Muziek / Toplijsten en favorieten / De Standaards van vigil, de 90 beste Nederlandstalige nummers
zoeken in:
0
geplaatst: 10 oktober 2015, 00:35 uur
Ook twee favorieten van mij, deze laatste twee 
Ik denk niet dat we Mouth (met of zonder Maggie) nog gaan tegenkomen.

Ik denk niet dat we Mouth (met of zonder Maggie) nog gaan tegenkomen.
0
buizen
geplaatst: 10 oktober 2015, 14:18 uur
We zochten toen een kamer en bleven bij elkaar
We sliepen samen op de grond en zagen geen gevaar
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Tot ze op een dag vertelde dat er een baby kwam.
Hopelijk komt Rocky nog voorbij.
We sliepen samen op de grond en zagen geen gevaar
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Tot ze op een dag vertelde dat er een baby kwam.
Hopelijk komt Rocky nog voorbij.

0
buizen
geplaatst: 10 oktober 2015, 14:25 uur
Alleen m'n kleine meisje heb ik nu nog maar
Soms voel ik tranen branden want ze lijkt precies op haar
Maar als ik soms vertwijfeld ben en niet meer door wil gaan [..]
Pakt ze steeds m`n hand en kijkt mij met grote ogen aan
Ze zegt dan:
"Pappie ik was toch nog nooit alleen, en weet nog niets van het leven ik ben toch nog zo klein en kan alleen maar liefde geven".
Ik zeg dan:
"Kop op meisje, vertrouw op mij al zal het moeilijk gaan als jij me maar een beetje helpt kunnen wij het samen aan".
Hartverscheurend!
Soms voel ik tranen branden want ze lijkt precies op haar
Maar als ik soms vertwijfeld ben en niet meer door wil gaan [..]
Pakt ze steeds m`n hand en kijkt mij met grote ogen aan
Ze zegt dan:
"Pappie ik was toch nog nooit alleen, en weet nog niets van het leven ik ben toch nog zo klein en kan alleen maar liefde geven".
Ik zeg dan:
"Kop op meisje, vertrouw op mij al zal het moeilijk gaan als jij me maar een beetje helpt kunnen wij het samen aan".
Hartverscheurend!
0
geplaatst: 10 oktober 2015, 16:01 uur
Ik hoop met je mee buizen. Samen staan we sterk, ik denk dat vigil nu wel naar ons luistert
.
.
0
geplaatst: 10 oktober 2015, 17:02 uur
Don in zijn Mercedes is in ieder geval overwogen of die de eindlijst heeft gehaald blijft nog even de vraag 

0
geplaatst: 10 oktober 2015, 17:08 uur
65 Henk Westbroek - Loods mij Door de Storm
Een tijdje geleden al gehoopt door gigage en hier is tie dan. Een zeer fraai solowerkje van Henk Westbroek. Gigage noemt het de November Rain van de lage landen en dat op zich wel een mooie omschrijving. Helaas staat op youtube enkel een korte single versie van 3.30 dus daarom plaats ik deze live versie (met matig beeld).
Wij waren aan elkaar gewaagd
Wij hadden elkaar even nodig
En dan is liefde overbodig
Een tijdje geleden al gehoopt door gigage en hier is tie dan. Een zeer fraai solowerkje van Henk Westbroek. Gigage noemt het de November Rain van de lage landen en dat op zich wel een mooie omschrijving. Helaas staat op youtube enkel een korte single versie van 3.30 dus daarom plaats ik deze live versie (met matig beeld).
Wij waren aan elkaar gewaagd
Wij hadden elkaar even nodig
En dan is liefde overbodig
0
geplaatst: 10 oktober 2015, 17:12 uur
64 Toontje Lager - Ben Jij Ook Zo Bang
Tweede notering van Toontje Lager (plus 1 van Erik Mesie) met een typische licht kritische jaren 80 tekst. Het intro is top, het tempo hoog en de gitaarsolo op z'n Hollands best aardig. twee en halve minuut knallen.
Ben jij ook zo bang....dat alles bij het oude blijft?,....
en dat je net als gistere-n, een koekje bij de koffie krijgt?....
En dat je in slaap valt als je- aan morgen denken moet,...
en dat je dan maar zegt;.."we hebben 't toch goed".....
Tweede notering van Toontje Lager (plus 1 van Erik Mesie) met een typische licht kritische jaren 80 tekst. Het intro is top, het tempo hoog en de gitaarsolo op z'n Hollands best aardig. twee en halve minuut knallen.
Ben jij ook zo bang....dat alles bij het oude blijft?,....
en dat je net als gistere-n, een koekje bij de koffie krijgt?....
En dat je in slaap valt als je- aan morgen denken moet,...
en dat je dan maar zegt;.."we hebben 't toch goed".....
