menu

Muziek / Koop en Ruil / Handel via internet

zoeken in:
Mjuman schreef:
(quote)

Je maakt ons wel nieuwsgierig naar de titel! Niet alle remasters zijn geslaagd (bijv. Chameleons). E-bay: prima voor business (mede vanwege garanties), marktplaats, persoonlijk: liever niet (aantal slechte ervaringen), tenzij je face-2-face kunt uitwisselen.

Niet zo heel bijzonder hoor: Platinum van Mike Oldfield (de studio cd, niet de verzamelaar).

't Blijft leuk, eBay. Al heb ik ook een paar keer gemerkt dat ik besloot niet te bieden omdat het feedbackprofiel me niet aanstond (teveel keren dat het misging). Maar als zo'n feedbackprofiel er betrouwbaar uitziet, kun je het er best op wagen, zeker via PayPal.

Ik zag afgelopen week een OOP cd van de Italiaanse zangeres Alice, het album Mezzogiorno sulle Alpi. Zo'n beetje haar beste plaat, maar minder commercieel en destijds dus tegenvallend in de verkoop. Ik heb hem aangeboden zien worden voor prijzen van 25 à 30 euro ex. verzendkosten.

Ditmaal was het zo'n aanbieding met een laag startbod. Ik had er best 15 euro voor over en dat heb ik er in de laatste halve minuut dan ook voor geboden (€ 15,02 om precies te zijn, want het is handig als je net 1 of 2 cent boven een andere bieder uitkomt). Uiteindelijk bleek dat € 7,50 voldoende was - anderen boden kennelijk niet méér. Verzendkosten € 3,50 erbij, totaal een tientje voor een moeilijk verkrijgbare CD, die ook nog eens in nieuwstaat zou moeten zijn. Mijn weekend is weer goed...

Marktplaats, tsja. Ik moet zeggen dat ik er veel CD's op heb verkocht, maar word de laatste tijd wel een beetje moedeloos van mensen die een bod doen waar ik mee akkoord ga en waar ik dan vervolgens niets meer van hoor. Een omvorming van Marktplaats met eBay-achtige spelregels - inclusief een feedbackprofiel - zou ik wel toejuichen, geloof ik.

Mijn ervaring met Marktplaats is ook wisselvallig: heb er goede deals gesloten, maar ook wel gehad dat ik contact opnam met de verkoper en ueberhaupt geen reactie kreeg. Of dat de verkoopwaar allang verkocht was. Wat dat betreft is eBay veel fijner, omdat je vrij snel kunt zien met wat voor verkoper je te maken hebt (aantal transacties, feedback daarop, etc.).

Vorig jaar heb ik verder ook de Discogs Marketplace ontdekt en dat is helemaal fijn: je kunt dan ook per CD zoeken, sorteren op prijs, kwaliteit, locatie van de verzender (handig ivm verzendkosten), etc. Als je een fijne verkoper vindt, kun je zijn waar ook vrij makkelijk scannen aan de hand prijs/genres/etc.

neo (crew)
Als ik op Marktplaats een cd verkoop bepaal ik de prijs soms mede aan de hand van wat andere verkopers er op dat moment voor vragen. Paar maanden terug was er een andere verkoper die na mijn laagste prijs bij verschillende cd's steeds zijn advertenties aanpaste of opnieuw plaatste met een nog iets lagere prijs. Dit gebeurde steeds binnen iets van een uur na mijn plaatsing. Mogelijke kopers hebben toen verschillende malen ineens toch maar van koop afgezien, waarna die de cd van die andere verkoper steeds vlak daarna op 'gereserveerd' stond...

MAS
Ik gebruik het liefste discogs en soms ebay. Dat is allebei bij mij nog nooit misgegaan. Marktplaats gebruik ik ook wel eens maar in wacht nu al ruim een maand op een cdtje. De verkoper blijft maar smoesjes verzinnen en heeft al verschillende keren gelogen dat hij de cd heeft opgestuurd.

In dat geval je geld terug laten boeken door de bank en alle mails doorsturen naar Marktplaats, dan maken zij er wel werk van.

Als je zelf overschrijft kan je niet storneren. Anders zou iedereen op die manier 'gratis' spullen kopen.

