Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2017 [De Top 2000 van MusicMeter] #2
zoeken in:
0
geplaatst: 5 december 2017, 19:54 uur
Minneapolis schreef:
Mijn opmerking over de eenzijdigheid was gewoon een oprechte verbazing (ook al is het steeds terug kerend). Het was geen kritiek op specifiek deze lijst. Ook zo'n Snob lijst is vergelijkbaar smal in geluid. En ik snap niet hoe dat bij al die lijstjes in Nederland zo is. Dat ontneemt mij de lol om zo'n heel spel mee te spelen.
Mijn opmerking over de eenzijdigheid was gewoon een oprechte verbazing (ook al is het steeds terug kerend). Het was geen kritiek op specifiek deze lijst. Ook zo'n Snob lijst is vergelijkbaar smal in geluid. En ik snap niet hoe dat bij al die lijstjes in Nederland zo is. Dat ontneemt mij de lol om zo'n heel spel mee te spelen.
Ah oke. Ik denk dat je de verklaring moet zoeken in het feit dat de meerderheid van de Nederlandse muziekliefhebbers een (sterke) voorkeur heeft voor pop/rock. Dat geldt ook de lijstjesfreaks die elk jaar trouw op nummers stemmen in allerlei lijstjes. In veel van die lijsten (waaronder de Ladder) zullen het voornamelijk (blanke) mannen zijn, wat ook niet bepaald in het voordeel is van de vrouwelijke artiesten en de zwarte muziek.
De Snob 2000 is helaas nog wat smaller inderdaad (komt waarschijnlijk door het format). De enige manier waarop er uiteindelijk meer diversiteit in de lijst kan komen is als de gemiddelde smaak van de stemmers veranderd en breder wordt. Want uiteindelijk is de gemene deler grotendeels bepalend.
0
geplaatst: 5 december 2017, 19:57 uur
Gretz schreef:
Ik heb geen hekel aan Lazarus en kan er prima naar luisteren, maar vind het een beetje een grijze muis die verbleekt bij veel oudere nummers uit het Bowie-oeuvre.
Ik heb geen hekel aan Lazarus en kan er prima naar luisteren, maar vind het een beetje een grijze muis die verbleekt bij veel oudere nummers uit het Bowie-oeuvre.

Eén van zijn mooiste nummers ooit. Blackstar vind ik zelfs zijn beste (die had wel eens op nummer 1 kunnen eindigen in mijn lijstje).
0
geplaatst: 5 december 2017, 20:02 uur
aERodynamIC schreef:

Blackstar vind ik zelfs zijn beste (die had wel eens op nummer 1 kunnen eindigen in mijn lijstje).
(quote)

Blackstar vind ik zelfs zijn beste (die had wel eens op nummer 1 kunnen eindigen in mijn lijstje).
Ik vind Blackstar echt een heel stuk beter dan Lazarus. Die had ik graag ingeruild voor bijvoorbeeld een "Heroes".
Ik voorspel dat we dit jaar wel weer een nieuwe nummer 1 gaan krijgen (gezien de voorbije resultaten). "Heroes" kreeg vorig jaar waarschijnlijk iets meer sympathy votes van mensen die enkel een finalelijstje inleveren, en kon daarom nipt de overwinning grijpen.
0
geplaatst: 5 december 2017, 20:03 uur
Eruit:
10. R.E.M. - Drive
11. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
13. dEUS - Instant Street (zou ik nu hoger plaatsen, meer waardering voor gekregen)
15. The Knife - Silent Shout
16. Prince - Sign O The Times
19. Donna Summer - I Feel Love
26. U2 - The Unforgettable Fire (zou ik nu hoger plaatsen, meer waardering voor gekregen)
28. Sinead O'Connor - Troy
30. Leonard Cohen - Suzanne
32. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
Nieuw:
8.
11.
15.
17.
19.
21.
25.
28.
31.
32.
