menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2017

zoeken in:
Op de valreep nog een top 10 kunnen samenstellen.
Door omstandigheden en tijdgebrek is het me helaas niet gelukt om alle albums die ik een score van 4* of meer gegeven heb meermaals te beluisteren.
Daarom hou ik het dit jaar 'slechts' bij een top 10 ipv een top 30.

1 Amenra - Mass VI
2 King Woman - Created in the Image of Suffering
3 Chelsea Wolfe - Hiss Spun
4 Adrift for Days - A Sleepless Grey
5 Queens of the Stone Age - Villains
6 Monolord - Rust
7 Millionaire - Sciencing
8 The National - Sleep Well Beast
9 Loss - Horizonless
10 Perfume Genius - No Shape

1. Noah Gundersen - White Noise
2. The National - Sleep Well Beast
3. Anathema - The Optimist
4. Daniel Cavanagh - Monochrome
5. U2 - Songs of Experience
6. Spoon - Hot Thoughts
7. The War on Drugs - A Deeper Understanding
8. London Grammar - Truth Is a Beautiful Thing
9. Manchester Orchestra - A Black Mile to the Surface
10. Elbow - Little Fictions

Motorpsycho en Vince Staples hebben op de valreep plaats moeten maken voor Elder en Carbon Based Lifeforms:

1. Amenra – Mass VI (5*)
2. The War on Drugs – A Deeper Understanding
3. Mastodon – Emperor of Sand (4,5*)
4. Elder – Reflections of a Floating World
5. Bonobo – Migration
6. Four Tet – New Energy
7. Kendrick Lamar – DAMN.
8. William Basinski – A Shadow in Time
9. Carbon Based Lifeforms – Derelicts (4*)
10. Talaboman – The Night Land

dix
3 ... 2 ... 1 ....

dix
Protomartyr in de top 10 Arcade Fire ook

Nou is het nog wachten op Gretz die het belachelijk vindt dat Lorde niet in de top 10 staat!

E-Clect-Eddy schreef:
aERodynamIC heeft dubbele scrobbles dat is niet correct

Ja, ik moet die stomme bug nog maar eens aanpakken, heb alleen geen zin om telkens handmatig te moeten bevestigen

edit: aangepast: eens kijken hoe dat nu gaat. Hopelijk verhelpen ze het probleem eens een keer.

Werkelijk waar verschrikkelijke lijst die de eenzijdigheid van MuMe pijnlijk blootlegt.

Eens kijken hoe ik overeenkom met MusicMeter:

1. Spinvis – Trein Vuur Dageraad (3)
2. Morrissey – Low in High School (34)
3. Perfume Genius – No Shape (52)
4. Benjamin Clementine – I Tell a Fly (25)
5. Melanie De Biasio – Lilies (21)
6. Moses Sumney – Aromanticism (97)
7. Oren Lavie – Bedroom Crimes (-)
8. Stef Kamil Carlens – Stuck in the Status Quo (-)
9. London Grammar – Truth Is a Beautiful Thing (22)
10. Søren Huss - Midtlivsvisen (-)

Rudi1984 schreef:
Werkelijk waar verschrikkelijke lijst die de eenzijdigheid van MuMe pijnlijk blootlegt.

Dat noemen gewoon een gemiddelde hoor, wat had je dan verwacht op deze site

Voor unieke lijstjes moet je naar sites die een bepaald, klein publiek aanspreken.

Rudi1984 schreef:

Ten eerste zie ik eigenlijk een heleboel genres vertegenwoordigd in de lijst. En ten tweede, het is Musicmeter. Verwacht je dan dat Taylor Swift in de lijst staat? Daar zijn de mainstream charts toch voor?

1.Tyler, The Creator - Flower Boy (60)
2.Xiu Xiu - Forget (-)
3.Fever Ray - Plunge (81)
4.LCD Soundsystem - American Dream (6)
5.Paramore - After Laughter (-)
6.Thundercat - Drunk (58)
7.Forest Swords - Compassion (-)
8.Björk - Utopia (57)
9.Mount Eerie - A Crow Looked At Me (28)
10.Jay-Z - 4:44 (72)

Mausie schreef:
(quote)

En ten tweede, het is Musicmeter. Verwacht je dan dat Taylor Swift in de lijst staat?

