Genres / Soul, Funk en R&B / Musicmeters "Haat" tegen R&B en Nu-Soul
zoeken in:
0
geplaatst: 24 juni 2006, 13:38 uur
Woody schreef:
Mijn ''Haat' tegen R&B richt zich eigenlijk alleen op het goedkope van de mainstream R&B wat je op MTV hoord. Weinig inhoud, en het irriteerd me dat zoveel mensen daar achter aan lopen. Mensen die zich er verder in verdiepen waardeer ik maar begrijp ik niet.
Mijn ''Haat' tegen R&B richt zich eigenlijk alleen op het goedkope van de mainstream R&B wat je op MTV hoord. Weinig inhoud, en het irriteerd me dat zoveel mensen daar achter aan lopen. Mensen die zich er verder in verdiepen waardeer ik maar begrijp ik niet.
Dat geldt toch gewoon voor alle genres?
0
geplaatst: 24 juni 2006, 13:40 uur
Dat is waar! Maar ik associeer ,mischien onterecht, R&B eerder met MTV dan andere muziekstijlen
0
geplaatst: 24 juni 2006, 13:49 uur
Laat er sowieso duidelijkheid over bestaan dat ik ook niet wegloop met die 13 in een dozijn R&B van de laatste tijd. Artiesten als Usher, Rihanna, Christina Milian etc. doen mij ook zeer weinig.
Persoonlijk ben ik ook veel meer van de Nu-Soul en Soul als van de R&B. Maar helaas wordt de scheiding tussen Nu-Soul en R&B vaak verwaarloosd.
@ Woody: waar ik echt van kan genieten als ik luister naar soul dan is het vooral de stem. De manier waarop de artiesten met hun vocals de hele sfeer van het nummer kunnen bepalen. Als je bijvoorbeeld een artiest hebt als Mary J. Blige fo Seal, er komt wat een geluid uit dat strotje, dat vind ik gewoonweg prachtig. Daar krijg ik kippenvel van. Als ik het dan terugleg op Nu-Soul dan heb je een artiest als Maxwell die met zijn stem erg veel gevoel in het nummer kan leggen. Je hoort dat hetgeen waar hij over zingt hij echt voelt. Zingen vol emotie.
Met betrekking tot de oude soul is het eveneens de stem, maar wat mij ook erg aanstaat is dat in de vroegere soul-settings er (bijna)altijd een band achter stond. Met zijn alle de studio in en inzingen en inspelen. Gewoon live opnemen dus, dat later hier en daar bijgeschaafd wordt met de productie, maar die (perfecte) onvolmaaktheden hoor je toch nog steeds in die oude soul. Vooral op de LP's
Persoonlijk ben ik ook veel meer van de Nu-Soul en Soul als van de R&B. Maar helaas wordt de scheiding tussen Nu-Soul en R&B vaak verwaarloosd.
@ Woody: waar ik echt van kan genieten als ik luister naar soul dan is het vooral de stem. De manier waarop de artiesten met hun vocals de hele sfeer van het nummer kunnen bepalen. Als je bijvoorbeeld een artiest hebt als Mary J. Blige fo Seal, er komt wat een geluid uit dat strotje, dat vind ik gewoonweg prachtig. Daar krijg ik kippenvel van. Als ik het dan terugleg op Nu-Soul dan heb je een artiest als Maxwell die met zijn stem erg veel gevoel in het nummer kan leggen. Je hoort dat hetgeen waar hij over zingt hij echt voelt. Zingen vol emotie.
Met betrekking tot de oude soul is het eveneens de stem, maar wat mij ook erg aanstaat is dat in de vroegere soul-settings er (bijna)altijd een band achter stond. Met zijn alle de studio in en inzingen en inspelen. Gewoon live opnemen dus, dat later hier en daar bijgeschaafd wordt met de productie, maar die (perfecte) onvolmaaktheden hoor je toch nog steeds in die oude soul. Vooral op de LP's
0
geplaatst: 24 juni 2006, 13:55 uur
Artiesten als Mary J. Blige of Seal vind ik dus helemaal niks aan. Ze hebben een goede stem en ze kunnen er veel mee, maar het doet me niks. De muziek waar ze overheen zingen is meestal erg matig en flauw waardoor ik er gewoon niks mee kan.
Whitney Houston en Mariah Carey kunnen ook veel met hun stem, maar die muziek is helemaal irritant.
Whitney Houston en Mariah Carey kunnen ook veel met hun stem, maar die muziek is helemaal irritant.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 13:56 uur
Daar kan ik in komen. Oude soul klinkt puurder en oprechter en er wordt muziek gemaakt. Maxwell is voor mij te glad maar smaken verschillen. Je mening is me nu duidelijker als verdediger van de soul en R&B. 

