menu

De Site / Gebruikers / De Gum reviewt

zoeken in:
In 2014 heb ik het goede voornemen om eens wat meer albums van een review te voorzien. Ik denk aan een combinatie van enkele van mijn favoriete platen en nieuwe ontdekkingen die wel in mijn straatje zouden moeten liggen. Daarom had ik het idee om andere mume-leden de albums te laten kiezen. Een idee dat al goed uitpakte bij enkele andere users op deze site.
Jullie mogen dus cd's kiezen die ik al lang ken, maar jullie mogen mij evengoed een onbekende parel voorschotelen. Niet alle albums die ik ken, heb ik al van een stem voorzien, dus jullie weten toch niet wat ik al beluisterd heb en wat niet. Verras mij dus maar

Wat leuk dat ik dit toevallig zie. Normaal gesproken ben ik redelijk onzichtbaar op deze site, maar ik ga nu toch moeite nemen om te reageren. Ward doet namelijk hetzelfde en ik vind dat erg leuk uitpakken. Hij lijkt het op dit moment alleen wat druk te hebben met andere dingen.

Bij dezen ga ik je dan een plaat voorschotelen die je geheid niet zal kennen. Over de inhoud zal ik weinig loslaten, dat heeft het ook niet nodig. Deze plaat maakt de grootste impact als je niet weet wat er komen gaat. Helaas ken ik deze plaat al door en door en zal ik dat dus niet meer meemaken, maar ondanks dat staat hij wel op nummer 4 in mijn top 10. De rest van hun albums kan je overigens wel links laten liggen. Deze steekt er met kop en schouders bovenuit. Dat is althans mijn bescheiden mening. Op de MuMe pagina van dit album staat slechts een recensie, een vrij negatieve, waardoor ik nooit echt een goed beeld heb gekregen hoe dit album in de smaak valt. Daar gaat nu dus een kleine verandering in komen.

Evermore - Thruth of the World (2009)

http://ozmusiccollector.com.au/images/discgallery/2695-1t.jpg

Bij één van de andere users pakte het ook goed uit dus ik doe het gewoon weer (en aangezien ik de eer heb eerste user te zijn die je ontmoet hebt kan ik in dit topic niet ontbreken):

Asaf Avidan - Different Pulses (2012)

aERodynamIC schreef:
Soms heb je van die albums waarvan je van tevoren al weet dat het wel eens die zeldzame klapper kan gaan worden waar je soms zo naar verlangt. Zo'n zeldzaam vijf sterren album.
Een album dat inslaat als een bom en je vervolgens niet loslaat.
Different Pulses is daar dus in geslaagd. Asaf Avidan heeft zichzelf overtroffen door zijn durf.
Vergeet die Wankelmut Remix nu maar, dat was leuk voor de zomer en die loopt nu langzaam ten einde.
Different Pulses is een perfecte herfstplaat; ietwat treurig nemen we afscheid van alle moois dat geweest is maar doet dat op een manier die zelf alle schoonheid overstijgt zoals de herfst dat straks ook gaat doen met al zijn kleurenpracht en mistige momenten.

Hé leuk, van Evermore heb ik inderdaad nog nooit gehoord, Eilord. Je Top 10 bevat wel veel platen die ik kan appreciëren (buiten Linkin Park dan), dus ik ben benieuwd

Different Pulses heb ik vorig jaar denk ik een keer of twee beluisterd, maar daarna is ie wat in de vergetelheid geraakt. Onterecht eigenlijk, want ik was er in eerste instantie zeer door geboeid.

- Eilord : Evermore - Truth of The World
- Aero: Asaf Avidan - Different Pulses

Aangezien je top tien me erg goed bevalt:

- DjFrankie: The Black Angels - Passover

dix
eentje uit mijn top 10 die zó in de jouwe kan:

- dix: Mount Eerie - Wind's Poem

Altijd leuk, dit soort topics:

- Fathead: Imaad Wasif - Strange Hexes

Deze past gezien jouw op 10 ook best.

-Rudi S: The Only Ones - Even Serpents Shine

Pff, die plaat van Evermore bevalt mij absoluut niet Eilord. De songs bevatten zo ongeveer alles wat mij kan tegenstaan in muziek, in normale omstandigheden zou ik de cd na 1 à 2 nummers hebben afgezet.
Maar goed, ik worstel er mij vandaag of morgen nog eenmaal door, en kom dan met mijn review

Is het niet handiger en leuker om achteraan de lijst te sluiten en pas je album op te geven als je aan de beurt bent?

Ik vind het eerlijk gezegd beter als ik op voorhand de albums weet.
Zo kan ik ze wat door elkaar luisteren, ben nu bijvoorbeeld al een eerste keer aan het luisteren naar Mount Eerie en ook Asaf Avidan heb ik al een keer of twee gedraaid.

