MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Derics Thuisbioscoop; 40 mooie soundtracknummers

zoeken in:
catchup
23. White Light White Heat (Dr. Ralph Stanley) - Lawless (2012)

Nick Cave schreef het verhaal voor Lawless en deed samen met Warren Ellis de soundtrack. Dr. Ralph Stanley was een blue grass legende, hij overleed afgelopen juni op 89-jarige leeftijd. Ook prachtig is de versie van So You'll Aim For The Sly (Grandaddy) door Emmylou Harris.

catchup
22. Go To Sleep Little Baby (The Sirens) - O Brother Where Art Thou (2000)

Dezelfde Ralph Stanley speelde mee op de soundtrack voor deze Amerikaanse Odyssee. En daar is ook Emmylou Harris weer, die samen met Gillian Welch en Alison Kraus deze traditional bewerkte voor de film.

catchup
21. Comin' Back To Me (Jefferson Airplane) - The Indian Runner (1991)

De muziek zou me op de radio niet eens zo boeien, maar in deze film is het erg mooi, en daar gaat het hier om. Niet op waarde geschatte film wat mij betreft, maar ja, hij is ook alweer 25 jaar oud. Regiedebuut van Sean Penn, gebaseerd op het nummer Highway Patrol Man van Bruce Springsteen, waar ik ook niet echt fan van ben. Meer white trash dus, met prachtige acteurs zoals Viggo Mortensen, Patricia Arquette, Dennis Hopper en Charles Bronson (!)

catchup
20. I've Seen It All (Bjork) - Dancer in The Dark (2000)

Heel merkwaardige en ongemakkelijke film. Twee prachtige vrouwen in vreemde rollen in een raar aangrijpend verhaal.
Bjork leefde zo in haar rol dat ze achteraf aankondigde nooit meer te acteren, en het resultaat niet wilde zien.

catchup
19. Perfect Day (Lou Reed) - Trainspotting (1996)

De tragiek van dit soort nummers dat ze doodgedraaid zijn en dan alle emotie verliezen. Maar in Trainspotting komt het junkieverdriet van Lou Reed volledig tot zijn recht.

catchup
18. Woke Up This Morning (Alabama 3) - Sopranos (1999-2007)

Het duurde nogal voordat er weer een serie kwam die zo goed was als Twin Peaks. James Gandolfini in de rol waar hij helaas altijd aan vast zal zitten. De laatste serie die ik nog realtime keek, elke week dat gevoel van met natte haartjes in je pyama op de bank. Als ik groot ben dan word ik mafiabaas.

catchup
Tot nu toe putte ik uit een soort longlist. Nu ik alweer over de helft ben, heb ik de resterende lijst opgeschoond naar 17 films/nummers. Een paar opvallende afvallers: Pulp Fiction, toch wel de soundtrack van een flink stuk jaren negentig, mijn zoons zullen het er niet mee eens zijn. Twin Peaks, en helemaal geen Badalamenti (dus ook geen Holy Smoke). Saturday Night Fever, jammer voor mijn zus, die de poster boven haar bed had hangen. Ook geen Grease trouwens. Geen Tom Waits in de lijst (A Night On Earth), geen West Side Story, geen Mahler (Der Tod In Venedig), geen Beatles (Social Network).

catchup
17. Erbarme Dich (J.S. Bach) - The Sacrifice (1986)

Een stichtelijk begin van deze zondag. Zo ongeveer de beroemdste aria van Bach in een film gebruiken moet je maar durven. Als er een film is waar hij in past dan is het wel in deze. Weer een film uit 1986, en hij past helemaal in het gevoel van dat jaar: de kernramp in Tsjernobyl, mislukte besprekingen tussen Rusland en USSR in Reykjavik. Regisseur Andrei Tarkovsky overleed nog in hetzelfde jaar.

catchup
16. Opening - Io Sono l'Amore (2009)

Volgens een van mijn leraren kon je aan de openingscredits van een film al zien of het een goeie is. Er valt wel wat op af te dingen, maar ik hou wel van een goed begin. Ik hou ook van Milaan, de opening van Io Sono L'Amore vind ik dan ook om te smullen. Muziek, typografie, beelden van Milaan in de sneeuw met de koele aristocratische architectuur... het klopt allemaal. In de loop van de film ontdooit eigenlijk alles.
Ik wou nog iets naars over Burn The Witch schrijven, maar het is de moeite eigenlijk niet waard.