Nee, maar dat onderschrijft juist m’n punt. Voor pop wordt hier uit een soort arrogantie de neus opgehaald. Pop(ulair), dus bij voorbaat kan het al niet goed zijn.

Rudi1984 schreef:

Nee, maar dat onderschrijft juist m’n punt. Voor pop wordt hier uit een soort arrogantie de neus opgehaald. Pop(ulair), dus bij voorbaat kan het al niet goed zijn.

Mwah, misschien door een paar users maar over het algemeen valt dat ook wel weer mee. Het kan toch gewoon dat MuMe users andere platen meer waarderen dan de nieuwe Taylor Swift, zonder daarbij pop als minderwaardig te beschouwen.

Lorde doet het anders prima (al is alles dan de eerste plek te laag). En La Swift had gewoon een heel matig album met enkele sterke momenten.

Wauw, Converge op de 90ste plek. Verwend dit jaar!

En verder is de rest van die lijst bar en boos en is iedereen's muzieksmaak blijkbaar om te janken. Dus.

Rudi1984 schreef:

De conclusie is denk ik eerder dat mensen naar een website als Musicmeter gaan, omdat de charts geen muziek bevatten die ze aanspreekt. Ik haal mijn neus bijvoorbeeld niet op voor pop (dit jaar erg genoten van Paramore en Phoenix om maar wat voorbeelden te noemen), maar heb niks met de muziek van de radio en de charts (op een paar uitzonderingen na). Niet omdat het pop is, maar ik vind er gewoon niks aan. Af en toe luister ik even wat nummers uit de top 10 van de Top40. Afgrijselijk gewoon. Daarom ben ik zo blij met deze website, hier doe ik zoveel ontdekkingen uit zoveel verschillende genres.

De afzonderlijke lijstjes waren dit jaar nogal verschillend, de eindlijst zegt alleen maar iets over aantallen wat p o p u l a i r is, vaak genoemd (om ook nog eens uiteenlopende redenen) het zegt mogelijk iets over de gemiddelde muzieksmaak van alle inzenders bijelkaar. Dit als ‘het beste’ te bestempelen heeft dus ook iets aanmatigends, daarvoor is de lijst ook weer te eenzijdig w.b. samenstelling. Dus hulde aan de individuele lijstjes.

chevy93 schreef:
Nou is het nog wachten op Gretz die het belachelijk vindt dat Lorde niet in de top 10 staat!

Het lijkt verdomme de OOR-jaarlijst wel, waar Melodrama ook op #11 staat. Schande dat ze inderdaad niet hoger staat, maar stiekem ben ik toch wel blij met de brede waardering voor haar tweede album. Had ik echt niet gedacht aan het begin van 2017.

Het is weer vooral een door heren gedomineerde lijst zowel Top 10 als de hele Top 100. Ik meen 14-15 acts geteld te hebben waar de leadvocal of de bandleider een vrouw is.

Lang dacht ik dat mijn Top 10 gedomineerd zou worden door vrouwen maar ook ik heb op het laatst toegegeven aan mijn oude (mannelijke) helden: Sparks, Alice Cooper, Garland Jeffreys, Lindsey Buckingham / Christine McVie. Terwijl Guppy, Lila Downs, Jay Som, Palehound daardoor afvielen...

Alhoewel mijn oude helden Gary Numan en Blondie geen albums maakte die ik maar 1 moment overwoog om in de Top 10 te plaatsen.

Ik had Amy MacDonald – Under Stars nog wel in de Top 100 verwacht, heeft meer Rock invloeden dan de voorgangers. En zo zijn er nog wel een klein tiental dames gedomineerde Rock acts die ik in de longlist had verwacht.

