MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / MP3-speler

zoeken in:
Geprobeerd te resetten? Anders zou ik gewoon het ding foppen door het nummer er weer op te zetten en er dan weer af halen. Of alles er opnieuw opzetten.

Truc met het nummer er op- en afzetten aantal keer geprobeerd, werkt niet. Alles er afgehaald, liedje staat er nog steeds in. Ik vraag me af of ik m'n hele mp3-speler kan resetten, dus alle bestanden er af, etc.

Beste merken voor mij zijn Cowon en Iriver, ok je betaalt wat meer maar het geluid is echt super. Ik heb zelf een Cowon D2, die heeft een speeltijd van 52 uur ik bedoel maar.
Echt een super mooi geluid die je zelf kan instellen...

Ipod vind ik erg mooi eruit zien, maar de geluidskwaliteit is gewoon kut. Sony/Philips/Creative enz enz het kan echt niet tippen aan Cowon en Iriver.
Heb overigens nu begrepen dat de beste Cowon de J3 is.

Shelter schreef:
Beste merken voor mij zijn Cowon en Iriver, ok je betaalt wat meer maar het geluid is echt super. Ik heb zelf een Cowon D2, die heeft een speeltijd van 52 uur ik bedoel maar.
Echt een super mooi geluid die je zelf kan instellen...

Ipod vind ik erg mooi eruit zien, maar de geluidskwaliteit is gewoon kut. Sony/Philips/Creative enz enz het kan echt niet tippen aan Cowon en Iriver.
Heb overigens nu begrepen dat de beste Cowon de J3 is.

Ik ben ook de trotse bezitter van een D2 (zeker een jaartje of vijf schat ik). Maar er is altijd baas boven baas. Sinds een aantal maanden in bezit van een iBasso DX90 en mijn god.... die D2 ligt in een hoek stof te happen. Het verschil in geluidskwaliteit is nogal aanwezig. Het enige wat ik mis is die accu van de D2. Doordat de DX90 twee desktop-DAC's aan boord heeft is die niet bepaald zuinig: 8 uur op een accu is echt wel de max.

brain75 schreef:
(quote)

Ik ben ook de trotse bezitter van een D2 (zeker een jaartje of vijf schat ik). Maar er is altijd baas boven baas. Sinds een aantal maanden in bezit van een iBasso DX90 en mijn god.... die D2 ligt in een hoek stof te happen. Het verschil in geluidskwaliteit is nogal aanwezig. Het enige wat ik mis is die accu van de D2. Doordat de DX90 twee desktop-DAC's aan boord heeft is die niet bepaald zuinig: 8 uur op een accu is echt wel de max.

Ik heb nu D20, wat eigenlijk vrijwel hetzelfde is als de C2+.
Bediening is wat onlogisch hier en daar maar moet zeggen niet zo kut als mensen zeggen.
Ik ken eerlijk gezegd iBasso niet, ook maar eens opzoeken dan
Moet wel zeggen dat ik de accu wel heel belangrijk vind, 8 uur is mij echt te gortig.

Heb jij nog tips voor headsets?
Ik had sennheiser in ear (PX serie), maar vind die in-ear toch niet zo lekker voor lange tijd.
Dus nu op zoek naar goede headset, over-ears. Heb "Beats" geleend van schoonbroer, ik zou die voor de prijs nooit kopen veeeels te duur maar voor lenen is het wel ok. De oorkussentjes hebben de beste fitting die ik ooit gevoeld heb, geluid is erg bassey maar wel ok.
Zoek naar replacement nu.

Je moet bij jezelf nagaan in welke setting je je koptelefoon het meest gebruikt. In mijn geval is dat 's avonds in bed: ik heb een druk gezin en een ander moment om even rustig de tijd te nemen om muziek te luisteren is er niet. Echter, mijn vrouw wil niet mee genieten van mijn muziek. Vandaar dat ik mijn geval gekozen heb voor een gesloten koptelefoon: die houd het geluid netjes binnen de koptelefoon. Nadeel (of voordeel) is dat je zelf ook bijna niks mee krijgt van de wereld om je heen.