0
geplaatst: 24 juni 2006, 14:15 uur
Reijersen schreef:
Psychonaatje ik ben het helemaal met je eens. Maar het gaat hier ook vooral om R&B en Nu-Soul
Psychonaatje ik ben het helemaal met je eens. Maar het gaat hier ook vooral om R&B en Nu-Soul
Mijn reactie was ook eigenlijk omdat ik de namen Curtis Mayfield en Marvin Gaye ook las. Maar je hebt gelijk: het valt buiten dit topic.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 14:17 uur
psychonaatje schreef:
Mijn reactie was ook eigenlijk omdat ik de namen Curtis Mayfield en Marvin Gaye ook las. Maar je hebt gelijk: het valt buiten dit topic.
(quote)
Ja, oude soul werd snel gelinkt aan de R&B en Nu-Soul waar dit topic over gaat.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 15:04 uur
Oude soul klinkt puurder en oprechter en er wordt muziek gemaakt.
Net zo goed het geval bij Jill Scott, Erykah Badu of D'Angelo.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 15:05 uur
Nu-Soul dus
Maar daar van bestaan er nog wel meer voorbeelden als Remy Shand, Donnie, Van Hunt en Corey. Het zijn maar een aantal voorbeelden. Maar ja de aandacht zullen ze toch nooit zo krijgne.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 15:09 uur
Ik hou tot nu toe ook vooral erg van die fabuleuze instrumentale achtergronden als bij Curtis Mayfield, maar de stem vind ik daar ook geweldig. Same goes in iets mindere mate voor Marvin Gaye. Van erg jonge leeftijd tot in de pubertijd hield ik altijd wel van de singles van R. Kelly, Kiss From A Rose van Seal, What is Love van Haddaway, Fugees, oudere Destiny's Child singles. En dat is dan zeker voor een groot deel om de vocalen. Zo goed als dat komt het amper meer op tv tegenwoordig. Vroeger kwamen veel van dat soort singles puurder over op me, maar dat geldt ook in het algemeen.
0
aslan (crew)
geplaatst: 24 juni 2006, 15:12 uur
hoe kan je nu muziek 'haten'?
ik begrijp best dat je bepaalde genres en subgenres liever negeert dan beluistert en dat je bepaalde hypes liever negeert dan dat je erover moet nadenken, dat je bepaalde eikels met een of ander specifiek kapsel of zo liever negeert dan dat je er een al dan niet zinnig gesprek mee wil voeren... maar 'haten'... is dat niet wat overdreven?... weg met al die negativiteit!!! of klop!!! boenk oep a bakkes!
ps. ik hou niet zo heel erg van r&b en soul, sorry
ik begrijp best dat je bepaalde genres en subgenres liever negeert dan beluistert en dat je bepaalde hypes liever negeert dan dat je erover moet nadenken, dat je bepaalde eikels met een of ander specifiek kapsel of zo liever negeert dan dat je er een al dan niet zinnig gesprek mee wil voeren... maar 'haten'... is dat niet wat overdreven?... weg met al die negativiteit!!! of klop!!! boenk oep a bakkes!
ps. ik hou niet zo heel erg van r&b en soul, sorry
0
geplaatst: 24 juni 2006, 15:12 uur
John Doe schreef:
Ik hou tot nu toe ook vooral erg van die fabuleuze instrumentale achtergronden als bij Curtis Mayfield, maar de stem vind ik daar ook geweldig. Same goes in iets mindere mate voor Marvin Gaye. Van erg jonge leeftijd tot in de pubertijd hield ik altijd wel van de singles van R. Kelly, Kiss From A Rose van Seal, What is Love van Haddaway, Fugees, oudere Destiny's Child singles. En dat is dan zeker voor een groot deel om de vocalen. Zo goed als dat komt het amper meer op tv tegenwoordig. Vroeger kwamen veel van dat soort singles puurder over op me, maar dat geldt ook in het algemeen.
op dit moment wordt er inderdaad teveel 13 in een dozijn R&B uitgebracht. Dat is het negatieve gevolg van een stijgende populariteit van een genre.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 15:13 uur
Je moet het woord in de topic-titel niet te letterlijk nemen. Gaat meer om het de rug toe keren van R&B en Nu-Soul.
0
aslan (crew)
geplaatst: 24 juni 2006, 15:14 uur
Reijersen schreef:
Je moet het woord in de topic-titel niet te letterlijk nemen. Gaat meer om het de rug toe keren van R&B en Nu-Soul.
(quote)
weet ik hoor, maar het klinkt zo zwaar...
en als het heavy klinkt dan ben ik erbij

0
geplaatst: 24 juni 2006, 15:15 uur
Heb je gelijk in. Kon even niets anders bedenken voor de topic titel.