10. R.E.M. - Drive
11. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
13. dEUS - Instant Street (zou ik nu hoger plaatsen, meer waardering voor gekregen)
15. The Knife - Silent Shout
19. Donna Summer - I Feel Love
26. U2 - The Unforgettable Fire (zou ik nu hoger plaatsen, meer waardering voor gekregen)
28. Sinead O'Connor - Troy
30. Leonard Cohen - Suzanne
32. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
Nieuw:
8.
11.
15.
17.
19.
21.
25.
28.
31.
32.
3
geplaatst: 5 december 2017, 20:03 uur
Gretz schreef:
Ah oke. Ik denk dat je de verklaring moet zoeken in het feit dat de meerderheid van de Nederlandse muziekliefhebbers een (sterke) voorkeur heeft voor pop/rock. Dat geldt ook de lijstjesfreaks die elk jaar trouw op nummers stemmen in allerlei lijstjes. In veel van die lijsten (waaronder de Ladder) zullen het voornamelijk (blanke) mannen zijn, wat ook niet bepaald in het voordeel is van de vrouwelijke artiesten en de zwarte muziek.
De Snob 2000 is helaas nog wat smaller inderdaad (komt waarschijnlijk door het format). De enige manier waarop er uiteindelijk meer diversiteit in de lijst kan komen is als de gemiddelde smaak van de stemmers veranderd en breder wordt. Want uiteindelijk is de gemene deler grotendeels bepalend.
(quote)
Ik ben ook een blanke man, maar ik snap niet waarom dat zou bepalen dat ik van "blanke gitaar muziek" moet houden.
Ik snap je punt wat betreft het actief deelnemen, maar je kunt misschien ook begrijpen dat dat niet heel aantrekkelijk is. Kijk voor de gein eens naar de top 100 artiesten hier. Die is ronduit absurd voor een grote muziek site die ik ook graag zou willen raadplegen voor inspiratie. Er staan misschien 5 a 10 gekleurde artiesten in. Niet dat het letterlijk om huidskleur gaat, maar "zwarte muziek" is i.m.o toch enorm bepalend geweest in de muziek geschiedenis. In breedheid van stijlen.
Maar ik hou het hier bij want ik heb dit al wel eerder aangestipt en wil niet gaan irriteren, en wil zeker het feestje niet bedreven. En dat meen ik, want lijstjes zijn en blijven leuk.

12
geplaatst: 5 december 2017, 20:11 uur
Omdat het kan, denk ik...
(alleen jammer dat het MuMe-logo een beetje korrelig is)
https://i.gyazo.com/ecf5b0902f8782a5a5d0a797f68fc655.jpg
(alleen jammer dat het MuMe-logo een beetje korrelig is)
https://i.gyazo.com/ecf5b0902f8782a5a5d0a797f68fc655.jpg
0
geplaatst: 5 december 2017, 20:11 uur
Minneapolis schreef:
Ik ben ook een blanke man. Ik snap niet waarom dat zou bepalen dat ik van "blanke gitaar muziek" moet houden.
(quote)
Ik ben ook een blanke man. Ik snap niet waarom dat zou bepalen dat ik van "blanke gitaar muziek" moet houden.
Dat hoeft inderdaad helemaal niet van invloed te zijn. Maar je ziet bij een meerderheid van de mensen toch wel dat hun afkomst en sociale kring invloed hebben op hun muzieksmaak. Zo struikelde ik laatst toen ik mijn favoriete band twee keer bijna over alle (hipster)baarden. Ca. 90% van het publiek was man en blank. Terwijl ik bijvoorbeeld bij een optreden van Lorde, Solange of Moderat een veel gemêleerder publiek om me heen zie.
Minneapolis schreef:
Kijk voor de gein eens naar de top 100 artiesten hier. Die is ronduit absurd voor een grote muziek site die ik ook graag zou willen raadplegen voor inspiratie. Er staan misschien 5 a 10 gekleurde artiesten in. Niet dat het letterlijk om huidskleur gaat, maar "zwarte muziek" is i.m.o toch enorm bepalend geweest in de muziek geschiedenis. In breedheid van stijlen.
