MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (Lustrum): 00s

zoeken in:
Ik ook, maar twee keer Radiohead is nou ook niet echt goed voor de moraal, geloof ik.

Het zou overigens geen unicum zijn, want in de eerste editie won Joy Division zowel de 70s- als de 80s-editie.

Misterfool schreef:
Godspeed you Black Emperor, A Silver mt Zion, Gazpacho, Eels, Opeth(goed dat is meer metal dan rock) , The Gathering en zeker ook the Antlers.

Kun je best zeggen, maar de meeste van die bands vind ik niks, ook die voorbeelden van daarvoor maar zozo. Elbow doet me veel teveel denken aan allerlei bands van daarvoor en zo verder.
De nummer 1 vind ik trouwens best aardig, was indertijd wel iets aparts.

Misterfool
orbit schreef:

maar de meeste van die bands vind ik niks, ook die voorbeelden van daarvoor maar zozo. .

Dat is een kwestie van smaak . Genoeg artiesten die hier hooggewaardeerd worden waar ik the appeal ook niet van snap(cocteau twins,R.E.M, simple minds, John lennon etc). Maar het elan dat vroeger alles beter is en dat er tegenwoordig minder rockmuziek wordt gemaakt die de moeite waard is, is gewoon een "opa verteld" momentje waar mijn ogen van gaan rollen. Al heb ik zelf wel iets meer met 70's rock, maar dat is ook echt een smaak dingetje.

Je zult altijd zien dat (een deel van de) oude garde de muziek niet meer kan onderscheiden van muziek die ze vroeger mooi vond. Ik vind dat wel een heel revisionistische houding. Bands als Elbow of The national geven een heel eigen spin aan hun invloeden. Nee, vernieuwend is het wellicht niet(en veel muziek is dat niet), maar een een eigen smoel hebben die bands wel. Dat is wat telt mijn inziens.

Mooi voorbeeld(van dit jaar nota bene) om mijn verhaal te ondersteunen. Viet cong's-Death. Duidelijk hoorbaar beinvloed door bands uit het verleden zoals Telivision, maar de pit en timing die hier inzit is geweldig . Ergens in het midden tussen post-rock(die minimale opbouw in het middenstuk) en post-punk.

Edit; Voor de archivisten onder ons; ja ik kom dus terug op wat ik o.a hier een aantal jaar geleden zei:

Nouja, je zet me nu wel gelijk weg als een fossiel gast, ik ben je vader niet. Ik hoor gewoon niet meteen wat er zo geweldig is aan veel hedendaagse rockmuziek en ik heb het ook een beetje opgegeven er heel actief achteraan te gaan. Vooral dat laatste is ook een keuze-dingetje. En dan nog houd ik muziek actiever bij dan 99% van het gros, ken alle genoemde voorbeelden wel en soms vind ik het ook niet slecht, maar om nou te zeggen dat ik er 24/7 naar MOET luisteren, neuh. Maar ik ben ook de eerste om te zeggen dat dat wel een leeftijdskwestie zal zijn.

Misterfool
orbit schreef:
En dan nog houd ik muziek actiever bij dan 99% van het gros, ken alle genoemde voorbeelden wel en soms vind ik het ook niet slecht, maar om nou te zeggen dat ik er 24/7 naar MOET luisteren,

Dan hoef je mijn inziens niet aangesproken te voelen. Zoals ook wel een beetje uit mijn stukje blijkt de meeste van mijn aandacht gaat uit naar de jaren 70(meer nog dan de 00's). Ik wil dus ook absoluut niet impliceren dat je moderne muziek(laat staan 24/7) moet beluisteren. Het ging me meer om het argument dat je in jouw vorige bericht gebruikte: " Elbow doet me veel teveel denken aan allerlei bands van daarvoor en zo verder". Waarop ik heden ten dage zou antwoorden; ja en wat dan nog. Vind dat nogal een slap argument dat zelfs nog wel eens op enige roest wil duiden.

Sjef, dank voor het vele werk - users united van MuMe hebben gestemd; sommige dingen anders dan verwacht, andere weer niet - stof voor discussie en navorsing: de krenten uit de pap vinden.

Er wordt nog steeds volop boeiende muziek gemaakt

Misterfool schreef:
Elbow doet me veel teveel denken aan allerlei bands van daarvoor en zo verder". Waarop ik heden ten dage zou antwoorden; ja en wat dan nog. Vind dat nogal een slap argument dat zelfs nog wel eens op enige roest wil duiden.