De mooiste soundstage (ik noem het maar zo, het gaat om het ruimtelijke gevoel bij het luisteren van muziek) bereik je met een open koptelefoon. In theorie leveren dergelijke koptelefoons volgens liefhebbers de beste resultaten. Nadeel is dat iedereen in je omgeving kan horen wat jij luistert en dat je zelf ook het nodige omgevings-geluid mee krijgt. Tussen de gesloten en open variant bestaan ook nog half-open varianten: uit ervaring weet ik dat deze ook nog teveel geluid naar buiten 'lekken'.

Daarnaast moet je de keuze maken hoe portabel je koptelefoon moet zijn. Wat de reden is dat ik voor de BeyerDynamic DT1350 gekozen heb: compact design en het geluid is voor een gesloten exemplaar indrukwekkend. Dit is meer on-ear dan over-ear maar ik vind ze zeer comfortabel. But they don't come cheap

Als laatste heb je klank-kleur en hierin kan ik je niet in adviseren. Sommigen houden van een warme klank, zelf wil ik zo dicht mogelijk tegen het origineel van een nummer aanzitten. Dit word door sommigen als een kille klank ervaren (zoek in dit geval voor een reference koptelefoon). Voor mij is het simpel: warmte moet in het nummer zelf zitten, niet in de koptelefoon.

Een goede website om je in te lezen in de vele mogelijkheden is www.head-fi.org

Shelter schreef:
(quote)

Ik heb nu D20, wat eigenlijk vrijwel hetzelfde is als de C2+.
Bediening is wat onlogisch hier en daar maar moet zeggen niet zo kut als mensen zeggen.
Ik ken eerlijk gezegd iBasso niet, ook maar eens opzoeken dan
Moet wel zeggen dat ik de accu wel heel belangrijk vind, 8 uur is mij echt te gortig.

Ik heb inmiddels de D20 en had hiervoor een C2. Bediening is toch wel erg matig maar het went uiteindelijk wel. Ik gebruik overigens een custom ui en dat scheelt wel een hoop ergernis.

Accuduur vind ik ook belangrijk maar daar maakt Cowon de verwachtingen toch niet waar. Het begon leuk, met een duur die behoorlijk in de buurt kwam van de specificaties maar na een jaar gebruik is daar weinig meer van over.

brain75 schreef:
Je moet bij jezelf nagaan in welke setting je je koptelefoon het meest gebruikt. In mijn geval is dat 's avonds in bed: ik heb een druk gezin en een ander moment om even rustig de tijd te nemen om muziek te luisteren is er niet. Echter, mijn vrouw wil niet mee genieten van mijn muziek. Vandaar dat ik mijn geval gekozen heb voor een gesloten koptelefoon: die houd het geluid netjes binnen de koptelefoon. Nadeel (of voordeel) is dat je zelf ook bijna niks mee krijgt van de wereld om je heen.

De mooiste soundstage (ik noem het maar zo, het gaat om het ruimtelijke gevoel bij het luisteren van muziek) bereik je met een open koptelefoon. In theorie leveren dergelijke koptelefoons volgens liefhebbers de beste resultaten. Nadeel is dat iedereen in je omgeving kan horen wat jij luistert en dat je zelf ook het nodige omgevings-geluid mee krijgt. Tussen de gesloten en open variant bestaan ook nog half-open varianten: uit ervaring weet ik dat deze ook nog teveel geluid naar buiten 'lekken'.

Daarnaast moet je de keuze maken hoe portabel je koptelefoon moet zijn. Wat de reden is dat ik voor de BeyerDynamic DT1350 gekozen heb: compact design en het geluid is voor een gesloten exemplaar indrukwekkend. Dit is meer on-ear dan over-ear maar ik vind ze zeer comfortabel. But they don't come cheap

Als laatste heb je klank-kleur en hierin kan ik je niet in adviseren. Sommigen houden van een warme klank, zelf wil ik zo dicht mogelijk tegen het origineel van een nummer aanzitten. Dit word door sommigen als een kille klank ervaren (zoek in dit geval voor een reference koptelefoon). Voor mij is het simpel: warmte moet in het nummer zelf zitten, niet in de koptelefoon.