0
geplaatst: 10 oktober 2015, 17:23 uur
63 Arbeid Adelt - Stroom
Het rariteiten kabinet van Arbeid Adelt hoort uiteraard ook in de lijst. De band is lastig te plaatsen in een muzikaal hokje maar noem het een beetje gekke belpopwave en je zit aardig in de buurt. Opvallend is de gastzangeres in dit nummer, Dani Klein van (later) Vaya Con Dios heeft achter de microfoon plaatsgenomen.
Jij bent geen econoom
Verbruikt te veel stroom
Het rariteiten kabinet van Arbeid Adelt hoort uiteraard ook in de lijst. De band is lastig te plaatsen in een muzikaal hokje maar noem het een beetje gekke belpopwave en je zit aardig in de buurt. Opvallend is de gastzangeres in dit nummer, Dani Klein van (later) Vaya Con Dios heeft achter de microfoon plaatsgenomen.
Jij bent geen econoom
Verbruikt te veel stroom
0
geplaatst: 11 oktober 2015, 20:13 uur
62 The Scene - Open
Over de doden niets dan goeds... Nee hoor, dit nummer is al jaren mijn favoriet van de groep. Eigenlijk al vanaf dat dit nummer op single uitkwam en ik het op de radio hoorde. Verder is The Scene voor mij niet altijd even interessant maar deze mag er best wezen al zeg ik zelf!
ik hoor m'n eigen woorden vallen
maar niemand wordt geraakt
en ik zoek naar het woord dat alles open maakt
Over de doden niets dan goeds... Nee hoor, dit nummer is al jaren mijn favoriet van de groep. Eigenlijk al vanaf dat dit nummer op single uitkwam en ik het op de radio hoorde. Verder is The Scene voor mij niet altijd even interessant maar deze mag er best wezen al zeg ik zelf!
ik hoor m'n eigen woorden vallen
maar niemand wordt geraakt
en ik zoek naar het woord dat alles open maakt
0
geplaatst: 11 oktober 2015, 20:25 uur
61 Wim Sonneveld - Het Dorp
Kneuterig, spruitjeslucht, erwtensoep, schaatsen, speculaas, drop, berenburger... Nou ja je snapt het wel. Te oubollig voor woorden maar toch na al die jaren nog steeds een mooi melancholisch nummer.
Graag ook aandacht voor de prachtige foto's in de "clip".
Toen ik langs het tuinpad van m'n vader
de hoge bomen nog zag staan.
Ik was een kind, hoe kon ik weten
dat dat voorgoed voorbij zou gaan.
Kneuterig, spruitjeslucht, erwtensoep, schaatsen, speculaas, drop, berenburger... Nou ja je snapt het wel. Te oubollig voor woorden maar toch na al die jaren nog steeds een mooi melancholisch nummer.
Graag ook aandacht voor de prachtige foto's in de "clip".
Toen ik langs het tuinpad van m'n vader
de hoge bomen nog zag staan.
Ik was een kind, hoe kon ik weten
dat dat voorgoed voorbij zou gaan.
0
geplaatst: 11 oktober 2015, 23:33 uur
Tijd voor een tussenstand.
01. 61 Wim Sonneveld - Het Dorp
Dit nummer klonk in mijn kindertijd als een ode op het tijdperk van de vader van mijn vader.
Een grootvader die ik nooit heb gekend. Gek genoeg klinkt het vandaag als een ode aan mijn vader.
Voor wie nog kan volgen: dit lied is gewoon tijdloos. Zelfs de tekst dateert moeilijk.
02. 63 Arbeid Adelt - Stroom
De beloofde belpop stroomt voorlopig mondjesmaat.
Stroom is zo lekker surrealistisch als Belgische muziek hoort te zijn.
Op gitaar horen we voorts nog Willie Willie (die van de TC Matic hit en The Scabs).
03. 80 Toontje Lager - Vroeg of Laat
04. 78 Bram Vermeulen - De Wedstrijd
05. 69 Roosbeef - De Schelde
Een mooi liedje waarvoor ik de radio met plezier wat luider draai.
Als Nederlanders over Vlaanderen zingen, vinden wij dat ronduit sympathiek.
Vraag maar aan Het Goede Doel of aan Paul van Vliet.
06. 62 The Scene - Open
Open, open, open moet het zijn.
Tweelingbroertje van het nog sterkere Rigoreus.
Introverte momenten waarop de groep helemaal ten dienste stond van de betreurde zanger.
07. 75 Noordkaap - Druk in Leuven
08. 79 Dimitri van Toren & Flairck - He Kom Aan!
09. 87 Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder - Dokter Bernhard
10 Maggie MacNeal - Terug Naar de Kust
Ik heb een zwak voor liedjes over de Noordzee.
Dat van Maggie ben ik pas sedert kort echt gaan waarderen.
Een luisterlied dat een hit werd. Het kon allemaal in de jaren 70.
11. 68 Boudewijn de Groot - Strand
Ballade uit de tijd dat de dieren nog spraken en Bo nog met een rollende R zong.
Geniaal hoe tekstdichter en muzikant elkaar ritmisch vinden... in het Nederlands dan nog wel.
Niemand die de moedertaal zo soepel deed rijmen als Lennaert Nijgh en Robert Long.