Kijk voor de gein eens naar de top 100 artiesten hier. Die is ronduit absurd voor een grote muziek site die ik ook graag zou willen raadplegen voor inspiratie. Er staan misschien 5 a 10 gekleurde artiesten in. Niet dat het letterlijk om huidskleur gaat, maar "zwarte muziek" is i.m.o toch enorm bepalend geweest in de muziek geschiedenis. In breedheid van stijlen.
Te weinig vrouwen en te weinig artiesten met een kleurtje inderdaad, helemaal mee eens. Maar dat is equivalent van de voorkeuren van het gros van de bezoekers van de site. Niets aan te doen.
0
geplaatst: 5 december 2017, 20:21 uur
Snoeperd schreef:
Trouwens, mocht Lazarus het voor elkaar krijgen op de 22e plaats te eindigen of hoger in de finale is het de hoogste binnenkomer in de ladder ooit! (Tunnels heeft tot nu toe dat record met de 23e plek in 2011)
De vraag van gisteren wie de jongste finalist is (Bloodbuzz Ohio of Let It Happen) kan hiermee ook direct de prullenbak in.Trouwens, mocht Lazarus het voor elkaar krijgen op de 22e plaats te eindigen of hoger in de finale is het de hoogste binnenkomer in de ladder ooit! (Tunnels heeft tot nu toe dat record met de 23e plek in 2011)
3
geplaatst: 5 december 2017, 20:22 uur
Mooi gemaakt! Die kan ik wel even aan de Wikipedia-pagina toevoegen.
https://i.imgur.com/Ojo4YTq.jpg
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 5 december 2017, 20:31 uur
Teunnis, in jouw overzicht MuMeLadder 2017 staat The Sound - Winning i.p.v. Elliot Smith
1
geplaatst: 5 december 2017, 20:39 uur
Edgar18 schreef:
Een record is een record, ook al staat deze maar één dag. (quote)
De vraag van gisteren wie de jongste finalist is (Bloodbuzz Ohio of Let It Happen) kan hiermee ook direct de prullenbak in. 
1
geplaatst: 5 december 2017, 20:53 uur
En dan nu de grote luisterleegte... Nog enkel de finale en dan zijn we klaar.
Zou het niet handig zijn als we nu ook al aan de nominaties kunnen beginnen, zodat die eerste ronde snel kan geselecteerd worden. We hebben nu nog bijna vier weken voor 1 januari, maar met 3 ladders van 10 liedjes zal een eventuele luistervoorsprong snel als sneeuw voor de zon verdwijnen, vrees ik.
Zou het niet handig zijn als we nu ook al aan de nominaties kunnen beginnen, zodat die eerste ronde snel kan geselecteerd worden. We hebben nu nog bijna vier weken voor 1 januari, maar met 3 ladders van 10 liedjes zal een eventuele luistervoorsprong snel als sneeuw voor de zon verdwijnen, vrees ik.
0
geplaatst: 5 december 2017, 20:59 uur
cosmic kid schreef:
Teunnis, in jouw overzicht MuMeLadder 2017 staat The Sound - Winning i.p.v. Elliot Smith
Ik had het toevallig zelf net ook door. Fixed.
0
geplaatst: 5 december 2017, 21:01 uur
Voor mij betekent de finale geen luisterleegte. Ik probeer alles nog minstens 5 keer opnieuw te luisteren, liefst vaker.
Mijn volledige bovenste helft van vorig jaar doet weer mee. Nummers 18,19,20,21,22,23,27,28,30, en 32 zijn verdwenen. Wat dat betreft zeer goed nieuws dus. Helaas zullen de binnenkomers ook grotendeels weer het rechterrijtje bevolken, maar gemiddeld is de finale voor mij wel een verbetering ten opzichte van vorig jaar.
