Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018
zoeken in:
0
geplaatst: 10 oktober 2018, 09:20 uur
Uiteindelijk valt het nog wel mee met hoe matig de ladder is - al vind ik de onderste 3 van mijn lijst wel behoorlijk matig - maar het wel een behoorlijke eenzijdige finale; voornamelijk (vrouwelijke) singer-songwriter-muziek. Het is dat er nog 1 jazznummer in zit, maar ik mis wel de variatie, die dit topic normaal gesproken zo sterk maakt. Laten we voor de komende maand weer proberen wat electronic, hiphop, soul en/of wereldmuziek in de finale te krijgen.
1. Donny Benét - Konichiwa
2. Kurt Vile - Loading Zones
3. Thom Yorke - Suspirium
4. Nubya Garcia - Source
5. Haley Heyndericks - The Bug Collector
6. Julia Holter - I Shall Love 2
7. Mothers - PINK
8. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
9. boygenius - Bite The Hand
10. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
11. Jade Bird - Uh Huh
12. boygenius - Stay Down
1. Donny Benét - Konichiwa
2. Kurt Vile - Loading Zones
4. Nubya Garcia - Source
5. Haley Heyndericks - The Bug Collector
6. Julia Holter - I Shall Love 2
7. Mothers - PINK
8. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
10. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
11. Jade Bird - Uh Huh
12. boygenius - Stay Down
0
geplaatst: 10 oktober 2018, 12:06 uur
Dat is het toch al jaren wel? Kan me weinig finales heugen waar bij niet minstens 40-50% van de nummers tenminste 1 vrouw betrokken was.
1
geplaatst: 10 oktober 2018, 15:46 uur
Net nu ik gisteren een kaartje voor Jade in Paradiso wilde bestellen bleek het letterlijk een uur daarvóór uitverkocht te zijn, nondeju
Kan ze zelf ook niks aan doen natuurlijk, behalve zo leuk zijn dan.
Verder geen heel denderende finale. Konichiwa haalt het voor mij toch niet bij Santorini en C&C is verre van mijn favo nummer op I'm All Ears.
1. Jade Bird - Uh Huh
2. Donny Benét - Konichiwa
3. boygenius - Stay Down
4. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
5. Mothers - PINK
Kan ze zelf ook niks aan doen natuurlijk, behalve zo leuk zijn dan.Verder geen heel denderende finale. Konichiwa haalt het voor mij toch niet bij Santorini en C&C is verre van mijn favo nummer op I'm All Ears.
1. Jade Bird - Uh Huh
2. Donny Benét - Konichiwa
3. boygenius - Stay Down
5. Mothers - PINK
0
geplaatst: 10 oktober 2018, 17:23 uur
123poetertjes schreef:
Konichiwa haalt het voor mij toch niet bij Santorini
Ik heb het drie keer gelezen, toen pas geloofde ik wat je schreef Konichiwa haalt het voor mij toch niet bij Santorini
. Ik vind Konichiwa echt een goed nummer terwijl Santorini me (bijna) als een grap in de oren klinkt.
0
geplaatst: 10 oktober 2018, 19:55 uur
Edgar18 schreef:
. Ik vind Konichiwa echt een goed nummer terwijl Santorini me (bijna) als een grap in de oren klinkt.
(quote)
Ik heb het drie keer gelezen, toen pas geloofde ik wat je schreef
. Ik vind Konichiwa echt een goed nummer terwijl Santorini me (bijna) als een grap in de oren klinkt. Ik denk dat dat echt aan jou ligt. Vind beide nummers goed, maar Santorini net iets beter. Zie niet zo goed in waarom Konichiwa een 'serieus goed' nummer zou zijn en Santorini een grap.
0
geplaatst: 10 oktober 2018, 19:57 uur
+1
Santorini geeft me een net wat euforischer gevoel dan Konichiwa, wat net als een aantal andere albumtracks (Working Out, Love Online, Night in Rome) ook gewoon een goed nummer is.
Santorini geeft me een net wat euforischer gevoel dan Konichiwa, wat net als een aantal andere albumtracks (Working Out, Love Online, Night in Rome) ook gewoon een goed nummer is.
0
geplaatst: 10 oktober 2018, 19:58 uur
Titmeister schreef:
Ik denk dat dat echt aan jou ligt. Vind beide nummers goed, maar Santorini net iets beter. Zie niet zo goed in waarom Konichiwa een 'serieus goed' nummer zou zijn en Santorini een grap.
