MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
Gretz?

Aan het eind van de dag, 22.00 uur, zet ik hem open voor extra nominaties, maar ik denk dat de laatste plekjes voor die tijd wel gevuld kunnen worden.

En het lijkt me inderdaad dat Co Jackso op zoek mag naar een vervanger.

Gretz schreef:
37. Sunflower Bean - Crisis Fest
38. YUNGBLUD - I Love You, Will You Marry Me

Gretz schreef:
(quote)

Ik stel voor dat we eens kritisch kijken naar de voorselectie die afkomstig is uit Maak Kennis Met 2018. Het valt me nu bijvoorbeeld op dat Gazpacho slechts 3 stemmen kreeg, Nakhane slechts 4 en Loma en Brandi Carlile slechts 5. Dat topic trekt relatief weinig mensen, en een behoorlijk deel van de vaste deelnemers daar stemt hier ook niet mee. Dan zou ik het logischer vinden om de acht hoogst genoteerde nummers uit de MuMeAfrekening te pakken. Op de MuMeAfrekening stemmen per week +30 users; een draagvlak dat dus veel hoger ligt.

Hier had ik nog niet op gereageerd. Bij deze.

Persoonlijk vind ik het wel mooi dat bij een topic als maak kennis met... het niet om populariteit gaat. De namen uit de afrekening komen hier toch wel voorbij.

Aangezien ik hierboven lees dat velen het met je eens zijn, stel ik voor om te beginnen met twee nominaties van maak kennis... over te dragen aan de afrekening.

Oftewel: 6x Maak kennis met... en 5x MuMeAfrekening. De rest blijft dan hetzelfde.

Wat mij nog interessanter lijkt is een extra bron buiten MuMe.

Teunnis schreef:
(quote)

Hier had ik nog niet op gereageerd. Bij deze.

Persoonlijk vind ik het wel mooi dat bij een topic als maak kennis met... het niet om populariteit gaat. De namen uit de afrekening komen hier toch wel voorbij.

Aangezien ik hierboven lees dat velen het met je eens zijn, stel ik voor om te beginnen met twee nominaties van maak kennis... over te dragen aan de afrekening.

Oftewel: 6x Maak kennis met... en 5x MuMeAfrekening. De rest blijft dan hetzelfde.

Misschien eens kijken naar de bronnen die de Witte Trui gebruikt voor de automatische nominaties?

De graadmeter van Pinguin Radio

Teunnis schreef:

Eens. Gezien er nog helemaal geen mainstream bronnen zijn waar (regulier) uit geput wordt stel ik een van de volgende lijsten voor:

- grootste hits in de Spotify Top 50 Wereld / Nederland
- grootste hits in de last.fm charts
- Worldwide iTunes Song Chart

Teunnis schreef:
Precies dit zat ik net in de auto ook te denken. En ik stel voor dat we niet te ver en te moeilijk gaan zoeken. 'Gewoon' de twee of drie grootste top 40 hits van de desbetreffende maand. Op die manier houden we feeling met de hitlijsten.

Daarnaast lijkt het me wel eens tijd om de elitaire 'lager dan 3,00 gemiddelde' regel overboord te gooien. Omdat wat mensen op deze site een album kut vinden (in dit geval blijkbaar Justin T.) mag het populairste nummer niet mee doen? Vind ik best gek. Bovendien kan ik genoeg enorme kut albums bedenken waar toch een heel te gek nummer op staat. En daarnaast, hoge bomen vangen veel wind. Een Justin Timberlake of Beyonce wordt eerder afgeserveerd dan een random indie naam die de gemiddelde gebruiker op deze site amper (her)kent.

Edit: ook nog een 2,99.... arme Justin.

Edgar18 schreef:
(quote)
Precies dit zat ik net in de auto ook te denken. En ik stel voor dat we niet te ver en te moeilijk gaan zoeken. 'Gewoon' de twee of drie grootste top 40 hits van de desbetreffende maand. Op die manier houden we feeling met de hitlijsten.