MAS
Gisteren heb ik eindelijk het geld terug gekregen. Daar heb ik wel meer dan 10 mailtjes voor moeten sturen en moeten dreigen met aangifte.

Na een vijftigtal geslaagde transacties zit ik nu voor het eerst met een eBay-kwestie waarvan ik niet goed weet wat ik ermee aan moet. Ik heb een kleine twee weken geleden een bod gedaan op een vrij lastig te verkrijgen CD, die door iemand werd aangeboden voor een startbod van $ 1,99. Probleem was dat de aanbieder volgens zijn advertentie alleen binnen Amerika verzond. Ik heb gevraagd of hij deze CD ook naar Europa kon versturen tegen meerkosten en het antwoord was 'Yes'.

En dat korte, eenlettergrepige antwoord is ook het enige dat ik sindsdien van de aanbieder vernomen heb. Want nadat ik mijn bod geplaatst had en de enige bieder bleek te zijn, heb ik gevraagd naar de verzendkosten (dat was wel wat onhandig, bedenk ik me achteraf, maar goed...) en of hij een nieuwe 'invoice' (een rekening dus) wilde aanmaken. Ik hem nu al drie mailtjes gestuurd van die strekking en zelfs een keer aangeboden om 10 dollar in rekening te brengen voor de 'shipping costs', maar ik heb geen enkel antwoord gekregen.

Kortom, wat nu? Ik kan de zaak laten rusten en hem een negatieve beoordeling geven, maar verdorie, ik wil die CD eigenlijk wel graag hebben. Ik kan ook een Amerikaans verzendadres proberen te regelen, maar dat is wat problematisch: ik heb ergens nog wel een ver familielid, maar die heb ik al jaren niet gesproken en wil ik eigenlijk niet voor mijn karretje spannen.

En eigenlijk is mijn vertrouwen in een goede afloop er ook niet groter op geworden. De aanbieder had een prima feedbacklijst en ook van items die rond dezelfde tijd afliepen als de mijne (en die natuurlijk binnen Amerika zijn verstuurd) zag ik al positieve reacties. Achteraf zie ik één neutrale beoordeling waarin wordt gesteld dat 'this seller takes forever to respond to e-mails'. Nou, dat klopt dus wel...

Wat zouden jullie doen? En heeft iemand toevallig nog een absoluut goudeerlijk omaatje in de VS wonen die wel als tussenpersoon wil optreden?

En wat ik me achteraf ook afvraag: heb ik door mijn handelwijze eBay-regels overtreden?

gaucho schreef:
...

Hoe lang heeft het al geduurd dat de verkoper geen e-mail heeft verstuurd?
Misschien is hij op vakantie of iets dergelijks, of heeft hij tijdelijk geen internet, je weet het niet.
Dat hij antwoord met alleen ''Yes'' vind ik wel apart, klinkt niet bepaald vertrouwd deze deal.
Ik zou het laten rusten en hopen op een reaktie, en dan kan je eventueel nog vragen waarom het zo lang duurde nadat hij gereageerd heeft.
En wat zou je hebben misdaan? In mijn ogen heb je niks verkeerd gedaan, dus ook geen e-bay regels overtreden.

@Gaucho:

Ik heb zulke dingen wel meegemaakt met verkopers in de UK. Er zijn nog steeds mensen die verzending buiten eigen land erg lastig vinden. De meeste hadden dat altijd wel in hun profiel vermeld en/of het was je onmogelijk gemaakt om (vanuit het buitenland) op dat artikel te bieden omdat het geblokkeerd was.

Als hij niet heeft aangegeven NIET (expliciet NIET) naar het buitenland te zullen verzenden - en zulks is zijn goed recht - dan kan je er niet tegenin brengen, want dan hadden de voorwaarden waaronder hij wilde handelen bij jou bekend kunnen zijn (of zoals gezegd de blokkade).

Omdat die niet het geval is - zou ik gewoon via Ebay zelf het totaal van de transactie opvragen ("request ... from buyer") en dat naar hem overmaken.

Verder moet je ven kijken wat Ebay (.com zou ik nemen) als regel in deze geeft; bedenk dat iedereen als de dood is voor slechte evaluaties. Ik heb in vele transacties op Ebay (80 of zo) slechts eenmaal meegemaakt dat er iets echt helemaal fout ging - en dat had met ziekenuisopname etc te maken).

