Genres / Soul, Funk en R&B / Musicmeters "Haat" tegen R&B en Nu-Soul
zoeken in:
0
geplaatst: 23 juni 2006, 15:28 uur
fastpulseboy schreef:
heerlijk dat stukje van keef baker, hoef ik zelf niet meer op te schrijven hehehe
heerlijk dat stukje van keef baker, hoef ik zelf niet meer op te schrijven hehehe
Maar niet berust op waarheid.
0
geplaatst: 23 juni 2006, 15:29 uur
VanDeGriend schreef:
Normaal gezien zou ik de tip aan me voorbij laten gaan.
(quote)
Normaal gezien zou ik de tip aan me voorbij laten gaan.
Opvallend naar mijn mening, maar gewoon een keuze die je maakt.
Hoe sta jijzelf tegenover R&B en Nu-Soul?
0
geplaatst: 23 juni 2006, 15:33 uur
Reijersen schreef:
(quote)
Al eens eerder gemeld. Een aantal grote namen in de Soul heb ik zeer hoog staan. Marvin Gaye en EW & F met name. Daarnaast best een aantal artiesten die ik leuk vind. Heb ook redelijk veel cd's in dit genre. Maar is niet de muziek die ik met alle lichten uit en een koptelefoon op tot midden in de nacht kan luisteren. Ben ook niet actief op zoek naar nieuwe artiesten in dit genre en ga dit ook niet doen. Als er dan eens een Macy Gray of Jill Scott voorbij komt vliegen, scoor ik zoiets in de uitverkoop en heb ik weer eens een plaatje die mn vrouw ook leuk vindt....zoiets ...
0
geplaatst: 23 juni 2006, 15:35 uur
VanDeGriend schreef:
Al eens eerder gemeld. Een aantal grote namen in de Soul heb ik zeer hoog staan. Marvin Gaye en EW & F met name. Daarnaast best een aantal artiesten die ik leuk vind. Heb ook redelijk veel cd's in dit genre. Maar is niet de muziek die ik met alle lichten uit en een koptelefoon op tot midden in de nacht kan luisteren. Ben ook niet actief op zoek naar nieuwe artiesten in dit genre en ga dit ook niet doen. Als er dan eens een Macy Gray of Jill Scott voorbij komt vliegen, scoor ik zoiets in de uitverkoop en heb ik weer eens een plaatje die mn vrouw ook leuk vindt....zoiets ...
(quote)
Dat is waar ook. Kan wel als een gek gaan redeneren op deze site over R&B en Nu-Soul en hoe goed ik het vind, maar dat werkt toch niet. Maar ben wel altijd benieuwd in welke mate de users geïnteresseerd zijn in het genre.
0
geplaatst: 23 juni 2006, 15:50 uur
Zie nu dat India Arie met iets nieuws komt. Ook zo iets. Staat in de kast en als mn vrouw het opzet vind ik het best leuk maar zal er zelf niet opkomen om het te draaien, tenzij als acceptabel achtergrondje bij de gourmet
0
geplaatst: 23 juni 2006, 15:54 uur
Welke 3 (in jou ogen zeer kwalitatieve) R&B/Soul platen hebben grote kans te dienen als als eye-openers (of als op zichzelf staande verrijking)? Dan kunnen wat (licht) openstaande mensen daar achter aan. (voor electronische muziek kan je dan bijvoorbeeld Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 noemen of Orbital - In Sides).
0
geplaatst: 23 juni 2006, 16:03 uur
Ben dus geen kenner he...maar dit zijn de eerste soulplaten die me te binnen schieten.
Marvin Gaye - Here My Dear ( in mijn top 10, maar What's going on kan natuurlijk ook)
Erykah Badu - Live
EW&F - Gratitude
Marvin Gaye - Here My Dear ( in mijn top 10, maar What's going on kan natuurlijk ook)
Erykah Badu - Live
EW&F - Gratitude
0
geplaatst: 23 juni 2006, 16:04 uur
Oké en nu Reijersen?
Ik ga meteen achter die Marvin Gaye aan, de bekende singles van hem vind ik dan ook goed. Earth Wind & Fire zal ik ook eens proberen.
Ik ga meteen achter die Marvin Gaye aan, de bekende singles van hem vind ik dan ook goed. Earth Wind & Fire zal ik ook eens proberen.