Een flauw repeterend synth deuntje versus een meer gelaagd (eveneens) synth deuntje waar de sax voor mij een echte meerwaarde is. Konichiwa vind ik goed in elkaar zitten, Santorini (veel) te simpel. Hij is wel leuk maar het is geen liedje wat ik me over pak hem beet twee maanden nog herinner.Ik denk dat dat echt aan jou ligt. Vind beide nummers goed, maar Santorini net iets beter. Zie niet zo goed in waarom Konichiwa een 'serieus goed' nummer zou zijn en Santorini een grap.
Ik zie dat Konichiwa ook by far het populairste nummer op Spotify is. Working Out vind ik ook wel tof, de rest doet me weinig.
0
geplaatst: 10 oktober 2018, 21:15 uur
1. Mothers - PINK
2. Nubya Garcia - Source
4. Donny Benét - Konichiwa
5. Jade Bird - Uh Huh
2. Nubya Garcia - Source
5. Jade Bird - Uh Huh
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 13:05 uur
Echt wel een fijne ladder, hoor! Er hadden eigenlijk nog wel meer nummers punten verdiend. Let's Eat Grandma komt met hun beste nummer tot nog toe en Donny is deze keer zelfs nog wel te pruimen.
1. Nubya Garcia - Source
2. Haley Heyndericks - The Bug Collector
3. boygenius - Bite The Hand
4. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
5. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
6. Mothers - PINK
7. Kurt Vile - Loading Zones
8. Thom Yorke - Suspirium
9. boygenius - Stay Down
10. Julia Holter - I Shall Love 2
11. Jade Bird - Uh Huh
12. Donny Benét - Konichiwa
1. Nubya Garcia - Source
2. Haley Heyndericks - The Bug Collector
3. boygenius - Bite The Hand
4. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
5. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
6. Mothers - PINK
7. Kurt Vile - Loading Zones
8. Thom Yorke - Suspirium
9. boygenius - Stay Down
10. Julia Holter - I Shall Love 2
11. Jade Bird - Uh Huh
12. Donny Benét - Konichiwa
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 13:09 uur
1. Thom Yorke - Suspirium
2. Julia Holter - I Shall Love 2
3. Kurt Vile - Loading Zones
4. boygenius - Bite The Hand
5. boygenius - Stay Down
2. Julia Holter - I Shall Love 2
3. Kurt Vile - Loading Zones
4. boygenius - Bite The Hand
5. boygenius - Stay Down
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 13:09 uur
Maar zoals zo vaak trekken de mannen uiteindelijk aan het langste eind, let maar op!

0
geplaatst: 11 oktober 2018, 13:11 uur
Choconas schreef:
Maar zoals zo vaak trekken de mannen uiteindelijk aan het langste eind, let maar op!
(quote)
Donny?
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 14:44 uur
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 16:01 uur
Zo slecht vind ik de finale nog niet. Maar twee echt matige nummers. Wel is het aan de top wat zwak bezet, alleen PINK heeft echt de wauw-factor.
1. Mothers - PINK
2. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
3. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
5. Nubya Garcia - Source
6. Thom Yorke - Suspirium
7. Julia Holter - I Shall Love 2
8. Haley Heynderickx - The Bug Collector
10. Kurt Vile - Loading Zones
11. boygenius - Stay Down
12. Jade Bird - Uh Huh
1. Mothers - PINK
2. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
3. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
5. Nubya Garcia - Source
6. Thom Yorke - Suspirium
7. Julia Holter - I Shall Love 2
8. Haley Heynderickx - The Bug Collector
10. Kurt Vile - Loading Zones
11. boygenius - Stay Down
12. Jade Bird - Uh Huh
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 16:47 uur
1. Julia Holter - I Shall Love 2
2. Nubya Garcia - Source
5. Kurt Vile - Loading Zones
De volgorde voor deze vijf is min of meer inwisselbaar. Ook gelijk de enige vijf nummers die ik voor mijn lol op zou zetten.
2. Nubya Garcia - Source
5. Kurt Vile - Loading Zones
De volgorde voor deze vijf is min of meer inwisselbaar. Ook gelijk de enige vijf nummers die ik voor mijn lol op zou zetten.
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 17:47 uur
1. Thom Yorke - Suspirium
2. boygenius - Stay Down
3. Julia Holter - I Shall Love 2
5. boygenius - Bite the Hand
2. boygenius - Stay Down
3. Julia Holter - I Shall Love 2
5. boygenius - Bite the Hand
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 18:28 uur
De lijnen zijn gesloten! Ik heb het mooie aantal van 18 stemmen geteld. Dat waren de volgende users:
123poetertjes, Arno, Cervantes, charlotte2807, Choconas, dumb_helicopter, Edgar18, gerre, Gretz, hoi123, jordidj1, luigifort, Ploppesteksel, Simon77, stardust_be, Teunnis, Titmeister en wibro.
