Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (editie 6): 80s
zoeken in:
0
Misterfool
geplaatst: 29 mei 2016, 18:37 uur
Tsja, ik vind het eigenlijk wel een tikkeltje arrogant om je zo neer te zetten als een arbiter van de goede smaak. Overigens heb ik de bovenstaande drie albums wel gehoord(en op The Smiths na luister ik er ook graag naar), maar toch zet ik ook net zo graag een album van Marillion of Dire Straits op. Het is een beetje als kiezen tussen een goede biefstuk en een heerlijk klaargemaakte zalmfilet.(niet dat ik als student het geld heb om beide gerechten vaak te eten, maar toch). Beide uitstekend qua kwaliteit en het ligt er maar net aan waar ik die dag zin aan heb. Das ook het mooie van een breed smakenpalet: dat je wat te kiezen hebt.
0
geplaatst: 29 mei 2016, 18:44 uur
chevy93 schreef:
69. Duran Duran - Rio (1982) | 407 punten | 9x genoemd
Volgens mij stond deze vorig jaar nog in de top 50. Jammer dat ie wat weggezakt is, blijft een toffe plaat. 69. Duran Duran - Rio (1982) | 407 punten | 9x genoemd
Mooie top zes! De rest van de top tien is minder mijn ding, al geef ik momenteel (na jaren) Misplaced Childhood weer eens een kans. De speler draait..
Chevy, hartelijk dank weer!!
0
Misterfool
geplaatst: 29 mei 2016, 18:51 uur
Jan Wessels schreef:
Vooral Spirit of Eden gaat er (i.t.t. Colour of Spring) maar moeilijk in bij mij.
Vooral Spirit of Eden gaat er (i.t.t. Colour of Spring) maar moeilijk in bij mij.
Een tijd lang was Spirit of Eden een van mijn favoriete albums van Talk Talk, maar de laatste tijd is mijn waardering voor het album ietwat gedaald(van 5*, naar 4.5* wel te verstaan). Ten eerste omdat het album ietwat onevenwichtig is, aangezien het zwaartepunt bij de eerste drie nummers ligt en ten tweede omdat de muziek minder gefocused is als bij Laughing Stock. Colour of spring is daarentegen popperfectie met nog steeds het intelligente gebruik van stiltes. Niet heel onvoorstelbaar dus dat Colour of Spring je beter ligt.
0
geplaatst: 29 mei 2016, 19:11 uur
dank Chevy, eigenlijk elk jaar een hele fijne lijst... alle 100. Nog genoeg albums om te ontdekken.
0
geplaatst: 29 mei 2016, 19:23 uur
De term is te mooi om uit te leggen. Als een keer zo'n gesprek je overkomt - wat je achteraf beseft - mag je aan mij denken.
0
geplaatst: 29 mei 2016, 19:23 uur
Misterfool schreef:
Tsja, ik vind het eigenlijk wel een tikkeltje arrogant om je zo neer te zetten als een arbiter van de goede smaak. Overigens heb ik de bovenstaande drie albums wel gehoord(en op The Smiths na luister ik er ook graag naar), maar toch zet ik ook net zo graag een album van Marillion of Dire Straits op. Het is een beetje als kiezen tussen een goede biefstuk en een heerlijk klaargemaakte zalmfilet.(niet dat ik als student het geld heb om beide gerechten vaak te eten, maar toch). Beide uitstekend qua kwaliteit en het ligt er maar net aan waar ik die dag zin aan heb. Das ook het mooie van een breed smakenpallet: dat je wat te kiezen hebt.
Tsja, ik vind het eigenlijk wel een tikkeltje arrogant om je zo neer te zetten als een arbiter van de goede smaak. Overigens heb ik de bovenstaande drie albums wel gehoord(en op The Smiths na luister ik er ook graag naar), maar toch zet ik ook net zo graag een album van Marillion of Dire Straits op. Het is een beetje als kiezen tussen een goede biefstuk en een heerlijk klaargemaakte zalmfilet.(niet dat ik als student het geld heb om beide gerechten vaak te eten, maar toch). Beide uitstekend qua kwaliteit en het ligt er maar net aan waar ik die dag zin aan heb. Das ook het mooie van een breed smakenpallet: dat je wat te kiezen hebt.
Humor - vooral taalhumor - en taal ("een breed smakenpallet" - alsof je smaak kunt dimensioneren dan wel stapelen, op een pallet) zijn nooit je sterke punten geweest. Daar wil ik het verder bij laten.
Jouw smaak zal zich ook nog wel verder ontwikkelen.
Heb zelf ervoor gekozen indicenteel 'strategisch' te stemmen, naar de geest in het paradijs waar de zon niet onderging.
Tovaritsj Chev: spassiba!
0
Misterfool
geplaatst: 29 mei 2016, 19:32 uur
Tsja, humor vertaalt zich sowieso lastig naar tekst(je mist dingen als intonatie en mimiek). Ik heb sowieso erg veel moeite met arrogantie en jouw bericht komt(nog steeds) erg arrogant en kortzichtig op mij over.Maar ja, bescheidenheid is dan ook nooit jouw sterkste punt geweest. Uiteraard zal mijn smaak zich verder ontwikkelen, maar ik verwacht niet dat ik dan gelijk mijn neus op ga halen voor bepaalde genres. Voor de rest moet het inderdaad smakenpalet zijn. Maar goed wie nooit een tik- of spellingsfout heeft gemaakt, werpe de eerste steen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 29 mei 2016, 19:36 uur
Mjuman schreef:
Misschien helpt het om net als ik - zodra de lente wat bestendiger wordt - geen (prog)sokken meer te dragen en bijv ook sneakers, proletenschoeisel bij uitstek - uit te bannen. Fijne smaak siert een mens
Misschien helpt het om net als ik - zodra de lente wat bestendiger wordt - geen (prog)sokken meer te dragen en bijv ook sneakers, proletenschoeisel bij uitstek - uit te bannen. Fijne smaak siert een mens
Dank voor je bijdrage. Ik vraag me nu enkel nog af of het als uitsmijter (onderbouwing?) van een warrig bericht doen van wat foutieve aannames over mijn kledingkeuze nu behoort tot de humor of tot de fijne smaak
0
geplaatst: 29 mei 2016, 20:14 uur
Geinige top 3.
Wederom top werk geleverd Chevy! Bedankt daarvoor
Wederom top werk geleverd Chevy! Bedankt daarvoor