catchup
15. Trio op.100 (Schubert) - Barry Lyndon (1975)

In het kader van deze week met de Hart en Ziel lijst op Radio 4gaan we nog even klassiek verder. Prachtige film van Kubrick , die altijd zeer goed de muziek in zijn films wist te kiezen. Als bonus nog een ander voorbeeld hiervan uit A Clockwork Orange.

catchup
14. Sentimental Walk (Cosma) - Diva (1981)

Jean Jacques Beineix maakte behalve Betty Blue ook Diva, met een wonderschone klassieke score. Satie is niet ver weg.

catchup
13. C'est Le Vent Betty - Betty Blue (1986)

Betty Blue had ik nog helemaal niet gehad? De Franse Turks Fruit zeg maar, met toevallig ook zo'n mondharmonica-deuntje.

catchup
12. Paris, Texas (Ry Cooder) - 1984

Je had van die muziek die maandenlang bij iedereen te horen was en anders wel opdook op een cassettebandje in de auto. Want dit is de ultieme onderwegmuziek, en een oase in de woestijn van de electronische muziek van de jaren 80.
Wim Wenders' meest succesvolle film vermoed ik, met de prachtige Natassja Kinski.

catchup
11. Times A Wastin (Johnny Cash) - Walk The Line (2005)

Zeer geslaagde biopic met dito cast. Ik heb een zwak voor Reese Witherspoon en Joaquin Phoeninx kan bij mij ook niet veel fout doen.

catchup
10. The End (The Doors) - Apocalypse Now (1979)

Ik had niet echt een volgorde schreef ik eerder, maar stiekem kon ik het niet laten een top 10 over te houden. Niet dat de eerste 30 niet goed waren, maar de volgende 10 zijn toch wel heel speciaal. Hopelijk is er nog iemand die hier (behalve ikzelf) plezier aan beleeft.
Deze film behoeft weinig introductie, geinspireerd op Heart Of Darkness, jarenlang onder zware omstandigheden gefilmd op de Fillipijnen, een snel ingevlogen Marlon Brando die even zijn geniale kunstje deed, een dronken Martin Sheen die de beginscene eigenlijk volledig uit de hand laat lopen, een soort Odyssee of on the road-movie in een berucht smerige oorlog, 'I love the smell of napalm in the morning' en Dennis Hopper...

Dat begin vond ik al indrukwekkend.
Heavy stuff, die film.

catchup
9. Samurai Showdown (Rza) - Ghost Dog (1999)

Door deze film ging ik meer hiphop luisteren. Prachtig hoe stoere hiphop hier de achterkant vormt van een klein verhaal over vriendschap. Een stripachtig verhaal over een soort moderne samurai met een klein hartje en een voorliefde voor oosterse tegeltjeswijsheden. Wie konden hier anders de muziek voor doen dan de leden van de Wu Tang Clan, met hun liefde voor Shaolin. Zoals mijn sensei placht te zeggen: 'when the sword is lifted high, there's bliss to be found underneath'.

catchup
8. Didn't I Blow Your Mind This Time (The Delfonics) - Jacky Brown (1997)

Uit alle scenes die je kunt kiezen uit Tarantino's films, kies ik deze. De muziekkeuze in deze film vind ik nog beter dan in zijn andere films, en ik vind de scene zo vertederend, zoals de hele film dat eigenlijk is. ('Black's fine' - 'Cool') Ok, ik ben een watje.

catchup
7. Breathe Me (Sia) - Six Feet Under (2001-2005)

Terwijl ik dit luister wil ik dit nummer op 1 zetten, maar het zij zo. En ik ben nu eenmaal in watjes-modus. Nog nooit zo'n emotionele real life soap gezien als deze serie. Ga het snel inhalen als je dit niet kent, maar misschien moet je de clip dan niet kijken. Dochter Claire rijdt aan het einde van de serie haar toekomst tegemoet, terwijl je in vooruitblik iedereen uit de serie ziet sterven, en tot slot zijzelf. De meest passende afsluiting voor een serie over een doodgraversfamilie, waarvan elke episode begon met de dood.

catchup
6. Days (The Kinks / Elvis Costello) - Until The End Of The World (1991)

'It was the year of the year 2000 [...] but as we sang and danced we couldn't know that one of us was not going to follow us into the new millenium' Mooie sterfscene met oldtimers Jeanne Moreau ('28) en Max von Sydow ('29) gevolgd door aangeschoten engel Dommartin die een valse playback van het prachtnummer Days doet.
De film is op een vreemde manier over the top, maar de soundtrack is fantastisch, met bijvoorbeeld ook Nick Cave en Neneh Cherry.

