Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Varia ( Female Edition )
zoeken in:
0
geplaatst: 23 juli 2018, 07:36 uur
6. Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1587.300.jpg
Aantal punten : 95
Aantal keren genoemd : 9
De nummer 1 van JoaMuse en Salvadore
Verder o.a. nog 1 x op plek 2, en 1 x op plek 6 in een individuele lijst.
't Zou wel een verrassing geweest zijn als we dit album niet hoog in deze eindlijst gingen aantreffen.
Myra Ellen Amos staat niet voor niets op 203 in de MuMe top 250 met deze Little Earthquakes tenslotte.
75 gebruikers hebben dan ook dit album in hun persoonlijke top 10 staan.
Dit is ook weer zo'n album dat in huize Hacker maar weer eens in de herkansing moet.
Na de eerste paar keer draaien was ik niet echt geshockeerd.
Maar wat niet is, kan misschien (ooit) nog wel eens gebeuren…
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1587.300.jpg
Aantal punten : 95
De nummer 1 van JoaMuse en Salvadore
Verder o.a. nog 1 x op plek 2, en 1 x op plek 6 in een individuele lijst.
't Zou wel een verrassing geweest zijn als we dit album niet hoog in deze eindlijst gingen aantreffen.
Myra Ellen Amos staat niet voor niets op 203 in de MuMe top 250 met deze Little Earthquakes tenslotte.
75 gebruikers hebben dan ook dit album in hun persoonlijke top 10 staan.
Dit is ook weer zo'n album dat in huize Hacker maar weer eens in de herkansing moet.
Na de eerste paar keer draaien was ik niet echt geshockeerd.
Maar wat niet is, kan misschien (ooit) nog wel eens gebeuren…
1
geplaatst: 23 juli 2018, 09:19 uur
5. Patti Smith - Horses (1975)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/910.300.jpg
Aantal punten : 97
Aantal keren genoemd : 8
De nummer 1 van : johan de witt en Rudi S
Bij het nalezen van wat er bij dit album door MuMe-gebruikers is neergepend, kwam ik dit geweldige stuk tekst op het spoor :
Amen !
En ik hoop dat CB mij niet kwalijk neemt dat ik hem hier citeer.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/910.300.jpg
Aantal punten : 97
Aantal keren genoemd : 8
De nummer 1 van : johan de witt en Rudi S
Bij het nalezen van wat er bij dit album door MuMe-gebruikers is neergepend, kwam ik dit geweldige stuk tekst op het spoor :
Cabeza Borradora schreef:
Patti Smith mag zich dan al een rock'n'roll-nigger noemen, ze debuteerde als dichteres en toneelschrijfster en pas als late twintiger maakte ze de oversteek naar de muziek. Deze door John Cale geproducete debuutplaat was meteen een schot in de roos. We kunnen het ons nu nog moeilijk voorstellen, maar een rockende dame was in haar tijd nog een uitzondering. Horses (hoesfoto: Robert Mapplethorpe) toont een intense, bezeten, vaak kwade zangeres. Zonder schroom zingt ze over zelfmoord, sex, drugs, Rimbaud en... paarden. Het zijn teksten die zo uit een stream of consciouness schijnen geboren. Al is de Amerikaanse qua techniek geen feilloze zangeres, op het vlak van expressie moet ze weinigen naast haar dulden. Of ze nu bijna aan het tieren slaat of voor het understatement kiest: haar stem kan je niet onberoerd laten. De kracht van Patti Smith is ook die van haar begeleiders. Niet toevallig verschenen de elpees die op Horses volgden, onder de naam van de Patti Smith Group. Vooral de gitarist Lenny Kaye schittert met opstandige uithalen en vilaine riffs. Richard Sohl leverde de pianobijdragen terwijl bassist Ivan Kral en drummer Jay Dee Daughtery voor een stevige fundering zorgen. Een jaar voor deze plaat uitkwam zong Smith op haar debuutsingle Pis Factory: "I´m gonna be a big star". Ze heeft weliswaar zelden aan het commerciële firmament geschitterd, maar haar stempel is onuitwisbaar, niet alleen op vrouwelijke muzikanten, maar op de rock tout court.
