MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
9. Tourist - Apollo (18 punten, 7x genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van hoi123)

De visie van Tourist is heel duidelijk: Apollo is a piece of music that hopefully inspires reflection and reverie. I love the idea that music can “take” you to places, and that’s what this is to me when I listen back to it.

Het heeft sowieso zeven deelnemers geïnspireerd en terecht, want het is een song om lekker bij weg te dromen, maar ook eentje om van te genieten door de prachtige muzikale omlijsting. Dit is zomaar een nummer die ik als een dark horse kan zien bij de eindfinales.

8. Rosalía - Pienso en Tu Mirá (18 punten, 8x genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van niemand)

Door met de Spaanse pop, een beetje allemansvriend deze finale. Acht keer genoemd, maar echt nooit hoge noteringen, maar weet er toch een achtste plek uit te slaan.

Rosalía, een singer/songwriter uit Catalonië, heeft het succes misschien niet eens zo te danken aan de kwaliteit van het nummer, maar net als Childish Gambino een beetje hulp gekregen van de videoclip. Waar die van de Amerikaanse rapper erg controversieel was, zit die van de zangeres gewoon erg sterk in elkaar. Na één keer snap je nog niet echt wat er gebeurd is in de clip, een beetje Mulholland Dr., maar dan in het klein.

7. Cloud Nothings - Offer An End (22 punten, 6x genoemd)
(genomineerd door reejman, nummer 1 van reejman en Simon77)

Voormalig Witte Trui-finalist Cloud Nothing mocht deze maand ook weer meedoen om de prijzen. Hun recent uitgebrachte album Last Building Burning is een erg sterk album, maar net als bij de rest van hun oeuvre staan er weinig uitschieters op. De groep is erg constant, maar echte klassiekers komen er niet meer uit vrees ik. Offer An End is een heerlijke up-tempo track, maar hey, nog lang geen Wasted Days. Toch een toffe zevende positie voor deze band.

6. Chromatics - Camera (26 punten, 8x genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van Arrie)

De Chromatics zijn weer terug, het is weliswaar niet een compleet nieuw nummer van hun hand, maar deze versie kan ik erg waarderen (die outro!). Het is echt een moodchanger, luisterende naar deze trip kan je je echt makkelijk afsluiten van de "wereld" om daarna lekker weg te dromen. Ik vind hem misschien wel beter dan Shadow!

5. Thom Yorke - Unmade (26 punten, 10x genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van stardust_be en wibro])

Het verschil tussen de nummer 4 en 5 was echt nihil deze maand. Het podium was ver uit zicht though, maar toch. Thom Yorke haalt weer de finale en terecht in mijn opinie. De man produceert een schitterende soundtrack voor Suspiria, de horrorfilm van Luca Guadagnino, die ik echt nog moet zien binnenkort. Grote kans dat de uiterst sfeervolle songs nóg meer op hun plek vallen.

jordidj1 schreef:
De man produceert een schitterende soundtrack voor Suspiria, de horrorfilm van Luca Guadagnino, die ik echt nog moet zien binnenkort. Grote kans dat de uiterst sfeervolle songs nóg meer op hun plek vallen.
Heb 'm een tijdje geleden al gezien op een filmfestival in Brugge. Grote aanrader imo ?

4. NAVVI - Human Highlight Reel (26 punten, 8x genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van Titmeister en Cervantes)

NAVVI had precies één derde plek meer dan Yorke, waardoor het net voor het podium eindigt. Deze experimentele, elektronische pop is toch wel een van de verrassingen te noemen deze maand. Ging relatief eenvoudig door in de eerste ladder, maar moest BROCKHAMPTON voor zich dulden in de halve finaleladder. Nou, hebben ze die mooi afgeschud!

Het is een fijn, dromerig nummer maar dat is ook alles wat ik er over kan zeggen. Misschien dat het daarom een verrassing dat 'ie zo ver is gekomen, voor mij dan.

Jammer dat NAVVI net niet het podium haalt, desondanks een mooie prestatie. Hopen dat Balthazar of Apollo Brown wint, maar ben bang dat het Julia Holter wordt.

3. Apollo Brown & Joell Ortiz - Grace of God (feat. DJ Los) (31 punten, 12x genoemd)
(genomineerd door jordidj1 , nummer 1 van Choconas, Johnny Marr en jordidj1)

Apollo Brown is de laatste jaren lekker bezig, waar hij collaboraties aangaat met MC's die an sich niet van wereldniveau zijn, maar mede door zijn producties enorm de hoogte inschieten. Dat deed hij twee jaar terug met Skyzoo, vorig jaar met Planet Asia en nu dus met Joell Ortiz.

Grace of God is een superfijn old school/laid-back hip-hopnummer, met een erg nostalgisch sfeertje en een Joell Ortiz tekstueel op de top van zijn kunnen. Blij dat deze track de bronzen plak heeft gepakt, maar er had misschien meer ingezeten. Het haalt de meeste noteringen van allemaal namelijk.

Ik heb NAVVI zelf genomineerd maar toch ook wel behoorlijk verrast door het succes. Had hem nota bene zelf slechts op 4 staan...