Niet mee eens, als iets echt vernieuwend of fris klinkt mag dat best in het voordeel spreken van een bepaalde band. AF had dat wel met hun debuut. Die plaat van Elbow vond ik meer een vernuftig in elkaar gestoken assemblage van wat hip was op dat moment. Dat vind ik dus een groot verschil. En zo hoor ik dus wel veel rock van tegenwoordig. Maar ik laat me nog steeds graag verrassen net zoals een ieder hier.

Dank, Sjef!

Op naar de jaren '10!

Chevy top gedaan weer. Thanx !

Weer een mooie editie, bedankt Chevy voor het vele werk.

Bedankt Chevy voor het vele en mooie werk en jij kan er ook niets aan doen dat Nick weer niet op de 1e plaats is geëindigd.

chevy93 schreef:
Er staat nu een album bij de bovenste 50 die vorig jaar niet eens bij de top 1000 stond!

Hier ben ik nog steeds wel benieuwd naar .

Dwejkk_ schreef:
(quote)

Hier ben ik nog steeds wel benieuwd naar .

chevy93 schreef:
Dit was Didn’t It Rain. Vorig jaar slechts één keer genoemd en op plek 1208 terecht gekomen. De jaren daarvoor: 139, 400 en 404. Dit jaar: plek 58.

Het antwoord was al eerder voorbij gekomen .

Masimo schreef:
Op naar de jaren '10!

Dat is natuurlijk de spannendste editie - de enige waar elk jaar nieuwe albums bij komen.

niels94 schreef:
(quote)

Dat is natuurlijk de spannendste editie - de enige waar elk jaar nieuwe albums bij komen.

Waren de slimmetjes in de aanbieding bij het Kruidvat of zit je met dit killige weer bewust een open deur nog verder open? Maandagochtend is blijkbaar niet je beste moment voor een 'brainwave'.

jetstreamer schreef:
(quote)

(quote)

Het antwoord was al eerder voorbij gekomen .

Ah, bedankt!

Bedankt chevy93 voor de organisatie!

Cured
Suffe(jan ) Top 10/20.... . Een paar interessante platen ( o.a Untrue en Kid A, hoewel de laatste niet zo mijn ding is) wat mij betreft, maar ik vind het veruit de 'zwakste' Top 10 tot nu toe (nou is relatief veel vanaf 2000 zwakkere of gerycyclde muziek).

Klasse van Chevy trouwens....wat een werk.

Goed werk geleverd Chevy!

Mooie nummer 1 van de lijst en gelukkig maar want de nummers 2,3 en 4 zijn behoorlijk overgewaardeerd hier. Maar zoals altijd kan dat natuurlijk ook aan mij liggen

stoepkrijt schreef:

Fear of a Blank Planet laat lang op zich wachten. De Porcupine Tree-fans hebben dit jaar weer duidelijk voor één album gekozen, in tegenstelling tot vorig jaar. Ik ben er blij mee.

Haha dan heb ik voor het verkeerde album gekozen, maar ik vind Deadwing nu eenmaal veel beter.

Dat is je goed recht. Met deze negende plaats ben ik al meer dan tevreden, dus ik neem het je niet kwalijk.

Franck Maudit
Toch wel fraaie top-3, ze zijn allen in mijn top terug te vinden dus het mag niet verwonderen dat ik deze uitspraak doe. Heb hier weer veel plezier aan beleefd. De manier waarop chevy93 dit organiseert vind ik meer dan bewonderenswaardig. Echt knap werk. Toppie

Mooie lijst. Dank allemaal en vooral chevy93.
Mijn nummer 1 (the veils) heeft helaas de top-50 niet gehaald (wel de top 100)

FRIPI

Nog een aan iedereen die het mede mogelijk heeft gemaakt dat Funeral weer op 1 staat. Verder veel logische posities voor de albums op de bovenste plaatsen. Ik snap het alleen niet dat Boxer zover is teruggevallen, ga er vanuit dat dit gewoon een incident is.

En thanks chevy93!

Ik had inderdaad ook Boxer in de top 5 verwacht. Dat was toch wel een verrassing.

Mooie top 20 toch. Ik kwam er net achter dat ik Back to Black niet in mijn lijst had opgenomen omdat ik deze met een 4 had beoordeeld. Meteen maar even aangepast naar 4,5 zodat deze plaat er volgend jaar met de zoekopdracht uitkomt.

Jammer trouwens dat ik de enige ben die mijn nummer één heeft genoemd...

Ik heb nu mijn top 30 albums uit de zero's in gewijzigde vorm op mijn site staan. Misschien interessant om nog wat muzikale ontdekkingen te doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:38 uur

geplaatst: vandaag om 01:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.