0
aslan (crew)
geplaatst: 24 juni 2006, 15:47 uur
ja ja natuurlijk, maar ik wou ook even reageren, zonder al te veel te moeten nadenken 

0
Sietse
geplaatst: 25 juni 2006, 01:13 uur
Reijersen schreef:
Vind het al een foute insteek om iets verschrikkelijk te vinden als je het niet eens kent.
(quote)
Vind het al een foute insteek om iets verschrikkelijk te vinden als je het niet eens kent.
Luister, ik hoor op mijn werk de radio, ik hoor als ik op de universiteit in het lab zit de radio (mits ik mijn koptelefoon niet op heb). Ik hoor op deze radio verschillende soorten muziek. Muziek waar ik mij over het algemeen aan erger het een meer dan het andere. Onder de muziek die ik daar dus hoor zitten ook rnb en nu-soul nummers. Deze nummers, vraag met niet naar de artiesten namen, want die ken ik niet, heb ik vele malen gehoord (sommige nummers komen meerdere malen per dag langs).
Durf je dan nog echt te zeggen dat ik die dingen NIET ken?
Het enige dat ik zeg is dat ik geen behoefte heb om mij er verder in te verdiepen, juist daar wat ik er van heb gehoord. Ik leg volgens mij duidelijk genoeg uit waarom.
0
Sietse
geplaatst: 25 juni 2006, 01:20 uur
Thisisme schreef:
Af en toe zijn jullie best simpel. Als A niet goed is zal B ook wel niks zijn.
Af en toe zijn jullie best simpel. Als A niet goed is zal B ook wel niks zijn.
Dus als ik nu tegen jou zeg dat je eens merzbow moet luisteren omdat, dat de "koning" van de noise is en blijkt dat je het niks vindt ga je toch nog verder de hele noise scene uitzoeken? Als ik heel eerlijk moet zijn geloof ik daar geen drol van.
Dat heeft niks te maken met simpel zijn, dat heeft alles te maken met gewoon een realistische kijk op het een en ander. Als iets je over het algemeen niet ligt ga je, je er gewoon niet in verdiepen, want er zijn nog genoeg dingen die wel binnen je straatje vallen, die je ook nog niet hebt gehoord.
0
geplaatst: 25 juni 2006, 01:28 uur
Die hokjesgeest is nu juist zo jammer. In elk muziekgenre zitten goeie, betere en slechte artiesten. En soms is iets niet jouw ding en vind je het toch goed. Wat ik hier zo lees op deze site is Gnarls Barkley een goed voorbeeld. (persoonlijk vind ik het niks)
Waar het om gaat is dat in dit topic gesuggereerd wordt dat een heel genre afgezeken wordt. Dat is denk ik niet waar. Er is ook weinig aandacht voor vele andere genres, waaronder Death Metal, noize, Ska, smartlappen etc etc.
Heeft niets te maken met haat. Er zijn nu eenmaal een aantal "vaste gebruikers" met een bepaalde voorkeur. Maar ik denk dat juist die groep op zoek is naar nieuwe dingen.
Ikzelf in ieder geval wel en ook in het R&b genre best het 1 en ander op kunnen pikken.
Waar het om gaat is dat in dit topic gesuggereerd wordt dat een heel genre afgezeken wordt. Dat is denk ik niet waar. Er is ook weinig aandacht voor vele andere genres, waaronder Death Metal, noize, Ska, smartlappen etc etc.
Heeft niets te maken met haat. Er zijn nu eenmaal een aantal "vaste gebruikers" met een bepaalde voorkeur. Maar ik denk dat juist die groep op zoek is naar nieuwe dingen.
Ikzelf in ieder geval wel en ook in het R&b genre best het 1 en ander op kunnen pikken.
0
geplaatst: 25 juni 2006, 12:08 uur
Sietse schreef:
(quote)
Ja dat durf ik dan nog te zeggen. Waarom? Omdat ik het juist of die artiesten heb ik het genre die NIET op de radio komen. Wat je op de radio qua R&B hoort (nu-soul hoor je sowieso niet op de radio, zowel dan mag je mij vertellen welk radiostation) is inderdaad simpele Hap-Klaar-en-Verkoop R&B. Maar daar gaat het mij juist niet om.
Door deze R&B komt de rest van het genre juist in het diskrediet. Als je daar je mening op baseerd, op wat je op de radio hoort, dan kan je weten of de rest ook, zoals jij zegt, verschrikkelijk is.
0
geplaatst: 25 juni 2006, 12:10 uur
platedraaier schreef:
R&B wordt zeker wel afgezeken op deze site en altij arrenbie genoemd. Zegt mij genoeg lijkt mij.
En van die bereidheid tot het aannemen van tips merk ik ook weinig met betrekking tot dit genre.
