MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Koop en Ruil / Vinyl gevraagd

zoeken in:
Sietse schreef:
Ik heb liever vinyl, vind het mooier, is leuker om op te zetten omdat je er echt mee bezig bent en als je voorzichtig bent kun je er veel langer mee doen dan een cd.
Als ik alleen al ga kijken hoeveel cd's van me krassen hebben gekregen na aanschaf en derhalve niet goed meer af te spelen zijn en hoeveel ik dat bij platen heb (en dan draai ik echt mijn platen meer dan de cd's...).

Sommige mensen zijn misschien te lomp voor vinyl en laten die vallen ofzo (en ja dan krijg je krassen)

Kennelijk ben jíj dan weer niet zo handig in de omgang met je CD's...

Sorry hoor. Over de geluidskwaliteit kun je van mening verschillen, maar dit vind ik een beetje een kul-argument. Ook ik vind LP's leuker, vooral vanwege de hoezen en het artwork. Maar hoe je het ook wendt of keert, een LP raakt een stuk sneller beschadigd dan een CD.

thejazzscène schreef:
Zaken die niet uitgekomen zijn op cd kan je beluisteren. Om bepaalde genres tot op de wortels uit te diepen, kan je gewoon niet anders dan vinyl te beluisteren. Dat maakt de overstap van combinatie tussen cd en vinyl interessant.

Tja, helaas is het omgekeerde ook waar: zaken die nooit uitgekomen zijn op LP (en dat zijn de afgelopen 25 jaar heel wat titels geweest), kun je dan weer níet beluisteren...

Ik heb ook een tijdje geworsteld met dit dilemma en uiteindelijk besloten om CD's te blijven kopen en mijn collectie oude LP's af en toe aan te vullen met wat nieuws. Uit de tweedehandsbakken wel te verstaan, want 20 tot 35 euro voor een LP vind ik echt te gek voor woorden.

Helaas maakt deze 'ultieme' oplossing het probleem van het ruimtegebrek alleen maar groter...

reptile71 schreef:
Zo oud ben ik ook. Ik was er zo zuinig op dat ik ze opnam op een bandje en dat grijs draaide i.p.v. de lp.

Dit herken ik ook, ja. Met goede chroom- of metaltapes kon je een heel behoorlijke geluidskwaliteit bereiken. Het heeft er - gelukkig - toe geleid dan mijn 1000+ collectie platen in uitstekende staat verkeert. Maar ik draai de laatste 25 jaar dan ook veel vaker CD's.

reptile71 schreef:
Zo oud ben ik ook. Ik was er zo zuinig op dat ik ze opnam op een bandje en dat grijs draaide i.p.v. de lp.

Grappig, ik dacht dat ik de enige gek was maar ik had zelfs een hele verzameling met metalbandjes.

Die heb ik overigens bijna allemaal weggegooid, ik wist niet meer waar ik alles moest laten. En op een gegeven ogenblik had ik er genoeg van.

Alleen mijn muziekcassettes heb ik nog bewaard en cassettes met LP's die ik ooit van anderen heb overgenomen en nooit heb aangeschaft op cd.

Vorig jaar nog wel een draaitafel gekocht, maar ik geef helemaal niet meer om het draaien van LP's en singles. Zeker mijn LP's die inmiddels zijn vervangen door cd's doe ik met plezier weg.

Ik heb echt goed geluisterd, maar het is werkelijk zeldzaam dat ik het geluid van een LP beter vind dat van een (digitaal geremasterde) cd. Ondanks de pleidooien van vinyl-fanaten.

In Muziek > Koop en Ruil > Gezocht - te koop , te ruil:

ik zoek rock en metal lp's
ik kopp je van ze op of we kunnen ruilen

Ik zoek mooie platencollecties van mensen die ze weg doen omdat ze ze toch niet meer draaien. Ik zoek pop en rock in alle soorten en maten, dus alle subgenres zijn welkom.
Uiteraard heb ik het dan niet over de categorie BZN en George Baker.
Wil je je platen wegdoen? (uiteraard tegen betaling) Stuur me even een pm!

Ik krijg vandaag een nieuwe platenspeler binnen en ben nu op het internet aan het kijken naar vinyl. Wat mij opvalt is dat vinyl via reguliere sites nogal prijzig is en ik ben maar een arme student. Is er misschien iemand een paar tips voor mij heeft voor het aanschaffen van vinyl? Goedkope sites, tweedehands handelaars etc.

Discogs één van de betere, zo niet beste, site's om LP's te kunnen kopen tegen een mooie prijs. Er verkopen daar zowel platenhandelaars (vaak bij nieuwe releases) als muziekliefhebbers die respect hebben voor hun LP's.

