MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
1. Teen Creeps - Sidenote
2. shame - Angie
3. Lucy Dacus - Night Shift
4. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
5. First Aid Kit - Rebel Heart

1. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
2. SOPHIE - Faceshopping
3. POLIÇA and s t a r g a z e - How Is This Happening
4. Nils Frahm - All Family

Het is wel duidelijk welke finaleladder mijn voorkeur had. Uiteindelijk Is de finale trouwens toch nog wel beter dan ik aanvankelijk dacht, al blijf ik dat nummer van Segall een draak vinden en heeft Beach House me eigenlijk nog nooit kunnen bommen. En nog altijd belachelijk dat Futur Parlé al in de eerste ronde moest wieberen.

1. Ty Segall - She
2. Teen Creeps - Sidenote
3. shame - Angie
4. U.S. Girls - Rage of Plastics
5. Lucy Dacus - Night Shift

1. SOPHIE - Faceshopping
2. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
3. Teen Creeps - Sidenote
4. Beach House - Lemon Glow
5. shame - Angie

Laat SOPHIE maar eens winnen. Zo veel straffe singles op rij verdient een pluim!
Ook props voor de Gentenaren van Teen Creeps trouwens (En aan Arno voor het nomineren!)

Ploppesteksel schreef:

Laat SOPHIE maar eens winnen. Zo veel straffe singles op rij verdient een pluim!
Ook props voor de Gentenaren van Teen Creeps trouwens (En aan Arno voor het nomineren!)

Het helpt dat ik een van de bandleden persoonlijk ken (had het nummer anders misschien nooit gehoord).

1. shame - Angie
2. Ty Segall - She
3. POLIÇA and s t a r g a z e - How Is This Happening
4. Teen Creeps - Sidenote
5. Beach House - Lemon Glow

Redelijke finaleladder, jammer dat Khruangbin het net niet heeft gehaald. Er staan 4 topnummers in, waarvan Peggy Gou met afstand het beste nummer van dit jaar heeft. Daarachter waren Teen Creeps en SOPHIE leuke ontdekkingen uit dit topic, heeft Courtney Barnett betere nummers en passen Nils Frahm en Poliça wel in mijn straatje, maar deze nummers vind ik allebei enigszins saai. Lucy Dacus en First Aid Kit doen me niet zoveel, terwijl het nummer van Ty Segall klinkt als een vervelende persiflage op 70's hardrock.

1. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
2. shame - Angie
3. Beach House - Lemon Glow
4. U.S. Girls - Rage of Plastics
5. Teen Creeps - Sidenote

6. SOPHIE - Faceshopping
7. Courtney Barnett - Nameless, Faceless
8. Nils Frahm - All Melody
9. POLIÇA and s t a r g a z e - How Is This Happening
10. Lucy Dacus - Night Shift
11. First Aid Kit - Rebel Heart
12. Ty Segall - She

1. Beach House - Lemon Glow
2. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
3. Nils Frahm - All Melody
4. Shame - Angie

1. Beach House - Lemon Glow
2. SOPHIE - Faceshopping
3. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
4. POLIÇA and s t a r g a z e - How Is This Happening
5. Lucy Dacus - Night Shift

1. U.S. Girls - Rage of Plastics
2. SOPHIE - Faceshopping
3. Teen Creeps - Sidenote
4. Lucy Dacus - Night Shift
5. Beach House - Lemon Glow

1. Courtney Barnett - Nameless, Faceless
2. Lucy Dacus - Night Shift
3. Nils Frahm - All Melody
4. SOPHIE - Faceshopping
5. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)

Titmeister schreef:
[...] het nummer van Ty Segall klinkt als een vervelende persiflage op 70's hardrock.

Welnee, niks persiflage, Ty Segall is the real thing! She is één van de heerlijkste nummers op zijn vorige maand verschenen rockratatouille-album Freedom's Goblin. Verder een prima finale, met een bloedmooi liedje van Lucy Dacus, een fris maar vertrouwd klinkend nieuw nummer van Beach House, aanstekelijke tropische klanken van Peggy Gou en goeie ouwe indierock van Teen Creeps. De liedjes die net buiten de boot vallen, doen daar niet veel voor onder!

1. Ty Segall - She
2. Lucy Dacus - Night Shift
3. Beach House - Lemon Glow
4. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
5. Teen Creeps - Sidenote

6. shame - Angie
7. Courtney Barnett - Nameless, Faceless
8. POLIÇA and s t a r g a z e - How Is This Happening
9. First Aid Kit - Rebel Heart

Vandaag gaat niet meer lukken. Het wordt morgen ergens rond dezelfde tijd.

