MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 3)

zoeken in:
Voor ieder wat wils dacht ik zo.

Bedankt Salv. Saat er nu bij. (en weer weg.. wachtend op de definitieve uitslag).

Lauryn Hill heeft er in ieder geval 2 teveel gekregen van Lion ...

Inclusief correcties:

(voor)Ronde 1 - Ladder 31
44 Marion Black - Listen, Black Brother
41 Cookin' on 3 Burners - Cook It
39 Me'Shell Ndeogeocello - Leviticus: Faggot (+1 Laxus11)
31 The Four Tops - I Can't Help Myself (Sugar Pie, Honey Bunch)
29 Lauryn Hill - Ex-Factor (-2 TheLion)
16 Rox - My Baby Left Me

Tiebreak is niet meer nodig

(voor)Ronde 1 - Ladder 32
14 Jimmy Coleman - Cloudy Days +7
9 Howard Tate - Get It While You Can +4
6 Solange - Losing You +3
6 Paul Pena - The River +5
4 Al Jarreau - Roof Garden
1 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive+1

Deadline: 20 uur

Drie prachtsongs. Het echte kippenvelwerk zeg maar. Daarna een leuke van Solange. Rufus verdient nog een punt omdat Al nooit mijn vriend zal zijn. Heb die fascinatie voor Jarreau nooit zo begrepen, muzikaal gezien.

14 Jimmy Coleman - Cloudy Days
13 Paul Pena - The River +7
13 Howard Tate - Get It While You Can +4
11 Solange - Losing You +5
7 Al Jarreau - Roof Garden +3
2 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive+1

Ik vond het maar een lastige puzzel deze keer. Alleen mijn nummer 1 was heel duidelijk, en dit nummer van Solange heb ik veel gedraaid. Veel leuker dan haar laatste album vind ik.
Get It While You Can (her)kende ik niet, en pakte me bij de tweede keer luisteren!

De overige 3 ontlopen elkaar niet veel, ondanks de grote stijlverschillen.
Roof Garden heb ik altijd leuk gevonden. Ondanks die clip, die ik voor het eerst zag, blijft dat zo. Funkiest man alive is inderdaad wel funky, maar duurt mij wel wat te lang zonder al te veel ontwikkelingen.

20 Paul Pena - The River 7
15 Jimmy Coleman - Cloudy Days 1
14 Solange - Losing You 3
13 Howard Tate - Get It While You Can
11 Al Jarreau - Roof Garden 4
7 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive 5

Redelijke ladder. Twee nummers die voor mij duidelijk afvallen, Solange valt mee, Al Jarreau is wel leuk als je deze niet zo vaak hoort (de clip is wel vreselijk), Rufus Thomas doet een nummer op z'n Rufus Thomas en Paul Pena was de vorige editie al een leuke verrassing en dat nummer is nog steeds goed.

Minneapolis schreef:
en dit nummer van Solange heb ik veel gedraaid. Veel leuker dan haar laatste album vind ik.

Prachtig album juist

Reijersen schreef:
(quote)

Prachtig album juist

Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het klikte niet.
Aan deze "Losing you" en bijvoorbeeld "Don't let me down" en "Some Things Never Seem to Fucking Work" vond ik die (oké, wat poppy) 80's retro sound wel vrolijk makend. Maar ik snap ook wel dat geen trucje is waar ze mee door kon.

Mb.

23 Paul Pena - The River +3
22 Jimmy Coleman - Cloudy Days +7
18 Solange - Losing You +4
18 Howard Tate - Get It While You Can +5
11 Al Jarreau - Roof Garden
8 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive +1

Het prijsnummer in deze ladder is naar mijn inziens die van de onbekende soulzanger Jimmy Coleman. Het zit 'm in die volledige overgave van de zanger maar de tekst is in alle eenvoud ook bijzonder fraai. De inzet van Howard heb ik ook hoog zitten en behoort zeker tot het betere uit zijn oeuvre. Daarna kies ik voor de song van Solange. Nu ben ik over het algemeen iets minder van de moderne R&B maar dit nummer kan ik zeker waarderen. Paul Pena krijgt nog punten voor een fraaie "singer-songwriter"-achtige track en de funk van Rufus zet ik nog boven de input van Al.

..

Ik blijf het stemgedrag van sommige users overigens opmerkelijk vinden. Eigenlijk is soul inmiddels zo'n paraplu-term geworden dan je er niks meer mee kan aanduiden, maar wat voor mij als pure soulmuziek geldt en waarvan ik zou verwachten dat het omarmd zou worden in een topic als deze lijkt het soms maar moeilijk te hebben (vaak ten faveure van muziek die zo luchtig in opzet is dat de beleving ver te zoeken is).

