menu

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Net een paar vergelijkingstests gedaan tussen Apple Music en Tidal (hi-fi). Ik hoor slechts subtiele verschillen maar eigenlijk vind ik het allebei lekker klinken. Bij klassieke kamermuziek is het onderscheid nog het duidelijkst en heb ik een lichte voorkeur voor het 2 keer duurdere Tidal. Let wel, een lichte voorkeur, en bij veel muziek vind ik Tidal niet beter klinken. Pffff, wel lastig. Tidal heeft wel als voordeel dat het ingebouwd is in de receiver. Apple moet gestreamd worden via Airplay. Maar of dit alles het prijsverschil waard is? Zoals al eerder gezegd heb ik geen high-end apparatuur. En misschien is er ook wel verschil tussen Tidal Hifi en een echte CD hoewel in theorie de kwaliteit hetzelfde zou moeten zijn. Ik dacht altijd verschil te horen tussen CD en lossy streaming maar nu begin ik toch te twijfelen.

Spotify is ingebouwd in mijn recieven maar ik speel altijd af via een oude laptop die optisch verbonden is. Dan kan ik ook bestanden geiïmporteerd in iTunes via Spotify afspelen. Maar als je reciever Tidal ondersteunt kan je toch gewoon voor het goedkope abonnement gaan?

Ja, dat is zeker een optie maar ik twijfel nog omdat Apple Music meer van mijn gading te bieden heeft. Afspelen via Airplay gaat ook prima, vrijwel nooit haperingen, en ook in veel technische reviews lees ik dat Airplay hoog staat aangeschreven en dat het ook 16 bit/48 kHz aankan (al gebruik ik dat niet daarvoor maar het zegt wel iets over de techniek). Daar staat tegenover dat Tidal ingebouwd wel handiger is omdat ik dan niet afhankelijk ben van een ander device.

Op een dagaanbiedingsite staan thorens platenspelers in de sale.

Moffel
geplaatst:
Yak schreef:
In Overigen > Apparatuur > Wat voor audio-apparatuur heb jij?:

Ik wil mezelf graag muziekliefhebber noemen, maar als je kijkt naar de spullen die ik heb om muziek mee af te spelen dan lach je je helemaal dood. Gewoon even voor (hopelijk) mijn eigen gemoedsrust: op wat voor brakke installatie luister jij je plaatjes?

Zelf moet ik het stellen met dit: een cheap-assed dvd-speler als substituut voor een cd-speler, een zeer oké zijnde platenspeler van een jaar of twintig oud, en een minitorentje waarvan de cd-speler niet meer werkt en de versterker half is opgeblazen. Het tapedeck werkt wonder boven wonder nog wel.
Mijn platenspeler gaat via een ooit van een vriend gekregen mengpaneeltje met voorversterker naar de minitower, en daar hangt ook mijn laptop aan voor de onvolprezen iTunes Party Shuffle als ik geen zin heb om cd's te kiezen. Deze hele ellende spoort me er vaak toe aan om maar gewoon mijn koptelefoon op te zetten en muziek te spelen vanaf mijn compu.

Zeg me dat er mensen zijn met een nóg brakkere installatie.

Brakker dan brak misschien niet. Een USB-stick met mp3 bestanden en vervolgens aansluiten op de TV en dan afspelen.

geplaatst:
Voorkamer: Rotel voor- en eindversterker, Rotel CD-speler, Rotel tuner en boxen van Bowers & Wilkins.
Achterkamer: Technics versterker, Thorens platenspeler en nog een Rotel CD-speler, allemaal al wat ouder. Bowers & Wilkins boxen.

Mijn Pioneer receiver en Quadral boxen voor een Dolby surround system hebben elders in de familie een tweede leven gevonden.

geplaatst:
Wij hebben een Denon CD speler uit 1990 waaraan ik zo verknocht ben dat ik dit jaar de laser-unit heb laten vervangen. De tuner versterker is een Denon SLDC en ik KEF IQ 30 speakers die op speciale meterhoge standers staan.
Op onze slaapkamer staat mijn oude stereo gekocht toen ik 16 was. Een Sony draaitafel, een versterker van hetzelfde merk en een Philips CD speler die ik later heb aangeschaft. De speakers zijn van Sansui en geleverd door de vrouw. Mijn Wharfdale speakers heb ik ooit opgeblazen en het Sony cassrttedeck (met VU meters) is jaren geleden ovrrleden.

geplaatst:
De Rotel RCD-9658X Cd-speler uit '89 en overgenomen van mijn vader werkt nog als een zonnetje. Zijn nieuwe Music Hall heeft inmiddels de geest gegeven.