(bron: De Cultuurkenner, DM, 1999)
Patti Smith mag zich dan al een rock'n'roll-nigger noemen, ze debuteerde als dichteres en toneelschrijfster en pas als late twintiger maakte ze de oversteek naar de muziek. Deze door John Cale geproducete debuutplaat was meteen een schot in de roos. We kunnen het ons nu nog moeilijk voorstellen, maar een rockende dame was in haar tijd nog een uitzondering. Horses (hoesfoto: Robert Mapplethorpe) toont een intense, bezeten, vaak kwade zangeres. Zonder schroom zingt ze over zelfmoord, sex, drugs, Rimbaud en... paarden. Het zijn teksten die zo uit een stream of consciouness schijnen geboren. Al is de Amerikaanse qua techniek geen feilloze zangeres, op het vlak van expressie moet ze weinigen naast haar dulden. Of ze nu bijna aan het tieren slaat of voor het understatement kiest: haar stem kan je niet onberoerd laten. De kracht van Patti Smith is ook die van haar begeleiders. Niet toevallig verschenen de elpees die op Horses volgden, onder de naam van de Patti Smith Group. Vooral de gitarist Lenny Kaye schittert met opstandige uithalen en vilaine riffs. Richard Sohl leverde de pianobijdragen terwijl bassist Ivan Kral en drummer Jay Dee Daughtery voor een stevige fundering zorgen. Een jaar voor deze plaat uitkwam zong Smith op haar debuutsingle Pis Factory: "I´m gonna be a big star". Ze heeft weliswaar zelden aan het commerciële firmament geschitterd, maar haar stempel is onuitwisbaar, niet alleen op vrouwelijke muzikanten, maar op de rock tout court.
(bron: De Cultuurkenner, DM, 1999)
Amen !
En ik hoop dat CB mij niet kwalijk neemt dat ik hem hier citeer.
3
geplaatst: 23 juli 2018, 10:03 uur
Vast niet, jij citeert namelijk een stukje uit de Belgische krant De Morgen (DM dus). Die krant had een "topic" met de 52 belangrijkste (voor wat het waard is) albums van de vorige eeuw.
Cabeza had er hier een erg mooi topicvan gemaakt door wekelijks een album te presenteren, mooi terugleesvoer

52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
0
geplaatst: 23 juli 2018, 15:26 uur
4. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/207000/207518.300.jpg
Aantal punten : 100
De nummer 1 van : Johnny Marr
638 stemmen op de site voor dit album van Polly Jean Harvey, met een gemiddelde van 4,05.
Fraaie cijfers dus !
Van de 4 genoemde titels van PJ in dit spel, werd deze Let England Shake veruit het meest genoemd, en scoorde ook veruit de meeste punten.
Ja, goede plaat, maar voor ondergetekende net niet goed genoeg om in mijn eigen lijst te verschijnen.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/207000/207518.300.jpg
Aantal punten : 100
De nummer 1 van : Johnny Marr
638 stemmen op de site voor dit album van Polly Jean Harvey, met een gemiddelde van 4,05.
Fraaie cijfers dus !
Van de 4 genoemde titels van PJ in dit spel, werd deze Let England Shake veruit het meest genoemd, en scoorde ook veruit de meeste punten.
Ja, goede plaat, maar voor ondergetekende net niet goed genoeg om in mijn eigen lijst te verschijnen.
0
geplaatst: 23 juli 2018, 15:46 uur
Niet geheel onverwachts een voor mijn smaak een wat te oubollige top-10, maar wel een verrassend hoge plek voor Juana Molina! Leuk, hoop dat dit tot wat meer luisteraars zal zorgen. 

0
geplaatst: 23 juli 2018, 16:01 uur
Gretz schreef:
En ANOHNI dan op #1?
En ANOHNI dan op #1?
Ik heb hem niet mee laten doen

Naast Kate, verwacht ik FM en Joni ook nog.
0
geplaatst: 23 juli 2018, 16:24 uur
GrafGantz schreef:
Ik verwacht 2x Kate en FM.
Ik verwacht 2x Kate en FM.
Oh er zijn er nog maar 3

Tja dan , Hounds, Rumours en Kick.
0
geplaatst: 23 juli 2018, 16:40 uur
Ik verwacht Franck Maudit voorlopig nog niet, maar goed, misschien heb ik het fout.
1
geplaatst: 23 juli 2018, 16:58 uur
jordidj1 schreef:
Ik verwacht Franck Maudit voorlopig nog niet, maar goed, misschien heb ik het fout.
Nee graf napraten klopt meestal wel

3
geplaatst: 23 juli 2018, 17:04 uur
1
geplaatst: 23 juli 2018, 19:11 uur
3. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2791.300.jpg
Aantal punten : 121
De nummer 1 van : GrafGantz
verder o.a. nog 3 x een 3e plek bij een gebruiker
Nummer 112 momenteel in onze top 250. En dat is dus wel een stukkie hoger dan dat wereldberoemde debuut.
Ik denk dat velen deze Hounds of Love vooraf als winnaar getipt hebben/hadden (?).
Dit 5e studio-album van Kate had na een lijst of 7 de leiding in handen, en leek die in het vervolg der binnenkomst van de lijsten niet meer af te staan. 2 ( vrouwelijke
) albums kwamen nog enigszins in de buurt toen.
Maar rond inzenders 16 en 17 begon de teller te haperen voor deze van Kate.
Daardoor kon het gebeuren dat dit album toch nog naar stek 3 in de eindstand zakte. Maar die 3e stek kwam verder nooit/niet in gevaar; daarvoor was het verschil met PJ Harvey gewoon té groot.
Desalniettemin is dit brons in Editie 5 van ATTV natuurlijk wel een mooie prestatie van Kate.
