MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
5. Jade Bird - Uh Huh (23 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van 123poetertjes en Cervantes)

Over verrassingen gesproken; Jade Bird had ik echt totaal niet in de bovenste helft verwacht. Ze werd in de finaleladder bijna naar huis gestuurd door Alice in Chains. Maar het Amerikaanse succes van deze Britse dame wordt in dit topic doorgetrokken. En ja, ze is dus Brits. Ondanks dat haar muziek door velen americana genoemd wordt en haar eerste EP Something American heette. Ze heeft trouwens wel een klein tijdje in de VS gewoond (en ook in Duitsland). Eerder dit jaar kwam ze al met de single Lottery (maar die strandde in de finaleladder) en nu dus Uh Huh. Nu is het vermoedelijk wachten op een debuutalbum.

Lekker wi.... nummer.

4. Donny Benét - Konichiwa (25 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Titmeister)

De winnaar van vorige maand doet het opnieuw erg goed, maar prolongeert de titel niet. In die maandfinale vroeg dumb_helicopter zich nog af of Donny Benét een MOHW (MuMe-One Hit Wonder) zou zijn en dat antwoord is dus een duidelijke nee. Konichiwa viel opnieuw goed in de smaak. Het verschil met Santorini is dat Benét dit keer wat minder #1-noteringen wist binnen te slepen. Overigens lees ik dat de vader van deze Australische snorremans jarenlang in een discoband heeft gespeeld. Daar heeft "The Don" zo te horen veel naar geluisterd.

3. Julia Holter - I Shall Love 2 (25 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van charlotte2807, Edgar18 en wibro)

Waar Kurt Vile een negatieve trend doorzet, doet Julia Holter dat met een trend van gemengde gevoelens. Want niet veel artiesten kunnen zeggen dat ze vijf keer op het podium stonden in een maandfinale. Nog minder dat ze daarnaast ook nog nooit eens hebben weten te winnen. Deze derde plek is vijfde keer uit vijf maandfinaleplekken dat de Amerikaanse op één van de laagste twee treetjes van het podium staat. Wat overigens ook de vijfde keer is, is de aankomst van een nieuw album van deze dame uit L.A. Aviary is de titel en hij komt later deze maand uit.

2. boygenius - Stay Down (26 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Simon77)

Op de tweede plaats de tweede van boygenius. En dat was ook het hoogst haalbare, want de eerste plek was deze maand ver, maar dan ook heel ver, buiten bereik. Sterker nog, een tweede plaats leek me bij aanvang al niet realistisch, want - ondanks dat Stay Down het veel beter deed dan Bite the Hand - echt imponerend waren de prestaties in de ladderrondes niet. De fanclub heeft op het juiste moment toegeslagen en boygenius kan zich met een tweede en zesde plek zich ook een beetje de morele winnaar noemen. Op Stay Down drukt Julien Baker de stempel op het nummer. Julien Baker is ook de meest succesvolle van de drie in dit topic, dus dat haar nummers het hoogst eindigt is alleen maar logisch. Weet iemand trouwens of deze formatie een blijvertje wordt?

1. Thom Yorke - Suspirium (40 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van gerre, luigifort en stardust_be)

Dit moet wel één van de meest eclatante overwinningen ooit zijn. Deels omdat Thom Yorke maar bleef scoren met top-3-noteringen, maar ook deels omdat de andere finalisten maar niet overeenkwamen wie de achtervolging moest inzetten. Overigens is dit de eerste keer dat Thom Yorke de finale haalt, al heeft hij met Radiohead natuurlijk al vele successen gekend (en tweemaal een maandfinale gewonnen). Suspirium is geschreven voor de film met de meervoudige titel Suspiria. Suspirium betekent diepe ademhaling, zucht of ademloosheid. Gezien het genre van de film, lijkt me de laatste betekenis hier van toepassing. Suspiria is een horror-cultfilm uit 1977 en er krijgt later dit jaar een herbewerking. "O jee, een remake van een horrorfilm, waarom bemoeit Thom Yorke zich daar mee?" hoor ik u zeggen. Welnu, de herbewerking zal geregisseerd worden door Luca Guadagnino, die vorig jaar menig hart stal met Call Me By Your Name. U weet wel, die film met die liedjes van Sufjan Stevens. En de gehele score zal worden verzorgd door Thom Yorke. Zet dus maar in je agenda, die film!