Ik heb er vanavond even wat internet-onderzoek tegenaan gegooid, niet alleen op de eBay-website, maar ook op allerlei forums. En wat blijkt? Kennelijk is het een veel (bijna dagelijks) voorkomend probleem dat eBay-verkopers die alleen binnen hun eigen landsgrenzen willen verhandelen, worden geconfronteerd met 'international bidders'. Vaak ook zonder dat die eerst informeren naar de mogelijkheden, want die bieders kijken er óf overheen óf doen alsof hun neus bloedt en proberen het gewoon.

Ik begrijp eruit dat het eigenlijk een grijs gebied is waarvoor de eBay-regels geen sluitende oplossing bieden. Het staat een verkoper vrij om er al dan niet op in te gaan. Als hij niet naar het buitenland wil versturen, kan hij zo'n internationale bieder tot een 'ongewenste bieder' laten verklaren, omdat die niet voldoet aan de voorwaarden die de verkoper stelt. Hij krijgt dan ook de 'fee' terug die hij voor elke afzonderlijke aanbieding aan eBay moet betalen. In zo'n geval staat eBay aan de kant van de verkoper. In mijn geval wordt het natuurlijk wat lastiger, omdat de verkoper ingestemd heeft met een internationale transactie.

Hier en daar lees ik op forums e.d. ook dat men vindt dat eBay zelf op dit punt een wat kwalijke rol speelt. Want een verkoper kan - zoals Mjuman al aangeeft - een technische blokkade opwerpen als hij absoluut niet internationaal wil handelen. Maar veel beginners weten dat niet en eBay informeert hen er ook niet actief over. Ze denken dat het volstaat om op de pagina te melden dat ze alleen binnen de VS of de UK versturen, maar je moet dus eigenlijk actief zo'n blokkade uitvoeren, waardoor iemand uit het buitenland helemaal geen bod kan uitbrengen.

Overigens: het totaal opvragen lukt dus niet. Ik heb al een paar keer gevraagd om een invoice, maar die krijg ik niet. Ik kan tijdens de betaalprocedure ook zelf een fictief bedrag invullen en dat overmaken, maar dat lijkt me toch een behoorlijke gok. Volgens mij maak ik de kwestie dan alleen maar gecompliceerder.

Toch krijg ik op basis van alles wat ik gelezen heb het idee dat ik in mijn recht sta: er is sprake van een overeenkomst tussen beide partijen en die moet worden nagekomen. Ik ben van plan de kwestie dit weekend maar eens in goed Engels op schrift te stellen en voor te leggen aan de 'geschillencommissie' van eBay. 'Ns kijken wat die zegt. Kortom, wordt vervolgd.

Ik zie overigens net dat de verkoper in kwestie op 5 april zijn laatste feedback als verkoper heeft uitgedeeld, terwijl de 'bedankjes' van kopers tot op de dag van vandaag zijn binnengekomen. Dat geeft inderdaad wel een beetje te denken...

De afloop van het bovenstaande verhaal vond ik nogal teleurstellend. Ik heb mijn verhaal in mijn beste Engels uitgelegd aan de klantenservice van eBay. Krijg ik eerst een mailtje retour:

"Thank you for contacting eBay's Customer Support for the Netherlands and the Dutch speaking part of Belgium. We are happy to assist you further. However, as you agreed upon the terms and conditions in the Dutch language, we are only able to offer you assistance in Dutch."

Daar doe je dan je best voor... Maar goed, daar kan ik nog wel om lachen. Minder blij was ik met het inhoudelijke antwoord. Dat kwam ongeveer op het volgende neer:
"We hebben de betreffende aanbieding bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat de verkoper duidelijk heeft aangegeven dat het object alleen binnen de Verenigde Staten wordt verzonden. Omdat u niet aan deze voorwaarde voldoet, hebt u ons beleid rond 'ongewenst kopen' overtreden."

Dat is precies wat Mjuman zegt, en wat ik ook zelf had kunnen bedenken. Formeel mag het niet en als bieder heb je dus eigenlijk nooit het recht aan je kant. Dat zal allemaal wel kloppen, maar ze reppen met geen woord over het feit dat de verkoper heeft ingestemd met een internationale transactie en volgens mij dus in feite net zo goed als ik vastzit aan de overeenkomst. Nou ja, ik leg me er maar bij neer, maar vind eigenlijk dat eBay zich niet voldoende heeft verdiept in mijn specifieke vraag.