Zelf ben ik niet zo heel kapot van deze schijf. Begrijp me niet verkeerd, deze scoort wel zo rond 7 op 10 bij mij. Plaatkant 2 vind ik echt uitstekend, maar kant 1 kan me een heel stuk minder boeien. De 2 hits bijvoorbeeld…; nee, ze heeft n.m.m. echt véél en véél betere songs gemaakt.
Da's dus gewoon een kwestie van smaak, zullen we maar (weer) zeggen…
Daardoor is HoL niet in mijn eigen lijst van 20 terug te vinden. Haar debuut dan ? Dat is nog een tijdje
koffiedik kijken voor de aandachtige lezer…
Nog 2 albums heeft u te goed in deze eindlijst. Wie en wat zullen dat zijn ?
Ja, nog wat geduld a.u.b. voor de laatste 2, beste deelnemers !
Want de ontknoping volgt morgen (pas).
Tot zover voor nu, en dank voor uw aandacht !
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2791.300.jpg
Aantal punten : 121
De nummer 1 van : GrafGantz
verder o.a. nog 3 x een 3e plek bij een gebruiker
Nummer 112 momenteel in onze top 250. En dat is dus wel een stukkie hoger dan dat wereldberoemde debuut.
Ik denk dat velen deze Hounds of Love vooraf als winnaar getipt hebben/hadden (?).
Dit 5e studio-album van Kate had na een lijst of 7 de leiding in handen, en leek die in het vervolg der binnenkomst van de lijsten niet meer af te staan. 2 ( vrouwelijke
) albums kwamen nog enigszins in de buurt toen. Maar rond inzenders 16 en 17 begon de teller te haperen voor deze van Kate.
Daardoor kon het gebeuren dat dit album toch nog naar stek 3 in de eindstand zakte. Maar die 3e stek kwam verder nooit/niet in gevaar; daarvoor was het verschil met PJ Harvey gewoon té groot.
Desalniettemin is dit brons in Editie 5 van ATTV natuurlijk wel een mooie prestatie van Kate.
Zelf ben ik niet zo heel kapot van deze schijf. Begrijp me niet verkeerd, deze scoort wel zo rond 7 op 10 bij mij. Plaatkant 2 vind ik echt uitstekend, maar kant 1 kan me een heel stuk minder boeien. De 2 hits bijvoorbeeld…; nee, ze heeft n.m.m. echt véél en véél betere songs gemaakt.
Da's dus gewoon een kwestie van smaak, zullen we maar (weer) zeggen…
Daardoor is HoL niet in mijn eigen lijst van 20 terug te vinden. Haar debuut dan ? Dat is nog een tijdje
koffiedik kijken voor de aandachtige lezer…

Nog 2 albums heeft u te goed in deze eindlijst. Wie en wat zullen dat zijn ?
Ja, nog wat geduld a.u.b. voor de laatste 2, beste deelnemers !
Want de ontknoping volgt morgen (pas).
Tot zover voor nu, en dank voor uw aandacht !
0
geplaatst: 24 juli 2018, 11:41 uur
2. Joni Mitchell - Blue (1971)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1264.300.jpg
Aantal punten : 130
Aantal keren gnoemd : 9
De nummer 1 van Koenr
verder o.a. nog 3 x een 4e plek bij een user in een ingezonden lijst.
Zagen jullie deze aankomen ?
Gelezen bij dit album :
Als Joni Mitchell eens wist hoeveel nachtelijke uurtjes ik met deze plaat heb door gebracht. Zou ze nog geshockeerd kunnen raken.
Maar Carey was altijd een zeer toepaselijk nummer voor die nachtelijke uren. Heerlijk dromen over de reizen die ik ooit nog ga maken, verliefd zijn op het leven.
Tegelijk brengt deze plaat mij in een mecholische stemming neem nu River
Elke kerst, zet ik river op en luister het nummer dan 4, 5 keer achter elkaar. Even een ander gevoel over kerst, even uit de feest stemming stappen. En afdwalen met mijn gedachtes langs die rivier die ze beschrijft.
Bij deze plaat , wil ik reizen, wil ik leven, wil ik verliefd worden, dronken zijn, tegelijker tijd gedumpt worden, thuis blijven voor de haard zitten en zachtjes mee nurieën met de muziek.
Al met al een plaat die elk gevoel kan oproepen die je maar wil ervaren.
Deze plaat kan alleen 5 sterren krijgen.
Dat wordt huiswerk voor Hacker dus...
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1264.300.jpg
Aantal punten : 130
Aantal keren gnoemd : 9
De nummer 1 van Koenr
verder o.a. nog 3 x een 4e plek bij een user in een ingezonden lijst.
Zagen jullie deze aankomen ?

Gelezen bij dit album :
Als Joni Mitchell eens wist hoeveel nachtelijke uurtjes ik met deze plaat heb door gebracht. Zou ze nog geshockeerd kunnen raken.
