MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 3)

zoeken in:
Ah, ik ken hem vooral van naam of nummers die ik wel eens op de radio heb gehoord, hitlijsten volg ik niet maar hij heeft wel veel (o.a. nummer 1) hits gescoord. Hij is populair, dat doet ie goed dan

Ik bedoelde het ook qua muziek en niet wat betreft de video's zelf (die ik verder ook niet ken). Neemt niet weg dat hij wel zat in z'n mars heeft.

Ja, dat snap ik. Hij zal ook vast veel geleend hebben maar daar kan ik zelf weinig over zeggen, want ik weet niet zo veel van de artiest behalve dat ie rete populair was/is.

(voor)Ronde 1 - Ladder 56

11 Smokey Robinson - Cruisin' +4
11 Mary Love - Born to live with heartache +7
10 Geater Davis - My Love is So Strong For You +5
6 Eddie Hinton - Hard Luck Guy +3
2 Bruno Mars - When I Was Your Man +1
0 Rhye - Open

Deadline: 20.00 uur

Als Salvadore zelfs maar 4 punten voor Mary Love geeft, dan heb ik er een hard hoofd in wat er rond 5 voor 8 gebeurt. De 7 punten geef ik haar oprecht omdat dit weer één van mijn funky favorieten is. Wat een dynamiek in die stem! Funky soul daar word ik blij van.. Net als bijvoorbeeld Viola Wills onlangs.

Maar het is inderdaad ook een sterke ladder. Cruisin' bijvoorbeeld. Toch hoor ik 'm (ietsje) liever van D'Angelo (Live at the jazz café). Geater spreekt voor zich en Eddie Hinton (van Mb. vermoed ik) is ook weer sterk. Misschien moet ik toch iets meer van de man gaan luisteren.
Toen het album van Rhye net uit kwam heb ik het best veel gedraaid, ook omdat het toen nog wat origineler was, maar op een gegeven moment was het echt op.

Minneapolis schreef:
Als Salvadore zelfs maar 4 punten voor Mary J geeft, dan heb ik er een hard hood in wat er rond 5 voor 8 gebeurt.
Ha, je kunt wel inzetten op wat 5 en 7 punten gaat krijgen. Geen al te goed verdienmodel helaas. Volgorde kan wel afhangen van de stand

... ennneee Cruisin' heb je zelf ingebracht hè ?

(gelukkig van Smokey en niet van die andere)

Overigens krijgt Mary vast ook wel punten van reijersen en mb. en jeroentjuh.

Salvadore schreef:

... ennneee Cruisin' heb je zelf ingebracht hè ?

(gelukkig van Smokey)

Is dat zo? Vorige ladder? Zou kunnen.
Wel.. inmiddels D'Angelo live gezien. Maar prima nummer sowieso.

Dacht ik toch zeker te weten ...

Edit: stond er kennelijk van begin af aan al in.

Dan heb je het waarschijnlijk in het "maak kennis met " topic geplaatst ... denk ik dan? Of ik ben gewoon mis.

Zou kunnen. In elk geval wel ooit "Lovemachine" van Smokey (met The Miracles).

17 Geater Davis - My Love is So Strong For You +7
15 Mary Love - Born to live with heartache +4
14 Smokey Robinson - Cruisin' +3
11 Eddie Hinton - Hard Luck Guy +5
3 Bruno Mars - When I Was Your Man +1
0 Rhye - Open

Salvadore schreef:

Overigens krijgt Mary vast ook wel punten van reijersen en mb. en jeroentjuh.

Uiteraard, een heel lekker nummer. Toch geef ik de voorkeur aan de doorleefde songs van Geater en Eddie, allebei prachtig en hadden beide 7 punten verdiend.
Smokey is the best of the rest, van Bruno prefereer ik de up-tempo songs en Rhye is wel aardig, maar blijft toch puntloos.

24 Geater Davis - My Love is So Strong For You +7
20 Mary Love - Born to live with heartache +5
18 Smokey Robinson - Cruisin' +4
14 Eddie Hinton - Hard Luck Guy +3
4 Bruno Mars - When I Was Your Man +1
0 Rhye - Open

Allemaal leuke songs moet ik zeggen. Maakte de keuze er niet per se makkelijker op. Toch maar eerst Geater, vlak voor Mary en Smokey. Eddie is ook prachtig trouwens. Bruno dig ik altijd wel. Rhye ook fijn.

31 Geater Davis - My Love is So Strong For You 7
24 Mary Love - Born to live with heartache 4
21 Smokey Robinson - Cruisin' 3
19 Eddie Hinton - Hard Luck Guy 5
5 Bruno Mars - When I Was Your Man 1
0 Rhye - Open

Geater Davis heeft het beste nummer in deze ladder, de enige echte topper. Daarachter de blanke Otis, Mary Love en (het wel erg gladde) Cruisin'. Bruno Mars pakt het laatste punt met een van zijn betere liedjes.