Een goede website om je in te lezen in de vele mogelijkheden is www.head-fi.org

ah ok enorm bedankt voor de info, ik zal eens wat googlen en je website eens bekijken.
Ik luister eigenlijk overal muziek, woon in Jakarta dus zit hier regelmatig in uren durende files hahaha. Niet de bedoeling dat anderen meeluisteren dus zou dan dus gaan voor gesloten headsets.
halfvol klinkt als halfway product, ik ben meer type voor of we gaan vol voor iets of niet hahaha.
Bayerdynamic heb ik ook nooit van gehoord, is kijken hoe duur duur is. Op zich vind ik het wel een investering waard, om niet totaal gefrustreerd te raken na werk hahaha.

Brunniepoo schreef:
(quote)

Ik heb inmiddels de D20 en had hiervoor een C2. Bediening is toch wel erg matig maar het went uiteindelijk wel. Ik gebruik overigens een custom ui en dat scheelt wel een hoop ergernis.

Accuduur vind ik ook belangrijk maar daar maakt Cowon de verwachtingen toch niet waar. Het begon leuk, met een duur die behoorlijk in de buurt kwam van de specificaties maar na een jaar gebruik is daar weinig meer van over.

Ik heb de D20 nog niet echt lang, dus over die batterijduur kan ik nog weinig zeggen. Maar had hiervoor een D2 en die heeft het 8-9 jaar uitgehouden op de maximale duur zoals aangegeven op de doos...echt super! Wat is een custom UI? ik ben niet echt heel goed op de hoogte van alle dingetjes erom heen, ik kom er net een beetje achter hoe die JET effect shizzle werkt. Ook niet makkelijk om te bedienen in het begin.

Custom ui's zijn door gebruikers gemaakte gebruikersinterfaces. Zijn eigenlijk gewoon flash-bestandjes die je naar je mp3-speler kopieert en die ervoor zorgen dat je andere schermpjes/knopjes ziet. Extra functionaliteit levert het niet op, maar je speler ziet er niet langer uit alsof het door een kleurenblinde kleuter is gemaakt. Met een beetje googlen of via anythingbutipod moet je eea makkelijk kunnen vinden.

Mijn C2 heb ik twee jaar in gebruik gehad en die gaat inmiddels nog maar een paar uur mee. Heb ik opgeladen via USB-poorten en via een USB-netstroomadapter. Ik dacht dat die tweede voor het accuverval zorgde dus bij mijn D20 heb ik uitsluitend gebruik gemaakt van de USB-poorten en ook deze gaat inmiddels minder dan twintig uur mee op een volle accu (voor zover je kunt zien wanneer de accu vol is natuurlijk).

Ik betwijfel of ik hierna weer een Cowon neem, ondanks de uitstekende geluidskwaliteit. Helaas zijn er verder nauwelijks alternatieven in de markt voor mp3-spelers met een grote opslagcapaciteit.

Helaas is de inspiratie van Cowon de laatste jaren met een lampje te zoeken. Het lijkt wel of men alleen nog oude modellen opwarmt. Waar ze in het verleden nog mee deden met de kop als het om geluidskwaliteit ging zijn ze inmiddels ingehaald door iBasso, Fiio en (als je echt teveel geld hebt te spenderen) Astell & Kern (hier zit iRiver achter).

Dus ze verliezen ze het op geluidskwaliteit en qua design en interface verloren ze het altijd al van Apple. Ik vrees dat ze het niet heel lang meer gaan uithouden zo. Erg jammer....

Neil Young: "Mijn Pono-speler klinkt als God" | B R I G H T - bright.nl

De Pono is er gekomen en zal een dezer dagen officieel op de markt zijn. Hoewel ik het idee aantrekkelijk vind, vind ik dit toch maar een zeer matig product.

64 GB voor albums in hoge kwaliteit? Je zou er nog net de catalogus van Dhr. Young zelf op kunnen krijgen. Tel daar de belachelijke prijzen van de downloads bij op en dit is een product dat ik zeker niet zal gaan aanschaffen.

