MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Beste Gitarist

zoeken in:
Ongetwijfeld David Gilmour van Pink Floyd en Steven Rothery van Marillion.

Als muziekliefhebber geef ik graag de 10 punten aan Jimy Hendrix...gewoon die eigen interpretatie aan het Amerikaanse volkslied en dan die nabootsing van bommenwerpers vind ik wow.

Maar speel zelf geen gitaar en hoe kan je dan zien of iemand goed speelt of niet...

Kingsnake schreef:
Ed Wynne van The Ozric Tentacles....

Hoe cool, eindelijk weer eens iemand die bekend is met de Ozrics !

Hun album Strangeitude blijft 1 van mijn all time favorites, met name het nummer Sploosh !

Mark Knopfler (met stip!)

Ook goede:
Steve Lukather (Toto)
Ritchie Blackmore (Deep Purple)
David Gilmour (Pink Floyd)
Glenn Frey & Don Felder (Eagles)

Ik ben geen gitaarkenner en of iemand goed gitaar kan spelen baseer ik dus eigenlijk op wat ik lekkere gitaarstukken vind.

twnmrs
Johnny Marr van The Smiths of
Syd Barrett

In Muziek > Toplijsten en favorieten > Beste Gitaristen:

Waar is Dimebag Darrell, toch wel een legendarische gitarist met een van de mooiste solo´s aller tijden, namelijk van Floods. Bij Guitar World stond deze op 15 van de 100 beste solo´s aller tijden.

Ritchie Blackmore
Jan akkerman
Jimmy Page
Jimi Hendrix
David Gilmour
Randy Rhoads
Frank Zappa
Al die Meola
Tony Iommi
Eddie Van Halen

Dit zijn nou gitaristen waar ik echt de rillingen van krijg.
Ik vind trouwens wel dat Ritchie Blackmore, Jan Akkerman en Randy Rhoads niet zo vaak genoemd worden in de lijstjes. Het is een aanrader om je in hun gitaarspel te verdiepen

Buffalotid
Ritchie Blackmore en David Gilmour.
Twee totaal verschillende types uiteraard.

Die eerste is compleet onderschat (misschien niet hier maar in vele lijstjes staat hij veel te laag). Ik schat hem hoger in dan Page of Iommi.
(Luister eens naar al z'n (live)werk bij Deep Purple en Rainbow)

Ritchie Blackmore is inderdaad een compleet onderschatte gitarist. Jan Akkerman is ook heel erg onderschat, zijn naam word echt zelden genoemd in deze lijstjes. Als je het album Focus 3 hebt geluisterd zal je begrijpen waarom hij in mijn top 10 staat.

Technisch gezien en misschien ook wel qua composities Steve Vai. Af en toe een beetje smakeloos, maar dat neemt niet weg dat wat deze man doet geniaal is. Beste gitarist...heel waarschijnlijk. Muzikaal laat het soms nog wat te wensen over, omdat hij af en toe vervalt in oeverloos gefreak. Joe Satriani nog zo'n geweldenaar die tevens beschikt over een goed gevoel voor melodie en ontzettend veel gevoel.
Joe Bonamassa...een hele goeie bluesgitarist. Maar mijn favoriet op dit moment is Mark Tremonti. Ik hou van zijn oldschool stijltje, ook al komt hij niet echt in de buurt van eerdergenoemde gitaristen. Tommy Emmanuel is niet echt mijn muziek, maar ik doe het hem niet na...goochelen met akkoorden doet die man.
En tja...Jimi Hendrix natuurlijk. Er lopen nog zoveel meer goeie gitaristen rond echter blijf ik erbij dat Steve Vai alles wel beheerst...

1. Kevin Shields
2. Ira Kaplan
3. David Gilmour
4. J Mascis
5. Bert Jansch

Buckethead

Stijn_Slayer
1. Chuck Schuldiner
2. Christian Muenzner
3. Jan Akkerman

Vreemd trouwens dat niemand Roy Buchanan noemt.

