MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De eeuwig voortdurende MuMeMuziekquiz

zoeken in:
Gwyneth Paltrow

Ook een leuke vraag is wie er te horen zijn op Up&Up trouwens.

Klopt! Het nummer is geschreven naar aanleiding van hun breakup en Gwyneth was zo vriendelijk om op de backings mee te doen (de oowoohs na het refrein). Geeft de song toch wel een mooie lading mee wat mij betreft

Arrie schreef:
Ook een leuke vraag is wie er te horen zijn op Up&Up trouwens.

Beyoncé weet ik sowieso. Zijn er nog meer?

catdog schreef:
(quote)

Beyoncé weet ik sowieso. Zijn er nog meer?

Ja, waaronder Merry Clayton, befaamd van haar vocalen op Gimme Shelter.

En een gitaarsolo van Noel Gallagher trouwens.

Maar dat Merry Clayton ineens meedoet op een Coldplay-track vind ik echt heel opmerkelijk.

Edit: ik lees nu dat ze ook meezingt op Cornflake Girl van Tori Amos (het 'man with the golden gun'-gedeelte). Kan je dus een leuke, maar bijzonder moeilijke connectieronde van maken.

Arrie schreef:
Maar dat Merry Clayton ineens meedoet op een Coldplay-track vind ik echt heel opmerkelijk.

Edit: ik lees nu dat ze ook meezingt op Cornflake Girl van Tori Amos (het 'man with the golden gun'-gedeelte). Kan je dus een leuke, maar bijzonder moeilijke connectieronde van maken.

Beluister nu even Up&Up en hoor haar inderdaad voorbij komen (hier en daar een ‘oh yeah’). Leuk om te weten.

Overigens vind ik de gitaar solo’s het hoogtepunt van die song dus frapant ook weer dat Coldplay die niet zelf heeft ingespeeld

catdog schreef:
(quote)

Beluister nu even Up&Up en hoor haar inderdaad voorbij komen (hier en daar een ‘oh yeah’). Leuk om te weten.

Overigens vind ik de gitaar solo’s het hoogtepunt van die song dus frapant ook weer dat Coldplay die niet zelf heeft ingespeeld

Noel doet wel alleen de tweede solo.

Oei, nu moet ik een vraag doen. Nouja, eerst koken!

Arrie schreef:
Nouja, eerst koken?

Hutspot met klapstuk, ik hoop zo dat hij goed is

Laatst haalde ik mijn inspiratie uit een college van het vak Filmmuziek, maar het andere vak dat ik volg, Populaire Muziek & Jazz, levert ook de nodige inspiratie. Zo hadden we het vandaag over 'the night James Brown saved Boston'. Er is ook een documentaire over het betreffende optreden dat James Brown die avond gaf.

Waarom is het bijzonder dat James Brown die avond optrad? Hoe/waarvan redde hij Boston? En wat ks de context, oftewel, wat was er een dag eerder gebeurd? Het hangt allemaal samen, maar vooral de gebeurtenis die een dag eerder plaatsvond is essentiëel voor het antwoord.

Als ie te moeilijk is, kan ik wel hints geven, maar dit lijkt me typisch iets dat Edgar weet.

Wellicht dan gewoon per PM afhandelen?

Ik heb geen idee in ieder geval, wellicht een zoveelste anni van de Boston Tea Party

Tja, misschien heeft het met de aanslag op Martin Luther King te maken ...

... maar dat zal het wel niet zijn als het iets moeilijks is ?

Salvadore schreef:
Tja, misschien heeft het met de aanslag op Martin Luther King te maken ...

... maar dat zal het wel niet zijn als het iets moeilijks is ?

Daar heeft het zeker mee te maken!

Waarvan redde hij Boston ? ... een opstand dan waarschijnlijk?

Hij zal wel opgetreden hebben en voor vrede en dergelijke gepredikt hebben, geen idee maar zal wel zoiets zijn ...

Waarschijnlijk zoek je iets specifieks ...

De aanslag op Martin Luther vond de dag ervoor plaats. Na de moord braken er in veel Amerikaanse steden hevige rellen uit. Verrassend genoeg overigens amper in Memphis zelf, maar dit terzijde. Ik vermoed dat er getwijfeld werd of het concert van James Brown in Boston wel door moest gaan. Enerzijds was er natuurlijk de angst op onrust bij en rondom het concert maar het afgelasten zou mogelijk voor nog meer onrust hebben gezorgd? Hoe dan ook, het concert ging door en werd zelfs live op televisie uitgezonden. Dit heeft gezorgd voor een bepaalde verbroedering onder de (voornamelijk) zwarte Amerikanen. Er was iets waarnaar de focus even verlegt kon worden (James Brown) en de boosheid om Martin Luther en de spanningen op straat namen daardoor (tijdelijk?) af.