Mijn stemmen komen zo

1. First Aid Kit - Rebel Heart
2. Beach House - Lemon Glow
3. Lucy Dacus - Night Shift
4. Nils Frahm - All Melody
5. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)

6. U.S. Girls - Rage of Plastics
7. POLIÇA and s t a r g a z e - How Is This Happening

Teunnis schreef:
Vandaag gaat niet meer lukken. Het wordt morgen ergens rond dezelfde tijd.

Ik heb er vandaag geen puf meer voor. Morgen ga ik lekker uitslapen en daarna komt dan echt de uitslag van de finale.

De lijnen zijn gesloten! Ik dank de volgende zeventien users om hun stem in deze maandfinale:

123poetertjes, Arno, Ataloona, Cervantes, Choconas, Dance Lover, DjFrankie, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, Masimo, nelis, Ploppesteksel, stardust_be, Teunnis, Titmeister en wibro

De verschillen waren dit keer groot. Welk nummer mag zich als eerste in 2018 Song van de Maand noemen? We gaan het zien!

12. Courtney Barnett - Nameless, Faceless (8 punten, 2 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Edgar18)

Courtney Barnett staat gegarandeerd voor succes in dit spel. Sterker nog, ze heeft tot nu toe met elk (solo)nummer de top-10 gehaald! Deze twaalfde plek is voor haar doen dus eigenlijk best teleurstellend. Oké, haar samenwerkingen met Kurt Vile presteerden (relatief) nog minder, maar ook daarmee was het minimaal top-20. Dat ze nu voor de zoveelste keer op rij de top-20 haalt kun je ook zien als een bevestiging van kwaliteit.

11. U.S. Girls - Rage of Plastics (10 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Ataloona)

Ook U.S. Girls heeft al eens eerder de maandfinale gehaald, met het nummer New Age Thriller (juli 2016), en werd toen vijfde. U.S. Girls is het project van Meghan Remy, oorspronkelijk uit Illinois, maar tegenwoordig woonachtig in Canada, Toronto. Haar muzikale roots zijn 100% punk, maar dat is haar muziek tegenwoordig al lang niet meer. Wel is ze een eigenzinnige artieste, waar eigenlijk moeilijk een label op te plakken valt. Art pop wordt het dan maar genoemd.

10. Nils Frahm - All Melody (12 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Nils Frahm is ook een oud-maandfinalist, maar verrassend genoeg is dit wel pas de tweede keer dat hij de maandfinale haalt. De eerste keer was alweer vijf jaar geleden, toen Says het aflegde tegen Arcade Fire's Reflektor. Sindsdien was Frahm dan ook meer bezig met zijn veelvuldig bejubelde concerten dan met nieuw werk uitbrengen - al kwamen er wel wat EP's, samenwerkingen en zelfs een volledig studioalbum uit, maar dat voelde allemaal toch meer aan als tussendoortjes. All Melody wordt voorlopig nog niet zo enthousiast ontvangen als Wintermusik en Spaces, maar het titelnummer pakt alvast een top-10-notering.

9. First Aid Kit - Rebel Heart (14 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van Gretz)

Veel oud-finalisten in deze eerste maand van het jaar, maar ze staan voorlopig allemaal onderin de uitslag. First Aid Kit doet al jaren wat je van ze kan verwachten; stemmige folkliedjes met de nadruk op de samenzang van de zusjes Söderberg. Rebel Heart is geen nummer dat de oude fans doet afschrikken of nieuwe fans gaat aantrekken. "Never change a winning team" lijkt het motto.

8. Ty Segall - She (17 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Choconas en dumb_helicopter)

En hier dan de eerste debutant in de maandfinale. Ty Segall is sinds 2008 ongelofelijk productief (gemiddeld meer dan één album per jaar) en is dan ook al meerdere malen genomineerd voor deze competitie, maar een maandfinale is niet eerder gelukt. Zijn nieuwste leg, Freedom's Goblin, wordt voorlopig erg goed ontvangen en wat mij betreft is het heel erg terecht dat Segall met dit nummer dan eindelijk eens de maandfinale heeft bereikt. En de achtste plek is geen verkeerd resultaat. Het verschil met de top is wel groot.

7. POLIÇA and s t a r g a z e - How Is This Happening (21 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie)
POLIÇA and s t a r g a z e - "How Is This Happening" by POLIÇA | Free Listening on SoundCloud

En nog twee debutanten. In tegenstelling tot Ty Segall kon je deze niet echt aan zien komen. POLIÇA heeft wel twee keer eerder meegedaan, maar is nooit echt doorgebroken, en s t a r g a z e is helemaal een onbekende. Die laatste blijkt een ensemble te zijn, onder leiding van een Duitse componist met Nederlandse naam, André de Ridder. De samenwerking met de de art pop van POLIÇA zorgt voor een dusdanig uniek geluid dat het niet onopgemerkt blijft. Een plek in de maandfinale werd zelfs vrij eenvoudig gehaald en uiteindelijk voeren ze in de finale het rechterrijtje aan.