Mijn volledige bovenste helft van vorig jaar doet weer mee. Nummers 18,19,20,21,22,23,27,28,30, en 32 zijn verdwenen. Wat dat betreft zeer goed nieuws dus. Helaas zullen de binnenkomers ook grotendeels weer het rechterrijtje bevolken, maar gemiddeld is de finale voor mij wel een verbetering ten opzichte van vorig jaar.
2
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 5 december 2017, 21:09 uur
Lukas schreef:
Is er eigenlijk al een Spotifylijst van de gehele Ladder? Van 2000 naar 33 (en straks 1) bedoel ik dus.
Is er eigenlijk al een Spotifylijst van de gehele Ladder? Van 2000 naar 33 (en straks 1) bedoel ik dus.
Nog niet t/m nummer 33 maar dat komt de komende dagen
3
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 5 december 2017, 21:15 uur
marsupilami schreef:
Zover zijn we nog niet en daarnaast doet het (voor mijn gevoel) afbreuk aan de apotheose om nu al te beginnen met de nominaties voor 2018.
Wel kan ik alvast bekend maken dat het nominatietopic op 18 december (dus een dag na de finale) rond 20.00 uur officieel geopend wordt en op 27 december om 20.00 uur officieel sluit. We willen 28 december dan loten en dan ook het overzicht plaatsen en de Spotifylijsten bijwerken. Iedereen heeft dan minimaal 4 dagen om vooruit te luisteren. Vroege vogels kunnen natuurlijk al vanaf 18 december de nieuwe nominaties beluisteren.
Tussen 11 en 17 december zal ik wel alvast het Overzichtstopic 2018 plaatsen, er kan dan alleen nog niet genomineerd worden.
0
geplaatst: 5 december 2017, 21:15 uur
edit: Ik zie dat cosmic me al voor was met het plaatsen van de Spotify lijst.
0
geplaatst: 5 december 2017, 21:50 uur
Vooral U2 ga ik missen in de finale, maar gezien de bovenstaande reacties (vorige pagina) mag het een wonder zijn dat die al die jaren de finale gehaald heeft...
Ook Prince, R.E.M. en Cohen had ik er graag bij gehad. Of de nieuwkomers beter gaan scoren waag ik nog te betwijfelen, maar ik ga alle 32 nog een paar keer in de shuffle gooien komende week.
3. U2 - The Unforgettable Fire
10. Prince - Sign 'O' the times
15. R.E.M. - Drive
19. Leonard Cohen - Suzanne
21. Sinéad O'Connor - Troy
23. dEUS - Instant Street
24. Nick Cave & the Bad Seeds - The mercy seat
28. Donna Summer - I feel love
29. The Knife - Silent Shout
30. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make me Wanna Holler)
Ook Prince, R.E.M. en Cohen had ik er graag bij gehad. Of de nieuwkomers beter gaan scoren waag ik nog te betwijfelen, maar ik ga alle 32 nog een paar keer in de shuffle gooien komende week.

3. U2 - The Unforgettable Fire
10. Prince - Sign 'O' the times
15. R.E.M. - Drive
19. Leonard Cohen - Suzanne
21. Sinéad O'Connor - Troy
23. dEUS - Instant Street
24. Nick Cave & the Bad Seeds - The mercy seat
28. Donna Summer - I feel love
29. The Knife - Silent Shout
30. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make me Wanna Holler)
0
geplaatst: 5 december 2017, 22:26 uur
Het zwaartepunt van de nummers die er bij mij uit zijn ligt duidelijk in het rechterrijtje, ik ben redelijk blij dus. De diversiteit mag volgend jaar alleen wel wat hoger in de finale - met alleen Nina Simone en DJ Shadow als vertegenwoordigers van de mensen die geen meneren met gitaren zijn (oké, misschien New Order ook) is het natuurlijk wel vrij mager. Verder alsnog wel héél blij met Elliott, Talking Heads en Pixies er weer bij!
