey, Leo Kottke, James Blackshaw, jaack Rose, Robbie Basho, Tommy emmanuel, Wes Montgomery, Django Reinhardt, Steffen Basho-Junghans, Sir Richard Bishop, Bert Jansch, Bruce Cockburn, Peter Mulvey, Andy McKee
Zeker niet allemaal invloedrijk maar wel allemaal zeer begaafde spelers in de folk, akoestische en jazzwereld.
0
geplaatst: 31 oktober 2008, 16:11 uur
Ik denk dat de beste gitarist puur om de techniek niet bestaat, wel om het hebben van een eigen geluid, en/of een sound die uit duizenden herkenbaar is, dat maakt een gitarist tot de beste.
Gitaristen met een hele eigen sound zijn: (in willekeurige volgorde)
Hugh McCracken (Bowie, Lennon),
John Marr (the Smiths)
Phil Manzanera (Roxy Music)
George Harrison
David Sylvian
David Rhodes (Peter Gabriel).
Eric Clapton
John Friscante (red hot chilli peppers)
Ry Cooder
David Gilmour (pink floyd)
Gitaristen met een hele eigen sound zijn: (in willekeurige volgorde)
Hugh McCracken (Bowie, Lennon),
John Marr (the Smiths)
Phil Manzanera (Roxy Music)
George Harrison
David Sylvian
David Rhodes (Peter Gabriel).
Eric Clapton
John Friscante (red hot chilli peppers)
Ry Cooder
David Gilmour (pink floyd)
0
stuart
geplaatst: 31 oktober 2008, 17:21 uur
Ry Cooder vind ik ook een smaakvolle gitarist; ik ken 'm vooral van zijn bijdrage aan het album van John Hiatt (Bring The Family) en van verscheidende gastoptredens (bijv. op Sister Morfine van Sticky Fingers).
0
Down_By_Law
geplaatst: 1 november 2008, 14:04 uur
mafketel schreef:
En luister eens naar Ry Cooder op - Paris, Texas - OST !
En luister eens naar Ry Cooder op - Paris, Texas - OST !
Ja, en zeker ook het meesterlijke "Into The Purple Valley"
0
geplaatst: 21 november 2008, 18:01 uur
1. Jimi Hendrix
2. Eric Clapton
3. Jeff Beck
4. Robert Johnson
5. Stevie Ray Vaughan
6. Jimmy Page
7. Chuck Berry
8. Keith Richards
9. Rory Gallagher
10. Pete Townshend
11. John Frusciante
2. Eric Clapton
3. Jeff Beck
4. Robert Johnson
5. Stevie Ray Vaughan
6. Jimmy Page
7. Chuck Berry
8. Keith Richards
9. Rory Gallagher
10. Pete Townshend
11. John Frusciante
0
Antonio
geplaatst: 23 november 2008, 21:17 uur
Alle tot nu toe genoemde namen zijn prutsers in vergelijking met de meest onderschatte en veelzijdigste muzikant, componist en gitarist van de 2e helft van de 20e eeuw------>FRANK ZAPPA !!!
0
geplaatst: 1 december 2008, 19:48 uur
Frank zappa is vast een veelzijdige muzikant, componist en gitarist maar ik ken z'n muziek niet zo goed.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 december 2008, 20:09 uur
Prutsers? Echt niet...
Maar Zappa kon inderdaad ook heel erg aardig pingelen.
Maar Zappa kon inderdaad ook heel erg aardig pingelen.

0
LocoHermano
geplaatst: 1 december 2008, 20:26 uur
Hendrix4live schreef:
Frank zappa is vast een veelzijdige muzikant, componist en gitarist maar ik ken z'n muziek niet zo goed.
Hendrix vond Zappa beter dan Hendrix. Hier een link naar een stukje over de relatie tussen Hendrix en Zappa.
http://wiki.killuglyradio.com/index.php/Jimi_Hendrix
0
LocoHermano
geplaatst: 1 december 2008, 20:33 uur
Zelf ook maar even een rijtje favorieten
Frank Zappa
Jeff Beck
Jimi Hendrix
Eddie Hazel
Mick Taylor
J. Mascis
Ace Frehley
Bill Harkleroad
Tommy Bolin
Adrian Belew
Billy Gibbons
Michael Schenker
Frank Zappa
Jeff Beck
Jimi Hendrix
Eddie Hazel
Mick Taylor
J. Mascis
Ace Frehley
Bill Harkleroad
Tommy Bolin
Adrian Belew
Billy Gibbons
Michael Schenker
0
geplaatst: 1 december 2008, 21:28 uur
Een paar favoriete gitaristen:
- Joe Bonamassa.
De beste blues-gitarist op dit moment als je het mij vraagt. Afgelopen maanden heb ik hem pas ontdekt, maar diep onder de indruk. Gitaarspel om je vingers bij af te likken
- Dimebag (Damegeplan / Pantera)
De vlammende riffs vliegen je om de oren.
- Phil Demmel (Machine Head)
Wat hij (samen met Flynn) op The Blackening van Machine Head heeft neergezet is onovertroffen in de metalscene in dezer dagen. Zulke complexe stukken zonder het geheel uit het oog te verliezen. Hulde.
- Hammett (Metallica)
Met het nummer S&R heeft hij mij weer overtuigd. Hoogtepunt op Death Magnetic, en bewijst dat hij het nog niet is verleerd.
- Mark Trimonti (Alter Bridge)
Technisch uitstekende gitarist van Alter Bridge
Maar ook de meer gebruikelijke namen zoals:
- Jimmy Page
- Stevie Ray Vaughen
- Ritchie Blackmore
- Rory Gallagher
- Etc etc etc..
- Joe Bonamassa.
De beste blues-gitarist op dit moment als je het mij vraagt. Afgelopen maanden heb ik hem pas ontdekt, maar diep onder de indruk. Gitaarspel om je vingers bij af te likken

- Dimebag (Damegeplan / Pantera)
De vlammende riffs vliegen je om de oren.
- Phil Demmel (Machine Head)
Wat hij (samen met Flynn) op The Blackening van Machine Head heeft neergezet is onovertroffen in de metalscene in dezer dagen. Zulke complexe stukken zonder het geheel uit het oog te verliezen. Hulde.
- Hammett (Metallica)
Met het nummer S&R heeft hij mij weer overtuigd. Hoogtepunt op Death Magnetic, en bewijst dat hij het nog niet is verleerd.
- Mark Trimonti (Alter Bridge)
Technisch uitstekende gitarist van Alter Bridge
Maar ook de meer gebruikelijke namen zoals:
- Jimmy Page
- Stevie Ray Vaughen
- Ritchie Blackmore
- Rory Gallagher

- Etc etc etc..
0
geplaatst: 1 december 2008, 22:36 uur
Thomzic schreef:
- Hammett (Metallica)
(embed)
- Hammett (Metallica)
(embed)
Meteen ook het beste nummer op Death Magnetic, en eigenlijk het enige nummer waar we het oude Metallica echt horen. (Het zit er dus wel nog ergens diep van binnen)
0
Grindpad
geplaatst: 11 december 2008, 15:57 uur
op dit moment, voor mij:
Phil Demmel (Machine Head)

Phil Demmel (Machine Head)

* denotes required fields.