menu

Muziek / Koop en Ruil / Handel via internet

zoeken in:
buizen
Twee weken geleden ofzo aardig aan het struinen geweest in achteraf gelegen platenboerderijen.
Op een of andere manier heb ik dit specifieke album gekocht, voor 3,-. Samen met o.a. een verzamelalbum van Boney M voor 2,- overigens (vinyl heb ik het over) maar dit terzijde.
Pas geleden wat albums bij langs gelopen en ik check dit album op Discogs....
De mijne is de allereerste persing SHVL 775, 1970.
Doe mij nog maar wat meer van dat soort intuiitieve aankopen.

(afbeelding)

Kende het bestaan van de band noch de collectorsfactor totaal niet.
En prog uit 1970.. Zal 'm dit weekeinde weer eens op de draaitafel leggen, voorzichtig natuurlijk.

buizen schreef:
Twee weken geleden ofzo aardig aan het struinen geweest in achteraf gelegen platenboerderijen.
Op een of andere manier heb ik dit specifieke album gekocht, voor 3,-. Samen met o.a. een verzamelalbum van Boney M voor 2,- overigens (vinyl heb ik het over) maar dit terzijde.
Pas geleden wat albums bij langs gelopen en ik check dit album op Discogs....
De mijne is de allereerste persing SHVL 775, 1970.
Doe mij nog maar wat meer van dat soort intuiitieve aankopen.

(afbeelding)

Kende het bestaan van de band noch de collectorsfactor totaal niet.
En prog uit 1970.. Zal 'm dit weekeinde weer eens op de draaitafel leggen, voorzichtig natuurlijk.

Dat zijn leuke vondsten natuurlijk, maar het ligt er nu nog aan of je de UK versie hebt of de US etc etc.
Dan kan iedereen natuurlijk vragen wat ie wilt, dat geeft nog niet helemaal de waarde aan. Maar de gemiddelde verkoop prijs is wel een mooie indicatie.

Maar de US versie is voor zo'n 25 versie te koop zie ik... (nog steeds meer dan die 3 die jij betaalde)

buizen
Even over het fenomeen kopen via internet versus kopen op een platenbeurs: van kopen (of verkopen) via internet weet ik niets. Discogs bekijk ik vaak maar nog nooit iets gekocht/verkocht, maar ik lees die verzendkosten wel.
En je moet maar afwachten of de beloofde staat wel klopt. 'near mint' kan maar zo erg tegenvallen als je het pakket opent. Op beurzen is het what you see is what you get. Je schrikt daar ook van de prijzen maar je kan er goed onderhandelen. Vandaag in één klap wat Johnny Thunders en New York Dolls gekocht bijvoorbeeld wat via internet heel omslachtig zou zijn geweest, en goedkoper waarschijnlijk nu ook.
En er nog een leuk nieuw contact aan opgedaan tevens.
Kopen op beurzen spreekt me meer aan, tot nu toe, dan internethandel.
Je komt nog eens onder de mensen.

Tsja, ik doe het allebei. Of eigenlijk: deed. Om financiele redenen koop ik nauwelijks muziek meer.

Maar als je specifiek iets koopt, is online veel handiger. Verzendkosten vallen dan best mee, maar dat hangt er net vanaf wat je koopt en waar je het vandaan haalt. Of het nou een plaat is die uit China moet overkomen, of gewoon een ceedeetje uit een andere provincie. Platen via internet kopen heb ik wel gedaan maar stukken minder. Voor cd's is het echter ideaal. Ja, er zijn dus die verzendkosten maar als ik naar een platenbeurs ga ben ik ook reiskosten kwijt.

Maar platenbeurzen vind ik ook ontzettend leuk. Daar zoek ik nooit specifiek ergens naar, maar ik kom altijd wel weer met een aardig stapeltje thuis.

Overigens is Discogs wel behoorlijk veilig wat betreft de staat die je kan verwachten. Als een verkoper slechtere kwaliteit levert, krijgt hij slechtere feedback en dat kan je als koper metene terugzien. Als iemand al veel verkocht heeft en nog steeds 100% tevredenheid heeft, of 98% ofzo, dan kan je er wel vanuitgaan dat het goed zit. Heeft voor mij ook altijd goed uitgepakt.