Eddie Hinton en Otis vergelijken? Ik hoor het niet. En dat bedoel ik niet qua kwaliteit, maar qua sound.

Mb.
Edgar is nogal van de historie en weet waarschijnlijk dat Eddie sessiemuzikant was o.a. bij platen van Otis en dat Otis het vertrouwen in Eddie uitsprak. Eddie was onder de indruk van Otis en keek daar ook zeker de kunst vanaf. Maar als we de manier van zingen gaan vergelijken, dan kan ik nog een tal van zangers opnoemen die bij wijze van Otis zingen dus het is nogal een flauwe opmerking.

Mb.

35 Geater Davis - My Love is So Strong For You +4
29 Mary Love - Born to live with heartache +5
26 Eddie Hinton - Hard Luck Guy +7
21 Smokey Robinson - Cruisin'
8 Bruno Mars - When I Was Your Man +3
1 Rhye - Open +1

Het nummer van Eddie Hinton is van ongekende schoonheid. Potverdomme, dat dit nummer niet met een straatlengte bovenaan staat in deze ladder doet mijn liefhebbend soulhart toch een beetje pijn. Je hoort de ziel van een man die het leven niet makkelijk nam en in dit nummer zingt hij over een moeilijke periode in zijn leven. Zijn vrouw verliet hem en nam dochterlief mee terwijl Eddie op straat eindigde. De beste soul is het soort waarin de zanger al zijn ziel en zaligheid in stopt - en de tekst als het ware "beleeft". Het nummer van Geater is dan niet meer dan degelijk met een zanger wiens stem rolt als een fiets over een grindpad en die zeker niet de beleving erin stopt die het nummer naar bijzondere hoogte zou brengen. Enfin, tot zover.

@ Minneapolis, die van Mary vind ik mooi en krachtig, en ik had Eddie in de vorige editie genomineerd.

Mb. schreef:
Maar als we de manier van zingen gaan vergelijken, dan kan ik nog een tal van zangers opnoemen die bij wijze van Otis zingen dus het is nogal een flauwe opmerking.
Noem mij er maar een wiens stemgeluid zo in de buurt komt bij dat van Otis? Ik kan er geen bedenken waar ik zoveel overeenkomst hoor.

Luister eens naar nummers als You Got Me Singing, Cover Me of We Got It.

Mb.
Ik wil best beamen dat het stemgeluid inderdaad iets weg heeft van Otis. Dacht in eerste instantie dat het om de manier van zingen ging. Maar goed, ik houd überhaupt niet zo van vergelijkingen want het doet over het algemeen toch af van de artiest die de vergelijking krijgt naar mijn inziens.

40 Geater Davis - My Love is So Strong For You 5
32 Mary Love - Born to live with heartache 3
30 Eddie Hinton - Hard Luck Guy 4
22 Smokey Robinson - Cruisin' 1
15 Bruno Mars - When I Was Your Man 7
1 Rhye - Open

Bruno proberen nog een beetje aansluiting te geven, want vind dat echt veel beter dan die van Smokey. Verder prima ladder!

Mb. schreef:
Ik wil best beamen dat het stemgeluid inderdaad iets weg heeft van Otis. Dacht in eerste instantie dat het om de manier van zingen ging. Maar goed, ik houd überhaupt niet zo van vergelijkingen want het doet over het algemeen toch af van de artiest die de vergelijking krijgt naar mijn inziens.
In dit specifieke geval weet ik niet of Eddie het me kwalijk neemt . Het vergelijken van artiesten is soms inderdaad een beetje leem maar in dit geval is het louter positief bedoelt. Ik hou erg van het stemgeluid van Eddie Hinton, niet gek want ook dat van Otis Redding vind ik formidabel. Eddie Hinton heeft trouwens ooit I Can't Turn You Loose opgenomen, heel aardig om eens naar te luisteren!

44 Geater Davis - My Love is So Strong For You 4
33 Mary Love - Born to live with heartache 1
33 Eddie Hinton - Hard Luck Guy 3
22 Smokey Robinson - Cruisin'
20 Bruno Mars - When I Was Your Man 5
8 Rhye - Open 7

48 Geater Davis - My Love is So Strong For You +4
38 Eddie Hinton - Hard Luck Guy +5
36 Mary Love - Born to live with heartache +3
29 Smokey Robinson - Cruisin' +7
21 Bruno Mars - When I Was Your Man +1
8 Rhye - Open

53 Geater Davis - My Love is So Strong For You 5
41 Eddie Hinton - Hard Luck Guy 3
43 Mary Love - Born to live with heartache 7
33 Smokey Robinson - Cruisin' 4
22 Bruno Mars - When I Was Your Man 1
8 Rhye - Open

(voor)Ronde 1 - Ladder 57
7 Graham Central Station - Hair
5 Sharon Jones & the Dap Kings - Answer Me
4 James Brown - Mind Power
3 Spencer Wiggins - Lonely Man
1 The Soul Children - I'll Be the Other Woman
0 Junior Parker - Taxman

Deadline: 20:00

Eigenlijk vind ik ieder nummer in deze ladder wel minimaal aardig goed. Dit nummer van Junior Parker is minder funky dan bijvoorbeeld Love Ain't Nothin' But A Business Goin' On. Daarmee vind ik het ook een stuk minder.

