MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 3)

zoeken in:
(voor)Ronde 1 - Ladder 25

42 Billy Preston - Encouraging Words +7
32 Swamp Dogg - Synthetic World +3
32 Janelle Monáe - Dance Apocalyptic +5
31 Garland Green - Just My Way Of Loving You +4
17 LADY - Get Ready
6 Jessie Ware - Tough Love +1

Deadline: 20:00 uur

46 Billy Preston - Encouraging Words 4
35 Swamp Dogg - Synthetic World 3
37 Janelle Monáe - Dance Apocalyptic 5
38 Garland Green - Just My Way Of Loving You 7
18 LADY - Get Ready 1
6 Jessie Ware - Tough Love (valt dit onder soul?)

Leuk dat je mee doet vigil.

Jessie Ware is in ieder geval niet minder poppy dan Janelle Monáe. Ik ben die klachten intussen wel een beetje beu. Iedereen nomineert nummers in de hoop dat anderen er een mooie ontdekking aan hebben. Krijg het idee dat sommigen een beetje met twee maten meten; de scores in deze ladder spreken wel weer redelijk voor zich.

Prima als je weinig met een nummer kunt (kwestie van smaak immers), maar wel een beetje flauw om de hele tijd te roeptoeteren dat bepaalde soulpop niet in dit topic thuishoort (terwijl diegenen vervolgens wel weer rijkelijk punten geven aan een ander soulpopnummer, vaak een klassieker). Of zoals nu aan een nummer dat ik meer in de categorie alternatieve R&B/dance-pop zou plaatsen (Dance Apocalyptic).

Kwalitatief gezien voor mij de beste ladder tot nu toe! 3 heerlijk swingende nummers die hopelijk allemaal door gaan (maar ik ben ook al blij met 2 stuks). Lady Wray is een toffe ontdekking! En Billy Preston klinkt ook wel leuk op het eerste gehoor. Spotify zegt dat het nummer uit 2010 komt, maar dat kon ik hem gezien de sound nauwelijks voorstellen. En warempel het blijkt toch een vroege jaren 70 classic te zijn.

49 Billy Preston - Encouraging Words 3
38 Garland Green - Just My Way Of Loving You
37 Janelle Monáe - Dance Apocalyptic 5
36 Swamp Dogg - Synthetic World 1
22 LADY - Get Ready 4
13 Jessie Ware - Tough Love 7

Ik ben nieuw en heb waarschijnlijk lang niet alles meegekregen maar ik vind het leuk en zelfs bijzonder dat de meeste users zoveel tijd en aandacht geven aan hun analyses. Dat heeft voor mij wel een duidelijke meerwaarde.

Ik kan me wel voorstellen dat als steeds jouw nominatie negatief voorbij komt (dat haal ik uit de post van Gretz) dat dit storend is. Aan de andere kant als je bewust met nomineren het randje op zoekt kan dat het kwartje dus ook vaker verkeerd vallen.

Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen Gretz, en ik had me eigenlijk voorgenomen de discussie te laten, maar ik stem gewoon op smaak. Niks meer of minder.

Hoe ik bij de punten van Janelle uitkom heb ik al uitgebreid beschreven (zoals ik alles haast benoem). Enige toevoeging die ik kan geven is: het swingt, of is tenminste uptempo, en ik word er wel vrolijk van. Daarnaast geef ik juist toe dat het erg pop is en dat de ladder mij deels niet zo ligt. En ik gaf net ook aan dat ik het Natalie Prass nummer best leuk vond, en i.i.g. interessanter dan Adele, waar ik weinig mee heb.

Nee jij deze keer niet specifiek Minneapolis.

Dat ben ik me uiteraard terdege bewust vigil. Maar bij m'n x aantal nominaties waar ik twijfels had of het voldoende soul zou bevatten ben ik op zoek gegaan naar 1 of meerdere gezaghebbende bronnen die me konden bevestigen dat het inderdaad een fusion/cross-over was met iig soul. Bij grote twijfel viel het nummer gewoon af.

Toen ik teruglas in Editie 2 dat moderne soulvarianten er in de eindlijst behoorlijk karig van af kwamen en dat meerdere users wel graag zouden zien dat dit meer in balans zou komen.