Maar Carey was altijd een zeer toepaselijk nummer voor die nachtelijke uren. Heerlijk dromen over de reizen die ik ooit nog ga maken, verliefd zijn op het leven.
Tegelijk brengt deze plaat mij in een mecholische stemming neem nu River
Elke kerst, zet ik river op en luister het nummer dan 4, 5 keer achter elkaar. Even een ander gevoel over kerst, even uit de feest stemming stappen. En afdwalen met mijn gedachtes langs die rivier die ze beschrijft.
Bij deze plaat , wil ik reizen, wil ik leven, wil ik verliefd worden, dronken zijn, tegelijker tijd gedumpt worden, thuis blijven voor de haard zitten en zachtjes mee nurieën met de muziek.
Al met al een plaat die elk gevoel kan oproepen die je maar wil ervaren.
Deze plaat kan alleen 5 sterren krijgen.
Dat wordt huiswerk voor Hacker dus...
1
geplaatst: 24 juli 2018, 11:41 uur
1. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4390.300.jpg
Aantal punten : 144
Aantal keren genoemd : 10
De nummer 1 van : aERodynamIC
verder o.a. nog 1 x op plek 2, en 2 x op plek 5 te vinden.
The Kick inside bivakkeerde vrijwel de hele termijn van inzenden onder Hounds of Love en Blue, maar dankzij de laatste 5 deelnemers werd dan toch de 1e plaats veroverd.
Als enige album 10 keer genoemd, dus die 1e stek is geen verrassing...
Laat ik maar eens het woord geven aan de gebruiker die deze The Kick Inside op 1 heeft gezet voor deze editie :
Ja, een fantastische winnaar hoor ! In mijn eigen lijst van 20 trouwens terug te vinden op 8.
En zo komt er een einde aan editie 5 van Album Top 10 Varia.
Dank aan de 27 deelnemers voor hun bijdragen, en misschien tot ziens bij een volgende aflevering van dit spel; ik weet momenteel namelijk (nog) even niet hoe de toekomst er uitziet van deze game... !
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4390.300.jpg
Aantal punten : 144
Aantal keren genoemd : 10
De nummer 1 van : aERodynamIC
verder o.a. nog 1 x op plek 2, en 2 x op plek 5 te vinden.
The Kick inside bivakkeerde vrijwel de hele termijn van inzenden onder Hounds of Love en Blue, maar dankzij de laatste 5 deelnemers werd dan toch de 1e plaats veroverd.
Als enige album 10 keer genoemd, dus die 1e stek is geen verrassing...
Laat ik maar eens het woord geven aan de gebruiker die deze The Kick Inside op 1 heeft gezet voor deze editie :
aERodynamIC schreef:
Kate Bush, de dame die mij ooit wist te betoveren, me wist te overtuigen dat ze magische krachten bezat en me het gevoel wist te geven er alleen voor mij te zijn.
En dat op 19 jarige leeftijd toen ze met dit verpletterende debuut op de proppen kwam!
Moving is al zo'n nummer waar ze dat gevoel weet te geven: 'kom maar bij mij, ik troost je wel'. Met haar hoge, ijle stem zweeft ze over alles en iedereen heen en even denk je haar te verliezen, maar telkens weer keert ze terug bij jou, alleen bij jou.
Die Dave Gilmour wist toch maar mooi wat ie in huis haalde.
Moving vloeit mooi over in The Saxophone Song, een melodieuze song die gracieus tot je weet te komen. En even vrolijk fladdert ze het nummer ook weer uit om te komen bij Strange Phenomena. Bijzondere tekst, bijzonder mooie muziek. Het is typisch Kate en maakt haar tot zo'n pracht-zangeres die volstrekt haar eigen ding doet.
Kite is voor mij meer een fun-nummer. Het gaat niet diep en het huppelt vrolijk door. Toch is het hier vooral de zang (en vergeet de background niet) die dit nummer boven de middelmaat weet uit te trekken.
Als we over middelmaat spreken moeten we niet zijn bij het nummer The Man With The Child In His Eyes. Dit nummer verdient simpelweg een standbeeld. Wat een zeggingskracht heeft dit nummer zelfs nog na bijna 30 jaar.
Dit soort nummers maken mij helemaal week en laten me telkens weer sprakeloos achter. Terecht een grote hit.
Nergens ook een noot te veel en nergens duurt het ook maar een minuut te lang.
Als je achter zo'n nummer dan ook nog eens het overbekende Wuthering Heights kunt presenteren dan behoor je tot de allergrootsten. U zegt dat Madonna de Queen of Pop is. Dan is Kate Bush Goddess of Pop. Qua impact hoort dit nummer zonder ook maar een seconde na te denken in mijn singles top 10.
Dat het nummer gebaseerd is op het boek Wuthering Heights van Emily Brontë hoef ik niemand meer te vertellen mag ik hopen.
James And The Cold Gun klinkt een beetje over the top op bepaalde momenten. 'It won't be funny when they rat-a-tat-tat you down'.