0
handsome_devil
geplaatst: 25 juni 2006, 15:56 uur
Ik snap je probleem niet echt. Het is toch voldoende dat jijzelf die muziek leuk vindt en het is dus niet nodig dat jij de muziek waar jij van houdt verdedigt. Laat andere mensen lekker jouw muziek afkraken en over één kam scheren en probeer mensen niet over te halen om ze naar onbekende R&B en Nu-Soul te laten luisteren, want de kans is klein dat ze dat ook gaan doen. Je zult het in ieder geval niet bij mij voor elkaar krijgen (heb hetzelfde probleem als Sietse)
Zo, en nu ga ik weer verder met The Cure obsessen

0
geplaatst: 25 juni 2006, 16:15 uur
handsome_devil schreef:
Ik snap je probleem niet echt. Het is toch voldoende dat jijzelf die muziek leuk vindt en het is dus niet nodig dat jij de muziek waar jij van houdt verdedigt. Laat andere mensen lekker jouw muziek afkraken en over één kam scheren en probeer mensen niet over te halen om ze naar onbekende R&B en Nu-Soul te laten luisteren, want de kans is klein dat ze dat ook gaan doen. Je zult het in ieder geval niet bij mij voor elkaar krijgen (heb hetzelfde probleem als Sietse)

Daarom is het nog wel mijn goed recht om het genre onder aandacht proberen te brengen. Als mensen daar niet open voor staan is dat hun probleem.
0
handsome_devil
geplaatst: 25 juni 2006, 16:32 uur
Ja, maar dan moet je ook niet gaan zeuren dat er enige vorm van "haat" zou zijn tegen die muziekstijlen. Ik weet zeker dat als ik hier op dit forum zou gaan verkondigen hoe ontzettend geweldig ik AFI vind, dat 90 % (misschien wel meer) van de gebruikers het daar absoluut niet mee eens zou zijn en ik zou dat goed begrijpen.
Ik denk dat het onder de aandacht brengen van R&B en Nu-Soul op deze site weinig nut heeft vanwege de muzieksmaak van de meeste andere gebruikers, dus waarom zou je er dan mee doorgaan? Het onder de aandacht proberen te brengen van een muziekstijl die niet populair is, is volkomen nutteloos in mijn ogen.
Ik denk dat het onder de aandacht brengen van R&B en Nu-Soul op deze site weinig nut heeft vanwege de muzieksmaak van de meeste andere gebruikers, dus waarom zou je er dan mee doorgaan? Het onder de aandacht proberen te brengen van een muziekstijl die niet populair is, is volkomen nutteloos in mijn ogen.
0
geplaatst: 25 juni 2006, 16:35 uur
handsome_devil schreef:
Ja, maar dan moet je ook niet gaan zeuren dat er enige vorm van "haat" zou zijn tegen die muziekstijlen. Ik weet zeker dat als ik hier op dit forum zou gaan verkondigen hoe ontzettend geweldig ik AFI vind, dat 90 % (misschien wel meer) van de gebruikers het daar absoluut niet mee eens zou zijn en ik zou dat goed begrijpen.
Ik weet dat ik mensen niet kan overtuigen op deze site dat R&B en Nu-Soul goed zijn. Daar ben ik al snel genoeg achter gekomen.
Onder aandacht brengen bedoel ik dus het geven van tips van bepaalde artiesten. Tips die dan niet eens serieus genomen worden.
Haat is een groot woord, zoals ik al eerder zei. Ik kon niet snel een ander woord verzinnen voor de topictitel.
0
handsome_devil
geplaatst: 25 juni 2006, 16:39 uur
Daarom zette ik het ook maar tussen aanhalingstekens
.
Het is absoluut goed om artiesten aan te raden die andere mensen niet kennen, maar het is nutteloos als je artiesten aanraadt aan mensen die niet van die muziekstijl houden.
. Het is absoluut goed om artiesten aan te raden die andere mensen niet kennen, maar het is nutteloos als je artiesten aanraadt aan mensen die niet van die muziekstijl houden.
0
geplaatst: 25 juni 2006, 16:46 uur
handsome_devil schreef:
.
Het is absoluut goed om artiesten aan te raden die andere mensen niet kennen, maar het is nutteloos als je artiesten aanraadt aan mensen die niet van die muziekstijl houden.
. Het is absoluut goed om artiesten aan te raden die andere mensen niet kennen, maar het is nutteloos als je artiesten aanraadt aan mensen die niet van die muziekstijl houden.
Ik heb mijn tips niet echt specifiek aan een bepaalde user aan geraden, maar meerin het algemeen. Zie bijvoorbeeld het topic "CD's die Aandacht Verdienen." Degene die ik daar toegevoegd heb staan haast allemaal nog in de lijst.
* denotes required fields.