Aangezien ik zelf erg kan genieten van hedendaagse cross-over nummers heb ik voornamelijk daarvoor gekozen in m'n nominaties. Hiermee wordt ook aangetoond dat de soul nog steeds volop aanwezig is in de hedendaagse popcultuur, maar dat het dus vaak gemixt wordt met andere hippe genres waardoor je wel een heel andere sound krijgt.

52 Billy Preston - Encouraging Words +3
41 Janelle Monáe - Dance Apocalyptic +4
39 Garland Green - Just My Way Of Loving You +1
36 Swamp Dogg - Synthetic World
29 LADY - Get Ready +7
18 Jessie Ware - Tough Love +5

Ben het vrijwel volledig met Geert eens. Geweldige ladder, althans de beste vier nummers. Green gaat nog en met Swamp Dogg heb ik nooit veel op gehad. Maar LADY is wederom een geweldige ontdekking. Daar ga ik voorlopig wel van genieten. Jessie Ware heeft een paar jaar terug een aantal fantastische nummers uitgebracht en daar hoort dit Tough Love absoluut bij. Heerlijk ook die Lynn drumcomputer van "Prince" erin verweven. En "huppelkutnummer" Dance Apocalyptic is een lust voor het gehoor en behoort denk ik wel tot de betere nummers van de laatste 5 jaar. Preston doet waar hij goed in is.

Poeha schreef:
Dance Apocalyptic is een lust voor het gehoor en behoort denk ik wel tot de betere nummers van de laatste 5 jaar.

Nu sla je door. Zou niet best zijn..

Ik heb zo 200 van die "betere nummers", he

Ik kan niet anders dan nummers tekort doen hier, want ze zouden allemaal door mogen van mij.

(voor)Ronde 1 - Ladder 26
4 Travis Wammack - You Better Move On
3 Kelis - Jerk Ribs
7 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You
1 Giovanca - How does It feel
5 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman
0 Garland Jeffreys - Any Rain

Even snel zonder commentaar

14 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You 7
8 Travis Wammack - You Better Move On 4
6 Kelis - Jerk Ribs 3
6 Giovanca - How does It feel 5
6 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman 1

Twee prachtige nummers die ik vaker moet horen, de derde is ook zeer fraai (een groeier verwacht ik), Kelis valt reuze mee en met Percy's When a man loves a woman heb ik nooit zo veel gehad, beetje janksoul maar nog goed voor een punt. Garland is de afvaller van deze ronde.

Oeps helemaal vergeten te stemmen, had voor de volgorde niet veel uitgemaakt maar toch.

21 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You 7
12 Travis Wammack - You Better Move On 4
7 Kelis - Jerk Ribs 1
11 Giovanca - How does It feel 5
9 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman 3

Ik kan grotendeels de punten van Salvadore laten staan, al heb ik toch de punten van Percy en de inderdaad leuke Kelis omgedraaid. Ook al is dit zeker niet mijn meest geliefde nummer van hem.
Travis Wammack, die ik nog ken van een eerdere post van Mb. in een ander topic, had ik graag meer gegeven, maar ik vind dit nummer van Giovanca een van de mooiste vaderlandse soul producties van de laatste jaren. Tja, en Gloria Ann Taylor.. deze heb ik niet voor niks aangeschaft toen die 2 jaar geleden opnieuw werd uitgebracht. Voornamelijk vanwege dit nummer en (nog iets meer) voor Love Is A Hurtin' Thing.
Ook Garland Jeffreys vind ik beter dan de punten doen vermoeden.

25 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You 4
16 Giovanca - How does It feel 5
16 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman 7
12 Travis Wammack - You Better Move On
10 Kelis - Jerk Ribs 3
1 Garland Jeffreys - Any Rain 1

32 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You 7
17 Giovanca - How does It feel 1
21 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman 5
16 Travis Wammack - You Better Move On 4
13 Kelis - Jerk Ribs 3
1 Garland Jeffreys - Any Rain

Allemaal minimaal goed, voor de rest weinig tijd voor commnetaar helaas

36 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You +4
28 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman +7
21 Travis Wammack - You Better Move On +5
18 Giovanca - How does It feel +1
13 Kelis - Jerk Ribs
4 Garland Jeffreys - Any Rain +3

41 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You 5
32 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman 4
28 Travis Wammack - You Better Move On 7
19 Giovanca - How does It feel 1
13 Kelis - Jerk Ribs
7 Garland Jeffreys - Any Rain 3