Dit artikel somt mijn bezwaren goed op.

chevy93 schreef:
Neil Young: "Mijn Pono-speler klinkt als God" | B R I G H T - bright.nl

De Pono is er gekomen en zal een dezer dagen officieel op de markt zijn. Hoewel ik het idee aantrekkelijk vind, vind ik dit toch maar een zeer matig product.

64 GB voor albums in hoge kwaliteit? Je zou er nog net de catalogus van Dhr. Young zelf op kunnen krijgen. Tel daar de belachelijke prijzen van de downloads bij op en dit is een product dat ik zeker niet zal gaan aanschaffen.

Dit artikel somt mijn bezwaren goed op.

Alles goed en wel, Sjef, maar misschien moet je even de posts van een aantal reaguurders lezen, m.n. die van ene Chris; die geeft nl een aantal gefundeerde tegenargumenten. Veel staat of valt met je gewone wijze van luisteren. En i.t.t. wat er beweerd wordt, hoor ik elke keer dat ik - na een album getjekt te hebben middels mp3 - na aanschaf het fysieke album opzet, een behoorlijk verschil. De pseudoloog zegt dan "je hoort het, omdat je het wilt horen". Zijn vergelijking met wijn en whisky snijdt wel degelijk hout - 't is ook een kwestie van gewenning en je zintuigen, smaak, reuk en gehoor, (leren) ontwikkelen.

--edit--
Wat betreft dat laatste; als er een parallel is met drinken, dan lijkt het als of het menselijke vermogen om waar te nemen en te duiden aan het afnemen is. Mijn wijnboer wist me te vertellen dat ie regelmatig versteld staat van de geringe mate waarin veel mensen echt nog proeven wat ze drinken. Er ontstaat en soort GGD in smaak van rode én witte wijn en daar moet een wijn zich bij voorkeur aan confirmeren.

Wie weet geldt wel (deels) hetzelfde voor muziek - de GGD rules en als het dan ook nog goed moet klinken in mp3 en via oortjes, dan lijken de woorden van Neil Young over digitale muziek ("we got the music, but lost the sound") tóch waarheid te worden. Daarmee begon het allemaal voor de Pono

Ziegler
Tuurlijk vertelt jouw wijnboer jou dat. Grappig dat je dat een goede bron vindt. Iedereen moet op zijn eigen oren en smaakpapillen vertrouwen. Ik ben een verwoed luisteraar van muziek en liefhebber van rode wijn.
Ik kan geen serieus kwaliteitsverschil ontdekken tussen FLAC en een goede AAC of MP3. Of tussen CD en een goede AAC of MP3.
Ik kom telkens tot de conclusie dat er geen enkel verband bestaat tussen de prijs en de kwaliteit van wijn. En dat heeft niets te maken met de rare verdachtmaking dat ik of wie dan ook wijn niet zou proeven.
Er zijn helemaal geen gefundeerde argumenten tegen het verhaal van Chevy. Alleen je oren vertellen de waarheid. Of je smaakpapillen.

Mjuman schreef:
Alles goed en wel, Sjef, maar misschien moet je even de posts van een aantal reaguurders lezen, m.n. die van ene Chris; die geeft nl een aantal gefundeerde tegenargumenten. Veel staat of valt met je gewone wijze van luisteren. En i.t.t. wat er beweerd wordt, hoor ik elke keer dat ik - na een album getjekt te hebben middels mp3 - na aanschaf het fysieke album opzet, een behoorlijk verschil.
Heb ik gedaan, en zo kwam ik ook op dit bericht:
Kids tastes haven’t matured enough to hear the differences between wav, flac and mp3s. You can’t hold that against them. Audiophile adult listeners who love hearing well produced and recorded music (not just as novelty the way preadolescence children do) will appreciate Pono and the convenience of 24 bit audio with good cans. Actually, there should be an age qualification for the purchase of a Pono. Like age 21 or older. Because that’s about how old you would be to distinguish the difference between the wav. flac and mp3s.
Nu val ik sinds enkele maanden binnen deze doelgroep, maar ik hoor geen verschil tussen een (originele) CD en mijn betere mp3-bestanden.

