MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
Edgar18 schreef:
(quote)
Hij mag sowieso deelnemen, dat is het probleem niet. Ik betwijfel alleen of het leuk is. Een nummer uit '63 in een topic wat draait om nieuwe muziek. Ik zie de toegevoegde waarde niet.

Ik zie de toegevoegde waarde ook niet echt, maar het is goed dat we duidelijke regels hebben waar in principe niet van wordt afgeweken.

Verder maakt het ook allemaal weinig uit, want de kans is klein dat Coltrane überhaupt de top 20 gaat halen en nog enige rol van betekenis speelt in dit spel.

Gretz schreef:
Verder maakt het ook allemaal weinig uit, want de kans is klein dat Coltrane überhaupt de top 20 gaat halen en nog enige rol van betekenis speelt in dit spel.
Nou.... het is wel een goed nummer hoor. Het is Coltrane en nog wel in zijn hoogtijdagen! Maar goed, Coltrane of niet, ik denk niet dat het nummer punten van me krijgt in dit topic.

In 1963 had je het nummer van John Coltrane nooit gehoord kunnen hebben. Daarom vind ik het ook zo raar om dat nummer in het jaar 1963 te plaatsen. De leeftijd van muziek word op Musicmeter altijd aangeduid met de releasedatum en niet met de opnamedatum. (dat geld sowieso voor de meeste bronnen)

Ataloona schreef:
(quote)

Heb je mij nou in het ootje genomen met AMMAR 808

(al ben ik natuurlijk ook al iets teruggekomen van het oorspronkelijke idee)
ik dacht dat het wel OK was als ik Death In Vegas zou nomineren. Volgende drie edities AMMAR!

Arno schreef:
43. The Armed - On Jupiter
44. Xenony - Jupiter

Linkjes volgen morgen.

43. The Armed - On Jupiter spotify:track:0uKvtoK3ujGq4PCYOTAwZf
44. Xenony - Jupiter spotify:track:290rl7lFbCMjauHSzjYq2H

Cervantes schreef:
In 1963 had je het nummer van John Coltrane nooit gehoord kunnen hebben.
Nee, dat zou inderdaad gek zijn geweest als je in 1985 geboren bent.

Maar snap je het punt nou echt niet? Niemand heeft het toch over release- en opnamedata? Linksom of rechtsom, het is een nummer uit '63. Dat ie toen niet is uitgebracht lijkt me voor de vraag of het nummer hier op zijn plaats is niet relevant. Op menig verzamelaar van 'grote namen' staat wel een niet eerder uitgebracht nummer. Die doen hier toch ook nooit mee? In theorie zou het mogen maar niemand haalt het in zijn hoofd zo'n nummer te nomineren.

Overigens lijkt het nu bijna of het me iets interesseert of ie meedoet. Dat is niet zo. Ik opperde slechts bij Teun of het nummer hier wel op zijn plek is. W.m.b. niet maar prima als anderen daar anders over denken.

Nee, dat zou inderdaad gek zijn geweest als je in 1985 geboren bent.

In de veronderstelling dat iemand oud genoeg was geweest om in dat jaar het desbetreffende nummer gehoord te hebben. Dat was eigenlijk het punt dat ik wilde maken.

Maar snap je het punt nou echt niet? Niemand heeft het toch over release- en opnamedata? Linksom of rechtsom, het is een nummer uit '63.

Dat is het juist niet. Want het nummer is niet in dat jaar uitgebracht. Muziek bestaat voor het publiek pas officieel als deze een release heeft gehad. Dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken. Jij hanteert de opnamedatum als leidend, terwijl de datum of leeftijd van de muziek altijd word aangegeven met de releasedatum.

Overigens lijkt het nu bijna of het me iets interesseert of ie meedoet. Dat is niet zo.

Gezien je hoeveelheid reacties over dit onderwerp heb ik daar mijn twijfels bij

Op menig verzamelaar van 'grote namen' staat wel een niet eerder uitgebracht nummer. Die doen hier toch ook nooit mee? In theorie zou het mogen maar niemand haalt het in zijn hoofd zo'n nummer te nomineren.

De muziek van het recente album van John Coltrane is een regulier album en dus geen verzamelaar. Ook als het een verzamelaar geweest zou zijn zie ik het probleem niet. Zo lang het nummer maar niet eerder is uitgebracht.

Waarom hoorde ik niemand zeuren over mijn nominatie van Sticks?

Cervantes schreef:
Dat is het juist niet. Want het nummer is niet in dat jaar uitgebracht. Muziek bestaat voor het publiek pas officieel als deze een release heeft gehad.
Ik hoop dat dit een grap is...

En nu ben ik er wel klaar mee.

45. Ocean Wisdom feat. Dizzee Rascal - Revvin' spotify:track:79705EPc01VyUB2HAOyQhA
46. Vein - Virus://Vibrance spotify:track:3qy1GkfO8gJveL1RN7PVSf

Het wordt een heuse rommelboel hier, maar ik was de Spotify-linkjes vergeten. Excuses.

En tuurlijk moet Coltrane meedoen. Het is simpelweg een postuum album... Het 'probleem' is dat het al zo lang geleden is. Als we plots nog een nieuwe Bowie of Prince zouden krijgen, mogen die nummers toch ook meedoen, zou ik denken? Edgar, let it go!

Ploppesteksel schreef:
En tuurlijk moet Coltrane meedoen. Het is simpelweg een postuum album... Het 'probleem' is dat het al zo lang geleden is. Als we plots nog een nieuwe Bowie of Prince zouden krijgen, mogen die nummers toch ook meedoen, zou ik denken? Edgar, let it go!

