menu

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
lebowski schreef:
(quote)

tuner
amplifier
cd-speler
boxen

met speling; € 1500

De luidsprekers zijn het belangrijkste onderdeel van je set. Daar kun je dus het beste mee beginnen. Afhankelijk van je luidsprekerkeuze kun je vervolgens de rest van de set samenstellen.

Als eerste is de vraag wat voor soort luidsprekers je op het oog hebt. Vloerstaanders zijn uiteraard het mooiste, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben. Boekenkastmodellen zijn ook een mooie optie, maar die missen toch akelig veel diepte als je ze vergelijkt met vloerstaanders. Mocht je nog twijfelen tussen beiden dan kun je heel makkelijk testen door bij een goede audiozaak langs te gaan.

Ben je daar eenmaal uit dan begint het moeilijkste gedeelte. Namelijk een merk en type luidspreker uitzoeken. Hier kun je je dus inderdaad gek laten lullen door verkopers, maar dat is niet nodig. Een luidspreker uitzoeken is ontzettend persoonlijk. Véél persoonlijker dan ik ooit had gedacht, voordat ik zelf voor het eerst een luistertest had gedaan in een goede audiozaak. Ik had van te voren al een mooi lijstje gemaakt van allerlei merken en typen die het beste uit de tests kwamen en anderen die weer volgens de verkopers het beste waren.

Maar toen ik ze allemaal op mijn gemak kon vergelijken kon dat lijstje direct de prullenbak in. Die B&W luidsprekers die iedereen zo mooi vond, klonken voor mij als stront in de oren! Zeker in vergelijking met de voor mij op dat moment onbekende luidsprekers van Dali. Omdat ik het merk niet kende wou ik ze in eerste instantie overslaan, maar toen ik ze toch even probeerde sloeg ik stijl achterover! Precies wat ik zocht, ik wist direct dat ik deze zou kopen. Dat er zulke enorme verschillen tussen luidsprekers zaten had ik daarvoor nooit geweten. Een wijze les heb ik dus geleerd, nooit naar anderen luisteren, hoe goed ze het ook bedoelen, en gewoon zelf luisteren en beoordelen.

Mijn advies is dus, bepaal wat voor soort luidsprekers je wilt hebben, doe een (liefst meerdere) luistertest en bepaal welke jou het beste passen. Daarna hoef je je pas zorgen te gaan maken over welke versterker e.d. je daaraan wilt koppelen. Groot voordeel van deze methode is dat de verkoper dan ook beter weet wat jouw smaak is. Daarmee kan hij je beter adviseren bij de vervolgstappen.

bubba

Dank voor je uitgebreide reactie. Heb vanmiddag één bezoekje afgelegd aan een zaak met de poëtische naam Hi -Fi Corner, met mijn ogen dicht alle twintig sets beluisterd en tot drie favorieten sets gekomen, die toen ik mijn ogen open deed alledrie van hetzelfde merk bleken: Monitor.

Daar richt ik me dan eerst maar eens op, ze waren trouwens wel € 1000 de twee.

lebowski schreef:
Daar richt ik me dan eerst maar eens op, ze waren trouwens wel € 1000 de twee.

Haha, dat ken ik, je zoekt toch altijd weer de grenzen van je budget op. Maar als je eenmaal thuis zit met precies die luidsprekers die je toen zo mooi vond, dan geeft dat wel een enorme kick.

Hifi corner ben ik volgens mij ook wel eens geweest. Die zit in de Boteringestraat toch? Verder had je ook nog Eringa op de Westerhaven, maar die zit er volgens mij niet meer.

bubbachups schreef:
Hifi corner ben ik volgens mij ook wel eens geweest. Die zit in de Boteringestraat toch? Verder had je ook nog Eringa op de Westerhaven, maar die zit er volgens mij niet meer.

Ja klopt Niouewe Boteringestraat, en verder heb je nog Vink en uiteraard deze. Ben ik wel eens geweest, maar het personeel kwam gelijk met een cd-speler van € 4000 aanzeulen. Toen ik mijn budget noemde verslapte de aandacht duidelijk

Ik ben inmiddels verhuisd. De ministereo waar ik het eerst over had heb ik weggegeven. In de slaapkamer staat nu mijn computer (op verrijdbaar meubel, ik hoefmaar 1 stekker uit te pluggen en ik kan hem zo in de huiskamer zetten), waar ik muziek op luister. In de woonkamer heb ik een Kenwood versterker, met daarop aangesloten 2 flinke JWB-boxen (afkomstig uit een bioscoop ) die flink hard kunnen. Ik draai wel mijn CD's - net als Yak - over een DVD-speler, maar da's wel goed te doen. Er is ook nog een normale stereo (incl. platenspeler), maar die kan ik niet in de versterker pluggen en de boxen die erbij horen zijn niet zo best... En de platenspeler die nog van mijn oma was geweest (zie mijn vorige bericht in dit topic) is inmiddels overleden. Dus het wordt tijd om 's een nieuwe te kopen.