Overigens is dat, als je mijn post goed gelezen zou hebben, niet mijn grootste bezwaar.

Uitgaande van 225 mb voor één album van 45 minuten in FLAC-formaat komt 64 GB neer op ca. 284 albums. Of met een gemiddelde nummerlengte van 5 minuten op ca. 2500 nummers. Nu weet ik niet hoe groot jouw digitale collectie is, maar ik heb nu al 150 GB voor bijna 14.000 nummers. En nee, ik ben niet iemand die dingen gewoon binnen harkt, want 70-80% van alle albums heb ik minimaal 1 keer beluisterd. In tegenstelling tot mijn (bescheiden) cd-collectie, waarvan ik misschien de helft een keertje beluisterd heb. Om over mijn (veel grotere) dvd-collectie nog maar te zwijgen.

Dat de iPod Classic gestopt vind ik zeer betreurenswaardig, maar waarom een alternatief die zich richt op betere geluidskwaliteit en dus (veel) grotere bestanden met zo'n 40% van de Classics capaciteit af denkt te kunnen... ik zou het niet weten. Een USB-stick van dezelfde grootte kost ongeveer 20 euro; eentje met 256 GB zo'n 90 euro. Andere hardware, dat snap ik ook wel, maar het geeft aan hoe weinig dataopslag anno 2015 kost.

chevy93 laat ik nou net de afgelopen periode bezig geweest zijn periode mijn schijven op te ruimen: dingen stonden erg verspreid en dan verlies je het overzicht.

Ik heb ca 32 Gb aan muziek en daarvan is ca 10% oude singles, die echt lastig te vinden zijn. Ik denk zo'n 150 albums in totaal - deels uit eigen collectie, omdat ik mp3's op een stick kan zetten die ik de auto kan beluisteren.

Dat zegt al iets over gebruik van mp3: onderweg of om iets te leren kennen (al werkende). Soms wanneer je een album dat je al kent, op een goede set hoort, kun je dingen horen die je eerder niet hoorde. De twee voorbeelden die me te binnen schieten zijn PF - DSotM en Orb (Adventures) op een topset: Mark Levinson cd-speler Spectral voor- eindtrap en de duurste Avalon speakers: dat was tijdens demo-sessies bij Rhapsody in Hilversum (geen gewone winkel), een set van zo'n 250.000.

Verschil horen vergt oefening en ontwikkeling van een referentiekader, net zoals verschil in wijn proeven. Bij blinde proeverijen kon je meemaken dat - als ik het me goed herinner - een Libanese rode wijn van ca 14 euro als beste werd beoordeeld, ook boven een Amarone van 34.

Eenieder maakt zijn eigen keuzes, maar als ik echt van muziek wil genieten, zet ik een cd of een plaat op in de woonkamer en ga ik in alle rust zitten te luisteren. Ik ben wel aan het overwegen om bijv een Streammagic (Cambridge Audio, dac en mediaplayer ineen) of een dergelijk apparaat van Naim of Linn aan te schaffen, aan te sluiten op een NAS, zodat ik al mijn cd's op schijf kan zetten (stapsgewijs) en cd's uit de woonkamer halen. Daarmee creëer ik ruimte en voorkom ik bovendien dat ik m'n cd-speler met 2 jaar moet vervangen; cd's koop ik dan nog steeds maar die rip ik via de pc naar de NAS.

Prijstechnisch zie je wel dat mp3-albums 1-2 euro goedkoper zijn dan FLAC-albums en die zijn op hun beurt weer iets goedkoper dan cd's. Misschien kan het nog iets goedkoper, omdat de distributiekosten helemaal verdwijnen.

Het is voor mij dan ook de vraag welke doelgroep men met de Pono denkt aan te boren: de lifestyle gefocuste groep is al voorzien door alle i-devices en de echte hifi-liefhebbers zullen gaan voor de grotere hifi-apparaten, denk ik.
Qua standaardisatie vind ik het ook vrij verwarrend - is Pono nou puur Flac, en wat is de status van het nieuwe formaat dat Apple ooit heeft aangekondigd?