Ik kan er goed mee leven, maar de dreun die voorgangers The Man With the Child in His Eyes en Wuthering Heights hebben uitgedeeld is nog iets te hard voelbaar waardoor dit nummer nogal eens een beetje aan me voorbij gaat.
Op Feel It is Kate weer duidelijk achter haar piano aanwezig. Heerlijk intiem en dit is een prima voorbeeld van wat ik bedoelde te zeggen met het feit dat Kate er alleen voor jou is.
Oh To Be In Love is tot op de dag van vandaag een persoonlijk lievelingetje gebleven. Het kleine broertje (of moet ik zeggen zusje) van die 2 verpletterende hitsingles.
Als ik dit hoor is het net of ik zelf transformeer tot dat kleine heksje dat ook in Kate schuilt, nog even en ik zweef zelf tussen de bomen door.
L'Amour Looks Something Like You grijpt misschien niet meteen naar de strot maar kruipt wel geniepig onder de huid. Het lijkt wat minder op te vallen, maar voor je het beseft heeft het je wel degelijk te pakken.
Hierna komt Them Heavy People waar ik ook zo ongelooflijk blij van kan worden. Een pakkend ritme dat je welhaast dwingt mee te bewegen op de maat van de muziek. Kate mag mij zo vaak pakken als ze maar wil op deze manier.
Room For The Life herbergt weer het intieme. Vocaal ook weer heel sterk, alhoewel ik ook kan begrijpen dat er mensen zijn die hier voor weglopen. Echt alledaags is het niet te noemen natuurlijk.
Aan alle moois komt een eind en hier is dat in de vorm van titelnummer The Kick Inside, een bezwerende afsluiter kan ik wel zeggen. Een moment om even stil te staan bij alles wat mooi is in het leven. Dat dit debuut-album van Kate Bush daar zeker een onderdeel van is moge duidelijk zijn.
Ze zette zichzelf hiermee zeer duidelijk neer en ze volgde al snel met een nieuw album. Helaas nam de produktiviteit later wat af, maar luister ook eens naar haar laatste album Aerial en hoor wat een progressie deze dame heeft gemaakt.
En bijzondere vrouw, dat is ze.
Kate Bush, de dame die mij ooit wist te betoveren, me wist te overtuigen dat ze magische krachten bezat en me het gevoel wist te geven er alleen voor mij te zijn.
En dat op 19 jarige leeftijd toen ze met dit verpletterende debuut op de proppen kwam!
Moving is al zo'n nummer waar ze dat gevoel weet te geven: 'kom maar bij mij, ik troost je wel'. Met haar hoge, ijle stem zweeft ze over alles en iedereen heen en even denk je haar te verliezen, maar telkens weer keert ze terug bij jou, alleen bij jou.
Die Dave Gilmour wist toch maar mooi wat ie in huis haalde.
Moving vloeit mooi over in The Saxophone Song, een melodieuze song die gracieus tot je weet te komen. En even vrolijk fladdert ze het nummer ook weer uit om te komen bij Strange Phenomena. Bijzondere tekst, bijzonder mooie muziek. Het is typisch Kate en maakt haar tot zo'n pracht-zangeres die volstrekt haar eigen ding doet.
Kite is voor mij meer een fun-nummer. Het gaat niet diep en het huppelt vrolijk door. Toch is het hier vooral de zang (en vergeet de background niet) die dit nummer boven de middelmaat weet uit te trekken.
Als we over middelmaat spreken moeten we niet zijn bij het nummer The Man With The Child In His Eyes. Dit nummer verdient simpelweg een standbeeld. Wat een zeggingskracht heeft dit nummer zelfs nog na bijna 30 jaar.
Dit soort nummers maken mij helemaal week en laten me telkens weer sprakeloos achter. Terecht een grote hit.
Nergens ook een noot te veel en nergens duurt het ook maar een minuut te lang.
Als je achter zo'n nummer dan ook nog eens het overbekende Wuthering Heights kunt presenteren dan behoor je tot de allergrootsten. U zegt dat Madonna de Queen of Pop is. Dan is Kate Bush Goddess of Pop. Qua impact hoort dit nummer zonder ook maar een seconde na te denken in mijn singles top 10.
Dat het nummer gebaseerd is op het boek Wuthering Heights van Emily Brontë hoef ik niemand meer te vertellen mag ik hopen.
James And The Cold Gun klinkt een beetje over the top op bepaalde momenten. 'It won't be funny when they rat-a-tat-tat you down'.
Ik kan er goed mee leven, maar de dreun die voorgangers The Man With the Child in His Eyes en Wuthering Heights hebben uitgedeeld is nog iets te hard voelbaar waardoor dit nummer nogal eens een beetje aan me voorbij gaat.
Op Feel It is Kate weer duidelijk achter haar piano aanwezig. Heerlijk intiem en dit is een prima voorbeeld van wat ik bedoelde te zeggen met het feit dat Kate er alleen voor jou is.