7. The Knife - Silent Shout
10. Donna Summer – I Feel Love
13. dEUS – Instant Street
14. Leonard Cohen – Suzanne
21. Prince - Sign O’ the Times
22. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
26. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
27. Sinéad O'Connor - Troy
30. U2 - The Unforgettable Fire
31. R.E.M. - Drive
7. The Knife - Silent Shout
10. Donna Summer – I Feel Love
13. dEUS – Instant Street
14. Leonard Cohen – Suzanne
21. Prince - Sign O’ the Times
22. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
26. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
30. U2 - The Unforgettable Fire
31. R.E.M. - Drive
0
geplaatst: 5 december 2017, 22:39 uur
Minneapolis laten we gewoon OOR tot zondebok uitroepen. 
Zij zorgen er indirect voor dat 'de Nederlander' maar naar blanke gitaarrock blijft luisteren.
https://i.imgur.com/WoW19lw.jpg

Zij zorgen er indirect voor dat 'de Nederlander' maar naar blanke gitaarrock blijft luisteren.
https://i.imgur.com/WoW19lw.jpg
0
geplaatst: 5 december 2017, 22:46 uur
Mwaoh, zoveel macht heeft Oor niet meer hoor. Oplage is nog maar ergens rond de 15000 exemplaren. Dat was in de jaren 90 37000.
0
geplaatst: 5 december 2017, 22:50 uur
Gretz schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)

Ik denk echt dat het een cultuur kwestie is. Lang heb ik me verbaasd over de totaal verschillende beleving, maar inmiddels geloof ik wel dat bijvoorbeeld funky of groovy muziek door veel mensen heel anders word ervaren. Waarschijnlijk dus door (zoals jij ook al deels noemde) omgeving, achtergrond, opvoeding, radio etc. Die radio is ook totaal anders in Amerika bijvoorbeeld heb ik vaak gemerkt. Al scheelt dat ook enorm per staat of stad.
0
geplaatst: 5 december 2017, 23:02 uur
Nee, het gaat mij ook wat te ver om onze gemiddelde smaak aan OOR toe te schrijven, zo gezaghebbend is dat tijdschrift nou ook niet (meer). Wel vermoed ik dat de OOR-redactie eveneens voornamelijk uit blanke mannen bestaat met een voorkeur voor blankemannenrock, net zoals hier. In hun jaarlijst vind je overigens wel weer koning Kendrick en Vince Staples terug op hoge plaatsen, al is die niet louter gebaseerd op lijstjes van OOR-medewerkers, maar op die van zo'n beetje de hele verzamelde poppers. Dat zie ik in de MuMeLadder nog niet zo gauw gebeuren (Kendrick en Vince in de finale, bedoel ik).
0
geplaatst: 6 december 2017, 00:08 uur
Dat is 'm dus niet dit jaar, wat een rampenfinale zeg. En dat terwijl Bruce voor het eerst in de eindstrijd mee mag doen. Als the Boss niet afgetekend eerste wordt weet ik het ook niet meer. 
Maar goed, de finalelijst is dus vele malen beroerder dan vorig jaar. Gemiddelde plek uit: 14,9; gemiddelde plek in 19,1. Dat zegt eigenlijk wel genoeg.
Ook mijn hele bottom drie is vervangen.
Maar ik moet wel zeggen dat mijn nr. 32 van dit jaar net iets minder verschrikkelijk is dan mijn nr. 32 van vorig jaar. Wat dat betreft isde finalelijst dit jaar zowel aan de bovenkant als aan de onderkant verbeterd. Laat ik me daar dan maar aan vasthouden.
UIT:
1. Sinéad O'Connor - Troy
6. U2 - The Unforgettable Fire
7. Leonard Cohen – Suzanne
10. Prince - Sign O The Times
13. Donna Summer – I Feel Love
16. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
20. R.E.M. - Drive
21. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
23. dEUS – Instant Street
32. The Knife - Silent Shout
IN:
1.
7.
10.
14.
