MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Verschuivingen / Veranderingen in je top 10

zoeken in:
Björk - Vespertine eruit, My Bloody Valentine - Loveless na bijna 2 jaar kennismaken eindelijk erin.

Ozric Spacefolk
Oude verwijderd, nieuwe ingevoerd.
Thema is het jaar 1987

Toch een uitgesproken goed jaar, met een verscheidenheid aan erg goede platen.
Voor mij is deze periode de muziek precies goed. De productie van platen uit deze tijd is subliem.

1. Marillion - Clutching at Straws (1987)
2. Heart - Bad Animals (1987)
3. Saga - Wildest Dreams (1987)
4. Rush - Hold Your Fire (1987)
5. Jethro Tull - Crest of a Knave (1987)
6. Strangeways - Native Sons (1987)
7. Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987)
8. Night Ranger - Big Life (1987)
9. Great White - Once Bitten (1987)
10. Dalbello - She (1987)

Lukk0
Een top 10 met alleen maar dance en electronic. Past goed bij mijn luistergedrag van de afgelopen maand. Allemaal grote namen, Richie Hawtin, James Holden, Terre Thaemlitz, Moritz Von Oswald en Mark Ernestus, Christian Fennesz, dus geen verrassingen, maar wel allemaal ontzettend tof.

1. Fennesz - Endless Summer (2001)
2. DJ Sprinkles - Midtown 120 Blues (2009)
3. Alva Noto - Xerrox Vol.2 (2009)
4. Gridlock - Trace (2001)
5. Maurizio - Maurizio (1997)
6. Plastikman - Artifakts (1998)
7. Holden - The Idiots Are Winning (2006)
8. Fuck Buttons - Slow Focus (2013)
9. Ben Frost - By the Throat (2009)
10. The Field - From Here We Go Sublime (2007)

Ik heb even wat namen genoteerd, Lukk0

Lukk0 schreef:

The National - High Violet eruit voor dEUS - The Ideal Crash

buizen
buizen schreef:
Tot aan de Kerst houd ik m'n top-tien zoals ie is. Net besloten. Met 1 slag om de arm; mocht er dit jaar een wereldschokkend album uitkomen dan kan er iets nieuw binnenkomen in de top-tien, maar dat verwacht ik niet.

En wat denk je? Nu klopt er toch nadrukkelijk een nieuw ontdekt album op de toptiendeur, en uit onverwachte hoek. Ik laat het nog enige weken bezinken maar het zou maar zo kunnen dat er alsnog met stip een album nieuw binnen komt in de top tien.. En dan zal er ook een album moeten verdwijnen, dat is het moeilijke..

Ozric Spacefolk
buizen schreef:
(quote)

En wat denk je? Nu klopt er toch nadrukkelijk een nieuw ontdekt album op de toptiendeur, en uit onverwachte hoek. Ik laat het nog enige weken bezinken maar het zou maar zo kunnen dat er alsnog met stip een album nieuw binnen komt in de top tien.. En dan zal er ook een album moeten verdwijnen, dat is het moeilijke..

Lekker cliffhanger. Ben benieuwd...

buizen
Het behelst in elk geval geen metalalbum..

Ozric Spacefolk
Oude top 10, thema platen uit 1987.

1. Marillion - Clutching at Straws (1987)
2. Heart - Bad Animals (1987)
3. Saga - Wildest Dreams (1987)
4. Rush - Hold Your Fire (1987)
5. Jethro Tull - Crest of a Knave (1987)
6. Strangeways - Native Sons (1987)
7. Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987)
8. Night Ranger - Big Life (1987)
9. Great White - Once Bitten (1987)
10. Dalbello - She (1987)

Nieuwe top 10, thema: platen die ik (voor zover ik me kan herinneren, als eerste ontdekte)

1. Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987)
2. Queen - The Miracle (1989)
3. Phil Collins - ...But Seriously (1989)
4. Saga - Behaviour (1985)
5. Saga - Heads Or Tales (1983)
6. Queen - A Night at the Opera (1975)
7. Saga - Beginner's Guide to Throwing Shapes (1989)
8. The Cross - Mad, Bad and Dangerous to Know (1990)
9. Iron Maiden - Iron Maiden (1980)
10. Black Sabbath - Headless Cross (1989)

buizen schreef:
Het behelst in elk geval geen metalalbum..