Gretz kom eens kijken naar de mooie tussenstand (en maak 'm zelf nog wat mooier).

Mb. schreef:

Ik blijf het stemgedrag van sommige users overigens opmerkelijk vinden. Eigenlijk is soul inmiddels zo'n paraplu-term geworden dan je er niks meer mee kan aanduiden, maar wat voor mij als pure soulmuziek geldt en waarvan ik zou verwachten dat het omarmd zou worden in een topic als deze lijkt het soms maar moeilijk te hebben (vaak ten faveure van muziek die zo luchtig in opzet is dat de beleving ver te zoeken is).

Niet ieder "typisch soul nummer" zal, ondanks dat het wel als zodanig herkend wordt, iedereen evenveel grijpen.

Mb.
Minneapolis schreef:
(quote)

Niet ieder "typisch soul nummer" zal, ondanks dat het wel als zodanig herkend wordt, iedereen evenveel grijpen.

Dat begrijp ik Minneapolis, maar als je met regelmaat nummers in een bepaalde stijl prefereert die afwijkt van de traditionele stijl waar beleving en/of dramatiek zo essentieel is - en dan doel ik niet op die veredelde popmuziek van Motown natuurlijk (en ja, ik chargeer hier) - dan ben je toch eigenlijk geen liefhebber van soulmuziek (in de puurste vorm)? Laat dat overigens niet als verwijt klinken. Het is een oprechte vraag.

Ik vind dat namelijk niet een "kwestie van smaak", i.e. binnen een bepaalde stijl iets wel of niet mooi vinden om een of andere reden, maar "het hebben van een totaal andere smaak". Maar goed, ik zwets weer eens wat. Door met het stemmen!

Mb.: Ik zie het eerder als een redelijk brede waardering in de (pardon voor deze gemaks term) zogenaamde "zwarte muziek". Als je mij een beetje volgt dan zal je zien dat ik vaak "typische soulnummers" ook 5 of 7 punten geef. Muziek ervaring is altijd aan persoonlijke kwestie. Ik denk dat je soul tekort doet door er een als in wiskunde voorspelbare (objectief vast te stellen voor de echte liefhebbers) uitkomst aan te willen koppelen.
Volgens mij ben ik wel behoorlijk soulliefhebber, ook getuige mijn platenkast, maar mocht ik de anders getest worden dan kan ik daar mee leven.

Maar ik kan een funk, R&B, Afrobeat, jazz of incidenteel zelfs disco nummer wel degelijk boven een soulnummer kiezen inderdaad.

30 Paul Pena - The River +7
26 Jimmy Coleman - Cloudy Days +4
23 Howard Tate - Get It While You Can +5
19 Solange - Losing You +1
11 Al Jarreau - Roof Garden
11 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive +3

34 Paul Pena - The River +4
29 Jimmy Coleman - Cloudy Days +3
28 Howard Tate - Get It While You Can +5
19 Solange - Losing You
18 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive +7
12 Al Jarreau - Roof Garden +1

35 Paul Pena - The River 1
32 Jimmy Coleman - Cloudy Days 3
28 Howard Tate - Get It While You Can
24 Solange - Losing You 5
25 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive +7
16 Al Jarreau - Roof Garden 4

38 Paul Pena - The River 3
37 Jimmy Coleman - Cloudy Days 5
32 Howard Tate - Get It While You Can 4
31 Solange - Losing You 7
25 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive
17 Al Jarreau - Roof Garden 1

Solange steekt hier met haar beste nummer met kop en schouders boven de rest van de deelnemers uit. Die ik geen van allen heel bijzonder vind, maar ze luisteren wel prima weg.

42 Paul Pena - The River +4
40 Jimmy Coleman - Cloudy Days +3
37 Howard Tate - Get It While You Can +5
32 Solange - Losing You +1
32 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive +7
17 Al Jarreau - Roof Garden

Erg sterke ladder, Al vind ik ook prima

44 Howard Tate - Get It While You Can 7
43 Paul Pena - The River 1
43 Jimmy Coleman - Cloudy Days 3
37 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive 5
36 Solange - Losing You 4

En ook ik vind dit een prima ladder. Hoewel enigszins braaf prefereer ik toch de pure soul van Howard Tate. Hoe aardig nummers als Losing You en The River ook zijn, het is geen echte soul en dat is wel waar ik zo van hou. Bovendien is en blijft dit een 'That's Soul' ladder! Achter Howard was de keuze ook niet zo ingewikkeld. Rufus Thomas vind ik een held en de titel van het nummer dekt precies de lading want The Funkiest Man Alive dat was hij, without a doubt. En toen werd de keus verdraaide lastig. Solange levert hier een van haar beste nummers af maar ook de soul van Jimmy Coleman ligt prima in het gehoor. Ik hoop maar dat ze beide doorgaan. Pena krijgt een puntje voor de moeite.