Ziegler
Ik hoor vrij weinig over een nieuw apple-formaat. Ik vermoed dat apple vooral nadenkt over een vervanging of verandering van de iTunes Store. Ik betaal nog braaf voor een album, maar streamingdiensten nemen die markt langzaam over en Apple zal daar in mee willen. Op dit moment zijn ze wel bezig iTunes radio 'uit te rollen'.

Mjuman schreef:
Ik ben wel aan het overwegen om bijv een Streammagic (Cambridge Audio, dac en mediaplayer ineen) of een dergelijk apparaat van Naim of Linn aan te schaffen, aan te sluiten op een NAS, zodat ik al mijn cd's op schijf kan zetten (stapsgewijs) en cd's uit de woonkamer halen. Daarmee creëer ik ruimte en voorkom ik bovendien dat ik m'n cd-speler met 2 jaar moet vervangen; cd's koop ik dan nog steeds maar die rip ik via de pc naar de NAS.
Een lovenswaardig initiatief en eentje welke ik ook geprobeerd heb. Nu weet ik niet hoever jouw kennis van NAS-servers reikt en welke programma's jij gebruikt om cd's af te spelen, maar gebruik in ieder geval geen iTunes.

Het probleem bij mij was dat de verbinding af en toe weg viel. Op zich logisch, want net zoals je Wi-fi wel eens uitvalt, valt de verbinding met een NAS-server ook wel eens weg. Probleem was echter dat iTunes gelijk ging schreeuwen om "missende bestanden". Eenieder die wel eens met iTunes gewerkt heeft, weet ongetwijfeld dat het een behoorlijke pain in the ass is om de juiste paden weer te koppelen in iTunes (ondanks dat er feitelijk niets aan het pad veranderd is).

Dat gezegd hebbende moet ik ook toevoegen dat wij hier thuis concessies hebben gedaan vanwege onze gebrekkige kennis met FTP e.d. en het budget. Hier hebben wij de WD My Cloud gekocht.

Verder een topapparaat. Zeker i.c.m. de Chromecast kan ik nu kabelloos HD-films kijken via onze TV.

Tussen NAS, router en Mediaplayer ga ik sowieso ethernet-kabels leggen; ik heb vrienden die zelf - veelal via meerdere maniere streamen en heel goed thuis zijn in de technische kant - je kunt zelfs al voor ca 100 euro een mediaplayer hebben (raspberry pi). D'r zijn er die ondertussen op 3 manieren naar films (incl Apple-tv) kunnen kijken.

Dat kabeltrekken, het aanleggen van extra stopcontacten en het verplaatsen van router vergt wel tijd en planning. Alleen al de investering in een nieuwe cd-speler ( 1100 - 2200 euro) is al zo vergaand, dat het verantwoord is om te kijken naar (toekomstvaste) alternatieven. Hifi-dealers verkopen nauwelijks nog cd-spelers.

Om de verschillen tussen al die formats te kunnen duiden is toch wel een geoefend oor en een installatie nodig die verschillen aan het licht brengt. Als ik een willekeurige cd (fysiek exemplaar dus) rip in een flac en/of WAV bestand en rip in mp3 hoor ik het verschil echt wel. De originele cd haalt het niet bij de flac rip. Dat heeft te maken met de software waar ik mee rip maar vooral met de kwaliteit van mijn streamer. Die overstijgt de kwaliteit van mijn cd speler. Ook dat hoor ik al zijn de verschillen niet groot. En ja, ik heb een bovenmodale set in mijn huiskamer. Als ik goeie mp3 rip (320 kb/s) vergelijk met een slechte flac rip is dat ook te horen. Noet wit of zwart dus maar nuance. Ik heb een NAS en zo'n 6 TB aan muziek (veel 24 bit uitvoeringen) erop staan. Ook daar zit (soms) rommel tussen. Dus net als de smaakpapillen laten je oren (en luisterervaring) het verschil horen. Ik heb sinds kort een proefabonnement op Tidal. Dat is zeg maar een 16 bit 44,1 kHz versie van Spotify (max 320 ks/s) Een fikse vooruitgang tov Spotify maar niet vergelijkbaar met de (goeie) flac/wav versies op mijn NAS. Het is m.i. wel de toekomst. Geen fysieke cd's of NAS meer maar in de cloud. Investeren in goeie randapparatuur (idd streamer bekabelen) geeft hier een perfecte stabiele kwaliteit. Ik stream al ruim vier jaar probleemloos. O ja, films staan ook op de NAS en stream ik met een WD TV live. Alle formats en dat voor 80 euro. Ik heb nooit veel met computers gehad maar sinds de verbinding met mijn audiohobby ben ik echt los. met iTunes heb ik helemaal niks. Rampzalig programma maar bittere noodzaak om muziek op mijn iPod te zetten (hoewel mediamonkey het ook kan)