IllumSphere schreef:
Discogs één van de betere, zo niet beste, site's om LP's te kunnen kopen tegen een mooie prijs. Er verkopen daar zowel platenhandelaars (vaak bij nieuwe releases) als muziekliefhebbers die respect hebben voor hun LP's.

Discogs is een verzamelaarsite - en de daar gehanteerde prijzen variëren sterk; en er komen ook verzendkosten bij - het is niet echt een site voor een beginner

Ik stuur Tsjong wel een pm met tips Ik heb zelf ook een 40 - 50tal albums in de aanbieding. Generiek zou ik zeggen: de 1 en 2 euro-bakken op platenbeurzen, zoals de grootste Europese platenbeurs in Nov (Utrecht). Tevens is velvet vinyl outlet (Leiden) interessant voor een beginner - no offense meant -vanwege de prijs: 2,50 per stuk en bij >20 2,-

Overigens liggen in de regel in NL prijzen lager dan in B - is mijn ervaring, voor mijn focus- en interessegebied.

DjFrankie (moderator)
Ook Vinyl Archief in Nijmegen en Record Collector in Antwerpen.
En Sounds in Venlo

Hier van de site heeft Reptile 71 een eigen webwinkel met veel vinyl, http://www.soundsforsure.nl/

Veel vinyl tegen prima prijs

DjFrankie schreef:
Ook Vinyl Archief in Nijmegen en Record Collector in Antwerpen.
En Sounds in Venlo

Hier van de site heeft Reptile 71 een eigen webwinkel met veel vinyl, http://www.soundsforsure.nl/

Veel vinyl tegen prima prijs

Dit soort info zou eigenlijk op een static topic te vinden moeten zijn - het wordt nl op deze manier continue herkauwd. De user in kwestie woont in Grönn - dus een Venlose of Antwerpse tip is een beetje off-target.

Had deze tip ARC Record Planet - The Worlds Biggest Record Fairs - recordplanet.nl al gegeven met OV-jaarkaart 1,5 uur reizen en een dag snuffelen (schoudertas mee, met flesje water, brood erin om tijd en geld - Jaarbeurs food & drink = prijzig - te sparen).

en ook deze DE VELVETVINYL OUTLET - velvetvinyloutlet.nl - klein uurtje meer met OV, maar snuffelwaardig - uitgaand van opbouwen van (mainstream) collectie; heb er zelf ca 100 - 150 lp's vandaan, w.o. Police, Kate Bush, Roxy Music, Japan.

Verder was (is?) er altijd de platenwinkel-infosite van Jan Janssen, ooit user hier op de site en er is www.platenzaken.com

Kan dat static topic er niet gewoon komen, please

DjFrankie (moderator)
Daar heb je een goed punt Mjuman,

Voor Tsjong: Sounds Venlo en Sounds for Sure versturen natuurlijk ook.

In Januari is er een Mumeeting in Nijmegen altijd gezellig en vinyl-archief wordt ook aangedaan. Hier hebben al diverse users mooie spullen gevonden.

En Groningen - Antwerpen voor een leuk weekend weg !! Ik heb er goeie herrineringen aan.

DjFrankie schreef:
Daar heb je een goed punt Mjuman,

Voor Tsjong: Sounds Venlo en Sounds for Sure versturen natuurlijk ook.

In Januari is er een Mumeeting in Nijmegen altijd gezellig en vinyl-archief wordt ook aangedaan. Hier hebben al diverse users mooie spullen gevonden.

En Groningen - Antwerpen voor een leuk weekend weg !! Ik heb er goeie herrineringen aan.

Kom je ook naar de beurs (nov) in Utrecht, Frank? Dan weet ik een goed biercafé. En versturen is idd een optie - maar, zeg nou zelf, niets is toch zo leuk als de 1 eurobakken doorspitten en een album vinden waar je een veelvoud voor had willen betalen? Da''s echte collector's fun!

Zo heb ik ooit deze The Durutti Column - Bread & Circuses (1985) en Rational Youth - Cold War Night Life (1982) gevonden.

DjFrankie (moderator)
24/25 november Gaat niet lukken.

24 November groot feest van mijn partner, 25 november popkwis marathon Tilburg

Bedankt voor alle tips. Ik ben al aan het surfen geweest. Ik ga volgende week een dagje naar Amsterdam met een paar vrienden, even een kijkje nemen in de Concerto. Zijn er daar nog een aantal andere essentiële zaken?

tsjong schreef:
Bedankt voor alle tips. Ik ben al aan het surfen geweest. Ik ga volgende week een dagje naar Amsterdam met een paar vrienden, even een kijkje nemen in de Concerto. Zijn er daar nog een aantal andere essentiële zaken?

