MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / BossMeter - De 200 beste nummers van Bruce Springsteen volgens ArthurDZ en cosmic kid

zoeken in:
jordidj1 schreef:
Ik ga denk ik een voorspellingstopic openen met wat de eerstvolgende Meter wordt ?

Bowiemeter natuurlijk.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Bowiemeter natuurlijk.

Nee, Lil’ Waynemeter. Ben al bezig met de voorbereidingen

jordidj1 schreef:
(quote)

Nee, Lil’ Waynemeter. Ben al bezig met de voorbereidingen

Dat zou fantastisch zijn. En met de weinige fanboys op de site zou ieder nummer waarschijnlijk een gemiddelde scoren van 9+

Het gemiddelde van Lil’ Wayne is erg laag zal dus wel een gemiddelde score krijgen van 5,36
Kun je net zo goed de Toppers nemen .

Vergeten een stem te geven:

Deze vind ik niet zo heel bijzonder maar kan er ook geen onvoldoende voor geven

6.5

itchy schreef:

Ik heb hem maar één keer live gezien, wat natuurlijk veel te weinig is. Dat was zijn meest recente Nederlandse optreden in Den Haag. Geweldig natuurlijk, maar ook spijt dat ik hem niet eerder heb gezien. De sleet begint nu toch wel een beetje toe te slaan...

Jep, metoo

Verder over Human Touch: die plaat gaat echt ten onder aan een hele foute productie en, ahum, bijzondere instrumentatie (die foute doo wop koortjes bijvoorbeeld, die er raar in zijn gemonteerd en eeuwig doorgaan). Wat dachten ze toen ze dat hadden opgenomen? Klinkt goed? Het songmateriaal is ook nogal gemiddeld (en soms ronduit slecht - Real Man!), maar er staan een paar songs op waarvan ik bijzonder mooie live-uitvoeringen heb gehoord. Real World bijvoorbeeld op The Christic Shows is hemeltergend mooi en bijzonder goed gezongen. Soul Driver kent ook een mooie verstilde uitvoering tijdens dat concert. Die shows scheppen verwachtingen die Human Touch absoluut niet kan waarmaken. Bizar dat ze juist die songs met heel veel opsmuk, dramatiek en toeters en bellen op plaat hebben gezet. Mislukking inderdaad. 27 Channels (fijn cynisme) en With Every Wish (een kleine song als Meeting Across the River) zijn ook nog wel aardig. Als ik dit echter zo opnoem, dan is het songmateriaal simpelweg te matig voor woorden. Dan staan op Lucky Town wat meer geslaagde songs

199. Buffalo Gals

Bruce en covers, het is geen sterk huwelijk zoals pakweg Johnny Cash en covers dat wel is. Live natuurlijk niet, op het podium worden covers vaak kippenvelopwekkend en meeslepend tot en met uitgevoerd (we herinneren ons hier bijvoorbeeld zijn cover van It's My Life van The Animals tijdens de Darkness-tour, een van mijn favoriete Boss-momenten ooit maar helaas nooit op een officiële uitgave terechtgekomen voor zover ik weet). Maar belanden ze op plaat middels een studioversie, dan word ik er al snel minder warm van.

We Shall Overcome: The Seeger Sessions, het coverplaatje van Bruce, vind ik nochtans een bovenste beste plaat, alleen, ik zet hem nooit maar dan ook nooit op (want waarom net dàt album eruit pikken als ik weer eens zin heb in zijn muziek?). Voor cosmic kid en ik ons op dit spelletje stortten, had ik de bonustracks van die plaat nog nooit beluisterd dus was de Bruce-versie van Buffalo Gals me geheel onbekend.

