MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
Eén van de betere finales van het jaar juist, geen slecht nummer en kom sowieso plekken tekort voor de topvijf. Al had Fight Song hier zeker niet misstaan.

1. slayyyter feat. Ayesha Erotica - BFF Jordi xx
2. Grimes feat. HANA - We Appreciate Power
3. Haerts - The Way
4. Black Thought feat. Reek Ruffin - Conception
5. Billie Eilish - Come Out and Play

6. Shakedown - At Night (Peggy Gou's Acid Journey Remix)
7. Girl Pusher - Where The Fuck Is My Ambulance
8. Low - Quorum
9. Anderson .Paak - 6 Summers
10. Cari Cari - Summer Sun
11. Adrianne Lenker - Symbol
12. Vera Sola - Black Rhino Enterprises

1. Black Thought feat. Reek Ruffin - Conception
2. Grimes feat. HANA - We Appreciate Power
3. Shakedown - At Night (Peggy Gou's Acid Journey Remix)
4. Billie Eilish - Come Out and Play
5 slayyyter feat. Ayesha Erotica - BFF

1. Billie Eilish - Come Out and Play
2. Haerts - The Way
3. Grimes feat. HANA - We Appreciate Power
4. Vera Sola - Black Rhino Enterprises
5. slayyyter feat. Ayesha Erotica - BFF

1. Vera Sola - Black Rhino Enterprises
2. Anderson .Paak - 6 Summers
3. Adrianne Lenker - Symbol
4. Black Thought feat. Reek Ruffin - Conception
5. slayyyter feat. Ayesha Erotica - BFF

1. Haerts - The Way
2. Adrianne Lenker - Symbol
3. Grimes feat. HANA - We Appreciate Power
4. Low - Quorum
5. Billie Eilish - Come Out and Play

Sterk podium :
1. Haerts - The Way
2. Shakedown - At Night (Peggy Gou's Acid Journey Remix)
3. Black Thought feat. Reek Ruffin - Conception

4. Cari Cari - Summer Sun
5. Grimes feat. HANA - We Appreciate Power

6. slayyyter feat. Ayesha Erotica - BFF

Saaie shit:
Adrianne Lenker - Symbol
Billie Eilish - Come Out and Play
Vera Sola - Black Rhino Enterprises

????? Hier is iets niet goed gegaan? Er behoren toch 12 muziekjes mee te dingen in de finale?
12. Low - Quorum

1. Anderson .Paak - 6 Summers
2. Adrianne Lenker - Symbol
3. Vera Sola - Black Rhino Enterprises
4. Black Thought feat. Reek Ruffin - Conception
5. Shakedown - At Night (Peggy Gou's Acid Journey Remix)

6. Haerts - The Way
7. Girl Pusher - Where The Fuck Is My Ambulance
8. Billie Eilish - Come Out and Play
9. Cari Cari - Summer Sun
10. Grimes feat. HANA - We Appreciate Power

11. slayyyter feat. Ayesha Erotica - BFF

12. Low - Quorum

Quorum krijgt bijna geen punten in de laatste lijstjes

1. Vera Sola - Black Rhino Enterprises
2. Haerts - The Way
3. Billie Eilish - Come Out and Play
4. Adrianne Lenker - Symbol
5. Cari Cari - Summer Sun

Ondanks dat de meeste toppers uitgeschakeld zijn, blijft er nog genoeg leuks over.

1. Shakedown - At Night (Peggy Gou's Acid Journey Remix)
2. Low - Quorum
3. slayyyter feat. Ayesha Erotica - BFF
4. Girl Pusher - Where The Fuck Is My Ambulance
5. Black Thought feat. Reek Ruffin - Conception

6. Adrianne Lenker - Symbol
7. Cari Cari - Summer Sun
8. Anderson .Paak - 6 Summers
9. Vera Sola - Black Rhino Enterprises
10. Billie Eilish - Come Out and Play

En bij deze zijn de lijnen ook definitief gesloten! Grote dank aan de volgende twintig users die een lijstje hebben ingestuurd:

123poetertjes, Arno, Arrie, Cervantes, Choconas, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, hoi123, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Masimo, Ploppesteksel, Poeha, reejman, Simon77, stardust_be, Teunnis en Titmeister.

Het was enorm spannend onderaan en bovenaan. Een middenmoot is compleet absent.

12. Cari Cari - Summer Sun (15 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Zoals gezegd, ging het onderin heel erg gelijk op. Maar toch moet er eentje laatste worden en Summer Sun is het enige nummer dat niet verder kwam dan vijftien punten. Cari Cari bestaat uit het Oostenrijkse duo Alexander Köck en Stephanie Widmer. In Oostenrijk zijn ze relatief onbekend, maar internationaal beginnen ze aardig door te breken. Dat heeft twee redenen. Hun grootste doorbrak kwam op het moment dat White Line Fever in de tv-serie Shameless werkt gebruikt. Maar Cari Cari richt zich ook doelbewust op het buitenland en hebben o.a. al getoerd door Australië en stonden o.a. op Eurosonic en Primavera. Leuke kennismaking!