Ik moet zeggen: door de verhalen die ik op diverse internetfora heb gelezen over dit onderwerp, heb ik wel meer begrip gekregen voor verkopers die zich tot hun eigen land beperken. Zeker in de VS is het kennelijk een heel gedoe met formulieren e.d. om dingen internationaal te versturen, zeker als je in een dunbevolkte staat woont en het postkantoor op een behoorlijke afstand ligt.

Wat ik jammer vind aan Marktplaats is dat er geen feedback mogelijk is. Nou koop ik niet zo gek veel via Marktplaats (de dingen die ik zoek staan er toch nooit op) maar ik ben wel een redelijk actieve verkoper (zoek maar op Tubbergen in de categorie Cd's en Dvd's en je vind me). En het zou leuk zijn dat er iets van een mechanisme is dat het kaf van het koren weet te scheiden.

Ik ga er prat op dat alles wat ik verkoop origineel en in goede staat is, en dat ik alles op de eerstvolgende werkdag na ontvangst betaling verzend. Ik heb echt nog nooit klachten gehad en mijn prijzen zijn behoorlijk redelijk te noemen. Ik ben ook geen handelaar die het doet om zoveel mogelijk te verdienen, maar ben gewoon m'n eigen collectie aan het 'wieden' en met de opbrengst kan ik weer andere leuke aankopen financieren.

Ik heb ook als koper eigenlijk nog nooit echt slechte ervaringen met Marktplaats gehad maar waar ik me als verkoper aan stoor zijn mensen die op items, die al voor een meer dan redelijke prijs worden aangeboden, een bod doen dat meer dan 50% lager is dan de vraagprijs. Sorry, maar daar ga ik dus niet in mee. Ik durf best toe te geven dat er altijd onderhandelingsruimte in m'n prijzen zit maar dan moet er wel een reeel bod worden geplaatst.

ChrisX schreef:
Wat ik jammer vind aan Marktplaats is dat er geen feedback mogelijk is. Nou koop ik niet zo gek veel via Marktplaats (de dingen die ik zoek staan er toch nooit op) maar ik ben wel een redelijk actieve verkoper (zoek maar op Tubbergen in de categorie Cd's en Dvd's en je vind me). En het zou leuk zijn dat er iets van een mechanisme is dat het kaf van het koren weet te scheiden.

Ik ga er prat op dat alles wat ik verkoop origineel en in goede staat is, en dat ik alles op de eerstvolgende werkdag na ontvangst betaling verzend. Ik heb echt nog nooit klachten gehad en mijn prijzen zijn behoorlijk redelijk te noemen. Ik ben ook geen handelaar die het doet om zoveel mogelijk te verdienen, maar ben gewoon m'n eigen collectie aan het 'wieden' en met de opbrengst kan ik weer andere leuke aankopen financieren.

Ik heb ook als koper eigenlijk nog nooit echt slechte ervaringen met Marktplaats gehad maar waar ik me als verkoper aan stoor zijn mensen die op items, die al voor een meer dan redelijke prijs worden aangeboden, een bod doen dat meer dan 50% lager is dan de vraagprijs. Sorry, maar daar ga ik dus niet in mee. Ik durf best toe te geven dat er altijd onderhandelingsruimte in m'n prijzen zit maar dan moet er wel een reeel bod worden geplaatst.

Jouw advertenties zien er goed verzorgd uit. Ik zou zeker iets van jou durven kopen.

Wat ik niet begrijp is, dat je je stoort aan te lage biedingen. Als je een vraagprijs hanteert en daarnaast biedingen accepteert, dan heeft een bieder volledige vrijheid bij het bieden. Er bestaat geen afspraak tussen jou en de bieder over de hoogte van de bieding.
Dat een bieding eventueel te laag is, is m.i. inherent aan het systeem.
Daarnaast is de waarde van een tweedehands CD moeilijk te bepalen.

Als je een te lage bieding krijgt, kun je 4 dingen doen:
1. Het bod meteen verwijderen;
2. Aan de bieder uitleggen waarom je zijn bieding te laag vindt en proberen om via onderhandeling een hogere prijs te bereiken;
3. Het bod gewoon laten staan zonder te reageren;
4. Na enige tijd toch akkoord gaan, indien je geen beter bod hebt ontvangen en je het bewuste item graag kwijt wil.

