Muziek / Toplijsten en favorieten / De Beste Gitarist
zoeken in:
0
Kingsnake
geplaatst: 13 oktober 2009, 11:43 uur
Eignelijk vind Steven Rothery van Marillion ook wel heel erg goed.
Geen vingervluggeneuzel en snaaracrobatiek maar heerlijke subtiele en hartverwarmende en zo nu dan scheurende solo's allemaal in dienst van de song
Geen vingervluggeneuzel en snaaracrobatiek maar heerlijke subtiele en hartverwarmende en zo nu dan scheurende solo's allemaal in dienst van de song
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 13 oktober 2009, 18:32 uur
buckingham schreef:
Omdat Lyndsey Buckingham nog boven de anderen uitsteekt?
Omdat Lyndsey Buckingham nog boven de anderen uitsteekt?
Omdat hij ook weer geen meestergitarist is.
0
geplaatst: 19 oktober 2009, 13:49 uur
1 enkele gitarist noemen als de allerbeste, is haast een onmogelijke opgave. Je hebt zoveel stijlen van gitaarspelen. En je hebt bedenkers van machtige riffs. Naja, als ik er echt maar 1 mag noemen dan toch echt Tony Iommy van Black Sabbath. Bijgenaamd de riffmeister. Die heeft wel zulke mooie riffs bedacht, en in de uitvoering is het ook werkelijk subliem. Voor mij de absolute nummer 1. Mijn beste 10 zet ik nu hieronder neer.
1. Tony Iommy
2. Frank Zappa
3. David Gilmour
4. Robert Fripp
5. Brian May
6. Rory Gallagher
7. Marty Friedman
8. Mark Knopfler
9. Jimi Hendrix
10. Eric Clapton.
1. Tony Iommy
2. Frank Zappa
3. David Gilmour
4. Robert Fripp
5. Brian May
6. Rory Gallagher
7. Marty Friedman
8. Mark Knopfler
9. Jimi Hendrix
10. Eric Clapton.
0
geplaatst: 19 oktober 2009, 18:53 uur
Tja, da's allemaal wel leuk en aardig. Maar als het op flamenco aan komt is er natuurlijk maar één:
0
geplaatst: 19 oktober 2009, 19:01 uur
Door velen hier niet genoemd, maar deze artiest verdiend zeker meer aandacht. Het gaat hier om Tommy Emanuel

0
geplaatst: 6 februari 2010, 09:26 uur
In Muziek > Toplijsten en favorieten > Beste Gitaristen:
Bij Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967):

Slowgaze schreef:
Wisten jullie overigens dat Syd beter gitaar kon spelen dan Jimi Hendrix? Hij had er alleen nooit zin in.
In zowat iedere gitaardiscussie komt de naam van Jimi Hendrix altijd voor. Iedere goede gitarist word vergeleken met de gitaarlegende himself. En wie is nu de beste gitarist dan? Wisten jullie overigens dat Syd beter gitaar kon spelen dan Jimi Hendrix? Hij had er alleen nooit zin in.