En toen gebeurde er iets vreemds: ik vind dit echt een heel leuk nummer! De compositie is natuurlijk memorabel op zich (Buffalo Gals is zo’n nummer dat iedereen onbewust wel kent, en iedereen kent een andere versie) maar deze uitvoering heeft zo’n heerlijk stuwende drumpartij, en bovendien spat het spelplezier uit de boxen! Is dit nummer niet gewoon ergens buiten rond een kampvuur opgenomen na de nodige biertjes? Hoe dan ook, wat mij betreft een verborgen coverpareltje in zijn oeuvre!

7.5 (ik wil niet direct met te hoge cijfers strooien dus ik hou nog wat in)

Leuk topic. Het lezen van zijn autobiografie heeft me nieuwe inspiratie gegeven om zijn oeuvre te (her)ontdekken. Ik zal met regelmaat een kijkje nemen en af en toe een stem uitbrengen.

Bishop Danced is niet echt een goed nummer, maar er spreekt een zekere belofte uit. Zesje.
Buffalo Gals vind ik niet veel aan: 4,5.

Jullie Bossmeter top 200 tot nu toe:

1. Bishop Danced (6,388095238) (21 stemmen)

Het probleem met We Shall Overcome is dat ik hem na aanschaf veel gedraaid heb, toen na een paar weken Live in Dublin gekocht heb en vervolgens kwam We Shall Overcome de kast niet meer uit.

Live in Dublin is zo veel leuker en die wordt dus wel regelmatig gedraaid.

Ik was dan ook compleet vergeten dat dit nummer bestond. Nu ik hem weer hoor moet ik toch bekennen dat het geen hoogvlieger is, ook niet in de context van het album.

Een 6 lijkt me inderdaad voldoende.

Voor deze een 5.5 . Ik vond dit altijd een van de minste twee tracks op de Seeger sessions .

Bruce en covers geen sterk huwelijk? Mwaa Trapped, Love of the Common People, War, This Land Is Your Land, Turn! (3x) om er een handvol te noemen, allemaal weinig mis mee. Misschien geen hoogte punten in zijn oeuvre, maar hij heeft dan ook zelf geweldige songs geschreven.

Buffalo Gals: 7,5 vooral leuk

Vooral het concert van Bruce met Seeger Sessions Band in New Orleans vind erg sterk. Nog wat minder op elkaar ingespeeld als later in Dublin, maar juist daarom zo enthousiast, speels en spontaan. Bovendien rauw van de emoties aangezien het een jaar na Katrina op een jazz fest werd gespeeld. Erg memorabel. Heerlijke muziek die het een stuk beter doet live, dan op plaat.

http://m.live.brucespringsteen.net/bsmobile.asp#show?show=18553

Niet heel opzienbarend maar wel leuk

6.6

Ik ben toen naar de We Shall Overcome tour geweest waar de grote Bruce in de kleine HMH stond. Memorabel concert!

Wel een vrolijk nummer al wordt bij mij ook The Seegers Sessions weinig uit de kast getrokken : 6.5

6,3

8

Wat mij betreft is er weinig mis met Bruce z'n covers. Ook dit is een heerlijke versie van dit nummer. En de hele Seeger Sessions CD is een feestje. Echter Live in Dublin overtreft dat nog eens (zoals elke Live CD van Bruce z'n studioplaten overtreft), waardoor ik deze CD niet zo vaak draai.

Net zoals veel van de nummers op de Seeger Sessions is ook Buffalo Gals niet geschreven door Pete Seeger, maar is het nummer al veel ouder (volgens Wikipedia is het geschreven in 1844).
De oudste versie die ik kon vinden is opgenomen op 31 januari 1929 door The Pickard Family. Fantastische versie met die mondharp. Ik had het nummer graag genomineerd voor de prehistorische ladder, maar helaas is die gestopt .
De versie van Pete Seeger kan me overigens minder bekoren.

johannesA
7,3

cosmic kid (moderator)
De studio versie zoals gepost door Arthur zou van mij een zes krijgen. Het enthousiasme van deze live uitvoering doet er een halfje bij: 6,5 dus.

