MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / vigil's PPP's (Perfecte PopPlaten)

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Omdat er toch bruggen gebouwd moeten worden... nu iets van Fischer-Z?

Of anders deze?

Vaak verguisd hier, maar het maken van een perfecte geproduceerde plaat is een kwaliteit op zich. Emotieloos volgens sommigen, maar als de blockbusters kan je vaak niet ontkennen dat het vakmanschap is. En dat kan net zo lekker zijn als die emotionele scheveschaatsers.

Soms wordt een erbarmelijke productie in haar onkunde nota bene gebombardeerd tot klassieker. *hint* de banaan *hint*

Afijn, name-dropping lijkt me meer iets voor achteraf, dus zal ik dat niet doen. Ondertussen zal ik even melden dat ik onder het mom van dit topic nu Through the Barricades aan het luisteren ben, maar trek je daar niets van aan!

P.S. Drive is een heel goed begin! Dancing Queen ben ik wat minder over gecharmeerd. Dan vind ik dat nummers als Super Trouper, Take a Chance On Me en The Name of the Game meer PPP-kwaliteiten hebben. Maar wellicht komt dat door mijn (niet zo grote) waardering voor DQ.

chevy93 schreef:
Dancing Queen ben ik wat minder over gecharmeerd.

Luister nog eens naar de vocale harmonieën. Erg mooi toch.
En ook naar het tempo: disco in de aanpak, maar verrassend traag, slepend.
Alsof er ook in een balzaal op gedanst kan worden. Ik vind dat heel slim gedaan.

03. Godley & Creme - Cry

De heren Godley (Kevin) en Creme (Lol) zijn altijd al enigszins bezig geweest om de perfectie zo dicht mogelijk te benaderen. Dat was al zo toen ze doorbraken als bandleden van de artpop formatie 10cc maar helemaal toen ze die band verlieten en solo verder gingen. De productie deden ze over het algemeen zelf (ook voor veel andere artiesten) maar bij deze hit kregen ze wat hulp van niemand minder dan Trevor Horn. Het resultaat is glashelder. De clip was voor die tijd ook een behoorlijke bezienswaardigheid al komt dat precies dertig jaar later wat minder naar voren.

Deze linkt naar:
Het is verleidelijk om te linken naar andere symfopoppers als ELO of Alan Parsons maar ik ga voor een artpop formatie uit eigen land. Nits is te eigengereid om zelf met een PPP aan te komen maar met het volgende nummer kwamen ze een heel eind in de buurt.
Nits - The Train - YouTube

04. Ellie Goulding - Love me Like You Do.

Zoals in de beginpost al aangegeven zijn het tegenwoordig de dames die ons trakteren met PPP's van de bovenste plank. Dit is er zo eentje. Deze kan overal gedraaid worden, of het nu Radio 3, 538 of Skyradio is. Deze past overal bij en zit ook overal ook als gegoten. Je moet het maar kunnen. Met al een paar succesvolle albums in haar kontzak heeft ze al bewezen een blijvertje te zijn. In Nederland en Belgie behaalde dit nummer welke bij de tinten grijs film hoort de 2de plek in de hitlijsten. Best laag zo bleek want dit lied stond maar liefst in 23 landen op het hoogste treetje.

Deze linkt aan:
Net zoals bij reclame is het voor een film ook mega belangrijk om een PPP in te zetten. Overal airplay en het komt in de bladen, op de tv en op social media voorbij. Dus een grote kans op erg veel free publicity. Bij de volgende is het de vraag of het nummer bekend werd door de film of de film bekend door het liedje. Ik denk toch het eerste maar het feit blijft dat de onbekende groep Berlin met begeleiding van de legendarische Giorgio Moroder een wereldhit scoorde. Als ik het zo beluister heeft het eigenlijk best wat weg van Drive die al eerder aan bod kwam.
Berlin - Take My Breath Away - YouTube

Misterfool
Dat nummer van Ellie goulding .....tsja, het zou een 2 van mij krijgen als't het lied van de dag was. Cry van Godley en Creme is wel sterk.

Misterfool schreef:
Dat nummer van Ellie goulding .....tsja, het zou een 2 van mij krijgen als't het lied van de dag was. Cry van Godley en Creme is wel sterk.

Je kan ook niet alles top vinden, ik zeg ook niet dat ik ze allemaal met een 10 zou belonen

Als je het over PPP's hebt, en een nummer als Love Me Like You Do noemt, dan moet je eigenlijk ook wel Max Martin noemen. De man die al zoveel PPP's op z'n naam heeft staan, en ze blijven er maar bijkomen. Waaronder deze dus.