Er is overigens een docu over gemaakt, voor de liefhebber.

Ah daar is Edgar al.

Maar Salvadore was er eigenlijk al eerder, voor het grootste gedeelte. Edgar heeft het mooi aangevuld. Naar ik vandaag begreep werden er op vele plekken concerten afgelast. In Boston werd er dus besloten dat James Brown toch zou optreden en uiteindelijk zouden er in Boston ook nauwelijks (?) of in ieder geval minder rellen zijn geweest dan in andere steden. Dus met 'opstand' geeft Salvadore wat mij betreft het juiste antwoord.

Overigens was er richting het einde van het concert een moment dat het even dreigde mis te gaan. Er besloot ineens een hele groep mensen om het podium op te klimmen. Maar James wist het zowaar weer onder controle te krijgen en ze van het podium af te krijgen.

Hoe dan ook, Edgar is erg goed op de hoogte, zoals ik al had verwacht, maar eigenlijk was Salvadore wat mij betreft al ver genoeg om de beurt te verdienen.

Edgar18 schreef:
Er is overigens een docu over gemaakt, voor de liefhebber.

Ja, dat zei ik al. Wil die zeker eens gaan kijken.

Dan is de nieuwe vraag voor Salvadore. Wellicht weet hij nog een leuk Frank Ocean feitje om ons naar te vragen .

Ik sloeg er eigenlijk maar een slag naar op basis van Arrie's vraag

Ik wist niet dat James Brown een belangrijke rol heeft vervuld in het vermijden van onrust e.d. (al zat dit min of meer in de vraag opgesloten als het betrekking had op Martin Luther King).

Hoe dan ook, ik zal zo eens een vraag gaan opstellen.

Arrie schreef:
Overigens was er richting het einde van het concert een moment dat het even dreigde mis te gaan. Er besloot ineens een hele groep mensen om het podium op te klimmen. Maar James wist het zowaar weer onder controle te krijgen en ze van het podium af te krijgen.
Voor zover mij bekend heeft James Brown de hele avond door inderdaad een heel belangrijke rol gespeeld. Het constant (in)praten op de concertgangers (en televisiekijkers). Een andere belangrijke rol was weggelegd voor de burgemeester die (als blanke) een grote Afro-Amerikaanse menigte toesprak. Daar moet je toch best lef voor hebben als er zulke spanningen zijn in je stad en in het land.

Klopt, die speech van de inderdaad blanke burgemeester hebben we vandaag ook bekeken.

Welke opleiding doe je precies Arrie? En aan welke Unie/HBO?

Een dergelijke vraag is al eerder gesteld, maar laten we nog maar eens enkele geboortenamen doornemen ... onder welke naam zijn ze beter bekend?

01. John Simon Ritchie [Sid Vicious ; ward]
02. Dennis Bouman [Def Rhymz ; Edgar18]
03. Christa Päffgen [Nico ; Hacker]
04. Ernest Evans [Chubby Checker ; Superbitch]
05. Adrianus Marinus Kyvon [Andre van Duin ; herman]
06. Leslie Sebastian Charles [Billy Ocean ; Hacker]
07. Florian Cloud de Bounevialle Armstrong [Dido ; Arrie]
08. Richard Melville Hall [Moby ; Hacker]
09. Christopher Breaux [Frank Ocean ; herman]
10. Gabrielle Susanne Kerner [Nena ; Hacker]
11. Stanley Kirk Burrell [MC Hammer ; Arrie]
12. Elizabeth Woolridge Grant [Lana del Rey ; motel matches]
13. Vincent Damon Furnier [Alice Cooper ; motel matches]
14. Stevland Hardaway Judkins [Stevie Wonder ; Edgar18]
15. Eleanora Fagan [Billie Holiday ; Edgar18]

Ik ben benieuwd hoe snel dit gaat

(Indien nodig is de laatste oplossing beslissend.)

3. Nico

8. Moby

10. Nena

5 Andre van Duin

13 alice cooper

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:04 uur

geplaatst: vandaag om 15:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.