45 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You 4
39 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman 7
28 Travis Wammack - You Better Move On
22 Giovanca - How does It feel 3
18 Kelis - Jerk Ribs 5
8 Garland Jeffreys - Any Rain 1

Zelden was een nummer een aanwijzen zo makkelijk. Ik heb geen idee waarom maar Percy's meesterwerk stond blijkbaar nog niet in de lijst! Hoewel het voor sommigen een overbekend (en vaak gehoord) nummer zal zijn doet dit voor mij niets af aan de schoonheid. Deze Spotify versie klinkt trouwens wat dof want als ik hem op de tafel draai dan klinkt het zo enorm krachtig, relevant en urgent. Dit draaien terwijl je langs de plek rijdt waar het nummer is geschreven en opgenomen geeft het uiteraard ook wel een meerwaarde.
Kelis pakt met haar prima Jerk Ribs plek twee voor het sterke maar niet opzienbarende Deep Inside of You. Extra instrumentatie en speelduur zou het nummer goed hebben gedaan. Giovanca levert ook een fijn (recent) nummer en eindigt voor Garland die ik wel een fijne stem vind hebben. De laatste plek is voor deze (in mijn oren) inferieure cover van Travis Wammack (an sich een goede artiest) die het in niets haalt bij het origineel en tevens eerste Rick Hall Fame nummer ooit.

Mb.

50 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You +5
43 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman +4
35 Travis Wammack - You Better Move On +7
25 Giovanca - How does It feel +3
18 Kelis - Jerk Ribs
9 Garland Jeffreys - Any Rain +1

Wat een sterke ladder ditmaal. De puntvolgorde voor mijn top 3 zou per dag kunnen verschillen. Voor vandaag doe ik het zo. De renditie van You Better Move On door Travis Wammack overtreft het origineel op alle fronten. Zit zo veel venijn in. Het nummer van Gloria Ann is ook een favoriet. De drukkende beat biedt de perfecte ondergrond voor die hypnotiserende vocalen van Gloria Ann. De klassieker van Percy is met recht een klassieker en heb ik nog steeds lief. Het nummer van Giovanca vind ik ook een mooie inzet en het enige nummer dat ik nog niet kende verraste mij dermate positief dat ik 'm boven het nummer van Kelis zet - wat overigens ook een prima nummer is. Genieten deze ladder. Graag meer van dit!

50 Gloria Ann Taylor - Deep Inside of You
48 Percy Sledge - When a Man Loves a Woman +5
39 Travis Wammack - You Better Move On +4
26 Giovanca - How does It feel +1
21 Kelis - Jerk Ribs +3
16 Garland Jeffreys - Any Rain +7

De eerste keer dat ik Any Rain hoorde, greep ik meteen weer terug naar zijn hitalbum (en terecht) Don't Call Me Buckwheat (1992). Wat een geweldige klanken produceert deze Garland Jeffreys. Hij is ook behoorlijk productief ineens. 3 albums in 6 jaar tijd en als je dan de hoge scores zo bekijkt, doet hij het prima.
When a Man...gaat nooit vervelen. Fantastisch nummer ook. Wammack kende ik totaal niet en bij zijn debuutalbum staat rock/soul. Nou die rock zit in ieder geval niet in dit nummer. Mooie ontdekking en ik ga ook meteen achter dat album aan. Kelis en Giovanca zijn typisch van die artiesten waarvan ik nooit uit mezelf een album op zou zetten, of op zou zoeken. Toch komen ze beiden met plezierige tracks. het enige wat ik me bij deze ladder afvraag is waarom dat nummer van Gloria Ann Taylor zo ver voor staat. Geen slecht nummer, dat niet, maar wel behoorlijk vlak. Zit geen avontuur in. Maar inderdaad verder een erg fijne ladder.

