MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Derics Thuisbioscoop; 40 mooie soundtracknummers

zoeken in:
of toch gewoon 'Hoeren neuken, nooit meer werken' (New Kids), of ligt dat teveel voor de hand?

Zal een nek-aan-nek race gaan worden met 'Laat het los, laat het gaan' van Frozen

Die laatste is hier in huis wel de meest gedraaide.

deric raven schreef:
Die laatste is hier in huis wel de meest gedraaide.

Vreemd, hier ook al...

1. The Damned – In Dulce Decorum (Miami Vice)

Deze versie is een betere dan die op Anything; een stuk minder zang.
Miami Vice had veel succes met hun soundtracknummers; het titelnummer en Crockett's Theme scoorden ook goed; maar ook Hot In The City van Billy Idol en Satellite van The Hooters werden vervolgens hits.
Zelf vond ik What Is Life van Black Uhuru ook erg mooi er uit komen.
Helaas werden de nummers later een stuk zoeter, en probeerden Phil Collins en Sheena Easton er een slaatje uit te slaan.
Ook de liefdesnummers van Jan Hammer werden wat eentoniger.
Don Johnson scoorden vervolgens ook een aantal solo hits, maar die vond ik eigenlijk wel oké.
Feit blijft dat deze van The Damned er ruim boven uit steekt.

Verrassende maar mooie nummer 1. Ik kende hem eerlijk gezegd nog niet. Al met al een mooie lijst waarvan een aantal nummers ook bij in m'n top40 zouden kunnen zitten. Net als bij Dead can Dance ben ik dat nummer ook pas echt gaan waarderen na het zien van The Mist.

Daar hakt hij er direct in.
Voor mij ook het indrukwekkendste gedeelte van de film.

DjFrankie (moderator)
Mooie nummer 1

Ja, absoluut!
Vooral deze versie.

deric raven schreef:
Hierbij mijn Top 40 met mooie soundtracknummers.
Als mijn lijst klaar is, dan zou het leuk zijn als iemand anders zijn lijst wil plaatsen.

Het lijkt mij ook wel leuk een bijdrage te leveren.
Ik zal morgen met de eerste vijf nummers komen!

Goed dan het is het nu tijd voor Bardt's Thuisbioscoop!
Aan mij om 40 van mijn favoriete soundtracknummers te posten.
Ik dacht in het begin die wel even uit mijn mouw te schudden, maar dat viel nog niet mee.
Maar ik denk dat ik nu wel een leuke gevarieerde lijst bij elkaar heb. Net als Deric Raven ga ik mij ook schuldig maken aan het feit dat een aantal nummers uit dezelfde film afkomstig zijn en zullen een aantal nummers uit onze lijsten elkaar overlappen.

Affijn, hierbij de nummer 40:

Artiest: Michael Jackson
Nummer: Smooth Criminal
Film: Moonwalker

Ik wil graag mijn Top 40 openen met de allereerste film die ik in de bioscoop heb mogen zien.
Ik was in mijn basisschoolperiode namelijk een die-hard Michael Jackson fan en had mijn kamer vol hangen met afbeeldingen van de King of Pop. Toen ik acht jaar was kwam Moonwalker uit en lokte mijn moeder me met een smoes mee naar de bioscoop. Ik kan me de openingsscène nog goed voor de geest halen. Bij het zien van de schoenen in het eerste shot keek ik mijn moeder met verbaasde ogen aan. "Dit is voor je mooie rapport jongen" zei ze. En oh wat heb ik nog lang nagenoten van de film.

Achteraf gezien is de verhaallijn zo dun als carpaccio. Maar daar gaat het natuurlijk bij dit soort films niet om. De scene die me het meest is bijgebleven is tevens de clip waar de 'verhaallijn' grotendeels omheen draait, Smooth Criminal. Vanaf dat het muntje de jukebox raakt is het raak: de beat, de sfeer, de choreografie, de verhaallijn. Alles klopt in deze clip op een manier zoals alleen Michael jackson dat kon.

39:

Artiest: Filter & The Crystal Method
Nummer: Trip Like I Do
Film: Spawn

Nog zo'n marginale film waarbij de Soundtrack beter is dan de film.
Sterker nog, dankzij de soundtrack ben ik uit nieuwsgierigheid en vol verwachting de film gaan kijken.
Deze viel behoorlijk tegen. Daar waar de soundtrack erg verfrissend is - mede door de samenwerkingen van diverse artiesten - is de film ongeïnspireerd, de verhaallijn slecht en de special effects ronduit lachwekkend.

