MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Kate Bush: Aero's Aerial

zoeken in:
27. Misty

Roll his body.
Give him eyes.
Make him smile for me,
Give him life.

Zoals eerder gezegd ben ik geen groot liefhebber van 50 Words for Snow, wat een echt album is en waar ik als album luisteraar wel wat mee zou moeten kunnen. Niet dus. Vreemd genoeg werkt dit nummer losstaand wel voor mij. Heel opmerkelijk dus, maar ja, het gaat dan ook om Kate Bush.

26. The Dreaming

'Bang!' goes another kanga
On the bonnet of the van.
"See the light ram through the gaps in the land."
Many an Aborigine's mistaken for a tree
'Til you near him on the motorway
And the tree begin to breathe.
"See the light ram through the gaps in the land."

Hier was het dus duidelijk Kate Bush, de heks voor mij als jong ventje. Het nummer heeft een creepy sfeertje. Wel een ongelooflijk bijzonder nummer met een gewaagde songstructuur.
Vroeger vond ik dit een te lastig nummer. Nu vind ik het geniaal.

Voor mij Top 10 werk.

25. And Dream of Sheep

Little light shining,
Little light will guide them to me.
My face is all lit up,
My face is all lit up.
If they find me racing white horses,
They'll not take me for a buoy.

Een brok-in-de-keel-nummer. Afkomstig van het schitterende album Hounds of Love. Best vreemd om het nummer nu zo op zichzelf staand terug te horen want hierna volgt Under Ice, dat ik altijd het verlengstuk van And Dream of Sheep beschouw.

Telkens bij het plaatsen van de nummers in dit soort lijstjes zijn er altijd momenten dat ik ga twijfelen of het wel de juiste plaats heeft toegewezen gekregen. Dit is er zo eentje. Had dit niet veel hoger gemoeten? Ja, maar ze heeft gewoon te veel moois gemaakt

24. The Sensual World

Then I'd taken the kiss of seedcake back from his mouth
Going deep South, go down, mmh, yes,
Took six big wheels and rolled our bodies
Off of Howth Head and into the flesh, mmh, yes.

Bij het album schreef ik dat de eerste scheurtjes in het oevre van Kate Bush zichtbaar werden. Niet alles op het album is even sterk. Ik sta daar nog steeds achter. The Sensual World kent nog steeds schitterende nummers die zich kunnen meten met het beste werk, maar heeft ook z'n mindere momenten, iets dat voorheen veel minder hoorbaar was.
De titeltrack hoort duidelijk bij haar betere werk. Minder donker, mysterieus of spannend wellicht maar gewoon een goed nummer.

23. Moving

Moving stranger,
Does it really matter,
As long as you're not afraid to feel?
Touch me, hold me.
How my open arms ache!
Try to fall for me.

Voor de mysterieuze afdeling moet je bij Moving wezen. Eigenlijk is het haast een soort Wuthering Heights deel 2. Het toont haar herkenbare sound aan die ze in die tijd had. Het is al aardig wat jaartjes oud, maar verveelt nooit en blijft hemels mooi.

Zou Experiment IV de lijst gehaald hebben??
Voor mij een van haar betere.

22. Warm and Soothing

Warm and soothing,
That's how I remember home.
Walking into arms
Through the back door.
Hearing voices I know well,
And long for.

En nu dan een onbekender nummer, namelijk de b-kant van December Will Be Magic Again. Een typisch piano-nummer van Kate. Klein gehouden maar daarom des te krachtiger. Ik blijf dit een enorm fascinerend nummer vinden.

deric raven schreef:
Zou Experiment IV de lijst gehaald hebben??
Voor mij een van haar betere.

21. Experiment IV

we were working secretly
for the military
our experiment in sound
is nearly ready to begin

Ter promotie van de verzamelaar The Whole Story verscheen single Experiment IV. Inmiddels toch ietwat gedateerd misschien, of gewoon passend in die tijd. Het is maar hoe je het bekijkt.
In elk geval een fascinerend nummer. The Whole Story was mijn tweede Kate Bush album ooit (na The Hounds of Love). Daarna ging ik onderaan beginnen met The Kick Inside om met terugwerkende kracht uit te komen bij The Hounds of Love.

Had zo op Hounds of Love mogen staan.

20. Babooshka

She wanted to test her husband.
She knew exactly what to do:
A pseudonym to fool him.
She couldn't have made a worse move.