Sorry Jonas, ik ga je niets verplichten natuurlijk, dus je hoeft het heus niet uit te zitten hoor. Dat er een plaat tussen staat die je niet leuk vindt, kan altijd natuurlijk als je ze op deze manier binnenkrijgt, maar het is niet leuk om er mee te beginnen. Wat dat betreft was een bekender album misschien veiliger. Ik kan natuurlijk ook achteraan aansluiten en je een ander album tippen. Zeg maar waar je voorkeur naar uitgaat.

Prima!

- niels94: Hüsker Dü - Zen Arcade

Even een toelichting: er zijn natuurlijk vele mogelijkheden, ik had je bijvoorbeeld ook verder het Tom Waits-pad op kunnen sturen, of je met kennis met een nieuwe jazzplaat laten maken vanwege je hoge waardering voor A Love Supreme, of je overtuigen dat hiphop echt iets is waar je in mag duiken. Je hoge score voor Fun House van The Stooges (4,5*) bracht mij op het idee je eens nader kennis te laten maken met punk, aangezien dat album één van de grote voorgangers daarvan is. Tijdens het plaatsen van mijn top 100 in het desbetreffende topic zag ik dat je La Quiete kon waarderen, dus bang dat je afknapt op een beetje lawaai hoef ik niet te zijn (mooi zo ). Niet dat dit screamo is, zeer zeker niet, maar een enkele keer wil het wat rauwer zijn dan een gemiddelde Radioheadfan kan smaken, laat ik het zo zeggen. Eerder zijn dit vaak zelfs ultiem pakkende popliedjes, verpakt in een vaak in één take opgenomen punksong, afgewisseld met wat meer hardcore spul en zelfs piano-intermezzo's en een akoestisch liedje. De afsluiter is dan weer een ziedende geluidsorkaantrip van iets minder dan een kwartier. Al met al biedt dit album een zeer creatieve en afwisselende kijk op punk. Veel plezier met dit wervelende topalbum, tegen de tijd dat je erbij aankomt

Ik zal er eens over denken om mijn eigen tip-topic ooit weer eens te heropenen... Brengt je soms toch bij andere dingen dan je zelf zou vinden.

Eilord schreef:
Sorry Jonas, ik ga je niets verplichten natuurlijk, dus je hoeft het heus niet uit te zitten hoor.

Geen probleem hoor!:) Ik wil er wel mee doorgaan nu, anders heb ik hem voor niets beluisterd

niels94 schreef:

Chartered Trips uit je top 100 staat ondertussen tussen mijn ruime lijst van favoriete nummers, ik ben dus zeker wel benieuwd naar het album

(afbeelding)
Evermore - Truth Of The World (Eilord)

Sorry Eilord, ook niet leuk voor je dat ik dit album zo afkraak

------------------

Tja, beetje somber om met dit album te moeten beginnen, maar het is nu niet anders. Voor de eerste keer ooit geef ik een onvoldoende op deze site. Heb ik dan nog nooit slechtere muziek gehoord dan dit? Natuurlijk wel, maar geen haar op mijn hoofd die er normaal aan denkt om zo'n hele cd uit te zitten, laat staan van hem nog een tweede keer te draaien.

Op zich maakt Evermore nog niet eens zo'n slechte muziek, maar het komt mij allemaal veel te bedacht en gladjes over, geen spatje emotie hoor ik hier in. Ook de vocalen van de zanger vind ik te opgepoetst en te zeikerig. De opzet van Truth of The World is groots, er hangt zelfs een heus concept aan vast. Media proppen vanalles door onze strot, en wij moeten alles maar blindelings aannemen. Pulpbladen, verkiezingspropaganda, reclame,...Niet alleen het concept van de plaat is ambitieus, ook de muziek klinkt groots en pompeus. En die overdaad aan theatraliteit gaat mij al snel de keel uithangen. Neem nu bijvoorbeeld Tonight On The Show, dat nog veelbelovend begint met een niet eens zo onaardige melodie, maar halverwege helaas helemaal verzuipt in al zijn geldingsdrang. De nummers krijgen geen kans om te ademen en elke kans wordt benut om nog een extra laagje geluid toe te voegen aan het geheel. De toegevoegde elektronica irriteert vaker dan dat het voor meerwaarde weet te zorgen.

Hey Boys and Girls is het enige nummer op deze plaat dat ik eventueel nog met een voldoende naar huis zou sturen. De scheurende baslijn en de catchy zanglijnen trekken mijn aandacht, maar helaas slaagt het te eenvoudige en poppy refrein er ook in om mijn irritatiegrens te overschrijden. Nu ja, met een half geslaagde song ben ik op dat moment al lang blij.

Daarna worden mijn oren echter alleen nog maar geteisterd door melige, theatrale, opgeblazen melodieën en teksten. Met als absolute dieptepunt het verschrikkelijke The Lonely Ones, een pianoballade met ongelooflijk misplaatste elektronica. Een sterk staaltje wansmaak van deze heren.

Ik heb deze cd twee keer uitgezeten, en het mag duidelijk zijn dat dat wel voldoende is voor even.