16.
22.
28.
30.
31.
32.

Maar goed, de finalelijst is dus vele malen beroerder dan vorig jaar. Gemiddelde plek uit: 14,9; gemiddelde plek in 19,1. Dat zegt eigenlijk wel genoeg.
Ook mijn hele bottom drie is vervangen.
Maar ik moet wel zeggen dat mijn nr. 32 van dit jaar net iets minder verschrikkelijk is dan mijn nr. 32 van vorig jaar. Wat dat betreft isde finalelijst dit jaar zowel aan de bovenkant als aan de onderkant verbeterd. Laat ik me daar dan maar aan vasthouden.

UIT:
1. Sinéad O'Connor - Troy
6. U2 - The Unforgettable Fire
10. Prince - Sign O The Times
13. Donna Summer – I Feel Love
16. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
20. R.E.M. - Drive
21. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
23. dEUS – Instant Street
32. The Knife - Silent Shout
IN:
1.
7.
10.
14.
16.
22.
28.
30.
31.
32.
0
geplaatst: 6 december 2017, 00:23 uur
Minneapolis schreef:
Het lijstje is al net zo bleek als de lijst waar het een alternatief van is. Ik snap nooit zo goed waarom.
Het lijstje is al net zo bleek als de lijst waar het een alternatief van is. Ik snap nooit zo goed waarom.
Toevallig vandaag bekeken hoe blank de Radio 2 Top 2000 is. Blijkt dat hun top-100 ongeveer net zo zwart is als die onze top-32. Zij hebben Prince en Otis Redding, wij hebben Nina Simone en Massive Attack (voor 2/3). Daarnaast allebei nog een witte artiest met zwarte muziek: zij Amy Winehouse en wij DJ Shadow. En dan zou je bij Radio 2 Rage Against the Machine nog een beetje mee kunnen tellen en bij ons Talking Heads.
Blijft staan dat dit ook voor een top-32 dit veel te weinig is.
0
geplaatst: 6 december 2017, 00:38 uur
Als puntje bij paaltje komt zijn het toch vaak de zelfde (soort) nummers die in toplijsten te vinden zijn. Dat zegt natuurlijk wel veel over de kwaliteit van die klassiekers. Sommige tracks zijn gewoon kapot te krijgen.
0
geplaatst: 6 december 2017, 00:45 uur
1.
2. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
3.
4.
5.
6.
8. The Knife - Silent Shout
9. Donna Summer – I Feel Love
10.
11.
12.
13.
14.
15.
17.
18.
19.
20. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
21.
22.
23.
24.
25.
26. dEUS – Instant Street
28. R.E.M. - Drive
29.
30.
31. U2 - The Unforgettable Fire
32.
2. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
3.
4.
5.
6.
8. The Knife - Silent Shout
9. Donna Summer – I Feel Love
10.
11.
12.
13.
14.
15.
17.
18.
19.
20. Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
21.
22.
23.
24.
25.
26. dEUS – Instant Street
28. R.E.M. - Drive
29.
30.
31. U2 - The Unforgettable Fire
32.
1
geplaatst: 6 december 2017, 00:53 uur
Minneapolis schreef:
Ik wordt herinnerd door de tag, maar maak je geen zorgen hoor. Ik zal 'm aan me voorbij laten gaan als je vind dat ik geen recht van spreken heb.
Ik wordt herinnerd door de tag, maar maak je geen zorgen hoor. Ik zal 'm aan me voorbij laten gaan als je vind dat ik geen recht van spreken heb.
Ik mag hopen dat Gretz het finale feestje niet bederft en users wegjaagt van het inzenden van een lijstje, daar doen we al die moeite niet een heel jaar voor...dus ik hoop nog wel een eindlijstje van je tegemoet te zien

1
geplaatst: 6 december 2017, 01:02 uur
Zo...mijn voorspelling van de eindlijst in het MuMe-Nostradamus 2017 topic geplaatst.
* denotes required fields.