8 Graham Central Station - Hair+1
10 Sharon Jones & the Dap Kings - Answer Me+5
8 James Brown - Mind Power+4
10 Spencer Wiggins - Lonely Man+7
4 The Soul Children - I'll Be the Other Woman +3
0 Junior Parker - Taxman

Lastig te kraken code deze keer.
Geen uitschieters naar beneden in elk geval. Allemaal minstens ruim voldoende.

15 James Brown - Mind Power +7
13 Spencer Wiggins - Lonely Man +3
11 Sharon Jones & the Dap Kings - Answer Me +1
9 The Soul Children - I'll Be the Other Woman +5
8 Graham Central Station - Hair
4 Junior Parker - Taxman +4

James en The Soul Children hebben een tijdje gevochten om de eerste plek, en James heeft nipt gewonnen met een beetje hulp van, in dit geval een subtiele, Fred Wesley en Maceo Parker. What it is is what it is..
I'll Be the Other Woman echter is zo'n song die elke keer beter werd na ontdekking.
Taxman vind ik ook een leuke plaat die me een glimlach bezorgde. Lekker hoor die bas.
Bij Lovely man zitten we nog steeds rond hetzelfde niveau, maar het nummer eindigt helaas veel te snel (is dat een legitiem excuus? In deze ladder wel..). Vooral de start van het nummer vind ik top! Zou ook prima in een coole soundtrack kunnen passen. 3 is ook wat te weinig.
De sterkte van de ladder wordt duidelijk weergegeven door het ene puntje voor Sharon Jones. Ik vind ook dat er betere nummers op het album staan. Haar laatste album Soul of a Woman is een hele dikke aanrader mensen!
Het soort funk van hair is mij te veel "in your face".

22 James Brown - Mind Power +7
18 Spencer Wiggins - Lonely Man +5
12 Sharon Jones & the Dap Kings - Answer Me +1
13 The Soul Children - I'll Be the Other Woman +4
11 Graham Central Station - Hair +3
4 Junior Parker - Taxman

22 James Brown - Mind Power
21 Spencer Wiggins - Lonely Man 3
18 The Soul Children - I'll Be the Other Woman 5
18 Graham Central Station - Hair 7
13 Sharon Jones & the Dap Kings - Answer Me 1
8 Junior Parker - Taxman 4

Soms heb je van die ladders waar de nummers elkaar heel erg in de weg zitten. In veel andere ladders zouden de de meeste nummers meer punten krijgen. Zelfs een gigant als Hair dreigt het moeilijk te krijgen. Ik heb JB puntloos gelaten, ik vind die 10 minuten veel te lang en ben sowieso al geen fan van James, maar die komt er toch wel doorheen.

29 James Brown - Mind Power 7
22 Spencer Wiggins - Lonely Man 1
22 The Soul Children - I'll Be the Other Woman 4
21 Graham Central Station - Hair 3
18 Sharon Jones & the Dap Kings - Answer Me 5
8 Junior Parker - Taxman

Alle nummers (meer dan) prima deze ladder, het heerlijke Mind Power is favoriet hier.
Voor de rest was het moeilijk kiezen, ook Junior Parker is zeer genietbaar.

32 James Brown - Mind Power 3
29 Spencer Wiggins - Lonely Man 7
27 The Soul Children - I'll Be the Other Woman 5
21 Graham Central Station - Hair
19 Sharon Jones & the Dap Kings - Answer Me 1
12 Junior Parker - Taxman 4

Twee nummers die vechten om plek een. Het swingende energieke Lonely Man van Spencer Wiggins en The Soul Children die mijn favoriete southern soul onderwerp eens van de andere kant belichten.

Home I know comes first
And second to that I'll be
When you're not there with her
I want you right here with me

I'll be the other woman
Just as long as I know
I'm the only other woman
You make love to

Achter deze twee favorieten kies ik Junior Parker. Misschien niet zo'n spannend liedje maar het luistert lekker weg en dat is ook iets waard. De overige drie nummers liggen me iets minder en verdelen de restpunten.

Mb.
39 James Brown - Mind Power +7
33 Spencer Wiggins - Lonely Man +4
30 The Soul Children - I'll Be the Other Woman +3
22 Graham Central Station - Hair +1
19 Sharon Jones & the Dap Kings - Answer Me
17 Junior Parker - Taxman +5

Ik kies ditmaal voor de Funk van James en Junior aangezien ik de soulnummers geen hoogvliegers vind.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:10 uur

geplaatst: vandaag om 21:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.