Liever geen Top 40 omdat dit lijst in grote mate gemanipuleerd wordt en veel te veel leunt op de airplay van enkele radiostations. Dan is de Spotify of Single Top 100 chart een stuk eerlijker.

Gretz schreef:
Liever wel geen Top 40 omdat dit lijst in grote mate gemanipuleerd wordt en veel te veel leunt op de airplay van enkele radiostations. Dan is de Spotify of Single Top 100 chart een stuk eerlijker.
Was is het nou? Wel of geen....

De top 40 lijkt me prima, is toch het instituut van Nederland. En als jij beweert dat ie gemanipuleerd wordt dan wil ik bewijzen zien. Met random verdachtmakingen kunnen we niks! Overigens wijken beide hitlijsten amper af dus zo spannend is het allemaal niet.

Edgar18 schreef:
(quote)
Was is het nou? Wel of geen....

De top 40 lijkt me prima, is toch het instituut van Nederland. En als jij beweert dat ie gemanipuleerd wordt dan wil ik bewijzen zien. Met random verdachtmakingen kunnen we niks! Overigens wijken beide hitlijsten amper af dus zo spannend is het allemaal niet.

Zie de discussie hier in het Nieuw in de Top 40: 2017, bewijzen te over dat bepaalde, zeer populaire hiphoptracks doelbewust werden geboycot. Op #1 in de streaminglijsten en hoog in de andere charts, maar in de Top 40 kwamen ze maar niet binnen, of pas vele weken later.

De Top 40 is het promo vehikel van 538, verre van de meest betrouwbare hitlijst als het gaat om daadwerkelijke populariteit.

Een discussie op MuMe zou ik niet als bewijs willen betitelen... Daarnaast lijkt ie wat achterhaald te zijn want het gaat over nederhop en kijk eens wat er deze week als een komeet doorstijgt, Ronnie Flex met z'n vriendinnetje.

Anyway, de single chart is vast ook prima, mij boeit het allemaal niet zo veel. Zolang het geen internationale lijsten zijn vind ik het best, de charme is juist om er wat nummers bij te stoppen die het in Nederland goed doen.

Co Jackso schreef:
55. Exitmusic - I'll Never Know
56. Luwten - Difference

Exit Luwten.

55. Exitmusic - I'll Never Know
56. Westerman - Confirmation

63. Preoccupations - Antidote spotify:track:0Pgkdfv9aHYx5c2gFC3Zu9

64. Johan - About Time

Gretz schreef:
Liever geen Top 40 omdat dit lijst in grote mate gemanipuleerd wordt en veel te veel leunt op de airplay van enkele radiostations. Dan is de Spotify of Single Top 100 chart een stuk eerlijker.

Ik ken deze lijsten onvoldoende om te weten of er al dan niet sprake is van manipulatie, maar het lijkt me hoe dan ook geen gek idee om uit een of meerdere hitlijsten te putten voor de automatische nominaties. Ik heb er daarnaast niet zoveel moeite mee om de hoger-dan-3-sterrenregel te verlaten, wat Edgar18 suggereerde.

Met het risico elitair en kortzichtig over te komen (en wellicht is dat nog terecht ook): ben ik de enige die niet écht met vol verwachting kloppend hart zit te wachten op Ed Sheeran?

Zit voornamelijk op MuMe om het standaard canon te ontlopen / uit een alternatief canon te tappen. Vind het wel charmant dat de lijst vervolgens volkomen arbitrair en met gebrek aan realiteitszin wordt samengesteld: juist leuk dat het een persoonlijke lijst is.

Ik heb even gezocht naar een bron buiten MuMe en er is helaas geen andere RYM(?) die singles uit verschillende genres selecteert en in een mooie maandlijst serveert (bv. TheNeedleDrop - ongeordende 'Best tracks of the week', of websites zoals RA met louter elektronische muziek).