En ik geloof dat ik Grace of God totaal ben vergeten in m'n top 5

Arrie schreef:
Ik heb NAVVI zelf genomineerd maar toch ook wel behoorlijk verrast door het succes. Had hem nota bene zelf slechts op 4 staan...

Thanks, prachtige ontdekking hier! (Ik had overigens precies hetzelfde met Tourist )

Arrie schreef:

Eeuwig zonde!

Arrie schreef:

Slechte punten, Arrie!

2. Julia Holter - Words I Heard (35 punten, 8x genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Edgar18, Arno, Koenr en Masimo)

Heiko mag Teun wel bedanken, want met nota bene het laatste lijstje (die laatstemmers ook altijd!) valt Julia Holter net van de troon. Het was overigens een nek-aan-nekrace, want Julia Holter moest het met name hebben van de hoge noteringen (35 punten van acht deelnemers, reken maar uit), waar Balthazar in de breedte meer gewaardeerd werd.

Julia Holter, de Amerikaanse singer/songwriter levert hier een angstaanjagend mooi nummer af en ik zeg bewust angstaanjagend, want na vier minuten word ik er een toch een beetje bang van.

1. Balthazar - Fever (36 punten, 11x genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van 123poetertjes en dumb_helicopter a.k.a. the ones who got it right)

Een puntje, ja. De lijst van Teunnis zorgt er voor dat de Belgen er toch net voorbij glippen. Helaas, voor het Julia Holter-kamp.

Misschien ook wel de terechte, verdiende en gedoodverfde winnaar. Niet in mijn lijstje, maar toch onweerstaanbaar lekker. Het is de eerste single van album Fever, die eind januari uitkomt en je wel kan rekenen als een van de most-anticipated albums van 2019. Als dit de maatstaf is voor de rest van de plaat, poeh, houd me vast.

Teunnis, op naar november!

Het was een mooie finale met een terechte winnaar. Jordi bedankt voor de presentatie

God wete waarom Julia Holter hier op twee staat. Werkelijk niks speciaals aan dat nummer toch? Bovendien veel te langdradig. Balthazar heeft ook wel eens betere nummers gemaakt, maar toch is Fever weer errug lekker. Grace of God mocht wel gaan lopen zijn met de eindoverwinning though, jammer.

Leuke presentatie Jordi! Jammer van de winnaar. Niet slecht maar toch geen uitschieter in dit deelnemersveld vind ik.

Mooie top drie wel, alleen stond hij bij mij net andersom.

Arrie schreef:
Leuke presentatie Jordi! Jammer van de winnaar. Niet slecht maar toch geen uitschieter in dit deelnemersveld vind ik.

Breukelen "Brooklyn" moest hier gewoon keihard gewonnen zijn, maar die haalde zelfs de finale niet. Ongelofelijk hoe onpopulair hiphop hier is, Grace of God is een positieve uitzondering gelukkig.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Breukelen "Brooklyn" moest hier gewoon keihard gewonnen zijn, maar die haalde zelfs de finale niet. Ongelofelijk hoe onpopulair hiphop hier is, Grace of God is een positieve uitzondering gelukkig.

Dat van Breukelen “Brooklyn” dacht ik ook, maar gelukkig staat er nog een beter nummer op het album genaamd “The Fight Song”.

Mooie presentatie Jordi! Je hebt er toch nog iets aangenaams van weten te maken
Voor de rest maar snel verder en hopen op een betere maand.

jordidj1 schreef:
(quote)

Dat van Breukelen “Brooklyn” dacht ik ook, maar gelukkig staat er nog een beter nummer op het album genaamd “The Fight Song”.

Breukelen had hier zeker niet misstaan, al zijn The Fight Song en Kings van dat album ook dik. Wellicht iets voor komende maand?

Ik vind het nog altijd niet zo bijzonder, dat Balthazar. Niet mijn maandwinnaar. Wel fijn dat Julia Holter het zo goed doet, die sprong er dan toch positief uit in deze finale. Al is dit lang niet haar beste nummer.

Titmeister schreef:
(quote)

Breukelen had hier zeker niet misstaan, al zijn The Fight Song en Kings van dat album ook dik. Wellicht iets voor komende maand?

Staat in ieder geval wel op mijn shortlist, samen met die MC van The Roots.

Oh, en bedankt voor het presenteren, jordidj1, je deed het leuk! =)

jordidj1 schreef:
(quote)

Dik nummer inderdaad, maar voor mij kan ie net niet tippen aan Breukelen "Brooklyn". Groetjes doei.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Dik nummer inderdaad, maar voor mij kan ie net niet tippen aan Breukelen "Brooklyn". Groetjes doei.

Je bent zelf dik

Props voor de presentatie, Jordi Ik was al lang blij dat Love Trumps Fear en J'Ouvert de finale haalden. Verder inderdaad leuk dat er eens twee old skool hiphopnummers een tijd lang konden meedoen. Dat was lang geleden.

Dank voor de presentatie jordidj1

Mooie winnaar, maar dat waren ze eigenlijk allemaal wel geweest.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:40 uur

geplaatst: vandaag om 03:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.