Misterfool
1.Robert fripp. wat die gast uit zijn gitaar kan toveren is ongelovelijk.
2.Ritchie Blackmore. zoals al eerder gezegd ondergewaardeerd gitarist
3.Adam Jones. zowat elk tool nummer heeft wel smaakvol gitaarwerk
4.Frank Zappa. als gitarist overwegend Geniaal, maar soms wat te frivool voor mijn smaak.
5.Robert Smith. Vooral Bekend als vocalist, maar evenals een machtig gitarist.

Benno
Niet noodzakelijk technisch de beste, maar wel diegenen die ik zelf het beste vind:

01.Django Reinhardt
02.Jimi Hendrix
03.Ry Cooder
04.John Fahey
05.Robert Johnson
06.Julian Bream
07.Jad Fair/David Fair
08.Syd Barrett
09.Glenn Branca/Rhys Chatham
10.Cliff Gallup
11.Joni Mitchell
12.Lee Ranaldo/Thurston Moore
13.Lonnie Mack
14.Davy Graham
15.James Blood Ulmer

1. Jimi Hendrix
2. Carlos Santana
3. Eric Clapton
4. Slash
5. Mark Knopfler
6. Kurt Cobain
7. Buddy Guy
8. Keith Richards
9. Chuck Berry
10. Angus Young
11. George Harrison
12. Gary Moore
13. Ritchie Blackmore
14. David Gilmour
15. Eddie Van Halen

Stijn_Slayer
Cobain was een flutgitarist hoor.

Wel een mega songwriter.

Neil Young mag hier ook wel eens genoemd worden.

Stijn_Slayer
Wil ik er wel meteen de kanttekening bijplaatsen dat hoewel het één van mijn favoriete gitaristen (en samen met Death mijn favoriete artiest ooit) is hij het moet hebben van zijn kenmerkende stijl. Elke noot is er één vol emotie, elke noot werkt, en hij is de enige gitarist ter wereld die 20 keer dezelfde noot boeiend kan brengen in een solo.

Waardeloze techniek, dat wel.

Ho effe Stijn, heb je "Starless" van King Crimson wel eens gehoord (één van m'n all time favorite songs)? Fripp is dan de 2e gitarist die 20 keer dezelfde noot boeiend en bomvol emotie kan brengen.

Eén van mijn topfavorieten:

Andrew Latimer (Camel). Die man speelt met z'n hele lijf (en gezicht!). Is werkelijk één met z'n gitaar.

Stijn_Slayer
Fripp sla ik natuurlijk ook vrij hoog aan. Latimer vind ik ook zeer goed (volgens de laatste geruchten gaat het steeds beter met hem, dus wie weet kunnen we binnenkort weer van zijn muziek genieten).

Tommy Emmanuel is ook grandioos. Ik heb een dvd van hem, het is werkelijk ongelooflijk wat die man doet.

Stijn_Slayer
Dan moet je je ook eens verdiepen in Harry Sacksioni.

Alan Holdsworth
Al DiMeola
John Satriani
Frank Zappa
Robert Fripp

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Omdat hij ook weer geen meestergitarist is.

Ik vind Lindsey enig in z'n soort. Geen vingervliegenier, maar hij weet precies 'waar' hij 'wat' moet doen. Erg functioneel.

Rizz
Slash, Blind Willie Johnson, Jimmy Page, Synyster Gates, John Frusciante, Keith Richards, Eddie Van Halen en Jimi Hendrix zijn m'n favo's.

Ik houd het simpel, Slash, Synyster Gates, Jimi Hendrix en Eddie Van Halen.

Kyoji Yamamoto (Bow Wow / Vow Wow)
Akira Takasaki (Loudness)

yngwie malmsteen
jani liimatainen
herman li

1. Warren Cuccurullo (Frank Zappa, Missing Persons en Duran Duran)
2. Steve Vai (Frank Zappa)
3. Jimi Hendrix
4. Eddy van Halen (Van Halen)
5. Ritchie Blackmore (Deep Purple)
6. Andy Taylor (Duran Duran en Power station)
7. Jimmy Page (Led Zeppelin)
8. Kirk Hammet (Mettalica)
9. Joey Satarani
10. Carloss Santana

music junkie schreef:
1. Warren Cuccurullo (Frank Zappa, Missing Persons en Duran Duran)
2. Steve Vai (Frank Zappa)

En dan niet eens Zappa zelf in je top 10 ?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:53 uur

geplaatst: vandaag om 08:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.