Ach buizen vindt eigenlijk Thriller en zeker Harvest eigenlijk ook wel top 10 waardig, toch?

buizen
Ozric Spacefolk schreef:

Nieuwe top 10, thema: platen die ik (voor zover ik me kan herinneren, als eerste ontdekte)

......

Vind ik wel een mooi thema Ozric. Het hoeft niks te zeggen over de later ontwikkelde muzieksmaak maar wel leuk om een inkijkje te krijgen in de eerste 'ontdekkingen' (is dat een aanschaf, is dat veel luisteren naar cassetteopnames, de elpees van je oudere broer?) van iemand.
Zo even uit het blote hoofd zat het bij mij dacht ik zo, schrik niet:

Steppenwolf - Born To Be Wild. Allereerste item in de collectie. singletje, gevraagd en gekregen op verjaardag, van mijn ouders. De b-kant Magic Carpet Ride kan ik ook helemaal dromen, heb deze single nog steeds, hij ruikt ook heel lekker; naar toen.
Luv - Best Of (of zoiets), titel weet ik niet meer ik heb van m'n zakgeld een elpee van Luv gekocht. Echt waar. Aaarggh.
Deep Purple - In Rock, ook gekregen als kado.
Rainbow - Ritchie Blackmore's Rainbow, van iemand overgekocht voor 5 gulden dacht ik.
Led Zeppelin - In Through The Outdoor. Had een oudere broer van een vriendje uit de klas, die heeft 'm voor me op cassette opgenomen.
Van Halen - Van Halen. Een elpee die een kameraad had, ik had 'm dus op cassettebandje meteen.
Normaal. Weet niet meer welke elpee, maar iemand die drumde in onze wijk die had die elpee, en kon alle nummers meedrummen.
Voorzover ongeveer mijn vroegste herinneringen.

Ozric Spacefolk
buizen schreef:
(quote)

Vind ik wel een mooi thema Ozric. Het hoeft niks te zeggen over de later ontwikkelde muzieksmaak maar wel leuk om een inkijkje te krijgen in de eerste 'ontdekkingen' (is dat een aanschaf, is dat veel luisteren naar cassetteopnames, de elpees van je oudere broer?) van iemand.
Zo even uit het blote hoofd zat het bij mij dacht ik zo, schrik niet: [...] Voorzover ongeveer mijn herinneringen.

Jammer dat je niet je smaak op Luv heb voortgeborduurd.

Maar zo te zien al vroeg aan de harde rock, dus.... nice...

buizen
Zo breed hadden wij het vroeger niet. Je moest soms sowieso al twee weken aan zakgeld- of bijbaantjesgeld sparen om uberhaupt weer 4 cassettebandjes van Maxwell bij de V&D (daar waren ze toen het goedkoopst) te kunnen kopen om de elpees van je vrienden op te nemen.
Concerten bezoeken kwam een aantal jaren later en toen werd het helemaal gaaf, maar ook duurder..

Ozric Spacefolk
Ik ken het euvel. Ik kocht dan weer TDK-tapes. Die vond ik het mooist en makkelijkst beschrijfbaar. Het oogde mooi en overzichtelijk, en het hoesje was uitklapbaar, zodat ik alle info kon overnemen.

Ik wilde dan de 90 minuten TDK-tapes, zodat ik 2 lp's tegelijk kon opnemen. Ik kocht deze tweedehands of ik leende ze bij de Bieb. Toen de Bieb haar lp's van de hand deed, kocht ik heel goedkoop heel veel lp's in (oa Magnum, Styx en UK). Toen was ik 18 of 19.