Overigens kom ik ook zonder platenbeurzen wel onder de mensen hoor, daar heb je geen beurs voor nodig,

Het verschilt wel eens per periode. Iedereen maakt favoriete periodes door.
Momenteel heb ik weer wat met oude singles in goede staat (voor weinig) en dan gaat het ook vooral om de hoezen.

Singles zijn eigenlijk bij uitstek voorbehouden aan platenbeurzen en sommige kringloopwinkels.
Wat het is kan me niet schelen, als de hoes maar mooi is.

Discogs, een prima site overigens, daar kom je dan terecht als je specifieke singles zoekt. En dan moet je er vaak ook voor betalen.

Cd's koop ik veelal gerichter en daardoor online. Vroeger was dat duurder, tegenwoordig koop je (bij de juiste zaken) cd's voor een appel en een ei, inclusief verzendkosten.

Maar zoals gezegd, het kan verschillen per periode.

buizen
Look what the cat dragged in..
o.a.:

(afbeelding)
http://ecx.images-amazon.com/images/I/4195W0BWR5L.jpg
en nog wat uitmuntende elpees van Johnny Thunders & The Hearbreakers maar die staan hier nog niet eens op MuMe (wordt aan gewerkt), kun je nagaan.

Heb even gekeken op Discogs maar de gehele buit/prooi is t.a.v. elk album goedkoper verkregen dan wat er bij Discogs staat vermeld als 'Median' price. Mooi zo. En kon ze zo meenemen in de auto, vanaf die gezellige Schallplattenbörse, niks verzendkosten.

Bij een metalman die 50% Rabat hield nog albums van Yngwie Malmsteen en Tony Macalpine kunnen scoren voor 3,- en de allereerste Sabbath voor 10,-.
Zie dat via internet nog maar eens te bereiken, lijkt me een heel gedoe.

Vroeger kocht ik vaak platen via eBay, via biedingen. Het was een spannende manier om platen te kopen en gaf best een rush als je hoogste bieder was en je die ene moeilijk te verkrijgen plaat in je collectie kon steken. Tot ik op een keer Definitely Maybe van Oasis voor €70 kocht in mint-conditie van iemand uit Duitsland. Ik weet het: veel te duur, maar wist ik toen veel. Er waren toen trouwens ook geen herpersingen op de markt. Komt de plaat toe, blijken er wat krassen op te zitten en skipt die op enkele nummers. Afschuwelijk! Zeker tegen zo'n prijs. Ik was woest. Maar hoe vaak ik ook mailde naar de verkoper, ik kreeg geen antwoord. Dan heb ik hem een slechte rating gegeven en de hele zaak maar aangegeven bij eBay. Nooit meer iets van gehoord en m'n geld nooit terug gezien.

Als ik nu online platen koop is het via Discogs. Nog nooit echt problemen mee gehad. Wat ik wel vaak voor heb is dat ik een nieuwe plaat koop en dat, door het verzendingsproces, de hoes toch met wat geplooide hoeken aankomt. Zeer vervelend. Want ja, wat doe je dan? Ga je dan klagen, want je product is niet in orde? Ik heb het nog nooit gedaan.

Dus tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk naar de platenzaak te gaan. Maar uiteraard vind je daar niet alles.

buizen
pdonidvie schreef:

Als ik nu online platen koop is het via Discogs. Nog nooit echt problemen mee gehad. Wat ik wel vaak voor heb is dat ik een nieuwe plaat koop en dat, door het verzendingsproces, de hoes toch met wat geplooide hoeken aankomt. Zeer vervelend. Want ja, wat doe je dan? Ga je dan klagen, want je product is niet in orde? Ik heb het nog nooit gedaan.

Dat lijkt mij dus ook zo lastig. Overweeg wel eens via Discogs te verkopen maar stel je stuurt - goed verpakt - je uitmuntend vinylalbum (met name met vinyl heb je dat natuurlijk) op naar een collector in Japan, Griekenland of Rusland en je krijgt per mail gezeur over dat het geen nieuwstaat zou zijn, door idd een 'hoekje' tijdens de verzending (want het is me nogal een reis). En die koper wil het weer terug sturen (weer die verzending) en z'n geld terug of een ontevreden review. Lastig.
Bij een fysieke overdracht op een beurs weet je beiden waar je aan toe bent.

pdonidvie schreef:
Vroeger kocht ik vaak platen via eBay

Als ik nu online platen koop is het via Discogs. Wat ik wel vaak voor heb is dat ik een nieuwe plaat koop en dat, door het verzendingsproces, de hoes toch met wat geplooide hoeken aankomt. Zeer vervelend. Want ja, wat doe je dan? Ga je dan klagen, want je product is niet in orde? Ik heb het nog nooit gedaan.