0
geplaatst: 6 februari 2010, 12:59 uur
En wat definieëert de beste gitarist ? Techniek of emotie / soloïst of begeleider die ook nog een aardige solo kan draaien ?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 6 februari 2010, 13:03 uur
Syd kon soms niet eens maat houden. Hij was wel een originele gitarist, waar ik erg graag naar luister, maar hij kon nauwelijks spelen.
0
Misterfool
geplaatst: 6 februari 2010, 13:07 uur
en juist daarom is hij een briljant gitarist stijn. juist daarom.
maat houden is maar voor saaie muzikanten.
spelen zonder na te denken over conventies.
dat moet je hebben
spelen zonder na te denken over conventies.
dat moet je hebben
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 6 februari 2010, 13:14 uur
Ik ben het met je eens hoor: 'Hij was wel een originele gitarist, waar ik erg graag naar luister.'
Maar om te zeggen dat hij beter kon spelen dan Hendrix vind ik wel wat onnozel. Je kan een duidelijke voorkeur voor één van de twee hebben, maar een klein beetje objectief blijven kan geen kwaad.
Maar om te zeggen dat hij beter kon spelen dan Hendrix vind ik wel wat onnozel. Je kan een duidelijke voorkeur voor één van de twee hebben, maar een klein beetje objectief blijven kan geen kwaad.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 13:47 uur
Het is niet omdat je de maat niet houdt dat je daarom een briljante gitarist bent, net zo min dat je een briljante zanger bent omdat je niet toonvast bent (die redenering is gewoon onzin).
Syd Barrett kan niet tippen aan Jimi Hendrix (die techniek aan inventiviteit koppelt) maar origineel is hij zeker wel.
Het is niet omdat je de maat niet houdt dat je daarom een briljante gitarist bent, net zo min dat je een briljante zanger bent omdat je niet toonvast bent (die redenering is gewoon onzin).
Syd Barrett kan niet tippen aan Jimi Hendrix (die techniek aan inventiviteit koppelt) maar origineel is hij zeker wel.
0
Misterfool
geplaatst: 6 februari 2010, 14:19 uur
LucM schreef:
Het is niet omdat je de maat niet houdt dat je daarom een briljante gitarist bent,
Het is niet omdat je de maat niet houdt dat je daarom een briljante gitarist bent,
Misterfool schreef:
zo serieus moet je dat nou ook weer niet nemen. die uitspraak van mij
persoonlijk heb ik ook meer met hendrix maar ik kan goed snappen waarom mensen barret een betere gitarist kunnen vinden. hij was enorm orgineel en heeft een soort kinderlijke speelstijl. een beetje als de kunststijl cobra maar dan in muziek.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 16:49 uur
Wat is dan nu de definitie van een goeie gitarist dan? Volgens mij juist degene die je raakt, waar je kippenvel van krijgt. Er zijn er velen die ik zo verdomde goed vind. Maar een paar schieten er voor mij echt uit. Barrett is idd origineel, maar om hem nou een van de besten te noemen gaat mij toch wat te ver. Komt toch echt niet in de buurt van b.v een Robert Fripp, of Frank Zappa, of b.v Ritchie Blackmore of Brian May of b.v Tony Iommi of David Gilmour. En komt bij, omdat Hendrix voor het eerst echt vernieuwend was met de elecktrische gitaar, dat ik hem toch eigenlijk wel een beetje de godfather vind van de moderne elecktrische gitaarmuziek.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 20:22 uur
Ik vind jouw top 10 grappig, Ricardo. Gewoon je smaak, daar moet ik soms wel eens om lachen, mensen met zo'n smaak. 
Ik vind dat die door jou genoemde mensen niet in de buurt komen van b.v. een Syd Barrett, of Lou Reed bij de Velvets, of b.v. Kevin Shields of Graham Coxon, of b.v. Bernard Sumner of Blixa Bargeld, ja, die laatste is echt een held.

Ik vind dat die door jou genoemde mensen niet in de buurt komen van b.v. een Syd Barrett, of Lou Reed bij de Velvets, of b.v. Kevin Shields of Graham Coxon, of b.v. Bernard Sumner of Blixa Bargeld, ja, die laatste is echt een held.
0
geplaatst: 7 februari 2010, 11:03 uur
Robert Fripp maar ook Adrian Belew.
Gary Moore, Mick Taylor, Keith Richards(meer de riffs), Michael Lee Firkins, Steve Vai en de beste nu Jeff Beck. Vroeger Jimi Hendrix.
Gary Moore, Mick Taylor, Keith Richards(meer de riffs), Michael Lee Firkins, Steve Vai en de beste nu Jeff Beck. Vroeger Jimi Hendrix.
0
LocoHermano
geplaatst: 7 februari 2010, 11:35 uur
Slowgaze schreef:
daar moet ik soms wel eens om lachen, mensen met zo'n smaak.
.
daar moet ik soms wel eens om lachen, mensen met zo'n smaak.
. Wat is er zo grappig aan die 'mensen met zo'n smaak'?
Ben nu naar de Drive-by Truckers - Dirty South aan het luisteren. Simpel gitaarspel, maar uiterst doeltreffend.
0
geplaatst: 7 februari 2010, 18:58 uur
Slowgaze schreef:
Ik vind jouw top 10 grappig, Ricardo. Gewoon je smaak, daar moet ik soms wel eens om lachen, mensen met zo'n smaak.
De meeste gitaristen die jij opnoemt heb ik zelfs nog nooit van gehoord, ik kan er dus niet over oordelen of dat nu wel of geen goede gitaristen zijn. Lou Reed en Syd Barrett ken ik dan wel, maar vind ik zeker niet tot de beste gitaristen ooit behoren. Ik vind het overigens nogal arrogant om iemands muzieksmaak lachwekkend te noemen. Zou jij mij willen/kunnen uitleggen wat daar zo lachwekkend aan is dan? Ik vind jouw top 10 grappig, Ricardo. Gewoon je smaak, daar moet ik soms wel eens om lachen, mensen met zo'n smaak.