Gek genoeg waren mijn eerste albums, music-cassettes. Later cd's en toen jarenlang (uit geldgebrek) lp's. Nu slechts mp3's.

buizen
Ik herinner mij inderdaad ook die voorbedrukte cassettebandjeshoesjes die je dan zo kon plaatsen dat de met pen geschreven teksten (maar je kon ze ook in de typemachine doen maar dat was echt voor gevorderden) aan de buitenkant te lezen waren. Op de brede ribbel aan de kopse kant van het hoesje kon je dan band en titel in grotere letters vermelden.
Je had ook 120min. cassettebandjes, maar die liepen nogal eens vast. Ken je dat, dat je met een pen in zo'n raderwerkje in het cassettebandje die uit de hand gelopen tape weer terug naar binnen moet 'schroeven'?
Een tijdperk dat voorbij is.
Mijn cassettebandjehoesjes waren op een gegeven allemaal getypt. Het professionaliseerde zich, ik handelde toen ook in zeldzame opnames, all over the world. Metal. Maar daar vertel ik nog wel eens over.

Ozric Spacefolk
buizen schreef:
Ik herinner mij inderdaad ook die voorbedrukte cassettebandjeshoesjes die je dan zo kon plaatsen dat de met pen geschreven teksten (maar je kon ze ook in de typemachine doen maar dat was echt voor gevorderden) aan de buitenkant te lezen waren. Op de brede ribbel aan de kopse kant van het hoesje kon je dan band en titel in grotere letters vermelden.
Je had ook 120min. cassettebandjes, maar die liepen nogal eens vast. Ken je dat, dat je met een pen in zo'n raderwerkje in het cassettebandje die uit de hand gelopen tape weer terug naar binnen moet 'schroeven'?
Een tijdperk dat voorbij is.
Mijn cassettebandjehoesjes waren op een gegeven allemaal getypt. Het professionaliseerde zich, ik handelde toen ook in zeldzame opnames, all over the world. Metal. Maar daar vertel ik nog wel eens over.

Dat je uiteindelijk de tape werd opgerold, en denkt dat alles weer op zn plek staat, en erachter komt dat de verkeerde kant boven zit, en je duivelse, achterwaartse muziek zit te luisteren...

Lukk0 schreef:

1. Fennesz - Endless Summer (2001)
2. DJ Sprinkles - Midtown 120 Blues (2009)
3. Alva Noto - Xerrox Vol.2 (2009)
5. Maurizio - Maurizio (1997)
6. Plastikman - Artifakts (1998)
7. Holden - The Idiots Are Winning (2006)
8. Fuck Buttons - Slow Focus (2013)
9. Ben Frost - By the Throat (2009)
10. The Field - From Here We Go Sublime (2007)

Zeer mooi rijtje!

Ozric Spacefolk
Oude top 10, thema: platen die ik (voor zover ik me kan herinneren, als eerste ontdekte)

4. Saga - Behaviour (1985)
5. Saga - Heads Or Tales (1983)
6. Queen - A Night at the Opera (1975)
7. Saga - Beginner's Guide to Throwing Shapes (1989)
8. The Cross - Mad, Bad and Dangerous to Know (1990)
9. Iron Maiden - Iron Maiden (1980)

Nieuwe top tien, thema Hi Tech AOR:

1. Work of Art - In Progress (2011)
2. Spin Gallery - Embrace (2009)
3. Mr. Mister - Welcome to the Real World (1985)
4. Saga - Wildest Dreams (1987)
5. Sonic Station - Next Stop (2014)
6. Rush - Hold Your Fire (1987)
7. Thinkman - The Formula (1986)
8. Triumph - Surveillance (1987)
9. Subsignal - Touchstones (2011)
10. Westworld - Westworld (1999)

Damien Rice - Live from the Union Chapel (2007) eruit en Mark Hollis - Mark Hollis (1998) er voor in de plaats. Kostte even wat moeite maar klopt als ik kijk naar de intensiteit waarmee ik naar Mark Hollis luister de laatste tijd. Damien blijft wel erg veel in de platenkast. Heeft natuurlijk niet alles met waardering te maken maar Mark Hollis is hierdoor wel buitencategorie geworden en die hoort thuis in een P top 10. Waarvan akte.

buizen
Broem schreef:
... Kostte even wat moeite maar...