Arrie schreef:
Als je het over PPP's hebt, en een nummer als Love Me Like You Do noemt, dan moet je eigenlijk ook wel Max Martin noemen. De man die al zoveel PPP's op z'n naam heeft staan, en ze blijven er maar bijkomen. Waaronder deze dus.

Ja je hebt gelijk. Er zal vast nog wel eens wat Zweeds achtig (related) voorbij komen en dan zal ik hem even apart benoemen

buizen
De beste stuurlui staan aan wal.
Ozric Spacefolk, topproducer in de dop, lees je ook even mee?

Gewoon maken dus die ene / een PPP, alle info is nu bekend.

03. Godley & Creme - Cry

Goed nummer, maar geen PPP voor mij.
Daarvoor zitten de videobeelden te nadrukkelijk in de luisterervaring.
Ik kan het lied er moeilijk van loskoppelen. Maar ik ga daar niet om wenen natuurlijk.

ik leg ook een linkje: Johnnie Ray - Cry.
Of denkt men in Nederland hier net iets te veel aan André van Duin?

04. Ellie Goulding - Love me Like You Do.

Eens met wat vigil over de dames schrijft.
Maar voor mij het minste nummer van de vier.
Toch kan ik het hitwerk van Ellie Goulding smaken.

Ik zet er twee dames naast met een nummer dat mij ergens heel 80s aandoet.
t.A.T.u. - All the Things She Said

Ah, Trevor Horn

buizen
Misschien niet in de absolute topklasse verkerend maar dan op z'n minst in de subtop van de PPP's een aanstekelijk liedje van Bow Wow Wow

"He don't eat
He don't sleep
He don't even wash his feet
He's my man he's my man mountain"

1983.

buizen schreef:
Misschien niet in de absolute topklasse verkerend maar dan op z'n minst in de subtop van de PPP's een aanstekelijk liedje van Bow Wow Wow.

1983.

Stemmige track, kende het niet bedankt!

Do you wanna hold Me en I Want Candy zijn zeker ook geslaagde pogingen tot PPP

vigil schreef:
Stemmige track, kende het niet bedankt!

Gek, was in de Benelux anders een behoorlijk scorende opvolger van Do You Wanna Hold Me.

dazzler schreef:
(quote)

Gek, was in de Benelux anders een behoorlijk scorende opvolger van Do You Wanna Hold Me.

Ach wat is gek

Dit topic is te gek.

Erg fijne cover van "Cry", zelfs de clip is een eerbetoon aan het origineel (met heer Godley zelf op 2:43!!). Is haast op halve snelheid in vergelijking met het origineel, geeft het een beetje spacy, druggy gevoel

Ozric Spacefolk
Ik heb lange tijd me vediept in zogenaamde songdoctors: mensen die hits schrijven. Bijvoorbeeld Desmond Child of Diane Warren. Volgens mij was het Diane Warren die tegelijkertijd 5 nummers in de top 10 had.

Er zijn er meer, waar ik even niet op kan komen. Wel interessant is dat vaak de grootste hits van een band door een ander is geschreven. Zelfs aha scoorde een hit met een cover.

Enige uitzondering zijn Queen en Abba.

buizen
Ozric Spacefolk schreef:

Enige uitzondering zijn Queen en Abba.

En Michael Jackson dan?
The Beatles?

Ozric Spacefolk
buizen schreef:
(quote)

En Michael Jackson dan?
The Beatles?

Michael Jackson schrijf in het begin helemaal niets. Waren allemaal aangedragen songs. Later in zijn carriere scoorde hij nog een hit met een Beatles-cover.

Van de Beatles weet ik niets. Ik ken de band ook verder niet. Ik zal eens op zoeken, of ze ooit scoorde met een nummer niet van hun.

Edit: The Beatles speelden veel covers hoor, heel veel zelfs. Vooral in de beginperiode. Of er hits mee gescoord zijn, weet ik ook niet: http://www.myrsten.nu/worldnet/beatlesongs.htm

buizen
Giga-hits als Billie Jean en Beat It heeft Michael sowieso toch echt zelf geschreven.

Ozric Spacefolk schreef:
(quote)

Van de Beatles weet ik niets. Ik ken de band ook verder niet.

Heel bijzonder.
Ben er zelfs jaloers op.