Spawn the Soundtrack kun je het beste vergelijken met die van Judgement Night.
Daar waar Judgement Night een crossover brengt van rock & metal met rap doet Spawn dit met Techno/electronic en Rock & Metal . Niet alle samenwerkingen zijn op dit album even geslaagd. Een nummer die wat mij betreft met kop en schouders er bovenuit steekt is wel die van Filter & Crystal Method. Het nummer draagt qua sfeer ook het beste bij aan het karakter van Spawn als personage. Verder mogen de samenwerking van Marilyn Manson & Sneaker Pimps, Prodigy & Tom Morello en 808 state & Mansun en Korn & Dust Brothers er ook zeker zijn!

Judgment Night was nog wel een prima film, Spawn viel mij ook wat tegen, maar beide soundtracks waren de moeite waard.
Ik ben benieuwd of er Nederlandse films voorbij komen; verwacht wel iets van Naar de klote!

Bijna goed... Je moet meer denken richting Costa

Toen ik je zag van Hero??

Trainspotting zal ook wel voorbij komen, die ben ik vergeten.

38.

Artiest: Guns 'n Roses
Nummer: You Could Be Mine
Film: Terminator II

We blijven nog even hangen in het jeugdsentiment van ondergetekende
Dit keer betreft het een nummer van een band waarvan ik mijn allereerste vinylsingle kocht, namelijk Gun's 'n Roses. Eigenlijk ben ik nooit een groot liefhebber geweest van deze band, maar na het zien van Terminator II wilde ik de single toch wel graag hebben. En eigenlijk zet ik 'm nog steeds wel eens met plezier op. Achteraf gezien heeft Gun's 'n Roses best aardige nummers gemaakt, alleen na een tijdje heb ik de stem van Axl wel weer gehoord.

Zo, ik heb ook weer bijgelezen. Leuke lijst, deric! Interessante keuzes en van veel nummers en/of films had ik nog niet gehoord en ik ben een aardig grote filmliefhebber.

Wellicht dat ik hierna ook nog met een lijstje kom. Al was het maar omdat die van mij er totaal anders uit zou zien.

chevy93 schreef:
Wellicht dat ik hierna ook nog met een lijstje kom. Al was het maar omdat die van mij er totaal anders uit zou zien.

Leuk Chevy, ben benieuwd! Mocht je aan willen haken dan zet jezelf maar onderaan het lijstje. Hopelijk zullen meerdere volgen.

- Deric Raven
- Bardt1980

- Deric Raven
- Bardt1980
- Chevy

Bardt1980 schreef:
Leuk Chevy, ben benieuwd!
Datzelfde geldt voor jou. Groot fan van fantasy of is het toeval? Gezien je top 10 op MovieMeter toch wel een beetje het eerste?

37.

Artiest: Danny Elfman
Nummer: This is Halloween
Film: Nightmare Before Christmas

Nightmare before Christmas behoort tot een van mijn favoriete animatiefilms. Ik ben sowieso een groot Tim Burton liefhebber. Naast al zijn films ben ik ook in het bezit van diverse boeken waaronder zijn Oysterboy adventures. De manier waarop Burton zijn films vormgeeft spreekt mijn enorm aan en is altijd een bron van inspiratie geweest toen ik nog op de kunstacademie zat.
Zijn films hebben allemaal dat kenmerkende sinistere sausje dat mij zo aanspreekt.
Dit komt mede door de ijzersterke soundtracks die zijn compagnon Danny Elfman iedere film weer aflevert.

Elfman - ooit begonnen met zijn broertje in het bandje Oingo Boingo - besloot na een ontmoeting met Burton zich compleet toe te leggen op het maken van soundtracks en scores, en met succes!
Ik zou zo een hele waslijst met mooi Elfman tracks kunnen plaatsen maar de opener This is Halloween van Nightmare Before Christmas is momenteel toch wel favoriet bij mij en mijn zoontje (jawel, hij is inmiddels ook besmet met het Burton Virus)

Er is trouwens ook nog een alleraardigst album te vinden waar artiesten als KoRn, Sparklehorse, DeVotchKa, Rise Against etc. ieder een cover brengen van de soundtrack: Nightmare Revisited (2008)

chevy93 schreef:
- Deric Raven
- Bardt1980
- Chevy

(quote)
Datzelfde geldt voor jou. Groot fan van fantasy of is het toeval? Gezien je top 10 op MovieMeter toch wel een beetje het eerste?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al heel lang niet meer actief ben op MoMe. Dus de top 10 is wat gedateerd. Maar je hebt deels gelijk, ik kan zo nu en dan wel genieten van een goede fantasy film zoals je ziet

36.

Artiest: Björk & David Arnold
Nummer: I Play Dead
Film: The Young Americans

Ik weet nog goed dat ik als 13e jarige voor het eerst te maken kreeg met het fenomeen MTV en daar voor het eerst een Björk clip te zien kreeg. Het was Human Behaviour, de allereerste single van haar solo-album Debut. Ik was op slag verliefd. Niet zozeer op mevrouw Guðmundsdóttir zelf, maar op haar muziek, haar onorthodoxe manier van zingen, de clips, haar podiumpresentatie. Het hele totaalplaatje was voor mij echt een openbaring op die leeftijd. Ik moet zeggen dat ik haar heel even ben kwijtgeraakt sinds de release van Volta, maar na het verschijnen van Vulnicura beginnen we elkaar al weer een beetje terug te vinden.