Bedankt voor jullie bijdrage! Het was voor bepaalde posities ontzettend spannend...
123poetertjes, Arno, Cervantes, charlotte2807, Choconas, dumb_helicopter, Edgar18, gerre, Gretz, hoi123, jordidj1, luigifort, Ploppesteksel, Simon77, stardust_be, Teunnis, Titmeister en wibro.
Bedankt voor jullie bijdrage! Het was voor bepaalde posities ontzettend spannend...
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 18:47 uur
12. Haley Heynderickx - The Bug Collector (14 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas)
Zoals de strijd om de laatste plaats. Uiteindelijk werd het een close call tussen twee nummers. Haley Heynderickx trekt aan het korste einde en debuteert dus met een twaalfde plek. Deze singer-songwriter komt uit het muzikaal bruisende Portland, maar heeft een ongewone achtergrond. Ze heeft "weirde" Belgische verre voorouders die door een familieschandaal en via een boottocht in Chicago belandde. Vandaar ook de Vlaamse achternaam. De ouders van Heynderickx zijn dan zelf ook nog van Filipijnse origine en streng religieus en dus ontwikkelde zich Heynderickx via het koor tot een zangeres. Het religieuze aspect horen we nog wel terug - God en de priester worden aangesproken - maar ik vraag me af of haar ouders instemmen met het gebruik van het F-woord. Wij in ieder geval wel, want debuteren met een maandfinaleplek is geen slecht begin. Alleen had ze wat meer hoge noteringen nodig om echt mee te doen. The Bug Collector is het enige nummer zonder #1-noteringen.
(genomineerd door Choconas)
Zoals de strijd om de laatste plaats. Uiteindelijk werd het een close call tussen twee nummers. Haley Heynderickx trekt aan het korste einde en debuteert dus met een twaalfde plek. Deze singer-songwriter komt uit het muzikaal bruisende Portland, maar heeft een ongewone achtergrond. Ze heeft "weirde" Belgische verre voorouders die door een familieschandaal en via een boottocht in Chicago belandde. Vandaar ook de Vlaamse achternaam. De ouders van Heynderickx zijn dan zelf ook nog van Filipijnse origine en streng religieus en dus ontwikkelde zich Heynderickx via het koor tot een zangeres. Het religieuze aspect horen we nog wel terug - God en de priester worden aangesproken - maar ik vraag me af of haar ouders instemmen met het gebruik van het F-woord. Wij in ieder geval wel, want debuteren met een maandfinaleplek is geen slecht begin. Alleen had ze wat meer hoge noteringen nodig om echt mee te doen. The Bug Collector is het enige nummer zonder #1-noteringen.
1
geplaatst: 11 oktober 2018, 18:55 uur
11. Let's Eat Grandma - Cool & Collected (15 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Arno)
Afgaande op de ladders was Cool & Collected de gedoodverfde nummer laatst. Dankzij de laatste stemmers wippen de dames van Let's Eat Grandma nog net over Haley Heynderickx heen. Toch lijkt het erop dat men een beetje LEG-moe is, want dit is alweer hun vierde maandfinalist van dit jaar. Eerder was er een stijgende lijn zichtbaar - 7e, 3e en ten slotte 1e - maar Cool & Collected weet niet zo te imponeren als Donnie Darko dat deed met de maandwinst. Overigens is dit niet hun zwakste prestatie, die staat gek genoeg op naam van Eat Shiitake Mushrooms: 13e in augustus 2016.
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Arno)
Afgaande op de ladders was Cool & Collected de gedoodverfde nummer laatst. Dankzij de laatste stemmers wippen de dames van Let's Eat Grandma nog net over Haley Heynderickx heen. Toch lijkt het erop dat men een beetje LEG-moe is, want dit is alweer hun vierde maandfinalist van dit jaar. Eerder was er een stijgende lijn zichtbaar - 7e, 3e en ten slotte 1e - maar Cool & Collected weet niet zo te imponeren als Donnie Darko dat deed met de maandwinst. Overigens is dit niet hun zwakste prestatie, die staat gek genoeg op naam van Eat Shiitake Mushrooms: 13e in augustus 2016.