0
geplaatst: 23 juni 2006, 16:09 uur
0
geplaatst: 23 juni 2006, 16:11 uur
Ik heb cd's van Marvin Gaye, Luther Vandross, Barry White, Al Green, Otis Redding
0
fastpulseboy
geplaatst: 23 juni 2006, 16:29 uur
Reijersen schreef:
(quote)
niet?
ik heb het nog niet anders ervaren...
en....de uitzondering bevestigd de regel he
ik luister overigens wel graag naar prince, james brown, aretha franklin etc. maar dat vind ik ook niet vergelijkbaar met die "nieuwe" gelikte arrenbie
0
geplaatst: 23 juni 2006, 16:30 uur
fastpulseboy schreef:
niet?
(quote)
niet?
ik wel
0
geplaatst: 23 juni 2006, 16:33 uur
John Doe schreef:
Welke 3 (in jou ogen zeer kwalitatieve) R&B/Soul platen hebben grote kans te dienen als als eye-openers (of als op zichzelf staande verrijking)? Dan kunnen wat (licht) openstaande mensen daar achter aan. (voor electronische muziek kan je dan bijvoorbeeld Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 noemen of Orbital - In Sides).
Ik zal het dan wat meer bij de nu-soul leggen:
1. Van Hunt - On The Jungle Floor
2. Jill Scott - Beautiful Human: Words & Music Vol. 2
3. D' Angelo - Brown Sugar
0
geplaatst: 23 juni 2006, 16:34 uur
fastpulseboy schreef:
niet?
ik luister overigens wel graag naar prince, james brown, aretha franklin etc. maar dat vind ik ook niet vergelijkbaar met die "nieuwe" gelikte arrenbie
(quote)
niet?
ik heb het ook over R&B en Nu-Soul.
Er wordt nu veel oude Soul genoemd. Dat die artiesten geappricieerd worden weet ik ook wel. Daar gaat het mij juist niet (meer) om.
0
Sietse
geplaatst: 23 juni 2006, 20:14 uur
Ik beredeneer dan gewoon als volgt: hoe verschrikkelijk ik het verschrikkelijkste vind van iets wijst ook uit hoe verschrikkelijk ik waarschijnlijk het minder verschrikkelijke van een genre vindt.
En laat nu net de rnb die ik ken het meeste er uit springen aan verschrikkelijkheid (op smartlappen na) moet ik mij dan echt gaan verdiepen in die muziek. Ik denk dan gewoon, dan zal het betere werk vast ook niet veel soeps zijn...en verlies ik ook maar enige interesse om me nog verder te verdiepen.
en ja ik heb nog best wel wat modernere soul dingen (niet veel, eigenlijk alleen Lauren Hill wat er zo in me opkomt) en er zijn er ook die ik niet heb wat ik best trek (Eryka Badu bijv.)
En laat nu net de rnb die ik ken het meeste er uit springen aan verschrikkelijkheid (op smartlappen na) moet ik mij dan echt gaan verdiepen in die muziek. Ik denk dan gewoon, dan zal het betere werk vast ook niet veel soeps zijn...en verlies ik ook maar enige interesse om me nog verder te verdiepen.
en ja ik heb nog best wel wat modernere soul dingen (niet veel, eigenlijk alleen Lauren Hill wat er zo in me opkomt) en er zijn er ook die ik niet heb wat ik best trek (Eryka Badu bijv.)
0
geplaatst: 24 juni 2006, 01:35 uur
Sietse schreef:
Ik beredeneer dan gewoon als volgt: hoe verschrikkelijk ik het verschrikkelijkste vind van iets wijst ook uit hoe verschrikkelijk ik waarschijnlijk het minder verschrikkelijke van een genre vindt.
Logische redenering, want dezelfde soort ingrediënten van het genre vind je waarschijnlijk terug in de minder verschrikkelijke werken. Toch kunnen ze daar uitgevoerd worden op een manier die je verstelt kan doen staan en kunnen er sowieso totaal andere dingen opduiken. In ieder geval de enkele tips die gegeven worden benutten lijkt me daarom een goed plan.Ik beredeneer dan gewoon als volgt: hoe verschrikkelijk ik het verschrikkelijkste vind van iets wijst ook uit hoe verschrikkelijk ik waarschijnlijk het minder verschrikkelijke van een genre vindt.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 12:24 uur
Sietse schreef:
Vind het al een foute insteek om iets verschrikkelijk te vinden als je het niet eens kent.