Momenteel heb ik op mijn kamer 2 muziekinstallaties staan,
(afbeelding)
van Medion
en

(afbeelding)
van Samsung.

Het is vooral grappig wanneer ik twee totaal verschillende liedjes mix. Zo moet je de combinatie DJ Shadow (Organ Donor) / Bob Dylan (Hurricane) zeker eens uitproberen
Doe daarbij dan nog eens Mr. Blue Sky (via mijn pc) en het hek is helemaal van de dam

lebowski schreef:
Advies gevraagd!

Ik heb - op mijn draaitafel na - alles nieuw nodig. Ben inmiddels in vijf zaken sufgeluld en wat de een een topmerk vindt wordt door de ander gekwalificeerd als een slechte prijs-kwaliteitsverhouding. Dan vertrouw ik liever op muziekliefhebbers van MuMe. Dus als iemand me op een goed spoor kan zetten wat betreft een nieuwe installatie, graag!

Ik heb zelf een aantal maanden terug een goede instalatie aangeschaft maar had ook niet echt super veel $$ voor het type wat ik in gedachten had. Wat echt een aanrader is om op de 2e hands afdeling van hifi.nl eens even goed te speuren. Op deze site zijn echt audiofielen actief die hun vaak uitstekende set willen upgraden. Deze gasten zijn vaak zo zuinig op hun geliefde setje dat het echt een 0 risico deal is, vaak nog in de originele verpakking. Zo heb ik voor een bedrag wat binnen mijn budget lag een Myryad Cameo set (cd speler / amp / tuner) en 2 audiophysic speakers aan kunnen schaffen.
Succes!

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ben vanmiddag knap royaal over mijn budget gegaan, en met veel plezier . Vanaf dinsdag staat in huize lebowski van de Marantz 7001-serie een versterker, (SA)CD-speler en een receiver.

Speakers: Monitor Silver S6

Yak
*jaloers*

*blut*

Gefeliciteerd Lebowski, geweldig mooi setje

Kun je nu al je cd`s opnieuw gaan beluisteren. En hoor je plotseling allemaal geluiden die je nooit eerder gehoord hebt. En dat je blut bent geeft niets. Je blijft voorlopig toch het liefste thuis.

platedraaier schreef:
Kun je nu al je cd`s opnieuw gaan beluisteren. )

Ik heb hier vooral een hele trits lp's die weer gedraaid gaan worden. Moet jou aanspreken platedraaier

Prachtige set lebowski! Die luidsprekers zien er onwijs mooi uit en Marantz is natuurlijk een top merk! Veel plezier met je nieuwe set!

bubbachups schreef:
Prachtige set lebowski! Die luidsprekers zien er onwijs mooi uit en Marantz is natuurlijk een top merk! Veel plezier met je nieuwe set!

Thanks bubba! Die verkoper was trouwens nogal te spreken over SACD. Ervaringsdeskundigen op MuMe?

Mijn super audio cd collectie:
http://www.musicmeter.nl/user/1714/albums/5#albums

Surround sound, multi-channel, dts 5.1 of 6.1, dvd-audio vind ik echt fantastisch. Niet elke sacd of dvd-audio is even goed, maar veel sacd's en dvd-audio's geven zo'n waanzinnige sound kick!

Zie verder:
Muziek >> Algemeen >> Surround Sound Albums
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Surround Sound Album Top 5

Lebowski,
Kun je ook dts afspelen? Zo ja, dan kun je bijv. ook naar de dvd-audio's van Porcupine Tree luisteren.

SACD kan inderdaad fantastisch klinken. Er is niet zo gek veel aanbod, maar ik heb het de laatste tijd ook niet zo goed bijgehouden. Absolute must is natuurlijk Blonde On Blonde van Bob Dylan. Die klinkt waanzinnig op SACD. Blood On The Tracks zou ook fantastisch moeten klinken, maar die heb ik zelf nog niet. Kijk hier anders maar even rond:
Play.com

Het mooie aan een (goede) SACD is dat het geluid veel voller en steviger is. Bij een cd hoor je de klanken van een trompet. Op SACD hoor je de trompet zelf. Hoe vol het ook op het podium is, je kunt alle instrumenten moeiteloos van elkaar onderscheiden en aanwijzen. Ik kocht mijn SACD speler destijds met twee klassieke albums, filmmuziek van Goldsmith en iets met Ravel. Vooral die laatste (waarvan ik de details even ben vergeten) klinkt zo waanzinnig mooi, dat is misschien wel de beste introductie voor een SACD speler. Je hoort echt een orkest met individuele instrumenten in plaats van een samengewrongen geluid. Het verschil was groter dan ik van te voren had gedacht.