0
geplaatst: 29 mei 2016, 20:44 uur
Mooi werk chevy93
Met de nummer 1 ben ik het helemaal eens. Als je mijn top 10 bekijkt, dan weet je natuurlijk ook waarom.
En nu op naar de 90s! Of slaan we die over omdat Radiohoofd die toch gaat winnen.
Met de nummer 1 ben ik het helemaal eens. Als je mijn top 10 bekijkt, dan weet je natuurlijk ook waarom.

En nu op naar de 90s! Of slaan we die over omdat Radiohoofd die toch gaat winnen.

0
geplaatst: 29 mei 2016, 20:54 uur
Dank Chevy voor al het werk weer! En het lijkt me goed dat we de verassingen doorzetten en dat Radiohead er ook niet aan te pas komt voor de 90's en 00's
. Of laat ik hier mijn smaak nu iets te veel spreken? 
. Of laat ik hier mijn smaak nu iets te veel spreken? 
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 29 mei 2016, 21:25 uur
Bonk schreef:
En het lijkt me goed dat we de verassingen doorzetten en dat Radiohead er ook niet aan te pas komt voor de 90's en 00's
En het lijkt me goed dat we de verassingen doorzetten en dat Radiohead er ook niet aan te pas komt voor de 90's en 00's
Verandering van spijs doet eten, maar om nu alle Radioheadalbums meteen op de brandstapel te gooien...?
0
Misterfool
geplaatst: 29 mei 2016, 21:28 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Verandering van spijs doet eten, maar om nu alle Radioheadalbums meteen op de brandstapel te gooien...? Samen met de witch van hun nieuwe album wellicht.
Al moet ik zeggen dat het nieuwe album gelijk bewijst dat het heilige vuur bij hun nog enorm brand. Die albums mogen mijn inziens dus wel even veilig in de platenkast blijven.
0
geplaatst: 29 mei 2016, 22:39 uur
En het valt me op dat de Neue Deutsche Welle blijkbaar alweer volledig verdwenen is uit het geheugen? Kein Kowalski, Rheingold, Spider Murphy Gang, Falco, Ideal, Fehlfarben, Trio, Nena, DAF, Spliff, Ina Deter Band und so weiter (ik had er nog een paar in mijn eigen lijstje staan). 

0
geplaatst: 29 mei 2016, 23:04 uur
Prince en MusicMeter: het is nooit een gelukkig huwelijk geweest 
Hoe dan ook is mijn favoriete decennium nu geweest. De 90's... we weten a wat nummer 1 gaat worden, kijken of de rest nog een beetje spannend kan worden.
Mooi werk weer chevy.