..maar Mark Hollis is hierdoor wel buitencategorie geworden en die hoort thuis in een P top 10... Waarvan akte...

Oei, Broem. Mooi hoe je jouw worsteling hebt beschreven.
Het gaat je ook niet in de kouwe kleren zitten, zo'n verandering in de toptien.
Een nieuweling nieuw binnen in de toptien is natuurlijk prachtig, een kleine sensatie. Maar wat erbij hoort is minder makkelijk: er moet ook weer iets uit de toptien..

buizen schreef:
... , ik handelde toen ook in zeldzame opnames, all over the world. Metal. Maar daar vertel ik nog wel eens over.

Grappig, ik ook. Heel veel Genesis vooral en Peter Gabriel. Ik heb nog een hoop van die tapes.

Eruit: Clutching At Straws van Marillion

Erin: Steeltown van Big Country

buizen
Running On Empty schreef:
(quote)

Grappig, ik ook. Heel veel Genesis vooral en Peter Gabriel. Ik heb nog een hoop van die tapes.

He wat gaaf, ROE. Zeldzame videoopnames van live-concerten (metal) deed ik ook aan. Nadat ik de bestellingen from all over the world een beetje (per twee weken) had verzameld huurde ik een weekeinde een videorecorder bij de plaatselijke videotheek en met mijn eigen recorder en wat kabeltjes was het dan kopieren geblazen. Ik maakte een mooie tape met de gewenste (bestelde) concerten en dat werd dan weer verstuurd naar Eindhoven, Tokyo, Brussel, Praag en al die andere plaatsen waar de metalvriendverzamelaars zaten. Ik nam ook zelf concerten op (cassette), we gingen altijd met een cassetterecorder naar concerten. Van Slayer in Luttenberg is daar nog een legendarische bootleg van gemaakt.
Getypte lijstjes. Corresponderen. Aardschokadvertenties. Post uit Japan bij pa en ma aan de deur. Het opbouwen van een enorm video- en cassettebandjesarchief. Geweldig.
Bij mij is eens ingebroken en toen is heel van de muziekverzameling verloren gegaan, o.a. een krat vol zeldzame liveopnames op cassettebandjes. Elke keer als ik er aan denk krijg ik weer een steen op m'n maag, ook veel zeldzaam vinyl is toen meegenomen.

sxesven
Hikki eruit, SNSD erin

Running On Empty schreef:
(quote)

Zo goed was die handel van jou dus niet, dat je nu nog veel tapes hebt

Heerlijk die verhalen uit de tijd van die TDK cassettes, buizen Wat een tijd!

Earth eruit, J Dilla erin.

Poeha schreef:
Zo goed was die handel van jou dus niet, dat je nu nog veel tapes hebt !

Het was ruilhandel bij mij, geen verkoop en veel spul heb ik bewaard. Heb er een hoop leuke concertopnames door ontdekt waarvan ik er later weer een aantal heb gevonden op bootleg CD's. Leuk spul. De romantiek hiervan is allemaal verloren gegaan door de Torrentsites op internet.

buizen
Poeha schreef:
(quote)
Zo goed was die handel van jou dus niet, dat je nu nog veel tapes hebt

Het is nogal logisch dat je veel (video-/audio)tapes hebt als je zo in die correspondeer-, koop- en verkoopscene (all over the world) zit, want je moet natuurlijk van elke live-opname wel je 'moeder'-cassette hebben en houden. Als je voor anderen iets kopieert n.a.v. hun bestelling, op een mooie tape, dan moet er wel een moedertape zijn natuurlijk. Die verzameling breidt dan al heel gauw fors uit.

sxesven schreef:
Hikki eruit, SNSD erin

Biosfeer eruit, Onze Lieve Heer erin.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:40 uur

geplaatst: vandaag om 15:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.