Thanks Teun! Iets te ruime overwinning van Yorke, maar een mooie top 6 met verschillende nummers die zich later in het jaar volgens mij ook nog met de besten kunnen meten.

De top-20 van de maand augustus:

1. Thom Yorke - Suspirium
2. boygenius - Stay Down
3. Julia Holter - I Shall Love 2
4. Donny Benét - Konichiwa
5. Jade Bird - Uh Huh
6. boygenius - Bite The Hand
7. Mothers - PINK
8. Nubya Garcia - Source
9. Kurt Vile - Loading Zones
10. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
11. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
12. Haley Heynderickx - The Bug Collector
13. Alice in Chains - Fly
14. girl in red - Girls
15. Szun Waves - Temple
16. Actors - Face Meets Glass
17. April Marmara - Blossoms
18. Janelle Monáe - I Like That
19. Dizzy - Backstroke
20. ZULI - Trigger Finger

Enerzijds gelukkig wel een winnaar niveau, anderzijds jammer dat het dan weer Thom Yorke is. Maar goed, in het land der blinden... Op naar september!

Teun bedankt voor de presentatie!

Teunnis is weer back in business en deed het weer fraai!!

Op naar september, ik heb me toch twee parels klaarliggen, oi oi oi. Al vrees ik dat Titmeister sowieso ook één nummer in gedachten heeft. Dan maar ruzie.

Bedankt voor de presentatie Teun! Eén vraagje: ondanks het feit dat ik blij ben dat ZULI in de top-20 staat, topnummer, zie ik dat Black Dresses en Amber Arcades in de eerste ladder boven hem/haar/hen stonden, en dat het nummer uberhaupt niet in de finaleronde stond. Rekenfoutje lijkt me toch?

Daar moet iets fout gegaan zijn. Ik zal
Er zo naar kijken.

ZULI lag er in (voor)ronde 3 al uit: Trigger Finger eindigde op stek 6. Foutjes gebeuren, Teun; gewoon laten staan En als je het toch zo nodig moet rechtzetten, kan ik alvast verklappen dat J Mascis er moet staan - zie post net voor de finale van Edgar.

Ploppesteksel schreef:
Foutjes gebeuren

It wasn’t me! Ik kopieerde gewoon wat er al was ingevuld in het bestand. Ik verdenk jordidj1, die is al de hele dag aan het saboteren.

jordidj1 schreef:
Teunnis is weer back in business en deed het weer fraai!!

Op naar september, ik heb me toch twee parels klaarliggen, oi oi oi. Al vrees ik dat Titmeister sowieso ook één nummer in gedachten heeft. Dan maar ruzie.

Ik heb er 4 op de lijst staan (en dan ga ik er sowieso al van uit dan Venice Bitch automatisch genomineerd wordt), dus als jij me helpt om die keuze makkelijker te maken, graag

Teunnis schreef:
(quote)

It wasn’t me! Ik kopieerde gewoon wat er al was ingevuld in het bestand. Ik verdenk jordidj1, die is al de hele dag aan het saboteren.

Ik neem mijn woorden terug... Ik heb een fout gemaakt in de formule

Wel stonden girls in red en Alice in Chains verkeerd om. Juiste uitslag:

1. Thom Yorke - Suspirium
2. boygenius - Stay Down
3. Julia Holter - I Shall Love 2
4. Donny Benét - Konichiwa
5. Jade Bird - Uh Huh
6. boygenius - Bite The Hand
7. Mothers - PINK
8. Nubya Garcia - Source
9. Kurt Vile - Loading Zones
10. Black Belt Eagle Scout - Soft Stud
11. Let's Eat Grandma - Cool & Collected
12. Haley Heynderickx - The Bug Collector
13. girl in red - Girls
14. Alice in Chains - Fly
15. Szun Waves - Temple
16. Actors - Face Meets Glass
17. April Marmara - Blossoms
18. Janelle Monáe - I Like That
19. Dizzy - Backstroke
20. J Mascis - See You at the Movies

Ik zie nu ook dat de top-20 van mei nooit geplaatst is. En die van juni en juli alleen in delen.