Kijk, ik weet onderhand ook wel dat het op deze site geen zin heeft om R&B en Nu-Soul hier te verdedigen. Daarmee ben ik dus al gestopt. Het enige wat ik weleens jammer vind dat alles wat R&B en/of Nu-Soul is altijd maar weer over één kam geschoren wordt. Dat verdient het genre in mijn ogen niet. Maar ja, met te weinig aanhangers van het genre schiet het niet op om dat op deze site onder aandacht te brengen.
0
Thisisme
geplaatst: 24 juni 2006, 12:30 uur
Af en toe zijn jullie best simpel. Als A niet goed is zal B ook wel niks zijn. Wel erg simpel gedacht. Ik dacht dat dit een site was waar met respect over elk genre gepraat werd en waar je tips aannam om ze uit te proberen zonder je eerdere smaak daarbij in acht te nemen.
Op het vlak van R&B en Nu-Soul bestaan zeker heel goede artiesten. Ook al ben ik zelf ook nite zo'n R&B man, R.Kelly's Chocolate Factory is een prachtplaat. En Luther Vandross heeft ook veel moois gebrouwen. En op het vlak van Nu-Soul is er een hele rist artiesten:
-Van Hunt
-Goapele
-Anthony Hamilton
-Erykah Badu
-Corey
-Jill Scott
-D'Angelo
-Donnie
-Remy Shand
-India.Arie
-Leela Ja,es
-Dwele
-Maxwell
-Lyfe Jennings
-Lucy Pearl
-Raphael Saadiq
-Tony, Toni & Toné
-Musiq
-Bilal
-Amp Fiddler
-Angie Stone
-Raul Midón
-Floetry
-Frank McComb
alstu, zomaar een lijstje. Ga eerst maar wat luisteren en dan praten we verder.
Op het vlak van R&B en Nu-Soul bestaan zeker heel goede artiesten. Ook al ben ik zelf ook nite zo'n R&B man, R.Kelly's Chocolate Factory is een prachtplaat. En Luther Vandross heeft ook veel moois gebrouwen. En op het vlak van Nu-Soul is er een hele rist artiesten:
-Van Hunt
-Goapele
-Anthony Hamilton
-Erykah Badu
-Corey
-Jill Scott
-D'Angelo
-Donnie
-Remy Shand
-India.Arie
-Leela Ja,es
-Dwele
-Maxwell
-Lyfe Jennings
-Lucy Pearl
-Raphael Saadiq
-Tony, Toni & Toné
-Musiq
-Bilal
-Amp Fiddler
-Angie Stone
-Raul Midón
-Floetry
-Frank McComb
alstu, zomaar een lijstje. Ga eerst maar wat luisteren en dan praten we verder.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 12:33 uur
Ik ken een paar RnB/Soul platen en daar vind ik zelf erg weinig aan. Ik zal niet beweren dat het een minder genre is ofzo, maar de dingen die ik ken (en dat is echt niet allemaal wat je op tv hoort/ziet) vind ik niks, dus luister ik er niet meer naar. De kans dat er iets bijzit wat ik wel goed vind is me daar veel te klein voor.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 12:35 uur
The Scientist schreef:
Ik ken een paar RnB/Soul platen en daar vind ik zelf erg weinig aan. Ik zal niet beweren dat het een minder genre is ofzo, maar de dingen die ik ken (en dat is echt niet allemaal wat je op tv hoort/ziet) vind ik niks, dus luister ik er niet meer naar. De kans dat er iets bijzit wat ik wel goed vind is me daar veel te klein voor.
Misschien heb je de verkeerde platen te pakken gehad

Wat ken je zoal dan? Valt voor mij beter in te schatten welk deel van de genre je minder vind en welk deel wel goed vind.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 12:40 uur
een aantal dingen die jij me hebt gezegd, Dwele, R. Kelly, dat geval wat bij jou op 1 staat, Marvin Gaye, Curtis Mayfield. Maar ik blijf me gewoon irriteren aan de meeste stemmen, die me echt totaal niet raken, en de (vaak) saaie achtergrond-deuntjes die me ook helemaal niks doen.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 12:50 uur
The Scientist schreef:
een aantal dingen die jij me hebt gezegd, Dwele, R. Kelly, dat geval wat bij jou op 1 staat, Marvin Gaye, Curtis Mayfield. Maar ik blijf me gewoon irriteren aan de meeste stemmen, die me echt totaal niet raken, en de (vaak) saaie achtergrond-deuntjes die me ook helemaal niks doen.