Ik vind het super interessant allemaal maar ik begrijp er niet zo heel veel van.

Maar ik blijf lezen om te leren.

Kan ik me iets bij voorstellen Running on Empty. Bottomline is dat er teveel parameters zijn die invloed hebben op de uiteindelijk kwaliteit van de muziek die je oren bereikt. De stelling dat je geen verschil hoort tussen een cd, Flac op mp3 bestand gaat m.i. in een A - B vergelijking niet op. Dat hoor je absoluut. Verder is een nas gewoon een computer maar dan zonder beeldscherm en toetsenbord (simpel gezegd) Ik merk in mijn (muzikale) vriendenkring ook de nodige scepsis als het om streaming gaat. Een luisterbeurt in huize Broem, aanbieden van hulp bij de installatie (en uiteraard de bereidwilligheid om te investeren) en een helpdesk hotline heeft ze allemaal over de streep getrokken. Je gaat het pas horen als je het door hebt In de audiofiele wereld zijn het budgetten (randapparatuur) waar mee te leven valt. Voor een audiofiel streaming apparaat kan overigens de 'poeplap' aardig getrokken worden. Dat dan weer wel.

Ziegler
het blijft interesant hoe je heel stellig stelt dat jij verschil (eigenlijk stel je dat 'je' het hoort, in zijn agemeenheid) waarneemt tussen de diverse formaten, terwijl je zelf aangeeft dat je een andere kwaliteit streamer hebt dan cd-speler en dat de software waarmee je ript een verschil veroorzaakt. Dat laatste is ook bijzonder: jij hebt software die iets toevoegt aan de cd. De flac is beter dan de CD!

Als je al verschil hoort tussen de diverse formaten is dat ten eerste precies dat: een verschil. Of het een verslechtering of verbetering is, is een ander verhaal.

Iedereen moet precies doen waar hij zin in heeft, maar hier wordt de indruk gewekt dat lossless bestanden beter klinken dan aac of mp3 en dat vind ik op zijn zachtst gesteld misleidend.

De cd die ik zelf rip naar Flac of wav op mijn computer met de software die ik gebruik klinkt beter dan de cd in mijn set. Dat komt vooral omdat mijn streamer van een betere kwaliteit is dan mijn cd speler. Of de software voor het rippen daar iets aantoevoegt of juist niet weet ik niet. Dat lijkt mij vooral een technisch aspect. In die A (cd speler) - B (streamer) vergelijking hoor ik het verschil. Laat staan als ik diezelfde cd rip naar mp3. Ik praat dan vooral over details in plaatsing van instrumenten en stemmen en een bredere soundstage. Vooral bij stemmen is het goed te horen. Daar komt de parameter van een geoefend en getraind oor om de hoek kijken. Perfect voorbeeld is de cd van Roger Waters - Amused to Death. Ik heb een audiofiele uitvoering van die cd die fenomenaal klinkt op mijn cd speler maar op mijn streamer in mijn set (let wel) een extra 3D dimensie (is immers in Q sound gemasterd) laat horen. Verder ben ik het volledig met je eens dat een ieder moet weten wat hij zin in heeft. Maar lossless bestanden klinken in de hierboven geschetste omstandigheden vele malen beter als gecomprimeerde (mp3 of AAC) bestanden.