12. 06. 76 Herman Van Veen - Ik Hou van Jou
13. 07. 83 Clouseau - Fiets
14. 08. 77 Robert Long - Jos
15. 64 Toontje Lager - Ben Jij Ook Zo Bang
Een single die de hitkoers van Net Als in de Film niet kon doortrekken.
Dan moet ik denken aan Smoorverliefd, de single die Doe Maar na Sinds 1 Dag of 2 in de steek liet.
Beide songs laten ook een iets ruigere kant van de nederpop groepjes in kwestie horen. Fijn.
Op naar de volgende 10, vigil.
Dit nummer klonk in mijn kindertijd als een ode op het tijdperk van de vader van mijn vader.
Een grootvader die ik nooit heb gekend. Gek genoeg klinkt het vandaag als een ode aan mijn vader.
Voor wie nog kan volgen: dit lied is gewoon tijdloos. Zelfs de tekst dateert moeilijk.
02. 63 Arbeid Adelt - Stroom
De beloofde belpop stroomt voorlopig mondjesmaat.
Stroom is zo lekker surrealistisch als Belgische muziek hoort te zijn.
Op gitaar horen we voorts nog Willie Willie (die van de TC Matic hit en The Scabs).
03. 80 Toontje Lager - Vroeg of Laat
04. 78 Bram Vermeulen - De Wedstrijd
05. 69 Roosbeef - De Schelde
Een mooi liedje waarvoor ik de radio met plezier wat luider draai.
Als Nederlanders over Vlaanderen zingen, vinden wij dat ronduit sympathiek.
Vraag maar aan Het Goede Doel of aan Paul van Vliet.
06. 62 The Scene - Open
Open, open, open moet het zijn.
Tweelingbroertje van het nog sterkere Rigoreus.
Introverte momenten waarop de groep helemaal ten dienste stond van de betreurde zanger.
07. 75 Noordkaap - Druk in Leuven
08. 79 Dimitri van Toren & Flairck - He Kom Aan!
09. 87 Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder - Dokter Bernhard
10 Maggie MacNeal - Terug Naar de Kust
Ik heb een zwak voor liedjes over de Noordzee.
Dat van Maggie ben ik pas sedert kort echt gaan waarderen.
Een luisterlied dat een hit werd. Het kon allemaal in de jaren 70.
11. 68 Boudewijn de Groot - Strand
Ballade uit de tijd dat de dieren nog spraken en Bo nog met een rollende R zong.
Geniaal hoe tekstdichter en muzikant elkaar ritmisch vinden... in het Nederlands dan nog wel.
Niemand die de moedertaal zo soepel deed rijmen als Lennaert Nijgh en Robert Long.
12. 06. 76 Herman Van Veen - Ik Hou van Jou
13. 07. 83 Clouseau - Fiets
14. 08. 77 Robert Long - Jos
15. 64 Toontje Lager - Ben Jij Ook Zo Bang
Een single die de hitkoers van Net Als in de Film niet kon doortrekken.
Dan moet ik denken aan Smoorverliefd, de single die Doe Maar na Sinds 1 Dag of 2 in de steek liet.
Beide songs laten ook een iets ruigere kant van de nederpop groepjes in kwestie horen. Fijn.
Op naar de volgende 10, vigil.
0
geplaatst: 12 oktober 2015, 08:49 uur
dazzler schreef:
Deze zou bij mij denk ik ook de lijst tot nu toe toppen en ja tijdloos, maar toch viel mij nu bij het terugluisteren dat bepaalde gezongen stukjes wel "lijden" aan een toch wel een beetje oudbollige maniërisme, maar goed prachtig lied.
Leuk topic overigens, staat nu in mijn updates.
0
geplaatst: 12 oktober 2015, 09:44 uur
Rudi S schreef:
Deze zou bij mij denk ik ook de lijst tot nu toe toppen en ja tijdloos, maar toch viel mij nu bij het terugluisteren dat bepaalde gezongen stukjes wel "lijden" aan een toch wel een beetje oudbollige maniërisme, maar goed prachtig lied.
.
(quote)
.
Dat komt door de manier van zingen, tenminste door de manier van uitspreken. Die is echt extreem netjes en daardoor nog net dat stukje extra historie wat er doorheen spookt.
0
geplaatst: 12 oktober 2015, 10:11 uur
Klopt wel, ook die toen gebruikelijke "versiering" valt wel op.
Een van Duin of Meeuwis (meerdere uitvoeringen) doen het wat rechter, zoals die versie van vorige jaar.
Guus Meeuwis, New Cool Collective Big Band - Het Dorp (Audio only) - YouTube
Guus Meeuwis & New Cool Collective Big Band - Hollandse Meesters (2014)
Een van Duin of Meeuwis (meerdere uitvoeringen) doen het wat rechter, zoals die versie van vorige jaar.