De url's zijn hier meermalen genoemd, vrind - zoekknop zit rechtsboven; rest wijst zichzelf. Ik geloof in de Novib-methode

Distorsion - Elandsgracht is voor wave en andere minder mainstream de apsolute hotspot (maar da's eigenlijk een groot geheim).

Haha, ik weet het. Bedankt voor de tips hoor! Kan ze goed gebruiken.

Zephyr
... en wederom wordt er weer volop zinloos gequote(t) van voorgaande berichten ...

>> zeurmodus aan <<

Waarom toch ?? Bij een reactie op het bericht van je voorganger is dat volstrekt onnodig, en ook nog zéér irritant. Er zit niemand anders tussen die berichten ... zucht, wat een misérie soms op de site ....

>> zeurmodus uit <<

Zephyr schreef:
>> zeurmodus aan << ....>> zeurmodus uit <<

"Hé, er zit een knop de pc
en op tv is Doris Day"

gaucho schreef:
Over de geluidskwaliteit kun je van mening verschillen, maar dit vind ik een beetje een kul-argument.

Eigenlijk is het niet echt een mening maar een feit. Doordat vinyl anoloog is heeft het al haar hoge en lage tonen, dit word bij een cd of mp3 bestand eraf gehaald waardoor je kwaliteits verlies krijgt.

Of je het hoort en welke je beter vind klinken is een tweede. Persoonlijk verkies ik vinyl over welke andere vorm dan ook, met een goede hifi set kom je ook een heel eind. Zo moet je niet een lenco platenspeler van 2 tientje gaan vergelijken met een nette cd speler.

Voor mij persoonlijk heeft vinyl ook nog eens een nostalgische waarde. Tot ongeveer mijn 16de/17de jaar had ik alleen maar LP's. Uiteindelijk ben ik ook over gegaan op cd's, zoals de massa. Tot ik een aantal jaren geleden vinyl herontdekte. Ineens met veel meer waardering dan ik er voorheen voor had. Het is ook een soort tegenreactie op de wegwerpcultuur die er is gekomen met de mp3. En sinds ik een goede platenspeler heb is die waardering helemaal gestegen. Uiteindelijk vind ik de bezigheden om vinyl draaien heen ook iets moois hebben, bijna ritueel: binnenhoes eruit, plaat eruit, opleggen, evt. stof wegvegen, naald erboven, erop laten zakken, de aanloop naar de muziek... het omdraaien. En dan heeft een LP ook nog een openingsnummer, een afsluiter van kant A, een opening van kant B en een afsluiter van het album.
Als het om gemak gaat dan zal je vinyl ook niet snel kiezen, maar om meer gevoel te krijgen met het draaien van muziek en de waarde ervan is het een prachtig medium. Als je muziek beschouwt als een kunstvorm waar een artiest heel veel tijd, energie en gevoel in heeft gestoken is het geweldig om dat af te spelen op iets zo kwetsbaar als een LP, zodat je er voorzichtig mee om moet gaan. Overigens vind ik veel wegwerpmuziek van deze tijd prima passen bij de mp3. Ben je het zat delete je het gewoon.

Soms kies je voor het gemak voor een cd, maar vinyl is toch van een heel andere orde. Het is meer een beleving, het uit de (mooie) hoes halen op de draaitafen leggen en de naald erop. Je bent er veel meer mee bezig en dat maakt het zo aantrekkelijk.

Zephyr
Is er iemand die mij kan vertellen waar ik het volgende dubbel-album kan vinden tegen een schappelijke prijs ?

Electric Moon - Flaming Lake (2011)

Op Discogs kost ie minimaal EUR 40, en dan komen de verzendkosten er nog bij

Tips meer dan welkom ! Of is er misschien een MuMe-er die um in de aanbieding heeft

Dat is een limited release van 500 stuks. Je mag echt blij zijn als je hem voor die 40 euro kan kopen (wel 50 incl. verz.). Hij is overal duurder. Anders is het een kwestie van heel goed in de gaten houden of hij goedkoper opduikt, maar weinig kans denk ik.

Zephyr
Ja, ik weet dat er maar 500 stuks geperst zijn ! 't Is wel een beetje het bekende verhaal :

Wat de gek ervoor geven wil ...

Ik ben af en toe best wel behoorlijk gek trouwens...

Gast
geplaatst: vandaag om 09:14 uur

geplaatst: vandaag om 09:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.