Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid
zoeken in:
0
geplaatst: 7 december 2018, 21:46 uur
40. Quarter To Three
Album: Hammersmith Odeon London ‘75
Dan smijt ik er maar meteen nog een nummertje tegenaan dat eigenlijk wat te hoog is beland in onze lijst. Quarter To Three is een cover die hij vaak live vertolkte in de jaren 1975-1979 en in deze hoedanigheid ook op enkele livealbums is beland, met name op de registratie van het weergaloze concert in de Hammersmith Odeon, als ik het goed heb de allereerste keer dat Bruce in Engeland op het podium te zien was. Als je mij vraagt bij welke concerten uit het verleden ik het liefst aanwezig was geweest, zou ik toch al snel deze show noemen trouwens, zelfs nog voor andere kanshebbers als Live Aid.
Al staat ie wat te hoog, dat wil niet zeggen dat ik geen enorm zwak heb voor deze springerige partykraker uit dezelfde straat en tijd als Louie Louie en Shout. Pesterige stop-start-dynamiek, bakken levenslust en scheurende gitaren… ja ja, ik mag dit wel. Wanneer een rasartiest als Bruce zo'n nummer vertolkt, eet je ook gegarandeerd uit zijn hand denk ik.
Album: Hammersmith Odeon London ‘75
Dan smijt ik er maar meteen nog een nummertje tegenaan dat eigenlijk wat te hoog is beland in onze lijst. Quarter To Three is een cover die hij vaak live vertolkte in de jaren 1975-1979 en in deze hoedanigheid ook op enkele livealbums is beland, met name op de registratie van het weergaloze concert in de Hammersmith Odeon, als ik het goed heb de allereerste keer dat Bruce in Engeland op het podium te zien was. Als je mij vraagt bij welke concerten uit het verleden ik het liefst aanwezig was geweest, zou ik toch al snel deze show noemen trouwens, zelfs nog voor andere kanshebbers als Live Aid.
Al staat ie wat te hoog, dat wil niet zeggen dat ik geen enorm zwak heb voor deze springerige partykraker uit dezelfde straat en tijd als Louie Louie en Shout. Pesterige stop-start-dynamiek, bakken levenslust en scheurende gitaren… ja ja, ik mag dit wel. Wanneer een rasartiest als Bruce zo'n nummer vertolkt, eet je ook gegarandeerd uit zijn hand denk ik.
0
geplaatst: 7 december 2018, 22:54 uur
7
Live wel garant voor plezier, maar toch moeilijk om dit als een nummer van Springsteen te beoordelen
Live wel garant voor plezier, maar toch moeilijk om dit als een nummer van Springsteen te beoordelen
0
geplaatst: 8 december 2018, 14:43 uur
Live en als showstopper ongetwijfeld fantastisch, op plaat vooral een nummer met een hoog "je had erbij moeten zijn" gehalte. Verder wat Brunniepoo zei.
7
7
0
geplaatst: 8 december 2018, 21:26 uur
Ik neem aan dat het voor elke artiest altijd een soort van feestje moet zijn om nummers van anderen te coveren tijdens concerten. Toch heb ik er elke keer weer moeite mee als Bruce het doet (Bij Queen snap ik er ook geen snars van overigens). Ik hoor echt tig keer liever één van zijn eigen nummers. Toegegeven; er zijn enkele uitzonderingen (Trapped, Jersey girl, Jole Blon en From small things schieten me te binnen). Die heeft Bruce meer dan behoorlijk naar zijn hand gezet. En zo zullen er best nog enkele zijn. Maar bij Quarter to three heb ik dat gevoel niet. Cijfer; 6
1
wavanbuuren
geplaatst: 9 december 2018, 10:05 uur
Ik zou een dergelijk nummer überhaupt niet in een zo'n lijst opnemen, een cover die af en toe bij een liveconcert te horen is geweest. Als je dan echt een opvullertje nodig hebt op 180 ofzo, maar 40......... klinkt verder wel aardig. 7
0
geplaatst: 9 december 2018, 11:28 uur
Live ongetwijfeld een feestje maar zou deze cover zelf nooit in de lijst hebben opgenomen
6
6
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 9 december 2018, 12:00 uur
39. Because The Night
Album: Live 1975-1985/The Promise
With love we sleep with doubt
The vicious circle turns and burns without
You I cannot live, forgive me now
The time has come to take the moment and
They can't hurt us now
They can't hurt us now
Van de ene cover naar de andere, nee dat klopt niet helemaal. Een coproductie met Patti Smith kan ik het ook weer niet noemen evenmin als dat Bruce zichzelf covert.
Het verhaal lijkt me bekend: Bruce was niet tevreden met zijn versie die ook niet op Darkness paste, gaf het aan Patti Smith, vervolgens adopteerde hij het weer terug en voegde zijn versie samen met die van Patti waarna het een echte live-stamper werd.
Because The Night is grandioos op de Livebox in het blok Badlands - Because The Night - Candy's Room en bestaat eigenlijk alleen maar uit refreinen, bruggen en instrumentale breaks. De coupletten dienen slechts om de spanning op te bouwen en het nummer op te rekken.
In dat kader valt wellicht ook de gitaarsolo van 'The great, great Nils Lofgren' in de meegevoegde clip. Critici kunnen zeggen dat het geen doel heeft en een hoog "kijk-mij-mijn-kunstje-doen" gehalte heeft. Het zal allemaal wel. Ik vind het schitterend en volledig passend bij de rockklassieker die dit nummer nu eenmaal is.
Album: Live 1975-1985/The Promise
With love we sleep with doubt
The vicious circle turns and burns without
You I cannot live, forgive me now
The time has come to take the moment and
They can't hurt us now
They can't hurt us now
Van de ene cover naar de andere, nee dat klopt niet helemaal. Een coproductie met Patti Smith kan ik het ook weer niet noemen evenmin als dat Bruce zichzelf covert.
Het verhaal lijkt me bekend: Bruce was niet tevreden met zijn versie die ook niet op Darkness paste, gaf het aan Patti Smith, vervolgens adopteerde hij het weer terug en voegde zijn versie samen met die van Patti waarna het een echte live-stamper werd.
Because The Night is grandioos op de Livebox in het blok Badlands - Because The Night - Candy's Room en bestaat eigenlijk alleen maar uit refreinen, bruggen en instrumentale breaks. De coupletten dienen slechts om de spanning op te bouwen en het nummer op te rekken.
In dat kader valt wellicht ook de gitaarsolo van 'The great, great Nils Lofgren' in de meegevoegde clip. Critici kunnen zeggen dat het geen doel heeft en een hoog "kijk-mij-mijn-kunstje-doen" gehalte heeft. Het zal allemaal wel. Ik vind het schitterend en volledig passend bij de rockklassieker die dit nummer nu eenmaal is.
1
geplaatst: 9 december 2018, 13:00 uur
Bij elk concert weer een hoogtepunt wat mij betreft! En eigenlijk alleen al om de gitaarsolo van Nils. Het nummer is uiteraard ook prachtig maar wat Nils laat horen is echt buitencategorie! De beste gitarist van de 3 wat mij betreft. Cijfer; 8,6
1
geplaatst: 9 december 2018, 13:03 uur
Lekker hoor, maar die van Patti is toch een stuk beter IMHO
7,5
7,5
1
geplaatst: 9 december 2018, 14:33 uur
Ik ben groot bewonderaar van Patti, maar de studioversie van Bruce is gewoon dé versie.
9
9
* denotes required fields.