De top-20 van de maand mei:

1. EASYFUN feat. Iiris - Be Your USA
2. Sons of Kemet - My Queen Is Ada Eastman
3. Rival Consoles - Hidden
4. Black Thought feat. Rapsody - Dostoyevsky
5. Chromatics - Black Walls
6. Tomberlin - Self-Help
7. The Armed - Fortune's Daughter
8. Alela Diane - Émigré
9. DJ Koze - Pick Up
10. Texxcoco - No Beach
11. Teen Creeps - Hindsight
12. Blameful Isles - Light of Idun (Áries)
13. Gilligan Moss - What Happened?
14. Mitski - Geyser
15. Young Galaxy - Under My Wing
16. Gretchen Peters - Wichita
17. Skee Mask - 50 Euro to Break Boost
18. Meg Myers - Numb
19. Mukqs - ゾッド
20. Beach House - Drunk in LA

De top-20 van de maand juni:

1. Let's Eat Grandma - Donnie Darko
2. Enrico Sangiuliano - Hidden T
3. Kamasi Washington - Street Fighter Mas
4. LUMP - Curse of the Contemporary
5. BROCKHAMPTON - 1999 Wildfire
6. Maud Geffray - Ice Teens
7. Altin Gün - Goca Dünya
8. Tunnelvisions - Rafaka's Song
9. Death in Vegas - Honey
10. Maribou State feat. Khruangbin - Feel Good
11. Nas feat. The-Dream - Adam & Eve
12. Anna Calvi - Don't Beat the Girl out of My Boy
13. SOPHIE - Whole New World / Pretend World
14. Car Seat Headrest - Bodys
15. SOPHIE - Is It Cold in the Water?
16. CHINAH - Yeah Right
17. Still Corners - Black Lagoon
18. Tshegue - Muanapoto
19. The Carters - Apeshit
20. Nine Inch Nails - God Break Down the Door

De top-20 van de maand juli:

1. Donny Benét - Santorini
2. Mitski - Two Slow Dancers
3. Y-Bayani - Asembi Ara Amba (Henrik Schwarz Version)
4. Whispering Sons - Waste
5. Tomberlin - Seventeen
6. SOPHIE - Immaterial
7. Agar Agar - Sorry About the Carpet
8. Marissa Nadler - For My Crimes
9. Emma Ruth Rundle - Darkhorse
10. broeder Dieleman - De Groeten
11. Otha - One of the Girls
12. Deafheaven - Canary Yellow
13. CHVRCHES feat. Wednesday Campanella - Out of My Head
14. Mac MIller - Buttons
15. Nubya Garcia - When We Are
16. Johnny Marr - Walk into the Sea
17. Bragolin - Into Those Woods
18. Dilly Dally - I Feel Free
19. Denzel Curry - SIRENS | Z1RENZ
20. Gregory Alan Isakov - Chemicals

Toch twee nominaties van mij zitten daar tussen

Thanks Teunnis! Eén verbetering nog: de top-20 van de maand mei is van juni, die van juni juli en die van juli is van augustus.

Nee hoor. We hebben net de maand augustus gespeeld. We beginnen namelijk pas nadat de maand is afgelopen met de start van een maandronde (en eindigen pas een maand later ongeveer). Ter illustratie: het is nu 12 oktober en dat betekent dat september achter ons ligt. Dus we kunnen nu met de nummers van de maand september (en mogelijk eerder) gaan spelen. Zie ook de startlijst van elke maand, daar zie je zometeen o.a. de populairste albums van de maand september en de hoogste singles op RYM t/m 30 september. En dan spelen we een maand lang deze maandronde, dus dan zal rond 12 november pas de maandlijst van september bekend zijn.

Snappie?

Dus snel door met de maand september! Er zijn dit keer weer 24 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 2018 op RYM, uitgebracht vóór 1 oktober. Daarnaast de vijf best beoordeelde nummers in de maand september uit het "Maak kennis met... 2018"-topic. Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de meest recente weeklijst van de MuMeAfrekening 2018. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste negen albums op MusicMeter die in september zijn uitgekomen.