Vanzelfsprekend mag iedereen de versie nemen die hij/zij in gedachten heeft bij het uitdelen van de cijfers. Dat is maar goed ook. Bruce stopt zijn nummers nogal eens in een nieuw jasje: alleen Thunder Road en Reason To Believe hebben al 3 of 4 verschillende versies, waarbij vooral bij die laatste er een totaal nieuw nummer ontstaat.

Een van die cd's die ik nog niet zo goed kan, deze klinkt al veel belovend

7

cosmic kid (moderator)
Waar zouden wij zijn zonder Spotify. De lijst word dagelijks bijgewerkt op basis van het stemgemiddelde van laag naar hoog gesorteerd.

ArthurDZ schreef:

Bruce en covers, het is geen sterk huwelijk zoals pakweg Johnny Cash en covers dat wel is. Live natuurlijk niet, op het podium worden covers vaak kippenvelopwekkend en meeslepend tot en met uitgevoerd (we herinneren ons hier bijvoorbeeld zijn cover van It's My Life van The Animals tijdens de Darkness-tour, een van mijn favoriete Boss-momenten ooit maar helaas nooit op een officiële uitgave terechtgekomen voor zover ik weet). Maar belanden ze op plaat middels een studioversie, dan word ik er al snel minder warm van.

Staat in ieder geval hierop: Bruce Springsteen & The E Street Band - Palace Theatre, Albany 1977 (2017) en hierop: Bruce Springsteen & The E Street Band - Tower Theater, Philadelphia, 1975 (2015), al zijn beide dus van oudere tournees.

De stemmen:
Bishop Danced: 7
Buffalo Gals: 7

beide geen toppers, maar verder prima luisterbaar

Ik kwam bij toeval dit topic tegen. En als iets met Bruce te maken heeft dan wordt ik gelijk (erg) nieuwsgierig. Een geweldig initiatief dit! Ik ben dus zo brutaal om me aan te melden
Ook ik ben relatief laat met het Bruce virus besmet geraakt; eerste concert was Arnhem 1999 en ik gok zo rond 1995 pas het eerste album van 'm in huis (Born in the USA, 'uiteraard' zou ik bijna zeggen). Maar sindsdien heeft de beste man mijn (muzikale) leven nogal bepaald. Talloze concerten in binnen- en buitenland bezocht en inmiddels een hele verzameling aan albums in de kast. Mijn voorkeur gaat uit naar Bruce live. Zoals zovelen. En dan het liefst met de E Street Band. Zijn solo akoestische werk en andere uitstapjes vind ik ook prima maar het elektrische (band) gebeuren spreekt me het meest aan. Enfin, ik kan nog uren door typen maar gaandeweg deze meter moet er ook nog iets te melden blijven lijkt me, dus ik laat het hier maar even bij. De cijfers dan; Bishop danced geef ik een 6 en Buffalo gals geef ik een 5.
Bishop danced heb ik altijd een 'leuk' nummer gevonden maar niet meer dan dat. Sowieso vind ik de eerste periode van Bruce, op een paar nummers na, niet heel geweldig. Het is mij net te weinig rock. Met de Seeger sessions heb ik een soort haat-liefde verhouding. Ik luister het nooit. Vind het album ook niet echt veel aan. Ik ben destijds ook niet naar het eerste concert (in de HMH) geweest. Puur omdat ik deze stijl en soort muziek nooit opzet thuis. Later toch voor de herkansing in Ahoy gegaan. En verrek, live bleek het fantastisch te werken! Zoals eigenlijk altijd bij Bruce. Maar toch, het album zet ik nog steeds nooit op thuis als ik Bruce wil horen. Vrouwlief vind het dan weer wél een geweldig album. Buffalo gals luistert wel lekker weg verder maar ik kan zo 10 covers noemen die door Bruce zijn gedaan waar ik veel liever naar luister.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:46 uur

geplaatst: vandaag om 19:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.