Dat is toch geen probleem?

Dat van die ongehoord lage biedingen overkomt mij ook regelmatig. Meestal kies ik in dat geval voor optie 2, 3 en/of 4 van de mogelijkheden die prototype noemt. Ik vind dat ook geen enkel probleem - sterker nog, als potentiële koper doe ik het ook wel eens. Je weet nl. nooit of en hoe een verkoper daarop reageert. Het kán een koopje opleveren. En zo niet, dan kun je altijd nog je bod verhogen.

Meer moeite heb ik, zoals ik eens eerder in dit topic opmerkte, met bieders die na acceptatie van hun bod niets meer van zich laten horen. Al is het maar de mededeling dat ze er toch van afzien. Daar zou ik geen problemen mee hebben; het systeem van Marktplaats brengt dat nu eenmaal met zich.

Maar nee hoor, je gaat akkoord met een bod, geeft je bankrekeningnummer door of laat een PayPal-nota aanmaken en vervolgens hoor je nooit meer iets. En dat komt dus zeer regelmatig voor. Ik vind eigenlijk dat Marktplaats daar iets tegen zou moeten doen door de spelregels te verscherpen. Een bod zou in beginsel bindend moeten zijn, net zoals op eBay.

gaucho schreef:
Dat van die ongehoord lage biedingen overkomt mij ook regelmatig. Meestal kies ik in dat geval voor optie 2, 3 en/of 4 van de mogelijkheden die prototype noemt. Ik vind dat ook geen enkel probleem - sterker nog, als potentiële koper doe ik het ook wel eens. Je weet nl. nooit of en hoe een verkoper daarop reageert. Het kán een koopje opleveren. En zo niet, dan kun je altijd nog je bod verhogen.

Meer moeite heb ik, zoals ik eens eerder in dit topic opmerkte, met bieders die na acceptatie van hun bod niets meer van zich laten horen. Al is het maar de mededeling dat ze er toch van afzien. Daar zou ik geen problemen mee hebben; het systeem van Marktplaats brengt dat nu eenmaal met zich.

Maar nee hoor, je gaat akkoord met een bod, geeft je bankrekeningnummer door of laat een PayPal-nota aanmaken en vervolgens hoor je nooit meer iets. En dat komt dus zeer regelmatig voor. Ik vind eigenlijk dat Marktplaats daar iets tegen zou moeten doen door de spelregels te verscherpen. Een bod zou in beginsel bindend moeten zijn, net zoals op eBay.

Gelukkig komen er af en toe ook ongehoord hoge biedngen voor.

Spookbiedingen kom ik niet heel vaak tegen. Misschien komt dat omdat ik meestal boeken verkoop.
Ik maak me daar nooit zo druk over. Voor mij is het verkopen op Marktplaats gewoon een aardige hobby, die soms wat geld oplevert.
Een rating-systeem zou ik wel goed vinden, maar voor de rest mag het voor mij heel laagdrempelig blijven.

prototype schreef:
(quote)

Gelukkig komen er af en toe ook ongehoord hoge biedngen voor.

Spookbiedingen kom ik niet heel vaak tegen. Misschien komt dat omdat ik meestal boeken verkoop.
Ik maak me daar nooit zo druk over. Voor mij is het verkopen op Marktplaats gewoon een aardige hobby, die soms wat geld oplevert.
Een rating-systeem zou ik wel goed vinden, maar voor de rest mag het voor mij heel laagdrempelig blijven.

Aanvulling:
Eigenlijk ben ik er helemaal geen voorstander van om de regels van Marktplaats te veranderen, behalve eventueel het instellen van een rating-systeem.
Ik denk dat je vergeet dat onder degenen die niet reageren, zich ook mensen bevinden die soms wel reageren als ze iets echt willen hebben. Door niet-reageerders te bannen, verklein je je doelgroep.

Een bod zou m.i. juist niet bindend moeten zijn, omdat ik geen zin heb om mensen te verplichten iets te kopen. Ik wil alleen blije, tevreden klanten. Vooral geen conflicten.