Ik heb dit als jong ventje altijd een zeer intrigerend nummer gevonden. En eigenlijk vind ik dat nog steeds. Mysterieus en spannend. La Bush in optima forma en prima meezingbaar.
Wel moet ik toegeven dat het nummer in de loop der jaren ietwat aan kracht inboet. Had ik deze lijst tien jaar terug gemaakt dan was dit absoluut in de top 10 geëindigd.

19. King of the Mountain

Could you see the aisles of women?
Could you see them screaming and weeping?
Could you see the storm rising?
Could you see the guy who was driving?
Could you climb higher and higher?
Could you climb right over the top?
Why does a multi-millionaire
Fill up his home with priceless junk?

Een prachtige single, afkomstig van Aerial. Een terugkeer van heb ik jou daar. Oude ingrediënten vermengd met nieuwe en dat is op dit nummer zeer goed hoorbaar.
Dan vraag je je toch af hoe ze dat elke keer weer flikt.

18. Sunset

Could be honeycomb
In a sea of honey
A sky of honey
Whose shadow, long and low
Is slipping out of wet clothes?
And changes into
The most beautiful
Iridescent blue

Aerial is en blijft een prachtalbum. Een album die je misschien beter in z'n geheel kunt beluisteren. Het nummer Sunset doet me soms een beetje aan een andere heldin denken: Joni Mitchell.
Ook Kate is in de loop der jaren, net als Joni, wat lager gaan zingen.
Sunset is een heerlijk nummer vol prachtige wendingen. Een puur nummer waar ik enorm van kan genieten.

17. The Kick Inside

I've pulled down my lace and the chintz.
Oh, do you know you have the face of a genius?
I'll send your love to Zeus.
Oh, by the time you read this,
I'll be well in touch.

Het debuut album kent in The Kick inside een schitterende titeltrack. Puur in al haar eenvoud. Meer moet daar niet over gezegd worden.

Lekker veel van Aerial

Ik ben wel benieuwd wat de voorkeur van iedereen is. Zoals gezegd ben ik zelf geen groot fan van haar laatste album (alhoewel ik dat nog steeds een goed album vind).

Zijn er nummers waarvan iedereen hoopt dat ze nog komen (zoals deric raven eerder al aangaf..... en dat nummer kwam dan ook voorbij)?

Ik kan me tot nu toe goed vinden in de gemaakte keuzes. Aerial is mijn favoriete album van Kate Bush (terwijl ik haar al vanaf de debuutsingle geweldig vind), en wat dat betreft hoop ik dat Somewhere inbetween nog langskomt, mijn favoriet van dat album.
Dat The sensual world al is geweest, was wat jammer, want die is bij mij in de loop der jaren de favoriet geworden; die gaat echt nooit vervelen.
Ga zo door!

aERodynamIC schreef:
34. π

Sweet and gentle sensitive man
With an obsessive nature and deep fascination
For numbers
And a complete infatuation with the calculation
Of PI

(embed)

Een heerlijk nummer van Aerial. Nog net geen 10 minuten maar het verveelt geen minuut. Behorend tot haar meer avontuurlijker nummers. Kate weet haar composities steeds verder uit te bouwen en dat bewijst ze op dit nummer heel duidelijk.

Ik was zo verbaasd te lezen dat Pi bijna 10 minuten duurde (het was me nooit opgevallen) dat ik hem nog eens afspeelde, en wat bleek: hij duurt echt maar 6 minuten; de rest van de 'speeltijd' is stilte...

Misschien zingt ze in die laatste 4 minuten zo hoog dat het slechts hoorbaar is voor een selecte groep mensen

Zou Don't Give Up nog komen??

16. Army Dreamers

"B.F.P.O."
Army dreamers.
"Mammy's hero."
"B.F.P.O."
"Mammy's hero."

Het heerlijke walsje Army Dreamers op zestien. Een single uit 1980 alweer. Nergens een echt grote hit maar opvallend genoeg in Israel een tweede plaats gehaald. Over de video schijnt Kate zeer tevreden te zijn. Ze vindt het zelf artistiek gezien één van haar betere.

15. Burning Bridge

Come close to me.
Come cross the bridge.
I need to know what you have to say to me (We've been waiting all night long.)
What have you got to say to me? (We've been waiting all night long.)
Tell me all about it. (We've been waiting.)
Tell me please. (We've been waiting.)
Oh, I know.