Is het geen optie om meer nominaties voor users te vrijwaren? In principe komen die uit de Afrekening en het Maak kennis met-topic daar ook al uit, terwijl er hier waarschijnlijk users - zoals ikzelf - zijn die beide topics niet (meer) intensief volgen.

Masimo schreef:
Met het risico elitair en kortzichtig over te komen (en wellicht is dat nog terecht ook): ben ik de enige die niet écht met vol verwachting kloppend hart zit te wachten op Ed Sheeran?

Zit voornamelijk op MuMe om het standaard canon te ontlopen / uit een alternatief canon te tappen. Vind het wel charmant dat de lijst vervolgens volkomen arbitrair en met gebrek aan realiteitszin wordt samengesteld: juist leuk dat het een persoonlijke lijst is.
Inpikkend op Masimo: de leukste en beste nominaties gaan inderdaad niet uit de Ultratop / Top 40 komen. Als we hitjes als Havana in deze lijst willen, moeten we ze zelf nomineren en dat doen omdat we ze oprecht leuk vinden! Ik denk dat de users hier heus wel genoeg inspiratie hebben om er zelf iets moois van te maken. Alleen hoop ik dat mensen in dat geval geen artiest vijf keer gaan nomineren. Kunnen daar eventueel geen restricties op geplaatst worden, bv. max. 2 keer eenzelfde artiest nomineren?

Ploppesteksel schreef:
Als we hitjes als Havana in deze lijst willen, moeten we ze zelf nomineren en dat doen omdat we ze oprecht leuk vinden! Ik denk dat de users hier heus wel genoeg inspiratie hebben om er zelf iets moois van te maken.
Kan ik me helemaal in vinden. Bewijs daarvoor is dat de vrijgegeven nominaties binnen vier minuten al geclaimd zijn - aan inspiratie geen gebrek!

Helemaal eens met Masimo wat betreft de 3.00-regel en de hitlijsten.

Ik zag hier ook ergens staan dat het dan ook nog eens per se uit een Nederlandse/Belgische hitlijst zou moeten komen, terwijl dit voor mij allesbehalve moet.

Februari

Ladder 1:
Angèle - Je Veux Tes Yeux
Brandi Carlile - Whatever You Do
Car Seat Headrest - Famous Prophets (Stars)
Eric Chenaux - An Abandoned Rose
Flying Horseman - Bright Light
Mount Eerie - Tintin in Tibet
Neana - Neans Anthem
Sunflower Bean - Crisis Fest

Ladder 2:
Faces on TV - Dancing After All
GoGo Penguin - Bardo
Idris Ackamoor & The Pyramids - Message to My People
Janelle Monáe - Make Me Feel
Jon Hopkins - Emerald Rush
Manic Street Preachers - Distant Colours
Simple Minds - Barrowland Star
Sons of Kemet - My Queen Is Harriet Tubman

Ladder 3:
Current Joys - In a Year of 13 Moons
De Jeugd van Tegenwoordig - Torpedo
Janelle Monáe - Django Jane
Marlon Williams - Come to Me
MGMT - Me & Michael
STIKSTOF feat. Brihang - 1000 Milligram
Superorganism - Night Time
Young Fathers - Toy

Ladder 4:
CHVRCHES feat. Matt Berninger - My Enemy
Goat Girl - The Man
Jayda G & Alexa Dash - Diva Bitch [Jayda G Get Down on Ur Knees Mix]
MGMT - One Thing Left to Try
Paramore - Rose-Colored Boy
Soccer Mommy - Your Dog
U.S. Girls - Rosebud
YUNGBLUD - I Love You, Will You Marry Me

Ladder 5:
Against All Logic - I Never Dream
Anderson. Paak - 'Til It's Over
Anna von Hausswolff - Ugly and Vengeful
George FitzGerald & Bonobo - Outgrown
Iceage - Catch It
Jesse Marchant - Frame for One
Long Distance Calling - Skydivers
Lorde feat. Run the Jewels - Supercut [El-P Remix]