Als ik me al ergens aan stoor, dan is het aan collega-verkopers. Sommigen bieden waardeloze items aan, die op de site veel te veel ruimte innemen. Bijvoorbeeld LP's die in elke kringloopwinkel voor 0,50 Euro of minder te koop zijn.
Of ik word na een bod benaderd (zie optie 2) met een stompzinnige voorstel. Komt helaas voor.

Ravenous
Waar ik me op marktplaats het meest aan stoor zijn mensen die een bod uitbrengen waarop ik dan reageer, en nu stel ik even dat ik akkoord ga met dit bod, maar vervolgens niks meer van zich laten horen. Waarom breng je dan een bod uit? Vaak zie je dan dat ze een paar dagen later het bod weer verwijderen. Behoorlijk irritant als je iets verkoopt dat veel interesse opwekt.

Dat komt echt vaak voor, ik snap daar ook niks van. Net of mensen voor de lol even een bod hier en daar gaan doen.

Ik zal wel open deuren intrappen, of een krent zijn.

Ik wordt behoorlijk moe van mensen die denken veel geld te kunnen vangen voor een 2ehands CD.
Dan heb ik het over overbekend spul wat bijvoorbeeld bij de FRS 7,99 kost of bij Plato 8,50.
Voor het meeste 2ehands spul bied ik standaard 2 euro tot 4 euro, hangt er een beetje vanaf wat natuurlijk.

Vandaag weer.
Ik bied op 2 Kate Bush CD's, 2 voor 10 euro inclusief verzenden lijkt mij redelijk... "Voor 15 euro mag je ze hebben, daar komt 3 euro verzendkosten bij".
Als ik die CDs ga halen bij de Mediamarkt ben ik voor 2 maximaal 14 euro kwijt...

Zo heb je ook een vent, het maakt niet uit wat voor muziek je zoekt op Marktplaats.. hij bied het aan..
Iemand uit Elburg die ook voor alles de hoofdprijs vraagt omdat hij zijn CDs als zijn "Kinderen" behandeld en daarom vind dat hij voor bijvoorbeeld Manassas van Stephen Stills(nieuw prijs 8,99) wel 15 euro kan vangen...

Dat soort mensen frustreren mij, vooral als je ze bij iedere zoekopdracht weer tegen komt.

Ik had nog iets te zeiken, maar het is me even ontschoten... wellicht kom ik daar zo weer op.

Ik vind het trouwens zelf ook wel leuk om irritant te zijn tegen zo'n koper.
Dan zoek ik bijvoorbeeld allemaal links op van sites waar hun product, nieuw, goedkoper is dan dat zij dat 2e hands aanbieden.
Of ik hou een betoog over verkoopprijs, nieuwprijs inkoop prijs e.d.

Haha, ik weet precies wat je bedoeld. Echt irritant, omdat je alleen de relevante aanbiedingen wilt zien en niet steeds die mafkezen eruit wilt filteren. De berichten stralen ook vaak zo'n hoogdravende air uit. Zo van 'en €7.99 is een hele mooie, schappelijke prijs voor een topcd als deze'. Vaak zijn er ook al twee generaties remasters overheen gegaan.

Nog irritanter vind ik het als je allerlei bootlegs van Dime langs ziet komen voor 10 euro. Soms ook met 'artwork kan toegemaild worden'.

Heb 't in het verleden ook wel eens gemeld bij Marktplaats, maar het is nu eenmaal een feit dat ze bijna nergens tegen optreden. Alles beter dan dat er geen Marktplaats zou zijn.

Marktplaats: ongeveer het verkoopriool van de samenleving. Geen enkel waarderings- of controlesysteem zoals op eBay en idd vaak rare prijzen. Of van lieden die in één klap een hele rits albums willen verkopen.

Ook verkopen op marktplaats heeft zijn nadeel: een bod wordt gewoon niet als bindend gezien, dus krijg je van die nono's die op 4 items bieden en doodleuk 3 * niet afnemen.

Nou moet ik zeggen dat ik dat soms ook heb hoor, stel:

Album A staat 4 keer er op.. onder bieden.
Dan bied ik op allemaal.. allemaal dezelfde prijs.. en de eerste die reageerd die koop ik dan... vervolgens verwijder ik wel mijn biedingen en laat (meestal) ook even achter waarom ik mijn bod verwijderd, al dan niet volgens de waarheid .