Prachtige soundtrack, Until The End Of The World, staan geen missers op.

catchup
5. Hit the Road Jack (Ray Charles) - The Fisher King (1991)

Hier gaat het om de film, een van mijn all time favourites. De openingsscene laat onze held zien, die een succesvolle radioshow heeft. Hit The Road Jack is de tune van het programma. Het verhaal is een bewerking van de Percival legende, waarin Jeff Bridges de rol van de koning vertolkt en Robin Williams de dwaas Parcival.
Het is een prachtig jaren tachtig sprookje over cynisme en narcisme (I've Got The Power - Snap!) vs liefde in New York (How About You - Cole Porter). Compleet met heilige graal.

catchup
4. Karaoke scene (Brass In Pocket / More Than This) - Lost In Translation (2003)

Hoe mooier je iets vind, hoe lastiger het vaak is er iets zinnigs over te schrijven. Deze scene is cruciaal voor de film. En daar laat ik het maar bij.

catchup
(intermezzo)
Morgen ga ik verder met de top drie. Met een film van de man die dit ook filmde.

catchup
3. These Days (Browne/Nico) - The Royal Tenenbaums (2001)

Wes Anderson maakt films die ik altijd wel wil zien, maar ik ben meestal een beetje teleurgesteld. Al die gestileerde meligheid in zowel teksten, spel als beelden. The Royal Tenenbaums heeft dat ook allemaal, maar kan ook echt ontroeren, vooral in de relatie tussen de twee in het bijgevoegde fragment.

Six Feet Under & Breathe Me

catchup
Dead Man Theme (Neil Young) - Dead Man (1995)

Ik ben geen fan van Neil Young, maar gelukkig gaat hij hier niet zingen of mondharmonica spelen. Rauwe Americana bij een psychedelische en rauwe western met een weergaloze Johnny Depp. Weer zo'n intrigerende Jim Jarmusch film (zie ook Ghost Dog).

catchup
1. Wise Up (Aimee Mann) - Magnolia (1999)

Let's get this over with... Ik ben aan het pakken voor een verre reis, een van de redenen dat deze lijst met horten en stoten ging. Morgen vlieg ik, geen tijd meer om er een afspeellijst van te maken. Ik vind hem beter dan ik dacht toen ik begon.
Vandaag dacht ik dat ik Lost In Translation op 1 had moeten zetten, maar deze mag er ook zijn. Magnolia is natuurlijk buitencategorie als film, en de muziek zit als gegoten.
De regisseur in een interview: “Aimee Mann sang the song “Wise up” to me a few years ago. At the time, Cameron Crowe was to use it in his film Jerry Maguire (starring Tom Cruise). In the end, he called Aimee to say that the song didn’t fit with the overall mood of his film (the demo version that she had given him was sadder than the finished track). But that he wanted to put the song on the soundtrack album anyway. When Aimee told me this, I remember thinking: “What an idiot! Why didn’t he use it?” I hadn’t even seen Jerry Maguire! That’s when I told Aimee: “One day, I’m going to use your song in one of my films!”

Eigenlijk geen tijd gehad/genomen om dit topic bij te lezen en te luisteren, maar dat bleek een groot gemis. Een gevarieerde collage. Complimenten!

Mooie lijst, catchup, prachtige top 5 vooral!

catchup
Jammer dat dit topic stil ligt. Erg leuk om te doen zo'n lijstje, ik had ook nog nooit zoiets gemaakt hier. Ook benieuwd wat er nog meer te koop is aan filmmuziek, misschien ook de titel veranderen met het woord 'filmmuziek' er in, of nog andere veelgebruikte zoekterm?

Boer K
Ff blazen of reanimeren... Dit is in ieder geval mijn all-time numero uno:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3725.jpg

De mooiste track uit de film:

Gast
geplaatst: vandaag om 11:30 uur

geplaatst: vandaag om 11:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.