11. Slayyyter feat. Ayesha Erotica - BFF (16 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van 123poetertjes)

PC Music mag dan wat minder productief zijn dan een aantal jaar terug, het aantal artiesten dat op PC Music gestoelde muziek maakt groeit exponentieel. Slayyyter is daarvan één van de beste voorbeelden. Met dank aan een hechte "community" wist ze dit jaar de aandacht op haar te vestigen. Niet alleen komt ze op die manier aan de eerste fans, maar ook zoekt ze daar naar hulp en advies. Zo kwam ze ook in contact met Ayesha Erotica, die nu veelvuldig voor haar produceert. Ondertussen maakt ze nog steeds haar muziek op de zolderkamertje en heeft ze gewoon een baan als receptioniste, maar dat zal wel niet lang meer duren.

10. Vera Sola - Black Rhino Enterprises (16 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Edgar18 en reejman)

Mede dankzij de late #1-notering komt Vera Sola nipt in de top-10. Vorige maand debuteerde ze in SvhJ met een plek in de top-20. Danielle Aykroyd, zoals deze dame in het dagelijks leven heet, heeft er eigenlijk al een hele carrière op zitten. Haar vader Dan was een vrij bekende acteur, komiek en filmmaker. Je zou hem kunnen kennen van The Blues Brothers en Ghostbusters (beiden zowel als acteur als schrijver). Danielle speelde onder meer als 3-jarige in de film Coneheads, samen met haar pa. Maar al gauw bleek dat muziek meer haar ding was en ook daar is ze eigenlijk al jaren goed bezig, maar wel altijd in de schaduw. Zo heeft ze veel getoerd met Elvis Perkins, maar ging ze ook onder pseudoniemen in kleine, afgelegen barretjes optreden. Pas in 2017 heeft ze mentaal de knop omgezet om haar muziekcarrière als solo-artiest te gaan beginnen. Het leverde dit jaar het album Shades op en zoals ik het inschat het startschot van een mooie, lange en succesvolle carrière als Vera Sola.

9. Anderson .Paak - 6 Summers (19 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Choconas)

Brandon Paak Anderson brak pas twee jaar geleden definitief door, maar het voelt alsof hij al jaren meedoet. Toch heeft hij pas dit jaar met 'Til It's Over voor het eerst de maandfinale gehaald. Dat nummer werd elfde, en dus is deze negende plaats de beste prestatie van Paak ooit. 6 Summers komt van zijn nieuwe album Oxnard. Dat album wordt overigens voorlopig nog niet zo enthousiast ontvangen als Malibu. Maar het lijkt me ook wel heel moeilijk om een opvolger van zo'n succesplaat te maken. Wel mag Paak over een maand naar de Grammy's, om te kijken of non-album single Bubblin' de categorie " Best Rap Performance" gaat winnen.

8. Girl Pusher - Where the Fuck Is My Ambulance (19 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Masimo, nummer 1 van Cervantes)

Het opmerkelijke duo Gabby Giuliano en Jarrod Hine vormen samen Girl Pusher en zijn het hoogst genoteerd van de achterhoede van deze maandfinale. Opmerkelijk noem ik dit duo niet alleen de agressieve muziek, maar ook hun verschijning en algehele houding. Kaalgeschoren en verkleed als clowns treden ze op en het schijnt dat hun concerten meer weg hebben van een duivelsbezwering. Daarnaast maken ze gebruik van twee merkwaardige bronnen. Ze samplen zowel 911-opnames als de beruchte Marcy Tapes. Opnames, gemaakt door een Amerikaanse journalist, van een hippie-meisje, dat weggelopen was van haar ouders en een gevaarlijk leven vol seks, drugs en rock 'n roll leefde. Ik geloof dat we in dit nummer beide bronnen horen. Alweer een relatief nieuwe artiest met een heel verhaal in deze maandfinale, en dit zal niet de laatste zijn.

7. Black Thought & Salaam Remi feat. Reek Ruffin - Conception (27 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van jordidj1)

Na een hele hoop relatief nieuwe artiesten, nu een oudje. Tariq Luqmaan Trotter, a.k.a Black Thought, richtte al in 1987 samen met Questlove The Roots op. Die band is nog steeds onwijs populair en relevant. In 2018 kwam Black Thought plots met zijn eerste twee EP's onder eigen naam. Het nummer Dostoyevsky van de eerste ep werd in mei al vierde. Nu dus weer een top-10. Ook Salaam Remi is geen onbekende. Hij produceerde eerder al voor o.a. Nas, Amy Winehouse en Nelly Furtado. Conception was overigens de duidelijke favoriet in deze finale, want zowel in de reguliere als finaleladders imponeerde het.

6. Shakedown - At Night [Peggy Gou's Acid Journey Remix] (27 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van Teunnis en Titmeister)

Het is niet de meest lichtvoetige maandfinale en daarom alleen al is deze remix een welkome frisse wind. Shakedown is het project van de Zwitserse broers Stéphane en Sébastien Kohler. In 2001 maakten zij een clubanthem met At Night. Het schijnt een echte evergreen op de dansvloer te zijn - ik kende het eerlijk gezegd nog niet - en is nu nieuw leven ingeblazen door Peggy Gou. Dezelfde Peggy Gou die helemaal in het begin van het jaar nog debuteerde met een tweede plaats voor It Makes You Forget (Itgehane). De Koreaanse DJ en producer maakte van de funky house van Shakedown een knaller van een acid house-plaat. Daarmee is 2018 wel echt het jaar van Peggy Gou voor mij, met een fenomenale single, een heerlijk optreden op Lowlands en nu ook nog deze fantastische remix.

