MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 3)

zoeken in:
Gretz schreef:
Minneapolis: hoe bepaal je of iets ver vanaf de soul af staat? En wanneer een bepaalde grens wordt overschreden? Heb je daar bepaalde maatstaven voor?

Gretz schreef:
Als oudere soul/funk, soul/jazz, soul/blues, soul/R&B, soul/rock&roll zonder problemen wordt toegestaan zouden nieuwe nummers die soul als 1 van de hoofdgenres toch ook gewoon mee moeten kunnen doen? .

Juist omdat soul een soort samenraapsel van stijlen (immers geboren uit gospel en rhythm and blues) is, wil ik één van die elementen er in terug horen denk ik. Of een groove, maar dat komt omdat juist in de hoogtijdagen van de soul en veel van de soul artiesten paralel liep met de funk. De albums bevatten vaak ook een combinatie van soul en funk.

Reijersen schreef:
houd er dan rekening mee dat het om een soulladder gaat. Ik heb niet heel veel zin alle nominaties voordat het spel begint al te beluisteren om te bepalen of het wel soul genoeg is. Ik ga daarin blindelings uit van jullie eigen kunde. Maak het niet moeilijker dan nodig is.

Overigens Gretz, welke 'oude' nummers vind jij niet aan de criteria voldoen? Want als er echt hiaten in de lijst zitten is dit het moment om die te schrappen. Dus als je suggesties hebt....

En eerlijk is eerlijk, ik hoor in bijvoorbeeld Jessie Ware echt geen soul terug. En dan ben ik toch een behoorlijke liefhebber en kenner van het genre. Vergelijk het maar eens met bijvoorbeeld 'Born Under a Bad Sign' die ik net op had staan. Een nummer met wortels in de blues maar toch (naar mijn mening) veel meer soul dan deze pop nominaties.

Er missen toch behoorlijk wat nummers hoor, geen enkel Four Tops of Martha Reeves & the Vandellas bijv

Edgar18 schreef:
(quote)

Overigens Gretz, welke 'oude' nummers vind jij niet aan de criteria voldoen? Want als er echt hiaten in de lijst zitten is dit het moment om die te schrappen.

Persoonlijk vind ik dat alle nummers waarin soulinvloeden in zitten mee zouden moeten kunnen doen.
Zoals Minneapolis is soul een soort samenraapsel van allerlei stijlen en is er zeer moeilijk een vinger op de leggen wat nu echt pure soul is.

Als het om genrediscussies gaat vind ik de strakke kadering die sommige mensen hanteren sowieso vaak onnodig. Een groot deel van de nummers die ooit gemaakt zijn kun je niet in 1 specifiek hokje indelen. Het is ook maar net van welke indeling je gebruik maakt.

Ik denk persoonlijk dat specifieke genreladders zoals deze het leukste zijn als er niet heel dogmatisch wordt gekeken of 1 bepaald nummer wel of niet aan de voorwaarden voldoet. Zulke spellen zijn juist leuk om ontdekkingen te doen en nummers uit nieuwe subgenres/tijdperken te ontdekken waar je anders nooit opgenomen was.

Uiteindelijk zal de consensus over wat de beste soulnummers aller tijden zijn vermoedelijk niet veel veranderen als er wat meer 'twijfelgevallen' meedoen. Heb eigenlijk een hekel aan dat woord, want twijfelachtig is eigenlijk altijd in grote mate subjectief.

Nou ja, de term samenraapsel klinkt bij nader inzien wel heel ongedefinieerd. Ik zeg daarna ook dat soul voorkomt uit gospel en rhythm and blues. Dat is vrij duidelijk.
Daarnaast denk ik dat er een bepaalde passie bij soul hoort. En die mis ik behoorlijk in het voorbeeld van Rhye.

Nogmaals, ik zou de grens bij pop leggen. Want als je alles mee wil laten doen waarvan je kunt zeggen "die stem heeft iets soulfuls" leidt wel tot heel veel inflatie van het begrip soul.