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 19:11 uur
10. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud (19 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van dumb_helicopter)
Na mijn nominatie, valt nu ook mijn ontdekking van de maandfinale af. Soft Stud leek halverwege mee te kunnen doen in de subtop, maar de laatste negen stemmers leverden slechts vijf punten op. En daarmee stelt Black Belt Eagle Scout toch lichtjes teleur als je bedenkt dat dit nummer in de finaleladder nog het allerhoogste (!) stempercentage behaalde. Daar staat wel tegenover dat de reguliere ladderronde ook niet vlekkeloos verliep. Het verhaal van Black Belt Eagle Scout is trouwens op zijn minst zo interessant als dat van Haley Heynderickx. De "band" bestaat uit welgeteld één vrouw, Katherine Paul, die dus ook alles (!) zelf heeft ingespeeld. Zoals de naam misschien al deed vermoeden, is ze een "oorspronkelijke bewoner van Amerika" (hebben we in het Nederlands een beter klinkend politiek correct alternatief voor indiaan?) en is ze op haar debuutalbum sterk geïnspireerd door de huidige pijpleiding-protesten in Dakota. Ook profileert ze zichzelf als "radical indigenous queer feminist" en dit nummer is haar "queer anthem". Ze is in ieder geval niet bang om standpunten in te nemen.
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van dumb_helicopter)
Na mijn nominatie, valt nu ook mijn ontdekking van de maandfinale af. Soft Stud leek halverwege mee te kunnen doen in de subtop, maar de laatste negen stemmers leverden slechts vijf punten op. En daarmee stelt Black Belt Eagle Scout toch lichtjes teleur als je bedenkt dat dit nummer in de finaleladder nog het allerhoogste (!) stempercentage behaalde. Daar staat wel tegenover dat de reguliere ladderronde ook niet vlekkeloos verliep. Het verhaal van Black Belt Eagle Scout is trouwens op zijn minst zo interessant als dat van Haley Heynderickx. De "band" bestaat uit welgeteld één vrouw, Katherine Paul, die dus ook alles (!) zelf heeft ingespeeld. Zoals de naam misschien al deed vermoeden, is ze een "oorspronkelijke bewoner van Amerika" (hebben we in het Nederlands een beter klinkend politiek correct alternatief voor indiaan?) en is ze op haar debuutalbum sterk geïnspireerd door de huidige pijpleiding-protesten in Dakota. Ook profileert ze zichzelf als "radical indigenous queer feminist" en dit nummer is haar "queer anthem". Ze is in ieder geval niet bang om standpunten in te nemen.
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 19:20 uur
9. Kurt Vile - Loading Zones (20 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van jordidj1)
En nog een behoorlijke verrassing! Kurt Vile was gezien de stempercentage in de ladderrondes (en zijn algehele populariteit) één van de twee favorieten voor de maandwinst. Loading Zones haalde in de eerste ronde nog het allerhoogste stempercentage en was het enige nummer dat zijn beide ladders won. En met deze negende plek blijft een opmerkelijke trend in stand: Kurt Vile doet het eigenlijk nooit goed als het er op aankomt. Dit is zelfs pas de tweede keer dat Vile de maandfinale haalt en ook de vorige keer was de achtste plek voor Pretty Pimpin teleurstellend. Er zullen waarschijnlijk snel nieuwe kansen volgen, want morgen komt het nieuwe album uit, getiteld Bottle It In.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van jordidj1)
En nog een behoorlijke verrassing! Kurt Vile was gezien de stempercentage in de ladderrondes (en zijn algehele populariteit) één van de twee favorieten voor de maandwinst. Loading Zones haalde in de eerste ronde nog het allerhoogste stempercentage en was het enige nummer dat zijn beide ladders won. En met deze negende plek blijft een opmerkelijke trend in stand: Kurt Vile doet het eigenlijk nooit goed als het er op aankomt. Dit is zelfs pas de tweede keer dat Vile de maandfinale haalt en ook de vorige keer was de achtste plek voor Pretty Pimpin teleurstellend. Er zullen waarschijnlijk snel nieuwe kansen volgen, want morgen komt het nieuwe album uit, getiteld Bottle It In.
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 19:23 uur
Heeft 'Wakin On A Pretty Daze' de maandfinale nooit gehaald? 

0
geplaatst: 11 oktober 2018, 19:26 uur
8. Nubya Garcia - Source (20 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Choconas)
Nubya Garcia bewandelde de omgekeerde weg van Black Belt Eagle Scout. Halverwege leek een laatste plek onoverkomelijk met één notering uit tien lijstjes, maar plots stroomden de punten binnen voor deze Londense saxofoniste. Dat doet me wat denken aan het nummer zelf, wat ook lang nodig heeft voordat het opleeft. Nubya Garcia is één van de succesfactoren voor de huidige bloeitijd van de Londense jazz. Na veel werk voor anderen, zoals Moses Boyd en Shabaka Hutchings, was het vorig jaar tijd voor haar debuutplaat en voegde ze er laatst een EP (met dit nummer) aan toe. Dat ze Caribische roots heeft is goed te horen.