Amen to that Peggy

5. Adrianne Lenker - Symbol (30 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter)

Adrienne Lenker zou je, ondanks dat dit haar debuut in deze competitie is, misschien al kunnen kennen van Big Thief, die de voorgaande twee jaren twee albums uitbrachten. In 2018 kwam Adrianne Lenker met haar album Abysskiss. Niet het populairste album van 2018, maar wel één die veel positieve recensies kreeg. De breekbare indiefolk van Lenker wordt ook hier heel hoog gewaardeerd; het scheelde maar één puntje met de tweede plek.

Teunnis schreef:
Daarmee is 2018 wel echt het jaar van Peggy Gou voor mij, met een fenomenale single, een heerlijk optreden op Lowlands en nu ook nog deze fantastische remix.

It Makes You Forget (Itgehane) is nog altijd fantastisch en dit nummer bevalt me ook steeds beter. Maar dat optreden op Lowlands moet wel één van mijn grootste muzikale teleurstellingen van het afgelopen jaar zijn. Ik had gehoopt op een spetterende set met van dit soort krakers, maar helaas kreeg ik een zouteloze meuk voorgeschoteld! Toen was ik wel even genezen van de Koreaanse met stoere zonnebril.

Teunnis schreef:
Adrienne Lenker zou je, ondanks dat dit haar debuut in deze competitie is, misschien al kunnen kennen van Big Thief, die de voorgaande twee jaren twee albums uitbrachten.

Wel opvallend dat Adrienne het hier zo goed doet, terwijl Big Thief volgens mij niet eens door de eerste ronde kwam. Ik vind dat bemoedigend! =)

Choconas schreef:
(quote)

Wel opvallend dat Adrienne het hier zo goed doet, terwijl Big Thief volgens mij niet eens door de eerste ronde kwam. Ik vind dat bemoedigend! =)

Welk nummer heeft er van Big Thief meegedaan? Mythological Beauty?

Mythological Beauty inderdaad. Wat mij betreft hun mooiste.

Choconas schreef:
(quote)

It Makes You Forget (Itgehane) is nog altijd fantastisch en dit nummer bevalt me ook steeds beter. Maar dat optreden op Lowlands moet wel één van mijn grootste muzikale teleurstellingen van het afgelopen jaar zijn. Ik had gehoopt op een spetterende set met van dit soort krakers, maar helaas kreeg ik een zouteloze meuk voorgeschoteld! Toen was ik wel even genezen van de Koreaanse met stoere zonnebril.

Tijdens dat optreden voelde mijn vriendin zich niet zo goed helaas, dus daar heb ik toen niet zo veel van meegekregen...

Choconas schreef:
Mythological Beauty inderdaad. Wat mij betreft hun mooiste.

Vind ik ook prachtig. Ik vraag me zelfs af of ik hem niet zelf heb genomineerd.

4. Grimes feat. HANA - We Appreciate Power (31 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door jordidj1)

Grimes is ondertussen een bekend gezicht op MuMe. Tegenwoordig vaste klant in De Witte Trui en ook in deze competitie stond Claire Elise Boucher al veelvuldig in de maandfinales. Gek genoeg wist alleen California ooit op het podium te eindigen. We Appreciate Power gaat daar geen verandering in brengen. En dat was miraculeus, want na zestien inzendingen stond het nog aan de leiding. Maar uit de vier laatste lijstjes kwam slechts één punt. Overigens gaat het verhaal rond dat het eigenlijk de oorspronkelijke bedoeling was dat internetsensatie Poppy het deel van HANA zou invullen.

Titmeister schreef:
Tijdens dat optreden voelde mijn vriendin zich niet zo goed helaas, dus daar heb ik toen niet zo veel van meegekregen...

Kun je nagaan wat Peggy voor effect heeft op mensen... =P

3. Billie Eilish - come out and play (31 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Simon77, nummer 1 van Gretz, Simon77 en stardust_be)

Billie Eillish, geboren als Billie Eilish Pirate Baird O'Connell , is de beste debutante van deze maandfinale en het is een derde plek geworden. come out and play deed het erg goed in de reguliere ladder, maar verloor in de finaleladder nog van Girl Pusher. Billie Eillish komt uit een familie vol acteurs, schrijvers en muzikanten. Niet alleen haar ouder waren dat, maar ook haar broer Finneas. Die zou je kunnen kennen van Glee of Modern Family. Ook schrijft hij mede met Billie de muziek voor zijn zusje. Vorig jaar werd Billie Eillish in rap tempo beroemd doordat haar debuutsingle Ocean Eyes een groot succes werd. Deze is een single van haar volgend jaar te verschijnen album.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:21 uur

geplaatst: vandaag om 19:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.