Dan ben je in ieder geval over de hele breedte van het genre geweest. Van R&B(r.kelly) tot funky-soul(Curtis Mayfield).
Het nadeel dat de meeste mensen met de genres hebben zijn het niet gebruiken van live-instrumenten. Soul draait om de stem naar mijn mening. Dus als je die stem ook al niks vind. Tja, dan weet ik niets meer voor je.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 12:54 uur
Reijersen schreef:
Soul draait om de stem naar mijn mening.
Soul draait om de stem naar mijn mening.
Dat is ook precies mijn probleem met soul. Ik hecht meer waarde aan de muziek dan aan de zang of lyrics. Bij soul is de zang het belangrijkste, daarom trekt het genre me het minst.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 12:59 uur
Koenr schreef:
Dat is ook precies mijn probleem met soul. Ik hecht meer waarde aan de muziek dan aan de zang of lyrics. Bij soul is de zang het belangrijkste, daarom trekt het genre me het minst.
(quote)
Eindelijk iemand die zijn mening duidelijk en goed kan onderbouwen.
Inderdaad, als je meer voor de muziek als voor de vocals gaat dan zal soul niet zo snel een genre voor je zijn. Ook al heb artiesten, zoals Curtis Mayfield, die veel met instrumentale stukken werken.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 13:07 uur
Als het gaat om oude soul ben ik het daar totaal niet mee eens. Je wil toch niet beweren dat de muziek op het Stax label niet goed is? En wat dacht je van de oude Atlantic platen (Aretha Franklin e.d.)? Tuurlijk is bij soul de stem ontzettend belangrijk, maar bij de oude Memphis soul (die veel te vaak over het hoofd wordt gezien), is de muziek ook ontzettend goed.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 13:09 uur
psychonaatje schreef:
Als het gaat om oude soul ben ik het daar totaal niet mee eens. Je wil toch niet beweren dat de muziek op het Stax label niet goed is? En wat dacht je van de oude Atlantic platen (Aretha Franklin e.d.)? Tuurlijk is bij soul de stem ontzettend belangrijk, maar bij de oude Memphis soul (die veel te vaak over het hoofd wordt gezien), is de muziek ook ontzettend goed.
Psychonaatje ik ben het helemaal met je eens. Maar het gaat hier ook vooral om R&B en Nu-Soul
Memphis soul wordt inderdaad te vaak over het hoofd gezien. Vroeger was de soul sowieso muzikaler, maar dat ligt ook aan het verschil van het opnemen van de muziek. Speel je het in of gebruik je samples.
0
geplaatst: 24 juni 2006, 13:28 uur
Reijersen schreef:
Daag me niet uit he...

0
geplaatst: 24 juni 2006, 13:36 uur
@ Reijersen:
Wat spreekt jou er zo aan aan? Ik kan een hoop muziek waarderen van Jazz tot rock tot klassiek maar R&B raakt me nergens. Niet in de compensities, niet in de teksten, niet in de sfeer, niet in de mensen, niet om het knappe. Het is niet dat ik het persee verschrikkelijk vindt (op bepaalde uitslovers na) maar het doet me werkelijk niks.
Mijn ''Haat' tegen R&B richt zich eigenlijk alleen op het goedkope van de mainstream R&B wat je op MTV hoord. Weinig inhoud, en het irriteerd me dat zoveel mensen daar achter aan lopen. Mensen die zich er verder in verdiepen waardeer ik maar begrijp ik niet.
Wat spreekt jou er zo aan aan? Ik kan een hoop muziek waarderen van Jazz tot rock tot klassiek maar R&B raakt me nergens. Niet in de compensities, niet in de teksten, niet in de sfeer, niet in de mensen, niet om het knappe. Het is niet dat ik het persee verschrikkelijk vindt (op bepaalde uitslovers na) maar het doet me werkelijk niks.
Mijn ''Haat' tegen R&B richt zich eigenlijk alleen op het goedkope van de mainstream R&B wat je op MTV hoord. Weinig inhoud, en het irriteerd me dat zoveel mensen daar achter aan lopen. Mensen die zich er verder in verdiepen waardeer ik maar begrijp ik niet.
* denotes required fields.