Erg vervelend als ze niet meer reageren, inderdaad. Ik doe dat zelf alleen niet als ze erom vragen door bijv. een absurde prijs te bieden/vragen. Heb 't eens gehad met een dure tiffany lamp: 'voor 10 euro wil ik 'm wel komen ophalen'. Dan moet je niet vreemd opkijken als je geen reactie krijgt.

Ducoz schreef:
Ik zal wel open deuren intrappen, of een krent zijn.

Ik wordt behoorlijk moe van mensen die denken veel geld te kunnen vangen voor een 2ehands CD.
Dan heb ik het over overbekend spul wat bijvoorbeeld bij de FRS 7,99 kost of bij Plato 8,50.
Voor het meeste 2ehands spul bied ik standaard 2 euro tot 4 euro, hangt er een beetje vanaf wat natuurlijk.

Vandaag weer.
Ik bied op 2 Kate Bush CD's, 2 voor 10 euro inclusief verzenden lijkt mij redelijk... "Voor 15 euro mag je ze hebben, daar komt 3 euro verzendkosten bij".
Als ik die CDs ga halen bij de Mediamarkt ben ik voor 2 maximaal 14 euro kwijt...

Op ebay heb je hetzelfde. Vroeger deed ik daar mooie koopjes (vooral klassieke muziek), maar de laatste jaren lijkt het geldklopperij geworden. Er zijn nauwelijks nog interessante biedingen, elke zoekopdracht levert een lijst 'nu kopen' op aan absurd hoge prijzen. Meestal kun je de cd nieuw veel goedkoper krijgen via amazon.

Ebay is wat mij betreft kapot gemaakt door die overdaad aan dure 'aanbiedingen'.
Bieden, startend van een laag bedrag en dan spannend en strategisch tegen elkaar op, is een uitzondering geworden, en dat was net de charme van ebay.

Ik had geboden op een lp op Ebay en nu annuleerd diegene de bieding en haalt het object eraf omdat er te weinig biedingen zijn.
Nog niet eerder meegemaakt maar blijkbaar mag dat als het 12 uur van te voren gebeurd, erg flauw vind ik dat.
Heb al heel wat lp's daar gekocht, ook voor weinig geld maar nog nooit iemand die daar moelijk over deed.

trebremmit schreef:
Ik had geboden op een lp op Ebay en nu annuleerd die gene de bieding en haalt het object eraf omdat er te weinig biedingen zijn.
Nog niet eerder meegemaakt maar blijkbaar mag dat als het 12 uur van te voren gebeurd, erg flauw vind ik dat.
Heb al heel wat lp's daar gekocht, ook voor weinig geld maar nog nooit iemand die daar moelijk over deed.

Dat mag (mocht?) alleen als ie een minimum reserve heeft gezet en dat bod wordt niet gehaald; e.e.a is te vinden op eBay. Heb zelf ooit wel eens een buitengewoon interessante koop kunnen doen,omdat de verkoper niet een minimum had gezet en de deal liep af midden op de dag. Hij had vermoedelijk een veel hoger bod verwacht - maar niet gekregen en geen minimum gezet - overigens geldt daarvoor wel een bepaalde vergoeding; je hebt dus een garantie, maar bij niet verkopen moet je toch een afdracht doen naar eBay - zo was het tenminste tot voor 1,5 jaar.

Er was wel een startprijs, maar daar zat het uiteraard al boven.
Blijkbaar mag het dus wel als het 12 uur of langer voor het einde wordt geannueleerd.

http://pages.ebay.nl/help/s...

trebremmit schreef:
Er was wel een startprijs, maar daar zat het uiteraard al boven.
Blijkbaar mag het dus wel als het 12 uur of langer voor het einde wordt geannueleerd.

http://pages.ebay.nl/help/s...

Je verwijst naar de NL regels - in de US/UK is zoiets not done; kijk daar maar eens. Zal het wel eens checken met een maat die koopt veel vintage electronica uit de VS en die kent de US/UK regels goed. Heb zelf nog nooit wat gekocht via eBay.nl, blijkbaar zijn ze daar dus aangetast door het Markplaatsvirus (dat ze hebben overgenomen).

Gast
geplaatst: vandaag om 15:10 uur

geplaatst: vandaag om 15:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.