Ozric Spacefolk
buizen schreef:
Giga-hits als Billie Jean en Beat It heeft Michael sowieso toch echt zelf geschreven.

(quote)

Heel bijzonder.
Ben er zelfs jaloers op.

Dan vind je dit waarschijnlijk erg interessant: The Incredible Way Michael Jackson Wrote Music | NME.COM

Tja, ik ken alle hits van The Beatles (wie niet). Maar ik weet gewoon niet zoveel van de band, omdat ze me niet zo interesseren. Dat kan toch?

Ozric Spacefolk schreef:
Edit: The Beatles speelden veel covers hoor, heel veel zelfs. Van wanneer die songs zijn, weet ik niet, en of er hits mee gescoord zijn, weet ik ook niet: http://www.myrsten.nu/worldnet/beatlesongs.htm

Je weet niet veel en je bent nog lui ook

The Marvelettes - Please Mr. Postman (1961) - YouTube 1961

The Beatles - Please Mister Postman (BBC Vol.2) - YouTube 1963

Gelukkig heb ik geen verstand van popmuziek, anders had ik deze aangedragen

Ozric Spacefolk
Mjuman schreef:
(quote)

Je weet niet veel en je bent nog lui ook

The Marvelettes - Please Mr. Postman (1961) - YouTube 1961

The Beatles - Please Mister Postman (BBC Vol.2) - YouTube 1963

(embed)

Ik ben in ieder geval wel man genoeg om te zeggen waar mijn kennis-gaten zitten.
Ik heb ook een waardeloze muzikale opvoeding gehad. Ik ken heel veel b- en c-bands, maar de bekende acts ken ik dan gewoon niet. En tja lui; ik ben errug lui inderdaad.

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

(embed)

Heel mooi!
Vermoedde even dat dit een band uit buizens zo geliefde New York (music scenes aldaar) is, zo komen ze op een of andere manier (aanstekelijkheid, actieve podiumpresentatie) een beetje over maar een Canadese band dus.
De song heeft elementen die ik ook zo waardeer in goede 'rock 'n roll' (brede interpretatie), nl:
. hooky en catchy
. saxofoon
. samenzang/meerstemmig
. een zekere 'drive' (uptempo)

De zangeres doet, in dit nummer, los van haar uiterlijk, wat Debbie-Harry-achtig (New York) aan.

Je wordt er blij en vrolijk van.

Zeker in den beginne scoorden The Beatles veel met oorspronkelijke Tamla Motown songs - muziek die voor witte gladjanussen - WASPs - was bedoeld. The Stones deden het met covers van het (ruigere) R&B en blues-werk: van o.a Chuck Berry (Carol), Nat King Cole (Route 66), kortom meer de 'naughty boys' - denk wel eens dat daar ook een belangrijk deel van de oorzaak van Beatles - Stones controverse ligt.

Teruglezen in de geschiedenis kan geen kwaad, Oz en dan gewoon een gezelllig muziekje erbij, niet van die prog- of mietjesmeuk.

Teardrop Explodes - Treason - YouTube

Ozric Spacefolk
Ik luister nauwelijks prog, Mjuman, maar ik luister wel veel electronica. Daar ligt mijn liefde meer dan bij rock en rock'n'roll.
Maar ook dat tij kan keren.

Speelden Beatles niet ook een Berry-cover? Roll Over Beethoven?

Overigens ben ik heel vaak en veel bezig met in lezen in de muziekgeschiedenis. Jij zou dat moeten weten. Maar met zo veel liefde voor zoveel verschillende muziek, schiet er wel eens het één en ander bij in.

Zo weet ik nu dat Starr (eigenlijk Starkey, maar dat wist ik toevallig dan weer wel) maar 2 songs heeft mogen aandragen, maar er wel 11 heeft mogen zingen. Leuk hoor, dat soort weetjes.

buizen
Ieder zichzelf respecterend PPP gaat over het volgende thema: de Liefde.

Een heel fijn topic dit.
Volg het met belangstelling.
Zoals iemand anders al opmerkte lijkt het alsof dit topic ook goed voorbereid is (schetsen op papier).
Zie uit naar de volgende Personal PPP's van vigil.

Ozric Spacefolk
Liefde is wel een thema waar iedereen zich aan kan relateren. Nieuwe liefdes, onbeantwoorde liefdes, kapotte liefdes. Ik denk dat het daarom zo populair is.

Maar het thema uitgaan, dansen, bloemetjes buiten zetten of gewoon 'happy' zijn, doet het ook goed als thema voor een PPP

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.