Precies. Over Radiohead deed ook niemand moeilijk, maar dat voorbeeld negeert Edgar voor het gemak maar.

Edgar18 schreef:
Cervantes, regeltechnisch mag ie sowieso meedoen dus dat is het probleem niet.
Edgar18 schreef:
Hij mag sowieso deelnemen, dat is het probleem niet.
Gretz schreef:
maar het is goed dat we duidelijke regels hebben waar in principe niet van wordt afgeweken.

Beste Ploppesteksel, Arrie,

Willen jullie graag een verlengde instructie op begrijpend lezen of is het zo wel duidelijk genoeg?

Je doet net alsof iedereen hier tegen is en niemand het ooit in zijn hoofd haalt om oudere nummers te nomineren, terwijl Radiohead het tegendeel bewijst. Dat bedoelde ik.

Edgar, wij gaan net in op je punt. Jij vindt het een probleem dat het nummer uit 1963 komt en ik vind helemaal van niet. Het maakt niet uit of het in 1963 is opgenomen of in 2017: als het in 2018 als nieuw tevoorschijn komt, is het een nummer uit 2018.

Verder kan je best beleefder in discussie gaan, of op z'n minst met een kwinkslag. Insinueren dat ik niet begrijpend kan lezen kwetst mijn gevoelens een beetje .

Maar die van Radiohead destijds was dan ook Not OK

Ploppesteksel schreef:
Insinueren dat ik niet begrijpend kan lezen kwetst mijn gevoelens een beetje .
Dat spijt me. Maar het is beter om het beestje gelijk bij de naam te noemen. Onnodig pappen en nathouden daar wordt niemand beter van .

Kwinkslag genoeg?

De enige - maar ook echt enige - kanttekening die IK erbij maak is dat IK het niet in de geest van het topic vind passen. Niks meer, niks minder. Daar kun je het mee eens zijn of niet.

Maar als ik dan iets lees als "je doet net alsof......." Nee Arrie, dat doe ik niet en ik zou het fijn vinden als je de zaken niet anders voorstelt dan ze zijn. Ik benoem slechts MIJN idee bij deze automatische nominatie. Niet dat van iemand anders. Overigens waren die Radioheads ook automatische nominaties en geen user nominatie.

Volgens mij tracht je hier toch echt óók voor de andere users in dit topic te spreken:

Edgar18 schreef:
Vorig jaar bracht Sufjan Stevens een nooit eerder uitgebrachte demo versie uit van Chicago. Wie had het een goed idee gevonden om die mee te laten doen?

Precies.

retorische vraag
Term uit de stijlleer voor een nadrukkelijke mededeling in de vorm van een vraag, veelal met negatie, met de bedoeling de lezer of luisteraar te prikkelen tot nadenken.

Maar dat had je denk ik zelf ook al bedacht....

En daarmee impliceer je toch dat de andere users er hetzelfde over denken als jij?

Prima Arrie. Jij je zin en je gelijk.

Ik ben namelijk echt heel erg klaar met deze onnodige, en bovenal onnozele, woordenwisseling .

Laten we maar snel beginnen met de eerste ladder van de volgende maand. Song van het Jaar is toch op haar best als we allemaal weer fijn naar de nieuwe nummers kunnen luisteren, en niet niet oeverloos kniesoren over niet heel relevante meningsverschillen

Gretz schreef:
53. Car Seat Headrest - Bodys spotify:track:6QbI1KSaDQhftv6aGHT5vn
54. Still Corners - Black Lagoon spotify:track:14DDX1npM6CjhnTOkdruoi

Voor de duidelijkheid: met Bodys nomineer ik de 2018-versie van een liedje dat in 2011 voor het eerst in demoversie werd uitgebracht. Toentertijd was CSH nog vrij onbekend en nam hij nog niet mee aan Song van het Jaar.

Teunnis schreef:
De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2018 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Masimo schreef:
(quote)
Mijn Spotify doet vaag, dus lukt me alleen om zulke linkjes in te voegen.

Dat is gelukkig relatief gemakkelijk om te zetten: [https://open.spotify.com/track/63tjBysMkYOHJMEjEL0ODD] wordt [spotify:track:63tjBysMkYOHJMEjEL0ODD]

53. Death In Vegas - Honey spotify:track:63tjBysMkYOHJMEjEL0ODD
54. LUMP - Curse of the Contemporary spotify:track:2tS96EaxerJVswofAi6EQr

Om een onnodig lange discussie kort te houden: Untitled Original 11386 is een nieuw nummer, uitgebracht in 2018 en dus doet ie gewoon mee. Ik ga geen rekening houden met het jaar van opname. Is onnodig werk voor mij en ook onnodige onduidelijkheid. Het voorbeeld van Radiohead - I Promise spreekt wat dat betreft redelijk voor zich; waar moet je de lijn trekken?

055. Maud Geffray - Ice Teens
056. Nine Inch Nails - God Break Down The Door

jordidj1 schreef:
(quote)

Gewoon zin in techno ook al is het kansloos

Beest van een nummer, dank je Jordi!

dumb_helicopter schreef:
47. The KVB - Above Us spotify:track:60l01NeqDELWo7SqaeDCXI
48. The Beths - Happy Unhappy spotify:track:0S5H4iGzTOruyzPKpxJA0u

Vanaf 8u morgenvroeg mag iedereen nog één extra nominatie doorgeven tot we aan 64 zijn.

We zitten trouwens al aan 58 nummers want Gretz en Masimo gebruiken dezelfde nummers.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:57 uur

geplaatst: vandaag om 14:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.