Ook heel verrassend geen Hurray For The Riff Raff The Navigator, die is niet echt mainstream te noemen en zou het goed moeten doen bij een MuMe publiek..

1. Spinvis - Trein Vuur Dageraad (3)
2. Natalia Lafourcade - Musas (-)
3. Nicole Atkins - Goodnight Rhonda Lee (-)

4. Hurray for the Riff Raff - The Navigator (-)
5. Slowdive - Slowdive (7)
6. Sparks - Hippopotamus (-)
7. The Mysterons - Meandering (-)
8. Alice Cooper - Paranormal (-)
9. Garland Jeffreys - 14 Steps to Harlem (-)
10. Lindsey Buckingham & Christine McVie - Lindsey Buckingham / Christine McVie (-)

E-Clect-Eddy schreef:
Het is weer vooral een door heren gedomineerde lijst zowel Top 10 als de hele Top 100. Ik meen 14-15 acts geteld te hebben waar de leadvocal of de bandleider een vrouw is.

Spijtig ja, ik kan alleen maar concluderen dat (te)veel luisteraars onbekend zijn met de mooie muziek die vrouwelijke muzikanten maken.

Ja, meer vrouwen in de top 100. Ik had Firewalker wel een plekje gegund.

dix
Rudi1984 schreef:

In die eindlijst staat toch vooral pop hoor. Maar aan je avatar te zien hoor je het allemaal niet zo scherp meer.

7 Van mijn favo's zijn terug te vinden in de top 20. De overige 3 hebben het niet gehaald. Ben behoorlijk MMM (MusicMeterMainstream)

01. Nadia Reid - Preservation (-)
02. Manchester Orchestra - A Black Mile to the Surface (20)
03. Big Thief - Capacity (-)
04. The National - Sleep Well Beast (2)
05. Hurray for the Riff Raff - The Navigator (-)
06. Lorde - Melodrama (11)
07. Protomartyr - Relatives in Descent (10)
08. Kendrick Lamar - DAMN. (4)
09. LCD Soundsystem - American Dream (6)
10. Slowdive - Slowdive (7)

Opvallend trouwens dat The National één keer vaker genoemd is dan The War On Drugs, maar het puntenverschil best groot is.

dix schreef:
In die eindlijst staat toch vooral pop hoor. Maar aan je avatar te zien hoor je het allemaal niet zo scherp meer.
Poplijst zonder de nieuwe Richard Dawson? Pfft!

De gehele top 4 staat in mijn top 10 dus ik kan niet zeggen dat ik ontevreden ben

1. Julien Baker - Turn Out the Lights (38)
2. Spinvis - Trein Vuur Dageraad (3)
3. Loney Dear - Loney Dear (-)
4. Sam Baker - Land of Doubt (69)
5. Phoebe Bridgers - Stranger in the Alps (53)
6. The National - Sleep Well Beast (2)
7. The War on Drugs - A Deeper Understanding (1)
8. alt-J (∆) - Relaxer (23)
9. Kendrick Lamar - DAMN. (4)
10. The xx - I See You (13)

Rudi1984 schreef:
(quote)

Als we Pop gaan hanteren als 'populair' is de gehele top 10 anders volledig pop imo.
Of wat wou je muziek zoals pakweg de laatste Arcade Fire anders noemen?
Nee, wat mij betreft mag net de experimentele muziek wat meer vertegenwoordigd worden in de lijst van volgend jaar.

Zeer eervolle plaats 3 voor Spinvis.

Alvvays veel te laag.
Warhaus & Jinte Bernardt nog in de top50.
Voorspelbare winner.
Arcade Fire beschamend hoog.

Diversiteit van de lijst weerspiegeld goed de uiteenlopende muzieksmaken.
Dat veel van mijn favos er niet tussen staan maakt niets uit.

kobe bryant fan schreef:
Nee, wat mij betreft mag net de experimentele muziek wat meer vertegenwoordigd worden in de lijst van volgend jaar.
Misschien kunnen we het komende jaar Gretz als actievoerder inhuren?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:12 uur

geplaatst: vandaag om 08:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.