Oh To Be In Love is tot op de dag van vandaag een persoonlijk lievelingetje gebleven. Het kleine broertje (of moet ik zeggen zusje) van die 2 verpletterende hitsingles.
Als ik dit hoor is het net of ik zelf transformeer tot dat kleine heksje dat ook in Kate schuilt, nog even en ik zweef zelf tussen de bomen door.
L'Amour Looks Something Like You grijpt misschien niet meteen naar de strot maar kruipt wel geniepig onder de huid. Het lijkt wat minder op te vallen, maar voor je het beseft heeft het je wel degelijk te pakken.
Hierna komt Them Heavy People waar ik ook zo ongelooflijk blij van kan worden. Een pakkend ritme dat je welhaast dwingt mee te bewegen op de maat van de muziek. Kate mag mij zo vaak pakken als ze maar wil op deze manier.
Room For The Life herbergt weer het intieme. Vocaal ook weer heel sterk, alhoewel ik ook kan begrijpen dat er mensen zijn die hier voor weglopen. Echt alledaags is het niet te noemen natuurlijk.
Aan alle moois komt een eind en hier is dat in de vorm van titelnummer The Kick Inside, een bezwerende afsluiter kan ik wel zeggen. Een moment om even stil te staan bij alles wat mooi is in het leven. Dat dit debuut-album van Kate Bush daar zeker een onderdeel van is moge duidelijk zijn.
Ze zette zichzelf hiermee zeer duidelijk neer en ze volgde al snel met een nieuw album. Helaas nam de produktiviteit later wat af, maar luister ook eens naar haar laatste album Aerial en hoor wat een progressie deze dame heeft gemaakt.
En bijzondere vrouw, dat is ze.
Ja, een fantastische winnaar hoor ! In mijn eigen lijst van 20 trouwens terug te vinden op 8.
En zo komt er een einde aan editie 5 van Album Top 10 Varia.
Dank aan de 27 deelnemers voor hun bijdragen, en misschien tot ziens bij een volgende aflevering van dit spel; ik weet momenteel namelijk (nog) even niet hoe de toekomst er uitziet van deze game... !
0
geplaatst: 24 juli 2018, 11:45 uur
Zal die Joni eens testen. Ik had deze bedacht:
1. Etta James - At Last! (1961)
2. Heather Nova - Oyster (1994)
3. Janis Joplin - I Got dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! (1969)
4. Portishead - Dummy (1994)
5. Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You (1967)
6. Duffy - Rockferry (2008)
7. Edie Brickell & New Bohemians - Shooting Rubberbands at the Stars (1989)
8. Joan As Police Woman - Real Life (2006)
9. Yeah Yeah Yeahs - Fever to Tell (2003)
10. Siouxsie & The Banshees - Juju (1981)
11. Sophie B. Hawkins - Tongues and Tails(1992)
12. Patti Smith - Horses (1975)
13. Marlena Shaw - The Spice of Life (1969)
14. Bettie Serveert - Private Suit (2000)
15. Nancy Sinatra - How Does That Grab You?(1966)
16. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
17. La Luz - Floating Features (2018)
18. Michelle Shocked - The Texas Campfire Tapes (1987)
19. Goldfrapp - Felt Mountain (2000)
20. Hooverphonic - The Magnificent Tree (2000)
1. Etta James - At Last! (1961)
2. Heather Nova - Oyster (1994)
3. Janis Joplin - I Got dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! (1969)
4. Portishead - Dummy (1994)
5. Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You (1967)
6. Duffy - Rockferry (2008)
7. Edie Brickell & New Bohemians - Shooting Rubberbands at the Stars (1989)
8. Joan As Police Woman - Real Life (2006)
9. Yeah Yeah Yeahs - Fever to Tell (2003)
10. Siouxsie & The Banshees - Juju (1981)
11. Sophie B. Hawkins - Tongues and Tails(1992)
12. Patti Smith - Horses (1975)
13. Marlena Shaw - The Spice of Life (1969)
14. Bettie Serveert - Private Suit (2000)
15. Nancy Sinatra - How Does That Grab You?(1966)
16. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
17. La Luz - Floating Features (2018)
18. Michelle Shocked - The Texas Campfire Tapes (1987)
19. Goldfrapp - Felt Mountain (2000)
20. Hooverphonic - The Magnificent Tree (2000)
0
geplaatst: 24 juli 2018, 11:51 uur
0
geplaatst: 24 juli 2018, 11:51 uur
Had niet anders verwacht dat Kate Bush zou winnen. Geen verrassing dus. Wel de 2e plaats van Joni Mitchell.
Zo ziet mijn top 20 eruit.