Edgar18 schreef:

En eerlijk is eerlijk, ik hoor in bijvoorbeeld Jessie Ware echt geen soul terug.

Ik hoor in dit specifiek nummer wel vooral soul/pop. Mensen die er verstand van zouden moeten hebben zoals deze recensent van The Guardian vind dat ook.

Edit: en haar grootste hit Wildest Moments zou je ook prima onder soul kunnen scharen imo. Ik heb PF aan m'n zijde lees ik.

Highways of my life.. nice!

Schande dat die niet in de lijst stond

Mb.
De discussie over wat nu wel en wat nu niet onder het plakkaat soul valt lijkt mij een zinloze. Men spreekt in alle talentshows op TV al van soul als iemand een warm stemgeluid heeft. Geeft naar mijn inziens al aan hoeveel de term aan waarde heeft ingeboet. Laat iedereen maar lekker nomineren dus.

Mb. schreef:
De discussie over wat nu wel en wat nu niet onder het plakkaat soul valt lijkt mij een zinloze. Men spreekt in alle talentshows op TV al van soul als iemand een warm stemgeluid heeft. Geeft naar mijn inziens al aan hoeveel de term aan waarde heeft ingeboet. Laat iedereen maar lekker nomineren dus.

Dat geeft dan juist reden tot discussie.
Maar als talentenprogramma's de norm zijn.. Is het niet zo dat soul redelijk onbekend is bij de jongste generatie? En funk dan. Als ik die term noem tegen mijn jongste collega's, dan kijken ze me aan holle blik waardoor ik gewoon weet dat ze geen idee hebben waar ik het over heb (en misschien zelfs denken in de hoek van punk).

Apart eigenlijk.. Ik heb mijn halve leven met veel interesse gespeurd tussen muziek op het snijvlak van verschillende stijlen. Op de één of andere manier vond ik dat vaak boeiend en verfrissend. En nu leven we in een tijd dat er amper nog stijlen bestaan. Het is één grote mengelmoes geworden, en ik vind er over het algemeen niks spannends meer aan. Maar dit terzijde.

Tja, als we talentenprogramma's als norm moeten nemen...

Het lijkt me toch niet een hele lastige discussie, het is in vijf seconden wel duidelijk of een nummer wel of (in dit geval) niets met Soul te maken heeft.

Labi Siffre - The Vulture. Ook ongelooflijk dat die nog niet in de lijst stond.
You Can't Turn Me Away kon ik jammer genoeg niet meer kwijt, dus bedankt.
En nog wat leuke nieuwe nummers te ontdekken!

Drie maal Joe Tex! En ik heb er ook nog één op stapel staan, mijn persoonlijke favoriet.

Het gaat lekker hier Mijn lijstje komt dinsdag.

Verder las ik de discussie en begrijp ik de discussie, maar ik werd al gequote. Het spijt me zeer, maar ga niet nu al alle nominaties beluisteren om te checken of het wel past.

Mijn eerste 15 nominaties (linkjes volgen)

Sampha - (No One Knows Me) Like the Piano
India.Arie - Video
Montell Jordan - Get it On… Tonite
Billy Preston - That's the Way God Planned It
D'Angelo - Devil's Pie
Donnie - Big Black Buck
Mable John - Your Good Thing (It's About to End)
Charmels - As Long as I've Got You
Anthony Hamilton - Since I Seen't You
Charles Bradley - Changes
Alice Russell - High Up On the Hook
Cody ChesnuTT - Til I Met Thee
Curtis Harding - Keep On Shining
Lee Fields - Eye to Eye
Leon Bridges - River

Je dacht: ik gooi er wat jongere nummers in?
Cody Chesnutt en D'Angelo vind ik iig leuk!
Begrijp ik goed dat er nog een nominatie ronde komt? Zou leuk zijn.

Minneapolis schreef:
Je dacht: ik gooi er wat jongere nummers in?
Cody Chesnutt en D'Angelo vind ik iig leuk!
Begrijp ik goed dat er nog een nominatie ronde komt? Zou leuk zijn.