Wel beluisteren: wanneer je fan bent van gladde uptempo poprock met irritante refreintjes
Niet beluisteren: In alle andere gevallen

1,5*

Mooie review! Jammer alleen dat je mijn enthousiasme niet kan delen. Met het overgrote deel van wat je schrijft ben ik het gek genoeg wel eens. Het is zonder meer theatraal, maar dankzij het thema en de geweldige productie kan ik er vanaf het begin heerlijk bij wegdomen op een manier zoals geen enkel ander album dat met mij kan doen. Zou dat ook gelukt zijn als hij niet zo theatraal was? Nee, dat denk ik niet. Ik zal hem zelf binnenkort ook wel een keer reviewen. Je hoort van me zodra hij af is.

- schizodeclown: Can - Future Days

- Graf: TBA

Deze zou eventueel wel kunnen, die heb ik op 4* staan: Tba Empty - Stupid Rotation (2006)

Ok wij wachten geduldig op de aankondiging.

Ik kies wel even snel wat uit als ik aan de beurt ben, keus genoeg lijkt me zo.

- itchy: Envy - All the Footsteps You've Ever Left and the Fear Expecting Ahead
itchy schreef:
...en langzaam kruipt deze plaat naar de hoogste waardering. Ik vind dit de beste Envy-plaat. De postrockstukjes hierop zijn nog functioneel en goed in de songs geïntegreerd, op de platen hierna (alhoewel die niet misselijk zijn) kregen ze mij te veel de overhand en werden een doel op zich. Maar All the Footprints You've Ever Left and the Fear Expecting Ahead is pure samengebalde energie. Echt prachtig hoe de plaat maar blijft voortdenderen zonder een moment te vervelen of aan intensiteit te verliezen. En tegelijk is het allemaal superbeheerst. Heel bijzonder. De zang van Tetsuya stuwt deze plaat helemaal naar een hoger plan, je hoort dat er een heel scala aan emoties in zijn razernij verwerkt zit. En hoewel ik misschien tien woorden Japans spreek, komt het toch heel erg aan allemaal.
En de plaat is nog steeds groeiende, dus ik zie hem nog wel eens op de 5* eindigen!

Topalbum, inderdaad

- thelion: Massive Attack - Blue Lines (waarom laatste in je lijst voor de MuMeLadder Finale Albums)
thelion schreef:
Nummer 10 in mijn Top 10
Met het uitkomen van deze plaat was het genre Trip Hop gendefinieerd een fusie van Hip-Hop, Ambient, Dance en Dub
De mix tussen deze 4 stijlen pakt op dit album zo bijzonder goed uit dat het de blauwdruk vormde voor wat komen ging. Acts als Groove Armada, Morcheeba en Roots Manuva hadden nooit kunnen worden tot wat ze zijn zonder dit album.
De raps van Tricky en de gast bijdragen van Horace Andy geven het album een donkere en zware lading mee die nergens te word........
De zang van Shara Nelsen is zeer breekbaar iets wat op het geweldige Unfinished Sympathy nog eens versterk word door de strijkers in dit emotionele liefdeslied.
Dan mag Unfinished Sympathy het top stuk van dit album zijn, de rest van het album is van een bijna even hoog nivo waarbij de donderende basgrove op Five Man Army, de zoete ambient klanken van Hymn of the Big Wheel en de funky lading op Daydreaming bij dragen aan de gehele sfeer van de donkere achterbuurten van Bristol waar producers, dealers, drugsgebruikers en muziekanten samen komen om dingen te doen die het daglicht niet kunnen verdragen met als rezultaat dit geweldige album.
Duister, Onheilspellend, Atmosferisch, Net onder het oppervlak borrelend en Wazig dat zijn de acciosaties die ik bij dit album heb........ (iets wat ik later ook ervaarde bij Burial's Untrue, maar dit ter zijde)
Het is een van de Mijlpalen in de Muziek geschiedenis, het is een album dat vernieuwend en expiriementeel was en waar later velen hun inspiratie uit hebben gehaald

Aangezien ik voor mijn eigen topic ook afhankelijk ben van deelnemers en ik bovendien laatst een tip van jou heb ontvangen, zal ik de wederdienst ook bewijzen. Ga nog even nadenken over mijn tip!

- Ward: TBA

- thelion: Massive Attack - Blue Lines (waarom laatste in je lijst voor de MuMeLadder Finale Albums)

- arcade: Joanna Newsom - Ys

- Graf: Disco Inferno - D.I. Go Pop
Utilizing MIDI samplers which were triggered by guitar, bass, and drums, the band was able to go beyond the limitations of a mere guitar rock group (Crause once said he had six samplers hooked up to his guitar, one per string). One would expect that the end result would wind up being nothing more than a chaotic, noisy, haphazard, cut-and-paste attempt at musical assemblage, and yeah, there is a fair bit of cacophony on this album, but like My Bloody Valentine's timeless classic Loveless, underneath the din is an album of such startling beauty, and even more surprising structure, that once you notice it, it seems like a huge revelation.

- Graf: Disco Inferno - D.I. Go Pop
- Ward: Grouper - Dragging a Dead Deer Up a Hill

Gast
geplaatst: vandaag om 16:14 uur

geplaatst: vandaag om 16:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.