Guus Meeuwis, New Cool Collective Big Band - Het Dorp (Audio only) - YouTube
Guus Meeuwis & New Cool Collective Big Band - Hollandse Meesters (2014)
0
buizen
geplaatst: 12 oktober 2015, 14:13 uur
Ook maar even een top-totnutoe gemaakt over Vigils topic.
1 Wim Sonneveld - Het Dorp
2 Bonnie St. Claire - Dr. Bernhard
3 Skik - 'T Giet Zoals 't Giet
4 Toontje Lager - Ben Jij Ook Zo Bang
5 Toontje Lager - Vroeg Of Laat
Binnen deze keuze van Nederlandstalige juweeltjes vallen best overeenkomstige thema's aan te wijzen, of te beleven (het kan persoonlijk zijn). Een van die thema's is de titel van het liedje van Skik: 'T giet [nu eenmaal] zoals 't giet.
Het leven is geen rozengeur en maneschijn, het leven is zoals het is. Er is het (nood)lot dat veel bepaalt, er zijn zaken waar je als nietige bewoner van deze aarde (toch) geen grip op hebt. Sommige liedjes haken hier met een positieve invalshoek op in (Skik) en er klinkt hoop in door. Sommige liedjes berusten (begrijpelijkerwijs) niet in het lot , zoals Dr. Bernard. De angst, het voorgevoel soms zelfs, om iemand kwijt te raken is een hardnekkige.
Ook melancholie en de dingen die voorbij gaan komen in meerdere liedjes aan bod, uiteraard het sterkst in Het Dorp maar ook in Ben Jij Ook Zo Bang.
Wim Sonneveld - Het Dorp
Het was wel even dubben of deze op 1 kwam of toch Dr. Bernhard. Het is Wim Sonneveld geworden, een echte evergreen en zo universeel en herkenbaar voor veel mensen (sterke liedjes hebben dat toch al).
In mijn kindjaren kwam regelmatig familie op bezoek, (veelal op zondag) en dan was er altijd het moment dat de hele familie de best wel grote moestuin van mijn vader achter het huis ging bekijken. Langs het tuinpad van mijn vader werd er langs de boontjes en kolen gelopen en werd de stand van zaken van de gewassen doorgenomen. Los van deze familiebezoeken was het tuinpad van mijn vader per fiets, eerst nog met zijwieltjes, of te voet een dagelijkse route natuurlijk. Via dat tuinpad trok je avontuurlijk de wijde wereld in, die bestond uit een kleine wereld: de buurt, je straat, je vriendjes, het trapveldje, het dorp. En na elk avontuur over dat zelfde vertrouwde tuinpad weer veilig naar huis. Zie het hekje nog zo voor me, ben er eens lelijk achter blijven haken. Het pad zelf was overigens gewoon zand. Al die bestratingen zoals je nu ziet had je toen nog niet.
Heb ooit een buurman gehad wiens vader was overleden en wel een week lang draaide hij dagelijks dit nummer meermalen, op een zo hoog volume dat zijn snikken en wenen net niet door de muur heen gehoord kon worden. Heb toen niet geklaagd over de muziek, de man had het nodig. Wat is er mooier dan getroost te kunnen worden door muziek?
Bonnie St. Claire - Dr. Bernhard.
Over dit hartverscheurende lied heb ik elders al genoeg geschreven.
Skik - 'T Giet Zoals 'T Giet.
Daniel Lohuis woont in de streek waar m'n roots liggen. Zuid-Oost-Drenthe: turf, genever en achterdocht. Een katholieke enclave. Een oom en tante en wat neven en nichtjes wonen in Erica. Bij Daniel om de hoek. Zoals de bij Wim Sonneveld genoemde familie vaak bij ons kwam, gingen wij andersom ook naar onze familie, en het leeuwendeel woonde in Zuid-Oost-Drenthe. De vele plekjes en routes die Skik bezingt in Op Fietsie ken ik allemaal, speelde er met neefjes en nichtjes of we gingen vissen in de "wieke".
Ook in dit liedje worden het lot, de gang der seizoenen en de pieken en de dalen in het leven bezongen. Skik meldt in dit liedje echter dat er ook altijd weer (mooie) nieuwe dingen terugkomen voor dat wat verdwijnt. Een liedje van hoop dus.
Zoals Vincent van Gogh dit met het penseel op het linnen deed, zingt ook Skik in heel veel liedjes altijd wel even over de schoonheid van de natuur in Zuid-Oost-Drenthe maar ook over 'de kleine luyden' en hun afgezet tegen de rest van Nederland wat eenvoudiger (armoediger?) bestaan.
De schoonheid die in 'kleine dingen', dichtbij, schuilt en oog voor wat er groeit en bloeit: 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer 'n bloemkooltie op zich
Jaren geleden waren er elke maandagavond jamsessies in blues/muziekcafe De Blokhut in Nieuw-Amsterdam, Daniel Lohuis was er steevast van de partij. Ben er toen ook wel eens geweest.
Het huis waar Vincent van Gogh heeft gewoond staat eveneens in Nieuw-Amsterdam, en is voor bezichtiging open.