Altijd met PayPal betalen, krijg je altijd je geld terug. Ik heb enorm veel spullen op Ebay gekocht en daar zitten ook gewoon dingen bij die niet kloppen, beschadigd zijn etc. en heb nog nooit gehad dat ik mijn geld niet terug kreeg.

Geldt ook voor Amazon en Discogs: altijd klagen ook wanneer het "maar" wat beschadigde hoekjes betreft. Ik koop Lp's puur voor de heb en voor de mooie hoezen en dan moet het perfect zijn. Je betaald extra voor mint condition/nieuwstaat en dan mag je dat ook verwachten. Beschadigd door het verzenden? Dan had de verkoper daar maar rekening mee moeten houden en het beter moeten verpakken.

Zeker wanneer het gaat om relatief nieuwe producten. Bij een plaat uit de jaren '70 b.v. zie ik een klein oneffenheidje wat eerder door de vingers als bij een plaat van meer recentere datum.

Kon even niet vinden waar dit het beste bij kan.

Op Amazon.co.uk is men opeens losgeslagen met verzendkosten, waar je voorheen een tweedehands cd of single voor peanuts had met 1.82 pond aan verzendk is het gemiddelde nu opgeschroeft naar ruim 3.50 postage and packing, viel mij deze week op en ik bestel regelmatig. Iemand anders dit ook gezien?

Eerlijk gezegd niet, nee. Vorige week bestelde ik nog een CD via een 'third party seller'. Verzendkosten waren gewoon 1,82 pond. Wat met de huidige koers best aantrekkelijk is. Was wel een wat duurdere CD en het ding moest uit Australie komen, waar hij trouwens heel kort over deed. Geen idee of dat nog verschil maakt?

pureshores schreef:
Kon even niet vinden waar dit het beste bij kan.

Op Amazon.co.uk is men opeens losgeslagen met verzendkosten, waar je voorheen een tweedehands cd of single voor peanuts had met 1.82 pond aan verzendk is het gemiddelde nu opgeschroeft naar ruim 3.50 postage and packing, viel mij deze week op en ik bestel regelmatig. Iemand anders dit ook gezien?

Ik bestel bijna geen cd's meer, uitzonderingen daargelaten. Uit de US bestel ik al helemaal niets meer ogv de portokosten. Mij was al langer duidelijk dat Amazon het business model aan het veranderen was door steeds meer als "hub" voor andere partijen te fungeren en daaraan te verdienen.

Volgens mij moet je gewoon goed kijken, dwz even doorklikken op delivery rates; het verhaal is idd wat complexer geworden. Opvallend ook dat veel UK leveranciers nu ook via amazon.de zaken doen en dat betekent dat je meer voorwerk moet doen voor je bestelt; hier een voorbeeld;

https://www.amazon.co.uk/sp?_encoding=UTF8&asin=B00004WKFQ&isAmazonFulfilled=&isCBA=&marketplaceID=A1F83G8C2ARO7P&orderID=&seller=A23F0CM6MG3PFN&tab=shipping&vasStoreID=#aag_shipping

Vindt het inclusief verzending € 12,00 voor een enkele nieuwe cd uit het Verenigd Koninkrijk nog steeds het beste alternatief.

Meestal overigens niet Amazon zelf maar toeleveranciers. Als dat dan leidt tot lagere prijzen, prima. Ik merk overigens weinig verschil in handelswijze tussen nu en een aantal jaren geleden.

musician schreef:
Vindt het inclusief verzending € 12,00 voor een enkele nieuwe cd uit het Verenigd Koninkrijk nog steeds het beste alternatief.

Meestal overigens niet Amazon zelf maar toeleveranciers. Als dat dan leidt tot lagere prijzen, prima. Ik merk overigens weinig verschil in handelswijze tussen nu en een aantal jaren geleden.