De vijf hoogst genoteerde singles op RYM t/m 30 september:

Lana Del Rey - Venice Bitch
LCD Soundsystem - Oh Baby
Kero Kero Bonito - Make Believe
Lana Del Rey - Mariners Apartment Complex
Yves Tumor - Noid

De vijf best beoordeelde nummers van de maand september uit het topic Maak kennis met... 2018:

Noname - Window
Bert Dockx - Rake
Ibrahim Maalouf - Movement IV
Marianne Faithfull feat. Nick Cave - The Gypsy Faerie Queen
Marc Ribot feat. Tom Waits - Bella Ciao

Vervolgens de vijf hoogst genoteerde nummers uit de recentste weeklijst van de MuMeAfrekening 2018:

Pip Blom - Come Home
White Lies - Time to Give
Robyn - Honey
Kurt Vile - Bassackwards
Bazart feat. Eefje de Visser - Onder Ons

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de negen populairste albums op MusicMeter uit september. Waarbij albums met dertig stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Voor de albums die minder dan dertig, maar wel minstens tien stemmen hebben, wordt de IMDb-formule gebruikt om te bepalen welke albums een nummer mogen nomineren:

Paul McCartney - I Don't Know
Suede - Life Is Golden
Low - Dancing and Blood
Riverside - Wasteland
Spiritualized - I'm Your Man
Joe Bonamassa - Evil Mama
Lenny Kravitz - Low
Paul Weller - The Soul Searchers
The Field - Divide Now

Alfabetische lijst:

Bazart feat. Eefje de Visser - Onder Ons
Bert Dockx - Rake
Ibrahim Maalouf - Movement IV
Joe Bonamassa - Evil Mama
Kero Kero Bonito - Make Believe
Kurt Vile - Bassackwards
Lana Del Rey - Mariners Apartment Complex
Lana Del Rey - Venice Bitch
LCD Soundsystem - Oh Baby
Lenny Kravitz - Low
Low - Dancing and Blood
Marc Ribot feat. Tom Waits - Bella Ciao
Marianne Faithfull feat. Nick Cave - The Gypsy Faerie Queen
Noname - Window
Paul McCartney - I Don't Know
Paul Weller - The Soul Searchers
Pip Blom - Come Home
Riverside - Wasteland
Robyn - Honey
Spiritualized - I'm Your Man
Suede - Life Is Golden
The Field - Divide Now
White Lies - Time to Give
Yves Tumor - Noid

Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 2018 is/wordt uitgebracht en 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

De lijst van nummers die al in 2018 hebben meegedaan:
Overzicht 2018

25. Anderson .Paak - Tints (feat. Kendrick Lamar) spotify:track:1gnwGVoG7V08vMX3hyr90x
26. Logic - Wu-Tang Forever (feat. Wu-Tang Clan & Jackpot Scotty Wotty) spotify:track:6VDz4m1vEGHDDqQojf1mpc

27. SX - Designed / Desire spotify:track:1fmPvTCQVgXkii1UOWuz7K
28. WWWater - SCREEN spotify:track:5Ka0KOC0ctKneIsiqNAchx

29. Beach House - Girl of the Year spotify:track:6AG5J1Q631T6W699ZoTEoD
30. The Japanese House - Lilo spotify:track:2pa4V1dv3NDDpyH1iULfmx

skrrt skrrt

31. King Princess - Talia spotify:track:53jbdPQBaH6WaQvW0zmGBs
32. Migos ft. Nicki Minaj & Cardi B - MotorSport spotify:track:4wFjTWCunQFKtukqrNijEt

33. Exit North - Bested Bones
34. Sigrid - Sucker Punch spotify:track:7aHUol3Vz9xHm4Yot2dSKi

35. Low - Tempest spotify:track:6ALWsAWq3bZmKBNnVKcMJG
36. 春ねむり - 春と修羅 spotify:track:3Gqon3Og4agJcIzjwzs2o9

Ben in buitenland, kan iemand voor de linkjes zorgen?

37. boygenius - Me & My Dog
38. Julia Jacklin - Body

Gaat hem vandaag niet worden, ik voeg graag morgen twee nummers toe.

39. Suede - Flytipping spotify:track:5kMBjGMjGoVFbFzsmSDTJF
40. The Chills - Deep Belief spotify:track:4RnY8Kpe9IDQSS7uukhAZy

Gast
geplaatst: vandaag om 04:50 uur

geplaatst: vandaag om 04:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.