Toontje Lager - Ben Jij Ook Zo Bang
Hoog in de top vanwege o.a. de scheurende gitaar (waar Toontje Lager toch al zo goed in was, de solo's doen vaak wat Danny Lademacher-achtig aan) en sowieso het muzikaal aanstekelijke van het nummer.
De tekst is wat raar. Ook hier angst voor zaken waar de nietige individuele mens geen grip op heeft maar het ene couplet gaat dan weer over angst voor de toekomst en de twee andere coupletten gaan dan weer over angst dat alles bij het oude blijft of zelfs angst voor het terug gaan naar vroeger
Dat is wel heel bang natuurlijk.
En dat men als het nodig is, alles van je weet : hoe vooruitziend destijds, we zitten middenin discussies over telefoon/internetprivacy door "Big Brother is watching you".
Toontje Lager - Vroeg Of Laat
Letterlijk dezelfde strofe als in het liedje van Skik komt hier voorbij: Het gaat gewoon zoals 't gaat .
De zanger weet dat hij zijn lief kwijt gaat raken, hij projecteert misschien de oorzaak hiervoor op de ander (die onrustig zou zijn en weer nieuwe wegen zal gaan bewandelen) maar de vraag is natuurlijk of dat echt zo is. Liefde is immers een werkwoord, voor beide partijen. Er is hier echter al berusting in het komende afscheid en het uiteenvallen van dat wat (nu nog) zo mooi is, als in een slecht gedicht (een 'slechte' relatie?).
Muzikaal wat minder. Een erg laidbacknummer maar ietsje te eenvoudig. De drums lijkt hier wel een drumcomputer te zijn. Lijkt. Gelukkig toch nog even dat gitaartje dat uit de bocht giert met fijne noten.
Excuses voor de lange tekst. Ik schrijf zoals ik schrijf.
Mooi topic, vigil
1 Wim Sonneveld - Het Dorp
2 Bonnie St. Claire - Dr. Bernhard
3 Skik - 'T Giet Zoals 't Giet
4 Toontje Lager - Ben Jij Ook Zo Bang
5 Toontje Lager - Vroeg Of Laat
Binnen deze keuze van Nederlandstalige juweeltjes vallen best overeenkomstige thema's aan te wijzen, of te beleven (het kan persoonlijk zijn). Een van die thema's is de titel van het liedje van Skik: 'T giet [nu eenmaal] zoals 't giet.
Het leven is geen rozengeur en maneschijn, het leven is zoals het is. Er is het (nood)lot dat veel bepaalt, er zijn zaken waar je als nietige bewoner van deze aarde (toch) geen grip op hebt. Sommige liedjes haken hier met een positieve invalshoek op in (Skik) en er klinkt hoop in door. Sommige liedjes berusten (begrijpelijkerwijs) niet in het lot , zoals Dr. Bernard. De angst, het voorgevoel soms zelfs, om iemand kwijt te raken is een hardnekkige.
Ook melancholie en de dingen die voorbij gaan komen in meerdere liedjes aan bod, uiteraard het sterkst in Het Dorp maar ook in Ben Jij Ook Zo Bang.
Wim Sonneveld - Het Dorp
Het was wel even dubben of deze op 1 kwam of toch Dr. Bernhard. Het is Wim Sonneveld geworden, een echte evergreen en zo universeel en herkenbaar voor veel mensen (sterke liedjes hebben dat toch al).
In mijn kindjaren kwam regelmatig familie op bezoek, (veelal op zondag) en dan was er altijd het moment dat de hele familie de best wel grote moestuin van mijn vader achter het huis ging bekijken. Langs het tuinpad van mijn vader werd er langs de boontjes en kolen gelopen en werd de stand van zaken van de gewassen doorgenomen. Los van deze familiebezoeken was het tuinpad van mijn vader per fiets, eerst nog met zijwieltjes, of te voet een dagelijkse route natuurlijk. Via dat tuinpad trok je avontuurlijk de wijde wereld in, die bestond uit een kleine wereld: de buurt, je straat, je vriendjes, het trapveldje, het dorp. En na elk avontuur over dat zelfde vertrouwde tuinpad weer veilig naar huis. Zie het hekje nog zo voor me, ben er eens lelijk achter blijven haken. Het pad zelf was overigens gewoon zand. Al die bestratingen zoals je nu ziet had je toen nog niet.
Heb ooit een buurman gehad wiens vader was overleden en wel een week lang draaide hij dagelijks dit nummer meermalen, op een zo hoog volume dat zijn snikken en wenen net niet door de muur heen gehoord kon worden. Heb toen niet geklaagd over de muziek, de man had het nodig. Wat is er mooier dan getroost te kunnen worden door muziek?
Bonnie St. Claire - Dr. Bernhard.
Over dit hartverscheurende lied heb ik elders al genoeg geschreven.
Skik - 'T Giet Zoals 'T Giet.