Misschien een beetje tegenstrijdig Frank Zappa en King Crimson samen in 1 top 10 met AC/DC en Motorhead, en ook De Doors en The Who en Queensryche en Porcupine Tree is weer volstrekt anders. Gewoon een kwestie van de hokjes vaarwel zeggen en met een open geest naar de muziek luisteren. Is gewoon een kwestie van leeftijd en de daarbij behorende algemene ontwikkeling. Ik heb een erg brede smaak, en houd van vele soorten muziek, vandaar mijn behoorlijk gevarieerde top 10. Als jij later een grote vent bent zal je er ook zo over denken.

0
geplaatst: 7 februari 2010, 19:01 uur
Kevin Shields is van My Bloody Valentine, Graham Coxon van Blur, Bernard Sumner van Joy Division en Blixa Bargeld van (Nick Cave &) The Bad Seeds. 

0
geplaatst: 7 februari 2010, 19:13 uur
Joy Division heb ik sinds kort leren kennen, en die muziek bevalt mij wel, maar ik weet de naam van hun gitarist niet. Maar nu dus wel.
Die andere 3 bands ken ik dus niet, nooit gehoord nog. Je kunt nu eenmaal ook niet alles gehoord hebben in je leven.
Die andere 3 bands ken ik dus niet, nooit gehoord nog. Je kunt nu eenmaal ook niet alles gehoord hebben in je leven.
0
geplaatst: 8 februari 2010, 21:11 uur
Arrie, Blixa is ook van Einstürzende Neubauten! 
Maar Ricardo, het was een plagerijtje. Dat doe ik wel eens, mensen plagen. Excuseer me daar maar voor.

Maar Ricardo, het was een plagerijtje. Dat doe ik wel eens, mensen plagen. Excuseer me daar maar voor.
0
geplaatst: 19 februari 2010, 16:12 uur
1 Jimmy Page
2 Robert Fripp
3 Adrian Belew
4 Edward van Halen
5 Frank Zappa
2 Robert Fripp
3 Adrian Belew
4 Edward van Halen
5 Frank Zappa
0
geplaatst: 4 mei 2010, 13:11 uur
met hun (naar mijn mening) beste soloos:
3 Jimi Hendrix [Machine Gun - Band Of Gypsys]
2 Ritchie Blackmore [Child In Time - Made In Japan - Deep Purple]
1 Rory Gallagher [Walk On Hot Coals - Irish Tour '74]
3 Jimi Hendrix [Machine Gun - Band Of Gypsys]
2 Ritchie Blackmore [Child In Time - Made In Japan - Deep Purple]
1 Rory Gallagher [Walk On Hot Coals - Irish Tour '74]
0
geplaatst: 4 mei 2010, 19:48 uur
Ik weet niet of het de bedoeling is om per se "de beste gitaristen" of de "beste gitarist naar je eigen mening" te posten, maar anyway, ik zal het tweede maar doen, want van de echte technische kant ken ik geen fluit.
5. Kim Thayil
4. John Frusciante
3. Jimmy Page
2. Mike McCready
1. Jerry Cantrell
5. Kim Thayil
4. John Frusciante
3. Jimmy Page
2. Mike McCready
1. Jerry Cantrell
0
geplaatst: 5 mei 2010, 20:28 uur
Haha, ja, zo zou je het kunnen stellen
Al luister ik ook graag classic/psychedelisch/rock/metal/indie, alleen minder dan bovengenoemd genre.
Al luister ik ook graag classic/psychedelisch/rock/metal/indie, alleen minder dan bovengenoemd genre.* denotes required fields.