Ook zeer tevreden met mijn Monitor Audio RS5 Silver zuiltjes.

Ik heb sinds dit jaar de Marantz Melody X MCR 612 waarnaar ik rechtstreeks kan streamen. En dat doe ik of vanaf laptop of mobiele telefoon of tablet. Ook heb ik mijn TV erop aangesloten. Er aan gekoppeld als speakers staat een set B&W CM1 die ik al had en me nog steeds meer dan prima bevallen.

Versterker NAD D3020 en een set Mission 762 speakers.

Mijn set-up: woonkamer: NAD M12 voorversterker (met BluOs module waarop ik stream met Qobuz) , AVM M30 monoblokken, Myryad MCD200 cd-speler. Speakers: MC Systems M3

Werkkamer: Myryad MI120 versterker, Marantz cd-speler en Wharfedale Diamond V speakers. Hier stream ik ook, maar dan gewoon via een Audioquest kabel naar laptop of mobiel.

Vandaag mijn eerste set aangeschaft. Is een Marantz SR6014 met twee Dali Oberon 7 speakers geworden. Daar dan nog mijn Music Hall mmf2.1 platenspeler bij en dan nog alleen een bluray/CD speler erbij zoeken. Kan niet wachten om te horen hoe dat precies gaat klinken in mijn nieuwe huis als de verbouwing daar klaar is.

Mooie startset. Ben zelf ooit ook met Marantz begonnen. Heb later Music Hall spullen gekocht. Heel goede prijs/kwaliteit verhouding. Met de Dali's heb je een lekker geluid. Geniet ervan!

bas2204 schreef:
Vandaag mijn eerste set aangeschaft. Is een Marantz SR6014 met twee Dali Oberon 7 speakers geworden. Daar dan nog mijn Music Hall mmf2.1 platenspeler bij en dan nog alleen een bluray/CD speler erbij zoeken. Kan niet wachten om te horen hoe dat precies gaat klinken in mijn nieuwe huis als de verbouwing daar klaar is.

Kijk, dat lees ik graag op deze site Mooie set om lekker voor te gaan zitten. Nog de aanschaf van een streamer ipv of naast een bluray/cd speler overwogen? Geen idee hoeveel cd’s je hebt maar gemak dient de mens. Cd spelers zijn zo 90’s Veel luisterplezier.

Bedankt mannen. Kijk enorm uit naar het moment dat ik voor de eerste keer met mijn voeten omhoog kan gaan luisteren. Zal jammer genoeg nog wel een paar maanden duren voordat het zo ver is. Maar kon de deal die ik nu met Black Friday kon krijgen niet laten lopen.

En ik heb tegen de 550 cd's en dat aantal blijft nog altijd groeien. Als het op muziek aankomt, ben ik erg gesteld op het fysieke formaat. Streamen van muziek doe ik hooguit met feestjes en dan kan ik wel af met direct Spotify vanuit mijn tablet naar de Marantz streamen. Maar wie weet komt het er ooit nog van en dan weet ik bij wie ik voor advies aan kan kloppen

bas2204 schreef:
Bedankt mannen. Kijk enorm uit naar het moment dat ik voor de eerste keer met mijn voeten omhoog kan gaan luisteren. Zal jammer genoeg nog wel een paar maanden duren voordat het zo ver is. Maar kon de deal die ik nu met Black Friday kon krijgen niet laten lopen.

En ik heb tegen de 550 cd's en dat aantal blijft nog altijd groeien. Als het op muziek aankomt, ben ik erg gesteld op het fysieke formaat. Streamen van muziek doe ik hooguit met feestjes en dan kan ik wel af met direct Spotify vanuit mijn tablet naar de Marantz streamen. Maar wie weet komt het er ooit nog van en dan weet ik bij wie ik voor advies aan kan kloppen

Verwar streamen niet met Spotify via Airplay of zoiets. Ik heb het over het rippen van je cd collectie enz. Voor fysieke geluidsdragers heb je een mooie Music Hall We horen ‘t wel. Njoy

Nee, snap waar je op doelde. Digitaliseren van mijn muziekcollectie en dan in hoge kwaliteit streamen is misschien iets waar ik ooit wel naartoe ga, maar voorlopig nog niet. Ik vind het veel te leuk om nog een CD uit de kast te trekken, het boekje nog eens door te kijken en eventueel de daarin staande teksten mee te zingen

De jaarlijkse akoestische modificatie staat weer. Ballen erin, piek erop, kan het allemaal net een tikkie harder

Gast
geplaatst: vandaag om 18:57 uur

geplaatst: vandaag om 18:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.