Maar goed, het probleem is dus het aanbod. Dat blijft voorlopig nogal achter. Misschien moet ik mij toch eens wat meer gaan verdiepen in het klassieke aanbod op SACD.

dynamo d schreef:

Lebowski,
Kun je ook dts afspelen? Zo ja, dan kun je bijv. ook naar de dvd-audio's van Porcupine Tree luisteren.

dts?

dts = digital theatre system (of sound). Vaak staat daar dan achter 5.1: Dit is de meest gebruikte versie met 5 primaire luidsprekers en 1 subwoofer voor het surround effect.
dts zit ook op dvd-video spelers. Veel dvd-audio's kun je hier ook op afspelen. M.b.v. je televisiescherm kun je dan kiezen voor bijv. dvd-audio of stereo of dts. Ik heb geen dvd-audio en kies dan voor dts. Op deze manier kun je zonder een dvd-audiospeler te hebben wel naar dvd-audio's in dts 5.1 luisteren zoals bijv. In Absentia en Deadwing van PT. De dvd-videospeler moet dan natuurlijk ook wel aangesloten zijn op de luidsprekers en subwoofer want anders heeft het geen zin.

dynamo d schreef:
dts = digital theatre system (of sound). Vaak staat daar dan achter 5.1: Dit is de meest gebruikte versie met 5 primaire luidsprekers en 1 subwoofer voor het surround effect.
dts zit ook op dvd-video spelers. Veel dvd-audio's kun je hier ook op afspelen. M.b.v. je televisiescherm kun je dan kiezen voor bijv. dvd-audio of stereo of dts. Ik heb geen dvd-audio en kies dan voor dts. Op deze manier kun je zonder een dvd-audiospeler te hebben wel naar dvd-audio's in dts 5.1 luisteren zoals bijv. In Absentia en Deadwing van PT. De dvd-videospeler moet dan natuurlijk ook wel aangesloten zijn op de luidsprekers en subwoofer want anders heeft het geen zin.

Ik heb een pure audioset gekocht, ben niet zo gecharmeerd van surround, gewoon stereo does the job as far as I'm concerned. Maar voor de dvd-/videospeler die voor het najaar op de aanschaflijst staat is het natuurlijk wel een idee. Ik geloof direct dat zo'n PT-dvd in dts 5.1 een kick moet geven

lebowski schreef:
Ik heb een pure audioset gekocht, ben niet zo gecharmeerd van surround, gewoon stereo does the job as far as I'm concerned.

Helemaal mee eens Lebowski!! Gefeliciteerd trouwens met je aanschaf. Wat Platedraaier al zegt kan ik alleen maar bevestigen; je zal de komende avonden lekker thuis blijven en nieuwe dingen ontdekken op je reeds grijs gedraaide cd's. Heb je trouwens originele kabels erbij of niet? Het is echt leuk om t.z.t. je bekabeling aan te passen en je zult versteld staan van het resultaat. De sky is natuurlijk de limit en je kan overdrijven maar door bijvoorbeeld je interlinks te verbeteren kan je verbluffend meer uit je bestaande apparatuur halen. Zo heb ik tussen mijn versterker en tuner een interlink van Van der Hul en tussen mijn cd speler en versterker de The BAY C5 Hybrid interlink (ook van vd Hul).. Dit zijn kabels welke ik je zeker kan aanbevelen. Een zeer goede prijs / kwaliteit verhouding.
Anyway... veel plezier met je instalatie, en veel plezier met het spelen en optimaliseren er van (ga ook lekker met je opstelling aan de slag )

Sonic Nurse schreef:
Heb je trouwens originele kabels erbij of niet? Het is echt leuk om t.z.t. je bekabeling aan te passen en je zult versteld staan van het resultaat. De sky is natuurlijk de limit en je kan overdrijven maar door bijvoorbeeld je interlinks te verbeteren kan je verbluffend meer uit je bestaande apparatuur halen.

