menu

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Varia ( Female Edition )

zoeken in:
avatar van Hacker
Als een soort verlengstuk c.q. variant op het onvolprezen topic :

Muziek >> Muziekgames >> Album Top 10 Per Jaar #2

heb ik na overleg met zaaf besloten om met een andere invalshoek voor de lijstjes-freaks nog iets op touw te zetten.

In Deel 1 van dit spel gaan we op zoek naar De Mooiste Debuutalbums !

De MuMe discografie is bepalend voor wat het eerste album van een artiest is.

Wil je meedoen; stuur dan jouw top 10/15/20 per PM naar mij voor donderdag 18 januari om 20:00 uur. Let op : graag maximaal 20 albums in je lijst; dit om e.e.a. niet al té uitgebreid/groot te maken.

Oh ja, graag maar één album per artiest vermelden...

avatar van JoaMuse
Ha, een spel waar Radiohead eens niet gaat winnen.

avatar van GrafGantz
Ha, alweer een spel waar Arcade Fire gaat winnen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Aan mijn inzending zal dat alvast niet liggen.

avatar van johan de witt
There she goes again...

avatar van jordidj1
Ja joh, nog maar een spel erbij.

avatar van wibro
Hacker

Wat de debuutalbums betreft mag ik uitgaan van reguliere albums en niet E.P.'s.

avatar van Hacker
wibro :

wat mij betreft mag een EP ook meedoen, als dat de eerste release van een artiest is.

avatar van wibro
Ik plaats deze opmerking omdat het tot verwarring kan leiden. Als voorbeeld neem ik DJ Shadow. Zijn debuut is een EP uit 1995. Daar staan vier uitvoeringen op van "What does your soul look like". Het 4e deel daarvan is ook te vinden op het reguliere debuutalbum. Als EP's gelijk zijn aan reguliere albums, dan zou het reguliere album van DJ Shadow niet mee mogen doen. Uiteraard ben ik het daar dan niet mee eens.

avatar van Superbitch
Het lijkt me beter om EP's uitsluitend te laten tellen als ze materiaal bevatten dat geen voorproefje is van een album. Veel artiesten brengen tegenwoordig eerst een EP uit, om een half jaar later een album met dezelfde liedjes uit te brengen. Vb.: Eliza Doolittle heeft een EP in 2009, maar haar debuutalbum (met dezelfde liedjes) is pas in 2010. Dan lijkt het me logisch om het album te laten tellen en niet de EP.

M.a.w. kun je EP's beter uitsluiten, behalve in uitzonderlijke gevallen. Vb. bij FKA Twigs zou die EP uit 2012 kunnen tellen.

avatar van Hacker
In 1e instantie leek het me OK om EP's te doen, maar

Het gaat hier eigenlijk om volwaardige Albums, dus om misverstanden te voorkomen :

GEEN EP's vermelden A.U.B.

avatar van zaaf
Hulde voor Hacker voor dit fraaie initiatief! (en dit sterke besluit!)

avatar van jordidj1
Dus mag Endtroducing nou wel of niet?

avatar van Finidi
Is Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997) - MusicMeter.nl toegestaan? Er staat zogenaamd wel een eerder album, maar niemand die dat heeft.

avatar van zaaf
Dat zijn toch twee vragen die je zelf kunt beantwoorden...

Edit: lijvige klus Hacker dan moet je erg veel controlewerk verrichten...

avatar van jordidj1
zaaf schreef:
Dat zijn toch twee vragen die je zelf kunt beantwoorden...


Nee

avatar van zaaf
Dan mag je ook geen commentaar leveren op rapper Sjors

avatar van Superbitch
Hoe zit het met bandleden die solo gaan? Telt het solodebuut van Sting of George Michael mee? En wat doe je met zoiets als de Traveling Wilburys?

avatar van Hacker
Geen stemmen voor de 1e van GYBE : dat album mag echt gewoon meedoen..

En van Platendraaier Schaduw = Endtroducing het 1e Album, dus mag die uiteraard meedoen.

Nogmaals : geen EP's dus, de MuMe discografie is bepalend voor wat het 1e album van een artiest is. Anders zou bijvoorbeeld Jean Michel Jarre - Oxygene ook mee kunnen doen, want wie kent nou zijn eerste plaat

edit : natuurlijk tellen soloplaten ook gewoon mee !

avatar van wibro
Ik ga je opnieuw lastig vallen Hacker

Biosphere

Zijn eerste reguliere album staat onder de naam "Bleep". Pas het 2e album onder de naam Biosphere. Wat zijn hiervoor de regels?

avatar van Hacker
Moeilijk..., maar w.m.b. mag Microgravity meedoen, want Geir Jenssen kiest hier bewust voor een andere naam

avatar van JoaMuse
Debut telt niet als het debuut van Björk zeker?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Hacker schreef:
Moeilijk..., maar w.m.b. mag Microgravity meedoen, want Geir Jenssen kiest hier bewust voor een andere naam
Ai, dan komen er heel wat Prince-albums langs

avatar van zaaf
Qua humor zit dit topic nou al geramd!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik verpak mijn boodschap graag als grapje, maar voor het geval er tussen zender en ontvanger toch wat ruis tussen de regels optreedt: ik adviseer ook hier om gewoon eenduidig enkel het debuut volgens de MuMe-discografie mee te laten tellen. Het wordt anders wel erg lastig om een nette en eenduidige grens te bepalen waarvan die Bleep/Biosphere aan de ene kant valt en bijvoorbeeld Golden Earrings/Golden Earring aan de andere kant.

avatar van zaaf
hahaha, dat is precies het voorbeeld dat ik naar hacker heb ge-pm'd

avatar van Hacker
Met o.a. dank aan de wijze heren Casartelli en zaaf :

Om misverstanden te voorkomen : het debuut volgens de MuMe discografie is dus het enige album dat hier mee mag/kan doen.

Dat had ik zelf eigenlijk al aangegeven in de 5e zin van mijn openingsbericht, haha !

Zoiets als Zappa / Mothers is dus geen aparte artiest, maar valt onder Frank Zappa.

En de eerste lijst is ondertussen al binnen... ( nee, het is niet mijn eigen lijst... )

avatar van zaaf
Bezig, en maak voor mezelf de keuze dat bv een groepszanger die solo gaat voor mij niet geldt als debuut (goodbye Brilliant Trees, Hot Rats, Liquid Swords...)

avatar van johan de witt
Hacker schreef:


En de eerste lijst is ondertussen al binnen... ( nee, het is niet mijn eigen lijst... )

Hoeft voor mij ook geen twee weken te duren hoor, zo'n lijstje heb je binnen 10 minuten toch gemaakt?

avatar van Rudi S
zaaf schreef:
(goodbye Brilliant Trees, Hot Rats, Liquid Swords...)


Welcome The Dreams of the blue turtles

Gast
geplaatst: vandaag om 02:57 uur

geplaatst: vandaag om 02:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.