Je bedoelt waarschijnlijk "affiliates" zoals Zoverstocks, Mediamops etc. Amazon legt hun een bindende handelwijze op: elke cd die je bij hen bestelt is een aparte order - ivm traceability; er is dus geen voordeel (op verzendkosten) te behalen als je 10 cd's ineens bestelt; ze worden nl als aparte order behandeld en bijgevolg apart verzonden.
Mediamops (oorspronkelijk .de) zit inmiddels ook op co.uk en zoverstocks (wellicht met andere naam) zit ook op .de

Zoals je ook eerder schreef, de kans op een bestelling van 10 cd's ineens.....
Hooguit eens af en toe een nieuwe.

Ik moet erkennen ook nog wel eens iets op te pikken uit de kringloop of rommelmarkt.
Naar mijn gevoel is het aanbod hier veel groter en tegelijkertijd veel goedkoper geworden.

musician schreef:
Zoals je ook eerder schreef, de kans op een bestelling van 10 cd's ineens.....

Ja, ook voor mij geldt: die tijd is geweest. Komt zelden meer voor. Hoewel...toen Amazon.de een maand geleden ofzo veel midprice CD's van Universal en Sony aanbood in een aanbieding van 5 voor 15 euro, had ik er opeens toch weer 15 bij... Dat was wel de eerste en tot dusver enige keer dat ik zo'n aanbieding tegenkwam, maar tevens het bewijs dat we de bodem genaderd hebben voor wat betreft CD-prijzen.

Het verschil met kringloop of rommelmarkt (een euro, soms zelfs 50 cent voor soms heel aardige titels) wordt dan wel heel klein. Ik signaleer dat ook: veel mensen doen hun CD's weg naar de kringloop, waardoor het aanbod hier is gegroeid. Sommige worden zelfs overstelpt met CD's, die zijn blij als je hen ervan af helpt voor twee kwartjes per stuk. Al blijf je natuurlijk afhankelijk van wat er wordt ingebracht. Kayak zong het al: Beggars can't be choosers.

De meeste nieuwe CD's komen bij mij nog steeds via Dodax, of een enkele keer CD Wow als het Amerikaanse import betreft. Rechtstreeks bestellen valt daar vaak toch goedkoper uit dan de omweg + verzendkosten bij Amazon.co.uk. Nadeel van Amazon.de is dat je standaard zes euro verzendkosten betaalt als je via toeleveranciers bestelt. Amazon.de is in mijn optiek alleen aantrekkelijk als je rechtstreeks bij hen bestelt en boven de 30 euro uitkomt, want dan wordt er gratis verzonden.

Ik ga niet vaak meer op toernee, maar voor LP's slaag ik tegenwoordig voornamelijk bij de twee vrij goed gesorteerde lokale tweedehandszaken in mijn woonplaats. Ik prijs me met dat laatste overigens gelukkig, net als met de eveneens behoorlijk toegeruste Plato-vestiging. Veel vergelijkbare provinciehoofdsteden moeten het soms met maar 1 serieuze platenzaak stellen.

Dat klopt allemaal. Amazon.de met zijn 6 euro verzendkosten gebruik ik zelden.
Op amazon.co.uk kon ik dus tot voor kort cheap terecht bij Greener Books en Alexthefatdawg, die laatste zie ik niet meer en Greener Books is zowel met zn tweedehands spul als verzendkosten ontzettend gestegen.

Voor nieuw is Wow prima, dat wachten maakt me niet uit, nooit problemen met Wow gehad. Ander goed alternatief is Wom.de.Die hebben 1x per maand een verzendkosten vrij weekend en dan kun je jezelf belonen

CHIEP (crew)
gaucho schreef:
Eerlijk gezegd niet, nee. Vorige week bestelde ik nog een CD via een 'third party seller'. Verzendkosten waren gewoon 1,82 pond. Wat met de huidige koers best aantrekkelijk is. Was wel een wat duurdere CD en het ding moest uit Australie komen, waar hij trouwens heel kort over deed. Geen idee of dat nog verschil maakt?
Ik denk dat het vooral speelt bij de 1p-albums. Om die reden heb ik er al maanden niets meer besteld.
Zoverstocks gaat trouwens al ettelijke tijd als musicMagpie door het leven.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:25 uur

geplaatst: vandaag om 09:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.