Bestaat er bij Kate Bush zoiets als een 'guilty pleasure'? Ja dus. Dat is deze b-kant van Cloudbusting die ik indertijd op single helemaal grijs heb gedraaid. Het is niet eens zo'n buitengewoon nummer, waardoor deze vrij hoge notering misschien wat merkwaardig lijkt. Het is pure nostalgie die dit voornamelijk bepaalt en tegelijkertijd heb ik gewoon een enorm zwak voor dit nummer.

Deze B-kant was ook erg goed: Kate Bush - Under The Ivy - The Secret Garden - YouTube van Running Up That Hill.
Voor mij was ze tijdens de Hounds Of Love periode op haar best; als ze dan nog zelfs restmateriaal als Under The Ivy, Burning Bridge en Experience IV heeft, en tevens Don't Give Up met Peter Gabriel naar de top zingt.

14. Running Up That Hill

"If I only could, I'd be running up that hill.
If I only could, I'd be running up that hill."

Het nummer waardoor ik helemaal into Kate Bush raakte. Natuurlijk kende ik de oude singles, maar die heb ik als kind meegemaakt. Dit was het eerste nummer als serieuze muziekliefhebber (ik was 15 en zo'n drie jaar serieus met muziek bezig).
Nog steeds een ijzersterk nummer van een ijzersterk album.

Wow, die komt vroeg.

Inderdaad

13. December Will Be Magic Again

December will be magic again
Take a husky to the ice
While Bing Crosby sings White Christmas
He makes you feel nice

Het ene nummer misschien te vroeg, het andere onverwacht?! Voor mij één van de beste kerstnummers ooit en misschien wel mijn grootste Kate Bush guilty pleasure. Iets in dit nummer weet me telkens weer te pakken. Misschien dat er nu wat wenkbrauwen gefronst worden hier en daar, maar dat maakt een lijst weer leuker en spannender

12. Suspended in Gaffa

Out in the garden
There's half of a heaven,
And we're only bluffing.
We're not ones for busting through walls

De single Suspended in Gaffa is te vinden op het grillige album The Dreaming, grillig als in lekker spannend en een beetje gek. Op de b-kant staat Ne t'enfuis pas wat ook een goed nummer is. Een echte hit kunnen we dit nummer niet noemen, daarvoor was het toen misschien te ontoegankelijk voor het grote publiek.

11. The Big Sky

They look down
At the ground,
Missing.
But I never go in now

En dan net niet in de top 10: dat heerlijk opzwepende nummer van The Hounds of Love The Big Sky. De laatste single van het album. Geen hit helaas en dat vind ik onterecht, want wat een sterk nummer is dit. Misschien niet mysterieus genoeg?

Nou kom maar op: wat verwachten jullie dat er nog aan zit te komen?

10. Under the Ivy

It wouldn't take me long
To tell you how to find it
To tell you where we'll meet
This little girl inside me
Is retreating to her favourite place

Niet Running Up That Hill, maar b-kant Under the Ivy staat in de top 10. Verrassing? Wellicht! Maar dit is Kate Bush in haar meest pure eenvoud. Piano, koortje en een simpel maar doeltreffend nummer.
Ook de tekst intrigeert me. Gaat het over zelfmoord? De dood?

Kate heeft er zelf in een interview ooit antwoord op gegeven:

I read an interview where the interviewer asked you if `` running up that hill'' is about the contemplation of suicide. And I thought that was pretty amusing, because it seemed to me clearly not to about any such thing at all. On the other hand, strangely enough, that's just what ``under the ivy'' seems to be about to me. The tone of the song is very, very sad. And it seems to be about longing for the lost innocence of youth - perhaps a follow-up to `` in search of peter pan'' a white rose is a strong image in the song. And it could be a symbol for friendship or innocence, but it could also be a symbol for death. You sing ``away from the party", and it seems like you might almost mean ``away from the problems and triviality of modern day life'' You sing ``it wouldn't take me long to tell you how to find it", and it seems like you might almost be addressing death itself. You mention a secret, but never mention what it is. Could it be the taboo we have of suicide? What are your feelings about this interpretation, and what were your intentions with the song?

Well, I think... uh, it... perhaps you are reading much more into it than was originally intended when I wrote it. It's very much a song about someone who is sneaking away from a party to meet someone elusively, secretly, and to possibly make love with them, or just to communicate, but it's secret, and it's something they used to do and that they won't be able to do again. It's about a nostalgic, revisited moment.

Is there any reason why it's so sad?

I think it's sad because it's about someone who is recalling a moment when perhaps they used to do it when they were innocent and when they were children, and it's something that they're having to sneak away to do privately now as adults.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:18 uur

geplaatst: vandaag om 14:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.