Hoe dan ook is mijn favoriete decennium nu geweest. De 90's... we weten a wat nummer 1 gaat worden, kijken of de rest nog een beetje spannend kan worden.
Mooi werk weer chevy.
0
geplaatst: 29 mei 2016, 23:17 uur
Mooie lijst!
Op naar de volgende!
Ik heb de jaren negentig op muzikaal gebied veel minder bewust meegemaakt dan de jaren 70, 80 en 00. Geen helden uit die tijd
of het moeten de oudjes van weleer zijn, maar we gaan het proberen.
Op naar de volgende!Ik heb de jaren negentig op muzikaal gebied veel minder bewust meegemaakt dan de jaren 70, 80 en 00. Geen helden uit die tijd
of het moeten de oudjes van weleer zijn, maar we gaan het proberen.
0
geplaatst: 29 mei 2016, 23:35 uur
Jan Wessels schreef:
En het valt me op dat de Neue Deutsche Welle blijkbaar alweer volledig verdwenen is uit het geheugen? Kein Kowalski, Rheingold, Spider Murphy Gang, Falco, Ideal, Fehlfarben, Trio, Nena, DAF, Spliff, Ina Deter Band und so weiter (ik had er nog een paar in mijn eigen lijstje staan).
Groot fan van NDW, maar er is echt geen album uit dat genre dat in zijn geheel sterk genoeg is om mee te dingen naar mijn top 30. Ik had er dus wel eentje bijna erop gezet, dat van Fehlfarben: 'Monarchie und Alltag'
0
geplaatst: 29 mei 2016, 23:52 uur
Fijne lijst ! Chevy, dank weer voor de organisatie en het goede werk. 
Op naar de 90's.

Op naar de 90's.
0
geplaatst: 30 mei 2016, 00:45 uur
Bedank Chevy voor al het werk.
Voortaan moet ook ik beter in mijn platenkast duiken want ik heb Steve McQueen van Prefab Sprout straal over het hoofd gezien, die had wel bij mijn eerste 30 gekomen
Voortaan moet ook ik beter in mijn platenkast duiken want ik heb Steve McQueen van Prefab Sprout straal over het hoofd gezien, die had wel bij mijn eerste 30 gekomen

0
geplaatst: 30 mei 2016, 02:38 uur
Op The Smiths en Kate na eigenlijk alleen maar fijne wisselingen in de hogere regionen (top 15). Mijn lijst had het niet heel veel beter meer kunnen maken. Hopelijk kunnen we die lijn volgende jaren redelijk doorzetten. Wat zou betekenen dat U2 op termijn uit de top 40 verdwijnt.
.
Thanks chevy93 voor de presentatie.
.Thanks chevy93 voor de presentatie.
0
geplaatst: 30 mei 2016, 11:23 uur
Jan Wessels schreef:
En het valt me op dat de Neue Deutsche Welle blijkbaar alweer volledig verdwenen is uit het geheugen?
Bedankt om het Gedächtnis wat op te frissen En het valt me op dat de Neue Deutsche Welle blijkbaar alweer volledig verdwenen is uit het geheugen?
Leuk, zo'n verrassende lijst! Applausje voor Chevy voor het vlotte werk. Op naar de 90's (ra ra ra, wordt het Radiohead of niet?)
0
geplaatst: 30 mei 2016, 12:46 uur
Mijn inschatting van de jaren 80 klopt wel met wat ik als resultaten zie. Mijn lijstje is wel heel erg out of sync met de top 100. Een zeer andere smaak. Op naar de jaren 90.
0
geplaatst: 30 mei 2016, 14:10 uur
Edgar18 schreef:
Dat klopt inderdaad. Vorig jaar op 38 en het jaar daarvoor zelfs op 31. Een andere plaat een beetje in diezelfde hoek is Soul Mining van The The, zakt van 28 naar 81.(quote)
Volgens mij stond deze vorig jaar nog in de top 50. Jammer dat ie wat weggezakt is, blijft een toffe plaat.
0
geplaatst: 30 mei 2016, 14:59 uur
Echo01 schreef:
Groot fan van NDW, maar er is echt geen album uit dat genre dat in zijn geheel sterk genoeg is om mee te dingen naar mijn top 30. Ik had er dus wel eentje bijna erop gezet, dat van Fehlfarben: 'Monarchie und Alltag'
(quote)
Precies dit. Voldoende geniale singles te vinden maar de albums komen bij mij nooit hoger dan 4*. En dat is in mijn geval niet voldoende voor een plekje bij de eerste 30.
0
geplaatst: 30 mei 2016, 15:06 uur
Gretz schreef:
Helaas niet meer aan gedacht om dit topic de afgelopen week te checken, maar dit zou ongeveer mijn lijst zijn geweest. Jammer voor The Smiths en Cocteau Twins die nu aardig wat punten zijn misgelopen. Volgend decennium zal me dit niet nog eens overkomen.
De belangrijkste verschillen:Helaas niet meer aan gedacht om dit topic de afgelopen week te checken, maar dit zou ongeveer mijn lijst zijn geweest. Jammer voor The Smiths en Cocteau Twins die nu aardig wat punten zijn misgelopen. Volgend decennium zal me dit niet nog eens overkomen.
- The Stone Roses van 6 naar 4
- Meat is Murder naar de top 20
- Het debuut van The Smiths naar plek 40
- Strangeways naar 32
- O.M.D. van 54 naar 50
Vooral The Smiths stijgen aanmerkelijk. Cocteau Twins stijgen uiteraard ook, maar komen nog steeds niet verder dan plek 61 (Garlands) en 66 (Treasure)
* denotes required fields.