Daniel Lohuis woont in de streek waar m'n roots liggen. Zuid-Oost-Drenthe: turf, genever en achterdocht. Een katholieke enclave. Een oom en tante en wat neven en nichtjes wonen in Erica. Bij Daniel om de hoek. Zoals de bij Wim Sonneveld genoemde familie vaak bij ons kwam, gingen wij andersom ook naar onze familie, en het leeuwendeel woonde in Zuid-Oost-Drenthe. De vele plekjes en routes die Skik bezingt in Op Fietsie ken ik allemaal, speelde er met neefjes en nichtjes of we gingen vissen in de "wieke".
Ook in dit liedje worden het lot, de gang der seizoenen en de pieken en de dalen in het leven bezongen. Skik meldt in dit liedje echter dat er ook altijd weer (mooie) nieuwe dingen terugkomen voor dat wat verdwijnt. Een liedje van hoop dus.
Zoals Vincent van Gogh dit met het penseel op het linnen deed, zingt ook Skik in heel veel liedjes altijd wel even over de schoonheid van de natuur in Zuid-Oost-Drenthe maar ook over 'de kleine luyden' en hun afgezet tegen de rest van Nederland wat eenvoudiger (armoediger?) bestaan.
De schoonheid die in 'kleine dingen', dichtbij, schuilt en oog voor wat er groeit en bloeit: 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer 'n bloemkooltie op zich
Jaren geleden waren er elke maandagavond jamsessies in blues/muziekcafe De Blokhut in Nieuw-Amsterdam, Daniel Lohuis was er steevast van de partij. Ben er toen ook wel eens geweest.
Het huis waar Vincent van Gogh heeft gewoond staat eveneens in Nieuw-Amsterdam, en is voor bezichtiging open.
Toontje Lager - Ben Jij Ook Zo Bang
Hoog in de top vanwege o.a. de scheurende gitaar (waar Toontje Lager toch al zo goed in was, de solo's doen vaak wat Danny Lademacher-achtig aan) en sowieso het muzikaal aanstekelijke van het nummer.
De tekst is wat raar. Ook hier angst voor zaken waar de nietige individuele mens geen grip op heeft maar het ene couplet gaat dan weer over angst voor de toekomst en de twee andere coupletten gaan dan weer over angst dat alles bij het oude blijft of zelfs angst voor het terug gaan naar vroeger
Dat is wel heel bang natuurlijk.En dat men als het nodig is, alles van je weet : hoe vooruitziend destijds, we zitten middenin discussies over telefoon/internetprivacy door "Big Brother is watching you".
Toontje Lager - Vroeg Of Laat
Letterlijk dezelfde strofe als in het liedje van Skik komt hier voorbij: Het gaat gewoon zoals 't gaat .
De zanger weet dat hij zijn lief kwijt gaat raken, hij projecteert misschien de oorzaak hiervoor op de ander (die onrustig zou zijn en weer nieuwe wegen zal gaan bewandelen) maar de vraag is natuurlijk of dat echt zo is. Liefde is immers een werkwoord, voor beide partijen. Er is hier echter al berusting in het komende afscheid en het uiteenvallen van dat wat (nu nog) zo mooi is, als in een slecht gedicht (een 'slechte' relatie?).
Muzikaal wat minder. Een erg laidbacknummer maar ietsje te eenvoudig. De drums lijkt hier wel een drumcomputer te zijn. Lijkt. Gelukkig toch nog even dat gitaartje dat uit de bocht giert met fijne noten.
Excuses voor de lange tekst. Ik schrijf zoals ik schrijf.
Mooi topic, vigil
0
geplaatst: 12 oktober 2015, 14:32 uur
0
geplaatst: 12 oktober 2015, 18:27 uur
vigil schreef:
Een tijdje geleden al gehoopt door gigage en hier is tie dan.
Een tijdje geleden al gehoopt door gigage en hier is tie dan.

0
geplaatst: 12 oktober 2015, 22:08 uur
60 Wim de Craene - Sara
Echt gelijkgestemde heb ik niet veel op MuMe. Natuurlijk kan ik met genoeg mensen goed opschieten en lopen er een hoop rond waar ik wel het een en ander mee heb maar users die zo'n beetje vrijwel dezelfde muzieksmaak en beleving hebben zijn er niet veel. Eentje daarvan is op zeker dazzler, haal de symfo uit mijn kast en we hebben vrijwel enkel overeenkomsten. Grootste voorbeelden zijn bv. OMD, Oldfield en Nits. Als zo iemand dan een topic(s) opzet over Belgische muziek dan let je op en zodra er tips komen neem je die in je op. Wim de Craene is een van de mooiste tips die ik tot op heden heb gekregen vanuit Kortrijk. De prachtige verzamel box Wim De Craene - Integraal (2015) is een gekoesterd item hier in huis. Uiteraard staat Sara hier ook op.
Sara, de kroeg hier, is niet altijd mild
Ik weet hoe dat de borrel het woeste lichaam stilt
Het vallen en het opstaan, het braken in de morgen
Wie is er nog nuchter, wie zal er voor me zorgen.