Ziegler
Ik begreep dat uit je eerdere uitleg. Dat die software iets deed met je geluid.
Vele malen beter . . . . Ik zou graag een blinde test met je doen, maar goed. Ieder z'n ding. Ik kan mij er iets bij voorstellen dat op bijzonder goede speakers en een heel mooie acoustiek er verschil waar te nemen valt, maar daarbuiten? Ik kan me er weinig bij voorstellen.

Broem schreef:
Of de software voor het rippen daar iets aantoevoegt of juist niet weet ik niet.

Dat weet ik wel, dat doet het niet!.. Het is puur informatie die op de cd staat, je kunt geen informatie van de cd afhalen die er niet opstaat. Als de informatie in de rip dus anders is dan op de cd betekent dit dat er of informatie is weggehaald, of informatie is toegevoegd die totaal verzonnen is en niks op de rip te zoeken heeft. In beide gevallen kun je het resultaat mooier vinden, maar kun je het moeilijk beter noemen.

Als het bij jou anders klinkt kan ik dat begrijpen... En je kunt het een natuurlijk mooier vinden dan het ander, maar over kwaliteit zegt het niet zoveel als het geen eerlijke test is

The Scientist schreef:
(quote)

Dat weet ik wel, dat doet het niet!.. Het is puur informatie die op de cd staat, je kunt geen informatie van de cd afhalen die er niet opstaat. Als de informatie in de rip dus anders is dan op de cd betekent dit dat er of informatie is weggehaald, of informatie is toegevoegd die totaal verzonnen is en niks op de rip te zoeken heeft. In beide gevallen kun je het resultaat mooier vinden, maar kun je het moeilijk beter noemen.

Als het bij jou anders klinkt kan ik dat begrijpen... En je kunt het een natuurlijk mooier vinden dan het ander, maar over kwaliteit zegt het niet zoveel als het geen eerlijke test is

Ik geloof je meteen. Lijkt mij logisch dat je er geen dingen uit of af kunt halen die er ook niet opstaan. Ik volg dan ook met bijzondere aandacht de vele discussies in de (vooral Duitse) audiobladen waarin dat verschil wel wordt aangegeven. De diverse software om te rippen wordt met elkaar vergeleken en daar komen kwaliteits verschillen uit. Of dat zo is...tja zal vooral een marketing verhaal zijn. Wat ik wel geloof is dat rip software een 'tool' is om idd dat van een cd af te halen wat erop staat en om te zetten naar lossless bestanden of andere formats. Daar zal wellicht wel kaf onder het koren zijn. Ik hoor het verschil tussen een Flac of wav bestand op mijn set in ieder geval niet. Ben ik blij mee want dat scheelt veel ruimte op mijn nas. Ga je naar audiofiele forums gaat er een (discussie) wereld voor je open. Zo obsessief ben ik nou ook weer niet

Ziegler
Er komen verschillen uit. Dat audiofielen daar weer kwaliteitsverschillen van maken is enkel ingegeven door commerciele belangen.
Een rip zou exact moeten klinken als de cd. Elk verschil is een verslechtering. Strikt genomen.

Er is zeker een verschil tussen verschillende rip-software, maar dat is meer omdat het niet zo eenvoudig is om alle informatie op een correcte manier van een cd af te halen. Het ene programma doet dit beter dan het andere. Ook hier kun je je weer de vraag stellen in hoeverre dit verschil enig hoorbaar effect heeft of dat het, zoals je zegt, vooral marketing is.

Mijn ervaring is dat het mogelijk is een rip om zeep te helpen, maar op het moment dat je er ook maar een klein beetje aandacht aan besteed je er niet heel veel verschil in zult horen.

Ziegler
Wat ik nog nooit heb vergeleken is een aac uit de iTunes Store of een eigen rip van een cd in dezelfde kwaliteit. Vooral oude CD's in de iTunes Store zijn gewoon rips van een CD(!). Ik begrijp dat ze de laatste tijd een AAC bestand maken vanaf de originele master. Dan mis je de 'vertaalslag' naar CD. Ik heb de indruk dat een goed bestand direct van de master beter kan klinken dan een rip van een CD.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:16 uur

geplaatst: vandaag om 15:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.