Dat dacht ik zeker en er komt sowieso nog een nominatieronde.

Reijersen schreef:
Sampha - (No One Knows Me) Like the Piano
India.Arie - Video
Montell Jordan - Get it On… Tonite
Die drie kunnen gelijk van mijn eigen lijstje af.

Ik heb de nadruk gelegd om meer uptempo en wat minder bekende nummers bij het grote publiek. De uitvoerende artiesten zijn over het algemeen wel bekend.
Mijn 15 nominaties:
Aloe Blacc - You Make Me Smile
Billy Paul - People Power
Chi-Lites - (For God's Sake) Give More Power To The People
Dick Khoza - African Jive
Earth, Wind & Fire - Getaway
Fela Kuti - Lady
Funkadelic - You Can't Miss What You Can't Measure
Gladys Knight & The Pips - Best Thing That Ever Happened To Me
Jamie Lidell - When I Come Back Around
Jill Scott - The Way
Labelle - Are You Lonely
Me'Shell Ndeogeocello - Leviticus: Faggot
Parliament - Livin' The Life
Rahsaan Patterson - Sure Boy
The Dramatics - The Devil Is Dope

15 afvallers die mogelijk (hopelijk) anderen inspireren:
Buddy Miles - Heart's Delight
Cameo - Insane
Chi-Lites - Hot On A Thing
Earth, Wind & Fire - Kalimba Story
Funkadelic - Electro-Cuties
Jamie Lidell - Enough's Enough
Kool & The Gang - Jungle Boogie
Luther Vandross - She's A Superlady
Parliament - Testify
Parliament - Wizard Of Finance
Rick James - Bustin' Out (On Funk)
Rick James - Mary Jane
Rufus & Chaka - Any Love
The Jacksons - This Place Hotel (A.K.A. Heartbreak Hotel)
The Ohio Players - Funky Worm

principal2000 schreef:
Ik heb de nadruk gelegd op meer uptempo ...

Ik vind het nu al leuk met al die totaal verschillende lijstjes.

principal2000 schreef:

15 afvallers die mogelijk (hopelijk) anderen inspireren:

Zo dacht ik ook met mijn reserves (uit keuze probleem), maar je kunt ze later dus nog kwijt in de 2e ronde.

Jill Scott - The Way
En ook leuk om je waardering voor o.a. EW&F en The Jacksons te zien.

Oké, ik zal me inhouden niet op alles te reageren. Laat ik het er op houden dat ik gewoon enthousiast ben dat er eindelijk weer eens een leuk soul topic is.

Anthony Hamilton - Comin' From Where I'm From
Anthony Hamilton & Elayna Boynton - Freedom
Billy Paul - Me And Mrs Jones
Bobby Bland - Members Only
Dennis Coffey feat. Fanny Franklin - Don't Knock My Love
Garland Jeffreys - Any Rain
Gregory Porter - Liquid Spirit
J. Blackfoot - Taxi
Maxwell - This Woman's Work
Mickey And The Soul Generation - The Whatzit
Quincy Jones, Barry White, James Ingram, Al B. Sure, El Debarge - The Secret Garden
R. Kelly - When a Woman's Fed Up
The Isley Brothers - Contagious
The Mighty Hannibal - The Right To Love You
The Real Thing - Can't Get By Without You

Ha, die van Quincy Jones en al zijn vrienden komt elke editie weer voorbij in de nominaties.

Back on the Block

Negen nominatielijstjes tot nu toe. Stiekem hoop ik op nog een paar om het nog wat voller te krijgen in de 1e ronde. Realistisch gezien moeten we het denk ik met z'n negenen doen en dan hoop ik weer dat als je nomineert je ook mee stemt de hele Ladder

TheLion en jeroentjuhh komen vast nog wel met een lijst ...

... misschien potentiële deelnemers taggen?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:22 uur

geplaatst: vandaag om 17:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.