Echt gelijkgestemde heb ik niet veel op MuMe. Natuurlijk kan ik met genoeg mensen goed opschieten en lopen er een hoop rond waar ik wel het een en ander mee heb maar users die zo'n beetje vrijwel dezelfde muzieksmaak en beleving hebben zijn er niet veel. Eentje daarvan is op zeker dazzler, haal de symfo uit mijn kast en we hebben vrijwel enkel overeenkomsten. Grootste voorbeelden zijn bv. OMD, Oldfield en Nits. Als zo iemand dan een topic(s) opzet over Belgische muziek dan let je op en zodra er tips komen neem je die in je op. Wim de Craene is een van de mooiste tips die ik tot op heden heb gekregen vanuit Kortrijk. De prachtige verzamel box Wim De Craene - Integraal (2015) is een gekoesterd item hier in huis. Uiteraard staat Sara hier ook op.
Sara, de kroeg hier, is niet altijd mild
Ik weet hoe dat de borrel het woeste lichaam stilt
Het vallen en het opstaan, het braken in de morgen
Wie is er nog nuchter, wie zal er voor me zorgen.
0
geplaatst: 12 oktober 2015, 22:18 uur
59 Skik - Op Fietse
Daar is Skik weer! Het derde en laatste liedje uit deze lijst over de fiets. Een van de grootste dialectklassiekers die we hebben in dit land. Als je denkt dat die zwart witte korrelige beelden in de clip je erg Corbijns aandoen dan klopt dat. Niet van Anton (die was denk ik net te duur) maar zijn jongere broer Maarten regisseerde de clip.
wie döt mij wat vandage 'k
heb de banden vol met wind
nee ik heb ja niks te klagen
Daar is Skik weer! Het derde en laatste liedje uit deze lijst over de fiets. Een van de grootste dialectklassiekers die we hebben in dit land. Als je denkt dat die zwart witte korrelige beelden in de clip je erg Corbijns aandoen dan klopt dat. Niet van Anton (die was denk ik net te duur) maar zijn jongere broer Maarten regisseerde de clip.
0
buizen
geplaatst: 13 oktober 2015, 14:50 uur
vigil schreef:
59 Skik - Op Fietse
(embed)
59 Skik - Op Fietse
(embed)
In het liedje wordt de prachtige natuur van Zuid-Oost-Drenthe en de vrijheid en het geluk die het geeft om daar te fietsen bezongen.
De route die in dit liedje aan bod komt kun je ook zelf fietsen, mooi voor een droge zonnige dag.
'k gao nou over Barger-Oosterveld
over 't schoelpattie kort daor bij de Honeywell
en dan recht deur tot de brugge van Oranjedorp
'n stukkie Bladderswieke en dan de Herendiek
en a'k pastoorse bos en de toren zie
dan fiets ik deur want 't weijt nie slim
't giet vandaag vanzölf
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tweederde is achter de rug in dit topic. We gaan naar de 30 mooiste juweeltjes.
Ben zeer benieuwd naar de keuzes

0
geplaatst: 13 oktober 2015, 19:54 uur
58 Peter Koelewijn - Sprong in t Duister
De tweede en tevens laatste van Peter Koelewijn in deze lijst. Een mooi verhaal over het leven, letterlijk van de geboorte tot de dood. Een mooi gedragen stuk van een man die tot veel in staat was maar het grote geld verdiende met niemendalletjes.
Een wintermorgen, kwart over elf
En in de verte luiden zwaar de bronzen klokken
En ieder staat daar in zichzelf
De zwarte aarde wordt al wit onder de sneeuwvlokken
Het is een afscheid voor altijd en
De wind beroerd de hoge bomen en dan ruist er
Iets als een groet bij de laatste sprong in het duister
De tweede en tevens laatste van Peter Koelewijn in deze lijst. Een mooi verhaal over het leven, letterlijk van de geboorte tot de dood. Een mooi gedragen stuk van een man die tot veel in staat was maar het grote geld verdiende met niemendalletjes.
Een wintermorgen, kwart over elf
En in de verte luiden zwaar de bronzen klokken
En ieder staat daar in zichzelf
De zwarte aarde wordt al wit onder de sneeuwvlokken
Het is een afscheid voor altijd en
De wind beroerd de hoge bomen en dan ruist er
Iets als een groet bij de laatste sprong in het duister
0
geplaatst: 13 oktober 2015, 20:00 uur
57 Marcel de Groot - Slaap Je Al
Als zoon van heb je het vast niet makkelijk. Je wilt ook in de muziek maar iedereen is maar aan het vergelijken. Uiteraard is het makkelijker want je staat toch sneller in de bladen zodra je begint. Dit overkwam ook Marcel de Groot. De man heeft een paar zeer behoorlijke platen gemaakt maar die deden op een paar kleine hitjes niet zo veel. Zeker niet in vergelijk met de successen van zijn vader. Wat doe je dan uiteindelijk? Juist je gaat maar gitaar spelen in de band van je vader. Maar goed hier een prachtig slaapliedje vanuit zijn soloperiode.