Ik moest mijn beurs even een halt toeroepen, dus ik heb wel aardige snoertjes, maar voor verbetering vatbaar. Maar het houdt ook niet op he. Ik had net de knoop doorgehakt wat betreft de set en de speakers, komt de verkoper bij de kassa aanzeulen met € 300 aan bekabeling en een netfilter van € 350, om je stroom schoon te maken

lebowski schreef:
Ik moest mijn beurs even een halt toeroepen, dus ik heb wel aardige snoertjes, maar voor verbetering vatbaar. Maar het houdt ook niet op he. Ik had net de knoop doorgehakt wat betreft de set en de speakers, komt de verkoper bij de kassa aanzeulen met € 300 aan bekabeling en een netfilter van € 350, om je stroom schoon te maken

Is ook zo. Je moet je afvragen waar het stopt. Het moet ook wel leuk blijven vind ik. Ik denk toch dat het op een gegeven moment het level heeft bereikt dat je het niet echt hoort maar denkt dat je het hoort omdat je bepaalde extreem dure kabels o.i.d. hebt toegevoegd. Een soort placebo-effect zeg maar. Wel leuk om de sets van de echte freaks eens te bekijken; Hahahaha

Sonic Nurse schreef:
Wel leuk om de sets van de echte freaks eens te bekijken; Hahahaha

Bizar, daar staat trouwens een netfilter van bijna € 3000 en een draaitafel van rond de € 9000
Zelfs als ik het had...

lebowski schreef:
(quote)

Bizar, daar staat trouwens een netfilter van bijna € 3000 en een draaitafel van rond de € 9000
Zelfs als ik het had...

Sonic Nurse schreef:
(quote)

Helemaal mee eens Lebowski!! Gefeliciteerd trouwens met je aanschaf. Wat Platedraaier al zegt kan ik alleen maar bevestigen; je zal de komende avonden lekker thuis blijven en nieuwe dingen ontdekken op je reeds grijs gedraaide cd's. Heb je trouwens originele kabels erbij of niet? Het is echt leuk om t.z.t. je bekabeling aan te passen en je zult versteld staan van het resultaat. De sky is natuurlijk de limit en je kan overdrijven maar door bijvoorbeeld je interlinks te verbeteren kan je verbluffend meer uit je bestaande apparatuur halen. Zo heb ik tussen mijn versterker en tuner een interlink van Van der Hul en tussen mijn cd speler en versterker de The BAY C5 Hybrid interlink (ook van vd Hul).. Dit zijn kabels welke ik je zeker kan aanbevelen. Een zeer goede prijs / kwaliteit verhouding.
Anyway... veel plezier met je instalatie, en veel plezier met het spelen en optimaliseren er van (ga ook lekker met je opstelling aan de slag )

Jawel, we hebben er weer één. Honderden euro's uitgeven aan voornamelijk gebakken lucht.

Ik dek me gelijk maar even in. Uiteraard zal er verschil meetbaar zijn met standaard interlink kabeltjes maar of je dat kunt horen betwijfel ik ten zeerste. De mens staat nu eenmaal niet bekend om zijn geweldig gevoelige gehoor.

Netfilters van honderden of zelfs duizenden euro's is helemaal je reinste kolder.

Nu weten we het wel HammerHead.

aha
mooie set lebowski
Ik had zelf ook graag de Monitor Audio RS 6 gehad maar doordat ik te weinig ruimte op mijn slaapkamer heb om de zuiltjes te plaatsen heb ik monitor modellen moeten nemen. Ik heb heb toen de Monitor Audio RS 2 gekozen maar lever hiermee wel veel laagweergave in.

Denken jullie dat ik een beter laag krijg met het aanschaffen van een subwoofer?

aha schreef:

Denken jullie dat ik een beter laag krijg met het aanschaffen van een subwoofer?

ElMeroMero
Onlangs ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn 18 jaar oude stereo-installatie van Sony lang genoeg heeft gezwoegd en gezweet.

De vervangende groep vedetten ziet er als volgt uit:

eindversterker: Marantz SR 7500
voorversterker(tje): NAD PP2
CD/DVD-speler: Marantz DV 7600
Speakers: Dali Piano Noble

... en van een vriend heb ik vandaag een Marantz TT 2000 platenspeler gekregen. Ofschoon deze pick-up de gezegende leeftijd van dertig jaar reeds gepasseerd is, lijkt het erop dat-ie het nog prima doet.

Een sterrenteam vol met enthousiaste jonge honden en een ervaren veteraan: dat kan alleen maar meer en meer luister -en kijkplezier opleveren.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:50 uur

geplaatst: vandaag om 20:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.