01. Beach House - Bloom (2012)
02. SX - Arche (2012)
03. Stereolab - Margerine Eclipse (2004)
04. Throwing Muses - The Real Ramona (1991)
05. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
06. Propaganda - A Secret Wish (1985)
07. The Heart Throbs - Cleopatra Grip (1990)
08. Agnes Obel - Philharmonics (2010)
09. Cocteau Twins - Garlands (1982)
10. Eefje de Visser - Het Is (2013)
11. Angus & Julia Stone - Down the Way (2010)
12. Hooverphonic - The Magnificent Tree (2000)
13. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
14. Sneaker Pimps - Becoming X (1996)
15. Sophie Zelmani - Sing and Dance (2002)
16. Charlotte Gainsbourg - Rest (2017)
17. Amy Winehouse - Frank (2003)
18. Lush - Split (1994)
19. Siouxsie & The Banshees - Tinderbox (1986)
20. 2:54 - 2:54 (2012)
Zo ziet mijn top 20 eruit.
01. Beach House - Bloom (2012)
02. SX - Arche (2012)
03. Stereolab - Margerine Eclipse (2004)
04. Throwing Muses - The Real Ramona (1991)
06. Propaganda - A Secret Wish (1985)
07. The Heart Throbs - Cleopatra Grip (1990)
08. Agnes Obel - Philharmonics (2010)
09. Cocteau Twins - Garlands (1982)
10. Eefje de Visser - Het Is (2013)
11. Angus & Julia Stone - Down the Way (2010)
12. Hooverphonic - The Magnificent Tree (2000)
13. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
14. Sneaker Pimps - Becoming X (1996)
15. Sophie Zelmani - Sing and Dance (2002)
16. Charlotte Gainsbourg - Rest (2017)
17. Amy Winehouse - Frank (2003)
18. Lush - Split (1994)
19. Siouxsie & The Banshees - Tinderbox (1986)
20. 2:54 - 2:54 (2012)
0
geplaatst: 24 juli 2018, 11:53 uur
1.Patti Smith - Horses (1975)
2.PJ Harvey - To Bring You My Love(1995)
3.Cocteau Twins - Treasure (1984)
4.Sleater-Kinney - The Woods(2005)
5.Ella Fitzgerald - Sings the Cole Porter Song Book (1956)
6.Portishead - Dummy (1994)
7.Siouxsie & The Banshees - Juju(1981)
8.Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun (1987)
9.Au Pairs - Playing with a Different Sex (1981)
10.Lorde - Melodrama (2017)
11.Gillian Welch - Time (The Revelator) (2001)
12.Lucinda Williams - Car Wheels on a Gravel Road (1998)
13.The xx - xx (2009)
14.Bettie Serveert - Palomine (1992)
15.Pretenders - Pretenders (1980)
16. Eefje de Visser - De Koek (2011
17.Taylor Swift - 1989 (2014)
18.The Breeders - Last Splash (1993)
19.Beach House - Teen Dream (2010)
20.Erykha Badu - Baduizm (1997).
2.PJ Harvey - To Bring You My Love(1995)
3.Cocteau Twins - Treasure (1984)
4.Sleater-Kinney - The Woods(2005)
5.Ella Fitzgerald - Sings the Cole Porter Song Book (1956)
6.Portishead - Dummy (1994)
7.Siouxsie & The Banshees - Juju(1981)
8.Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun (1987)
9.Au Pairs - Playing with a Different Sex (1981)
10.Lorde - Melodrama (2017)
11.Gillian Welch - Time (The Revelator) (2001)
12.Lucinda Williams - Car Wheels on a Gravel Road (1998)
13.The xx - xx (2009)
14.Bettie Serveert - Palomine (1992)
15.Pretenders - Pretenders (1980)
16. Eefje de Visser - De Koek (2011
17.Taylor Swift - 1989 (2014)
18.The Breeders - Last Splash (1993)
19.Beach House - Teen Dream (2010)
20.Erykha Badu - Baduizm (1997).
0
geplaatst: 24 juli 2018, 11:53 uur
Teleurstellende winnaar. Hounds of Love en The Dreaming zijn veel beter (mijn mening).
1. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
2. ANOHNI - Hopelessness (2016)
4. Madonna - Ray of Light (1998)
5. Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990)
6. Björk - Homogenic (1997)
7. Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit (2015)
8. Joni Mitchell - Blue (1971)
9. Kate Bush - The Dreaming (1982)
10. Sinéad O' Connor - The Lion and the Cobra. (1987)
11. Nina Simone - Little Girl Blue (1958)
12. PJ Harvey - To Bring You My Love (1995)
13. Björk - Post (1995)
14. Grimes - Art Angels (2015)
15. Madonna - Confessions on a Dance Floor (2005)
16. Patti Smith - Horses (1975)
17. Eefje de Visser - Het Is (2013)
18. Nina Simone - Pastel Blues (1965)
19. Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
20. Roberta Flack - First Take (1969)
1. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
2. ANOHNI - Hopelessness (2016)
4. Madonna - Ray of Light (1998)
5. Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990)
6. Björk - Homogenic (1997)
7. Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit (2015)
8. Joni Mitchell - Blue (1971)
9. Kate Bush - The Dreaming (1982)
10. Sinéad O' Connor - The Lion and the Cobra. (1987)
11. Nina Simone - Little Girl Blue (1958)
12. PJ Harvey - To Bring You My Love (1995)
13. Björk - Post (1995)
14. Grimes - Art Angels (2015)
15. Madonna - Confessions on a Dance Floor (2005)
16. Patti Smith - Horses (1975)
17. Eefje de Visser - Het Is (2013)
18. Nina Simone - Pastel Blues (1965)
19. Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
20. Roberta Flack - First Take (1969)
0
geplaatst: 24 juli 2018, 12:04 uur
1. Eefje de Visser - Het Is (2013)
2. Imogen Heap - Speak for Yourself (2005)
3. Lorde - Pure Heroine (2013)
4. Beach House - Bloom (2012)
5. Lorde - Melodrama (2017)
6. Alvvays - Alvvays (2014)
7. Cœur de Pirate - Cœur de Pirate (2008)
8. Taylor Swift - 1989 (2014)
9. Purity Ring - Another Eternity (2015)
10. Kacey Musgraves - Golden Hour (2018)
11. Juli - Es Ist Juli (2004)
12. Amy Macdonald - This Is the Life (2007)
13. Beach House - Teen Dream (2010)
14. Cœur de Pirate - Blonde (2011)
15. Carly Rae Jepsen - E·MO·TION (2015)
16. Grimes - Art Angels (2015)
17. Nelly Furtado - Folklore (2003)
18. Daughter - If You Leave (2013)
19. Robyn - Body Talk (2010)
20. CHVRCHES - The Bones of What You Believe (2013)
2. Imogen Heap - Speak for Yourself (2005)
3. Lorde - Pure Heroine (2013)
4. Beach House - Bloom (2012)
5. Lorde - Melodrama (2017)
6. Alvvays - Alvvays (2014)
7. Cœur de Pirate - Cœur de Pirate (2008)
8. Taylor Swift - 1989 (2014)
9. Purity Ring - Another Eternity (2015)
10. Kacey Musgraves - Golden Hour (2018)
11. Juli - Es Ist Juli (2004)
12. Amy Macdonald - This Is the Life (2007)
13. Beach House - Teen Dream (2010)
14. Cœur de Pirate - Blonde (2011)
15. Carly Rae Jepsen - E·MO·TION (2015)
16. Grimes - Art Angels (2015)
17. Nelly Furtado - Folklore (2003)
18. Daughter - If You Leave (2013)
19. Robyn - Body Talk (2010)
20. CHVRCHES - The Bones of What You Believe (2013)
1
geplaatst: 24 juli 2018, 12:24 uur
Ik had Fleetwood Mac wel in de top-10 verwacht, misschien toch minder populair dan gedacht of wellicht vanwege de (vocale) bijdrage van Buckingham bewust niet in lijstjes opgenomen. Hoe dan ook, prima winnaar, ook de verwachte winnaar. In mijn eigen top-20 staan zelfs enkele albums die in de uiteindelijke top-10 zijn beland, dat is ook weer eens wat anders 
01. Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
02. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
03. Propaganda - A Secret Wish (1985)
04. Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made of This) (1983)
06. Siouxsie & The Banshees - Hyæna (1984)
07. Blondie - Parallel Lines (1978)
08. Laurie Anderson - Strange Angels (1989)
09. Sinéad O'Connor - The Lion and the Cobra (1987)
10. Blondie - Plastic Letters (1977)
11. Tori Amos - From the Choirgirl Hotel (1998)
12. Blonde Redhead - 23 (2007)
13. Alanis Morissette - So-Called Chaos (2004)
14. Suzanne Vega - 99.9F° (1992)
15. Lene Lovich - No Man's Land (1982)
16. Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun (1987)
17. Amy MacDonald - This is the Life (2007)
18. The Heart Throbs - Cleopatra Grip (1990)
19. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
20. Bel Canto - Shimmering, Warm & Bright (1992)
Leuke editie van de Album Top 10 Varia

01. Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
02. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
03. Propaganda - A Secret Wish (1985)
04. Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made of This) (1983)
06. Siouxsie & The Banshees - Hyæna (1984)
07. Blondie - Parallel Lines (1978)
08. Laurie Anderson - Strange Angels (1989)
09. Sinéad O'Connor - The Lion and the Cobra (1987)
10. Blondie - Plastic Letters (1977)
11. Tori Amos - From the Choirgirl Hotel (1998)
12. Blonde Redhead - 23 (2007)
13. Alanis Morissette - So-Called Chaos (2004)
14. Suzanne Vega - 99.9F° (1992)
15. Lene Lovich - No Man's Land (1982)
16. Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun (1987)
17. Amy MacDonald - This is the Life (2007)
18. The Heart Throbs - Cleopatra Grip (1990)
19. PJ Harvey - Let England Shake (2011)
20. Bel Canto - Shimmering, Warm & Bright (1992)
Leuke editie van de Album Top 10 Varia

* denotes required fields.