Ik richt me op en staar wat in 't vuur dat voor ons speelt
Ik kijk naar jou en zie hoe mijn hand zacht je lichaam streelt
En langzaam gaan je ogen open, het is alsof je zeggen wilt:
"Vergeet maar wat ik heb gezegd, en 't maakt ook eig'lijk geen verschil
Als zoon van heb je het vast niet makkelijk. Je wilt ook in de muziek maar iedereen is maar aan het vergelijken. Uiteraard is het makkelijker want je staat toch sneller in de bladen zodra je begint. Dit overkwam ook Marcel de Groot. De man heeft een paar zeer behoorlijke platen gemaakt maar die deden op een paar kleine hitjes niet zo veel. Zeker niet in vergelijk met de successen van zijn vader. Wat doe je dan uiteindelijk? Juist je gaat maar gitaar spelen in de band van je vader. Maar goed hier een prachtig slaapliedje vanuit zijn soloperiode.
Ik richt me op en staar wat in 't vuur dat voor ons speelt
Ik kijk naar jou en zie hoe mijn hand zacht je lichaam streelt
En langzaam gaan je ogen open, het is alsof je zeggen wilt:
"Vergeet maar wat ik heb gezegd, en 't maakt ook eig'lijk geen verschil
0
geplaatst: 13 oktober 2015, 20:05 uur
56 Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale
NL Klassieker alert!
De tekst is ietwat over de top, de muziek eigenlijk ook maar wel mooi. Ramses zingt of zijn leven er vanaf hangt en Liesbeth brengt precies de kalmte die nodig is. Een 100% klassieker!
De nacht is te koud, de maan te grijs
Toe neem me toch mee naar je hemelpaleis
Daar wil ik zijn alleen met jou
En stralen in het hemelblauw
Ik heb je lief, zo lief
NL Klassieker alert!
De tekst is ietwat over de top, de muziek eigenlijk ook maar wel mooi. Ramses zingt of zijn leven er vanaf hangt en Liesbeth brengt precies de kalmte die nodig is. Een 100% klassieker!
De nacht is te koud, de maan te grijs
Toe neem me toch mee naar je hemelpaleis
Daar wil ik zijn alleen met jou
En stralen in het hemelblauw
Ik heb je lief, zo lief
0
geplaatst: 13 oktober 2015, 21:12 uur
vigil schreef:
59 Skik - Op Fietse
Daar is Skik weer! Het derde en laatste liedje uit deze lijst over de fiets. Een van de grootste .n[/i]
59 Skik - Op Fietse
Daar is Skik weer! Het derde en laatste liedje uit deze lijst over de fiets. Een van de grootste .n[/i]
Krijgen we daar nog ondertitels bij?

0
geplaatst: 14 oktober 2015, 14:19 uur
55 Kadanz - Dagen Dat Ik Je Vergeet
Een fijn gezelschap dat Kadanz! Als ik prijs moet uitdelen voor perfecte popliedjes in het (zeer netjes uitgesproken) Nederlands dan kan ik zo maar bij Kadanz uit komen. De band rond Frans Bakker deed het netjes in de marge achter het Nederpop geweld in die dagen maar miste een frontman met uitstraling zoals bij Toontje Lager, Doe Maar of Het Goede Doel. De band was zeer actief binnen het homo circuit (vreselijke term, sorry weet het even niet anders uit te leggen...) met cabaret en maatschappelijk kritische teksten en dan staan er waarschijnlijk geen rijen met bakvissen voor het podium zoals bij eerder genoemde bands.
Graag ook nog even bijzondere aandacht voor fijne outro.
Soms geloof ik
Dat er nooit iets is gebeurt
Tussen ons tweeën
Er is geen spoor meer
Alles uitgewist, ik heb je verdreven
Onze liefde is voorbij
Ik red me best, ik voel me vrij
En er zijn dagen dat ik je vergeet
Een fijn gezelschap dat Kadanz! Als ik prijs moet uitdelen voor perfecte popliedjes in het (zeer netjes uitgesproken) Nederlands dan kan ik zo maar bij Kadanz uit komen. De band rond Frans Bakker deed het netjes in de marge achter het Nederpop geweld in die dagen maar miste een frontman met uitstraling zoals bij Toontje Lager, Doe Maar of Het Goede Doel. De band was zeer actief binnen het homo circuit (vreselijke term, sorry weet het even niet anders uit te leggen...) met cabaret en maatschappelijk kritische teksten en dan staan er waarschijnlijk geen rijen met bakvissen voor het podium zoals bij eerder genoemde bands.
Graag ook nog even bijzondere aandacht voor fijne outro.
Soms geloof ik
Dat er nooit iets is gebeurt
Tussen ons tweeën
Er is geen spoor meer
Alles uitgewist, ik heb je verdreven
Onze liefde is voorbij
Ik red me best, ik voel me vrij
En er zijn dagen dat ik je vergeet
0
geplaatst: 14 oktober 2015, 14:21 uur
Pastorale 
Staat denk ik wel mijn top 10 beste NL Talige songs