Ladder 6:
Against All Logic - Some Kind of Game
Alela Diane - Ether & Wood
Brandi Carlile - The Joke
Courtney Barnett - Need a Little Time
Gazpacho - Soyuz One
Hot Snakes - Having Another?
The Boxer Rebellion - Here I Am
VETO - Mount Dome

Ladder 7:
Claw Boys Claw - Red Letter
Exitmusic - I'll Never Know
Hookworms - Negative Space
L'Impératrice - Matahari
Lo Moon - Loveless
Nakhane - Presbyteria
Preoccupations - Antidote
Wolf Alice - Formidable Cool [Edit]

Ladder 8:
Bjørn Riis - Coming Home
Editors - Hallelujah (So Low)
Johan - About Time
Loma - Black Willow
Lucy Dacus - Addictions
Rhye - Taste
Soko - Diabolo Menthe
Westerman - Confirmation

MusicMeter: Song van het Jaar 2018 (Januari) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Ladder 1:

Angèle - Je Veux Tes Yeux
Brandi Carlile - Whatever You Do
Car Seat Headrest - Famous Prophets (Stars)
Eric Chenaux - An Abandoned Rose
Flying Horseman - Bright Light
Mount Eerie - Tintin in Tibet
Neana - Neans Anthem
Sunflower Bean - Crisis Fest

MusicMeter: Song van het Jaar 2018 (Januari) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

1. Neana - Neans Anthem
2. Eric Chenaux - An Abandoned Rose
3. Car Seat Headrest - Famous Prophets (Stars)

4. Mount Eerie - Tintin in Tibet

1. Angèle - Je Veux Tes Yeux
2. Sunflower Bean - Crisis Fest
3. Neana - Neans Anthem

4. Flying Horseman - Bright Light

1. Eric Chenaux - An Abandoned Rose
2. Mount Eerie - Tintin in Tibet
3. Neana - Neans Anthem
4. Car Seat Headrest - Famous Prophets (Stars)

Maar Flying Horseman had in andere ladders ook punten gekregen.

1. Flying Horseman - Bright Light
2. Eric Chenaux - An Abandoned Rose
3. Neana - Neans Anthem

4. Car Seat Headrest - Famous Prophets (Stars)
5. Mount Eerie - Tintin in Tibet

1. Eric Chenaux - An Abandoned Rose
2. Neana - Neans Anthem
3. Car Seat Headrest - Famous Prophets (Stars)
4. Mount Eerie - Tintin in Tibet
(niet de beste Tintin, maar toch Tintin!)

Spijtig voor Flying Horseman inderdaad, maar deze vier steken daar net ietsjes boven. Sunflower Bean vind ik ook wel aardig, maar wel een Sheer Mag light (zonder de rauwe randjes). Drum ritme is teveel Gary Glitter. Toch heeft het z'n charmes. Ben best een sucker soms voor retro

1. Brandi Carlile - Whatever You Do
2. Flying Horseman - Bright Light
3. Mount Eerie - Tintin in Tibet
4. Angèle - Je Veux Tes Yeux

2. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) (34 punten, 11 keer genoemd)
Gisteren aangekondigd voor Way Out West waar ik deze zomer naartoe ga. Ik ben benieuwd of het live tof is, ik ga het in ieder geval kijken.

1. Brandi Carlile - Whatever You Do
2. Mount Eerie - Tintin in Tibet
3. Flying Horseman - Bright Light
4. Eric Chenaux - An Abandoned Rose

1. Mount Eerie - Tintin in Tibet
2. Eric Chenaux - An Abandoned Rose
3. Neana - Neans Anthem
4. Angèle - Je Veux Tes Yeux

Wat was dat Car Seat een vervelend lange zit

Gast
geplaatst: vandaag om 19:30 uur

geplaatst: vandaag om 19:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.