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Choconas)
Nubya Garcia bewandelde de omgekeerde weg van Black Belt Eagle Scout. Halverwege leek een laatste plek onoverkomelijk met één notering uit tien lijstjes, maar plots stroomden de punten binnen voor deze Londense saxofoniste. Dat doet me wat denken aan het nummer zelf, wat ook lang nodig heeft voordat het opleeft. Nubya Garcia is één van de succesfactoren voor de huidige bloeitijd van de Londense jazz. Na veel werk voor anderen, zoals Moses Boyd en Shabaka Hutchings, was het vorig jaar tijd voor haar debuutplaat en voegde ze er laatst een EP (met dit nummer) aan toe. Dat ze Caribische roots heeft is goed te horen.
1
geplaatst: 11 oktober 2018, 19:29 uur
En samen met Nick Cave's Higgs Boson Blues (en Beach House) er in de maandfinaleladder uit geknikkerd door onder meer Suit & Tie van Justin Timberlake

0
geplaatst: 11 oktober 2018, 19:35 uur
7. Mothers - PINK (21 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van hoi123, Ploppesteksel en Teunnis)
Met PINK komen we de eerste van drie nummers met drie #1-noteringen tegen. Maar als je daar maar drie andere noteringen naast kan leggen, dan zul je geen maandfinale winnen. Toch had ik de hoop dat het mogelijk was, aangezien de band uit Athene* het in 2016 (maart) wel lukte met Hold Your Own Hand. Wat niet meehelpt is dat het nieuwe album een stuk minder positief wordt ontvangen en dat schijnt vooral door de grote experimenteerdrift van frontvrouw Kristine Leschper te komen.
Athene in Georgië bedoel ik natuurlijk. Georgia, de staat in de VS bedoel ik daar uiteraard mee.
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van hoi123, Ploppesteksel en Teunnis)
Met PINK komen we de eerste van drie nummers met drie #1-noteringen tegen. Maar als je daar maar drie andere noteringen naast kan leggen, dan zul je geen maandfinale winnen. Toch had ik de hoop dat het mogelijk was, aangezien de band uit Athene* het in 2016 (maart) wel lukte met Hold Your Own Hand. Wat niet meehelpt is dat het nieuwe album een stuk minder positief wordt ontvangen en dat schijnt vooral door de grote experimenteerdrift van frontvrouw Kristine Leschper te komen.
Athene in Georgië bedoel ik natuurlijk. Georgia, de staat in de VS bedoel ik daar uiteraard mee.
0
geplaatst: 11 oktober 2018, 19:46 uur
6. boygenius - Bite the Hand (22 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Gretz)
We gaan de tweede helft in met nog twee nummers van de superband boygenius te gaan. Bite the Hand verliest het onderlinge duel en eindigt op de zesde plek. Op de debuut-EP van de superband nemen de drie leden (Julien Baker, Phoebe Bridgers en Lucy Dacus) om en om de leiding. Op Bite the Hand is die rol toebedeeld aan Lucy Dacus. Niet alleen vocaal, maar ook muzikaal is die leiding duidelijk te horen. Bite the Hand deed het al de gehele maand heel wat minder goed dan Stay Down. In de reguliere ladder was dit nog te wijten aan een bizar sterke ladder, maar in de finaleladder was het echt met de hakken over de sloot. Wat dat betreft is deze zesde plek een flinke positieve verrassing - althans, voor de fans.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Gretz)
We gaan de tweede helft in met nog twee nummers van de superband boygenius te gaan. Bite the Hand verliest het onderlinge duel en eindigt op de zesde plek. Op de debuut-EP van de superband nemen de drie leden (Julien Baker, Phoebe Bridgers en Lucy Dacus) om en om de leiding. Op Bite the Hand is die rol toebedeeld aan Lucy Dacus. Niet alleen vocaal, maar ook muzikaal is die leiding duidelijk te horen. Bite the Hand deed het al de gehele maand heel wat minder goed dan Stay Down. In de reguliere ladder was dit nog te wijten aan een bizar sterke ladder, maar in de finaleladder was het echt met de hakken over de sloot. Wat dat betreft is deze zesde plek een flinke positieve verrassing - althans, voor de fans.
* denotes required fields.