Dan is het hopen dat Poeha nog tijd heeft om te stemmen.

Natuurlijk heeft die tijd om te stemmen. Hij is een van die gasten die nog geen ladder heeft gemist, als hij zich niet vergist

Maar misschien zijn er nog meer stemmers niet geweest?

51 Howard Tate - Get It While You Can 7
42 Paul Pena - The River 1
47 Jimmy Coleman - Cloudy Days 4
42 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive 5
39 Solange - Losing You 3

52 Jimmy Coleman - Cloudy Days +5
52 Howard Tate - Get It While You Can +1
49 Rufus Thomas - Funkiest Man Alive +7
43 Solange - Losing You +4
42 Paul Pena - The River
20 Al Jarreau - Roof Garden +3

Paul Pena en Howard Tate komen hier met de minste tracks. Solange komt met een fris en lekker nummer evenals Jarreau en Coleman. Maar Thomas' track is toch wel erg vet! Wat krijg je daar een energie van.

Bizar dat zo'n bloedmooi nummer (waar ik toch echt wel een dosis soul in hoor; Lionel's stem maar dan een flink stuk beter) niet door mag. Zal aan mij liggen. Ik koester de lp in elk geval.
Maar wel leuk van Solange en dat Gretz ook wat te vieren heeft.

Puntentelling 7-5-4-3-1

(voor)Ronde 1 - Ladder 33
7 Isley Jasper Isley - Caravan of Love
5 24-Carat Black - Poverty's Paradise
4 Otis Clay - Is It Over
3 Rick James - Bustin' Out (On The Funk)
1 Ed Sheeran - Thinking Out Loud
0 The Neville Brothers - With God on Our Side

Deadline: 20:00 uur

Zo goed als ik deze versie van Caravan of Love altijd al heb gevonden, zo weinig heb ik altijd op gehad met deze van The Neville Brothers. Semi spoken word nummers als die van 24-Carat Black bevallen me toch elke keer weer erg goed. Daarna was ik snel klaar met deze ladder. Rick James kan bij mij normaal weinig fout doen, maar Bustin' Out doet me niet veel.

Puntentelling 7-5-4-3-1

12 24-Carat Black - Poverty's Paradise 7
11 Isley Jasper Isley - Caravan of Love 4
6 Rick James - Bustin' Out (On The Funk) 3
5 The Neville Brothers - With God on Our Side 5
5 Otis Clay - Is It Over 1

In tegenstelling tot mijn voorganger vond ik het beluisteren van deze Neville Brothers plaat een bijna sacrale ervaring. Ik kan jullie vertellen, als Ed Sheeran er dan na komt is dat een behoorlijke shock. En over sacraal gesproken, ook Jasper Isley heeft een prominent plekje voor de heer ingeruimd in dit nummer. Hoe sterk ik beide nummers ook vind (vooral die van de broertjes), ze leggen het toch af tegen Poverty's Paradise. Ik moet er voor in de mood zijn maar als ik dat ben dan geniet ik er enorm van. Rick en Otis verdelen de overige punten en wat mij betreft voeren we Edje af met pek en veren.

Mag ik de punten niet gewoon over 3 nummers verdelen?

Edgar18 schreef:
wat mij betreft voeren we Edje af met pek en veren.

Goed plan. Ik pluk vanavond nog wat kippen!

Puntentelling 7-5-4-3-1

19 24-Carat Black - Poverty's Paradise 7
14 Isley Jasper Isley - Caravan of Love 3
10 Rick James - Bustin' Out (On The Funk) 4
10 Otis Clay - Is It Over 5
6 The Neville Brothers - With God on Our Side 1

Poverty's Paradise: hoe toepasselijk de titel van dit nummer in deze ladder.
Otis Clay: "echte soul".. Soulladder etc.
Rick James is ook nog leuk.
De rest maar snel vergeten. Van Ed Sheeran krijg ik uitslag.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:40 uur

geplaatst: vandaag om 21:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.