6. Lucy Dacus - Night Shift (24 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van stardust_be)

Nog een relatief onbekende naam, die de afgelopen tijd veel nieuwe bewonderaars erbij heeft gekregen. De muziek doet mij sterk denken aan Angel Olsen en dat mag Lucy zien als een groot compliment. In de reguliere ladderronde haalde ze nog het allerhoogste stempercentage, maar de finaleladders lieten al merken dat direct een maandtitel binnenhalen misschien iets te hoog gegrepen is. De zesde plek is wat vertekenend, want de voorsprong op de achterblijvers is groot en met één puntje meer was ze vierde geworden. De winst was wel echt onhaalbaar. Maar iets zegt me dat we hier nog veel vaker van gaan horen...

5. shame - Angie (24 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van DjFrankie en nelis)

Een handige manier om op te vallen nieuw bandje is je album aan het begin van het jaar uit te brengen. Wanneer je dan, zoals bij shame gebeurde, wordt opgepikt en besproken kun je al snel een klein hypeje te pakken krijgen. In dit geval misschien ook wel terecht, want hun debuutalbum klinkt als een klok. Misschien ontbreekt het wat aan inventiviteit, maar dat hoef je ook niet altijd te eisen. Angie is het slotnummer wat mij betreft ook het prijsnummer van het album Songs of Praise.

4. Teen Creeps - Sidenote (25 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Arno)

De verrassing van de maand komt wat uit Gent. Teen Creeps heeft met Sidenote een onwijs vlotte punker gemaakt. Het is de leadsingle van Birthmarks, wat de titel is van het in april te verschijnen debuutalbum. Daarvoor hebben ze de hulp ingeschakeld van de producer van o.a. The Vaccines. Ik lees ook veel vergelijking met Fugazi en zelf hoor ik in Sidenote een beetje Sonic Youth, maar dan speelser. Oftewel, we mogen van het debuut een geluid verwachten dat ergens tussen punk, indie en noise rock begeeft. Ik ben er benieuwd naar!

3. SOPHIE - Faceshopping (29 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Masimo, Ploppesteksel en Teunnis)

"I'm real when I shop my face". Overduidelijk verwijst ze hier naar zichzelf, met de coming-out als transgender van een paar maanden geleden. SOPHIE laat hier opnieuw zien dat een nieuwe weg is ingeslagen, waarbij ze nu zelf het product/onderwerp is en dit geeft haar muziek veel meer emotionele lading. Daarbij is het muzikaal ook intenser geworden; de zoete bliepjes van bijv. Lemonade hebben plaatsgemaakt voor industriële klanken. Ik begin steeds meer uit te kijken naar haar optreden bij Rewire. Faceshopping wordt verdienstelijk derde, vooral door vele hoge noteringen.

Go Peggy! Maar ben bang dat Beach House met overwinning aan de haal gaat (overigens ook een prima nummer)...

2. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) (34 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van 123poetertjes, Cervantes en Titmeister)

Vooraf leken er twee grote kanshebbers op de eerste titel van 2018 en die twee nummers maken het ook waar. De indrukwekkende scores in de ladders worden hier doorgezet en met overmacht haalt Peggy Gou de top-2. Het verschil met de winnaar is dat die twee keer meer in de lijstjes is genoemd. Gou is geboren en getogen in Zuid-Korea, maar woont nu al een tijdje in Berlijn. Als DJ heeft ze het al behoorlijk ver geschopt en met de EP Once lijkt ze ook haar eerste grote succes als producer te hebben behaald. In dit topic hebben we haar in ieder geval met veel lof ontvangen en zo is dit een mooie entree.

1. Beach House - Lemon Glow (37 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van Dance Lover en wibro)

Sinds hun doorbraak in 2010 met het album Teen Dream en de successingles Zebra en Norway heeft de band van Victoria Legrand en Alex Scally eigenlijk nooit meer teleurgesteld en altijd wel weer nieuwe moderne klassiekers op de wereld gebracht. Vorig jaar wonnen ze nog een maandfinale met een B-kantje en nu doen ze dat dunnetjes over met de leadsingle van later nog te verschijnen zevende album, getiteld "7". Nog wel twee maanden wachten, maar voorlopig ben ik Lemon Glow nog lang niet zat.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.