Play Dead was haar derde single van Debut, en stond tot mijn grote ergernis niet eens op de oorspronkelijke release die ik toen van mijn zuurverdiende centjes gekocht had! Deze werd later bij het verschijnen van de film The Young Americans alsnog toegevoegd. Het betreft hier een samenwerking met componist David Arnold, wat volgens sommige Björkpuristen resulteerde in een van haar mindere singles. Ik ben het hier niet mee eens. Muzikaal gezien is het misschien een beetje ver-van-mijn-bed show in vergelijking met al het andere materiaal maar ze levert op vocaal vlak een van haar meest sterke singles af. De film heb ik toen ook gekeken maar ik zou hem eerlijk gezegd niet eens meer voor de geest kunnen halen. Heeft dus klaarblijkelijk niet veel indruk gemaakt. Misschien dat ik hem na al die jaren binnenkort weer eens een tweede kans geef. Al lees ik er niet veel goeds over op Moviemeter.

chevy93

You Could Be Mine is een mooie keuze, had ik zelf niet aan gedacht.
This Is Halloween kende ik nog niet, typisch Burton.

35.

Artiest: Bruce Springsteen
Nummer: Streets of Philadelphia
Film: Philadelphia

Ik moet eerlijk bekennen dat nooit een grote fan ben geweest van Bruce Springsteen. De hele hype rond zijn persoon wanneer hij weer eens in het land is laat ik dan ook stilletjes aan mij voorbij gaan.
Er is echter wel één nummer die ik regelmatig nog wel eens wil opzetten, en dat is Streets of Philadelphia. Juist het zachte subtiele gebruik van zijn stem in dit nummer was hetgeen mij zo aansprak en naast de lyrics ook perfect past binnen de film.

34.

Artiest: Clint Mansell
Nummer: Death is the Road to Awe
Film: The Fountain

Ok, ik ga me nu ergens schuldig aan maken... Dit is eigenlijk het enige nummer in mijn mijn lijst waar ik de film nog niet van heb gezien Maar ik ben zo gecharmeerd geraakt van de soundtrack dat de film inmiddels bovenaan aan mijn longlist staat. Wat me zo aantrok bij deze soundtrack was dat Clint Mansell een samenwerking is aangegaan met de mannen van Mogwai. En als fervent postrockliefhebber wekte dat natuurlijk wel mijn interesse. Ook het Kronos Quartet draagt zijn steentje bij. Al met al een zeer geslaagde samenwerking mag ik wel zeggen. Al was het schrijven van filmmuziek Mogwai ook al niet vreemd. En ik zal jullie nog een geheimpje verklappen, meneer Mansell komt later in de lijst nog een keer voorbij

Was gisteren begonnen aan een shortlist en dan noem je dag daarna gelijk twee nummers die ik erin had staan.

chevy93 schreef:
Was gisteren begonnen aan een shortlist en dan noem je dag daarna gelijk twee nummers die ik erin had staan.

Haha, ik vrees dat er nog wel meer zullen volgen

33.

Artiest: David Bowie
Nummer: Magic Dance
Film: Labyrinth

Mijn allereerste kennismaking met wijlen David Bowie was bij het zien van de film Labyrinth.
Man wat was ik dol op dit soort films. Evenals Dark Crystal, Neverending Story, Willow en meer van soortgelijke films. De creaties van Jim Henson waren mij heilig.

Twee jaar geleden heb ik de dvd voor het eerst gekocht bij Blokker en het heeft lang geduurd voor ik deze film weer eens durfde te kijken. Niet omdat hij zo spannend was, maar meer omdat ik bang was dat het zijn magie zou verliezen wanneer ik hem 25 jaar later opnieuw zou kijken. Dat viel gelukkig mee. Goed, de special effects en de muziek doen wat gedateerd aan en de strakke maillot van Bowie werkt nu behoorlijk op de lachspieren, los daarvan blijft de film uiterst vermakelijk.

Leuk detail was om zijn Goblin Koning staf inclusief glazen bollen live te mogen aanschouwen tijdens de Bowie expositie in Groningen verleden jaar.

Nu ik mijn lijst zo bekijk kom ik tot de conclusie dat ik de afgelopen 10 jaar bar weinig films heb gezien

Ook hier Bowie in de lijst.
Deze kende ik nog niet, of kan ik mij niet meer goed herinneren.
Underground vond ik ook wel leuk.
Toch komt dit voor mij teveel over als David Bowie die te gast is bij The Muppets Show.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:17 uur

geplaatst: vandaag om 05:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.