(voor)Ronde 1 - Ladder 27
7 Robert Palmer - Sneakin' Sally Through The Alley 7
5 Valerie June - Wanna Be On Your Mind 5
4 Syl Johnson - Dresses Too Short 4
3 Charles Bradley - Changes 3
1 Anthony Hamilton - What I'm Feelin' 1
0 Anthony Hamilton - Since I Seen't You

Waar de 7 punten naar toe gaan is voor mij duidelijk, de heerlijke muziek van The Meters feat. Palmer, hoe funky wil je het hebben? Palmer scoorde hits met andere muziek (soms ook goed) maar eigenlijk vind ik zijn beginperiode veel beter. Die groove is heerlijk, mag voor mij "eeuwig" duren. Van het tweede album van Valerie June draai ik meestal vnl. één nummer, het aanstekelijk slepende Wanna be on your mind, en wat een heerlijke zang, goed voor 5 punten. Daarna volgen twee min of meer gelijkwaardige nummers, waar Syl het voordeel krijgt omdat dit swingender is en meer drive heeft. Charles is een goede zanger, 't is ook wel een beetje een droevig nummer. De laatste twee vind ik eigenlijk niks, beide van dezelfde artiest. In een bepaald duet vind ik die zanger nog wel prima, maar solo vind ik er hier niks aan.

10 Charles Bradley - Changes 7
9 Syl Johnson - Dresses Too Short 5
7 Robert Palmer - Sneakin' Sally Through The Alley
6 Valerie June - Wanna Be On Your Mind 1
4 Anthony Hamilton - What I'm Feelin' 3
4 Anthony Hamilton - Since I Seen't You 4

Ik draai de punten van mijn voorganger zo'n beetje om. Charles pakt de zeven punten met deze Black Sabbath cover. Een heel bijzonder artiest, ik vind het nog steeds droevig dat hij er niet meer is. Dresses Too Short en Since I Seen't You zie ik ook graag doorgaan, daarna maakt het me minder uit.

Gretz, waarom niet gestemd op de vorige ladder dan had je een artiest door kunnen hebben naar de volgende ronde!

13 Charles Bradley - Changes +3
13 Syl Johnson - Dresses Too Short +4
11 Anthony Hamilton - Since I Seen't You +7
11 Valerie June - Wanna Be On Your Mind +5
7 Robert Palmer - Sneakin' Sally Through The Alley
5 Anthony Hamilton - What I'm Feelin' +1

Anthony Hamilton ligt absoluut in mijn straatje en dan met name met Since I Seen't You. What I'm Feelin' is beduidend minder. Valerie June's Wanna Be On Your Mind...was toentertijd absoluut een ontdekking. En het is zeker nog niet eens het beste nummer van dat album. Daarna hoeven de nummers wat mij betreft niet verder door.

18 Charles Bradley - Changes +5
16 Syl Johnson - Dresses Too Short +3
14 Robert Palmer - Sneakin' Sally Through The Alley +7
15 Anthony Hamilton - Since I Seen't You +4
11 Valerie June - Wanna Be On Your Mind
6 Anthony Hamilton - What I'm Feelin' +1

2 mooie nummers, waarbij ik meer plezier beleef aan Robert Palmer, terwijl Charles misschien sterker is. Hier kan ik een kwartje voor opgooien.
Van Anthony zou ik hele andere nummers kiezen. Ook als het van deze albums zou moeten zijn. Charlene bijvoorbeeld.

Poeha schreef:
wat ik me bij deze ladder afvraag is waarom dat nummer van Gloria Ann Taylor zo ver voor staat. Geen slecht nummer, dat niet, maar wel behoorlijk vlak. Zit geen avontuur in.

Haar mooie stem en de instrumentatie is avontuurlijk genoeg voor mij. Maar het had wel wat langer mogen duren. De 2e nominatie van het album vind ik nog net wat sterker.

Edgar18 schreef:

Gretz, waarom niet gestemd op de vorige ladder dan had je een artiest door kunnen hebben naar de volgende ronde!

Giovanca is toch ook een artiest van nu? Of zou die dan om strategische redenen 0 punten moeten krijgen?

23 Charles Bradley - Changes +5
22 Anthony Hamilton - Since I Seen't You +7
19 Syl Johnson - Dresses Too Short +3
14 Robert Palmer - Sneakin' Sally Through The Alley
12 Valerie June - Wanna Be On Your Mind +1
10 Anthony Hamilton - What I'm Feelin' +4

Pfieuw, dit waren de keuzes wel zeg! Syl, Charles en Hamilton allemaal fantastisch, echt fan-tas-tisch. Zware ladder dit.
Daarna een leuke June en Palmer die mij hier niet zoveel doet. Is dit serieus met the Meters samen jo? Vooral zijn stem laat me niet harder lopen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:58 uur

geplaatst: vandaag om 13:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.