MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2018

zoeken in:
1. Kælan Mikla - Hvernig Kemst Ég Upp?
2. Scratch Massive - Last Dance [Nhar Beat Version]
3. Tunnelvisions - Kudja's Sacrifice
4. Nubya Garcia - Once
5. Peaking Lights - I Can Read Your Mind

1. Sunflower Bean - Twentytwo
2. Kælan Mikla - Hvernig Kemst Ég Upp?
3. La Dispute - FULTON STREET I
4. Peaking Lights - I Can Read Your Mind
5. Tunnelvisions - Kudja's Sacrifice

1. Nubya Garcia - Once

2. Avantdale Bowling Club - Years Gone By
3. Goatman - Jaam Ak Salam
4. Walt Disco - Drowning in Your Velvet Bed
5. Sunflower Bean - Twentytwo

6. La Dispute - FULTON STREET I
7. Petite Noir feat. Danny Brown & Nukubi Nukubi - Beach
8. Kælan Mikla - Hvernig Kemst Ég Upp?
9. Peaking Lights - I Can Read Your Mind

10. Scratch Massive - Last Dance [Nhar Beat Version]
11. Apostille - Fly with the Dolphin
12. Tunnelvisions - Kudja's Sacrifice

Prima finale over de gehele lijn

1. Tunnelvisions - Kudja's Sacrifice
2. Scratch Massive - Last Dance [Nhar Beat Version]
3. Avantdale Bowling Club - Years Gone By
4. Peaking Lights - I Can Read Your Mind
5. Goatman - Jaam Ak Salam

6. Petite Noir feat. Danny Brown & Nukubi Nukubi - Beach
7. La Dispute - FULTON STREET I
8. Apostille - Fly with the Dolphin
9. Walt Disco - Drowning in Your Velvet Bed
10. Sunflower Bean - Twentytwo
11. Kælan Mikla - Hvernig Kemst Ég Upp?

12. Nubya Garcia - Once

1. Walt Disco - Drowning in Your Velvet Bed
2. La Dispute - FULTON STREET I
3. Kælan Mikla - Hvernig Kemst Ég Upp?
4. Sunflower Bean - Twentytwo
5. Peaking Lights - I Can Read Your Mind

Ik heb mijn laptopoplader ergens laten liggen en na een slopend weekend geen zin om dit via de telefoon te doen. Dus de finale gaat voorlopig niet door. Waarschijnlijk kan ik morgen rond dezelfde tijd de finale presenteren. Jullie horen morgen meer.

Booeeeeee!!!!!

Ach voor de eindwinst zal het niet uitmaken, met al die #1 posities, lijkt me.

Teunnis schreef:
Ik heb mijn laptopoplader ergens laten liggen en na een slopend weekend geen zin om dit via de telefoon te doen. Dus de finale gaat voorlopig niet door. Waarschijnlijk kan ik morgen rond dezelfde tijd de finale presenteren. Jullie horen morgen meer.

Ik ben benieuwd.

Over een klein half uurtje ben ik thuis en zal ik de lijnen sluiten.

De lijnen zijn gesloten! De volgende vierentwintig helden hebben op deze laatste maandfinale van 2019 gestemd:

123poetertjes, Arno, Arrie, Cervantes, Choconas, Dance Lover, DjFrankie, dumb_helicopter, Gretz, hoi123, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Manfield, Masimo, Ploppesteksel, Poeha, reejman, Simon77, stardust_be, Teunnis, Titmeister, wibro en yeahyeahyeah.

12. Nubya Garcia - Once (16 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Choconas)

Op een vrij duidelijke laatste plek is dit lekkere stukje jazz. Nubya Garcia is een saxofoniste uit Londen en haalde eerder dit jaar al eens de finale (achtste in augustus). Once staat op het verzamelalbum We Out Here, waarvan ook Korokoko's Abusey Junction deze maand de top-20 haalde. In de ladderrondes verloor Once al ruim van andere finalisten, dus deze laatste plek zat er wel een beetje aan te komen.

11. Apostille - Fly with the Dolphin (23 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Masimo, nummer 1 van hoi123 en Masimo)

Op de elfde plek zijn we alweer bij middenmoot aangekomen. Apostille is het project van de Schotste muzikant Michael Kasparis. Hij geniet eigenlijk meer bekendheid als oprichter en baas van het label Night School (o.a. dit pareltje komt daarvan). Fly with the Dolphin ging trouwens met de hakken over de sloot naar de finaleladders.

10. Tunnelvisions - Kudja's Sacrifice (24 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van 123poetertjes en Arno)

Het Nederlandse duo Emiel van den Dungen en Raynor de Groot vormen samen Tunnelvisions en zijn sinds iets meer dan twee jaar behoorlijk succesvol bezig. Door de toevoeging van exotische elementen vallen ze op tussen andere house- en technoproducers. In dit spel waren ze juist de grijze muis, die geruisloos de maandfinale haalde. Ook opvallend hoeveel #1-noteringen de bottom-3 nog bij elkaar heeft verzameld.

Teunnis schreef:
Hij geniet eigenlijk meer bekendheid als oprichter en baas van het label Night School (o.a. dit pareltje komt daarvan).
Geinig, dat wist ik nog niet! Ook ik ben groot fan ben van dat lied. Leuk label, met ook oa Cucina Povera en The Space Lady. Voor de januari-editie van 2019 zal ik wat nomineren van de nieuwe soloplaat van Richard Youngs (zanger van Amor).

9. Avantdale Bowling Club - Years Gone By (25 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Ploppesteksel)

Nu wat meer een allemansvriend. De meeste noteringen van het rechterrijtje. Desondanks is Years Gone By allesbehalve het gemiddeld nummertje. Avantdale Bowling Club is de naam van het project van Nieuw-Zeelander Tom Scott. Je leest het goed, deze rapper komt niet uit The Bronx of Chicago, maar uit de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, Auckland. De muziek is een echte fusie tussen jazz en rap, een combinatie die we pas sinds kort steeds vaker zien, daarvoor werd de term jazz rap gebruikt voor hiphopproducties die oude jazz-nummers sampleden. Kendrick Lamar's To Pimp a Butterfly was ongetwijfeld een belangrijke inspiratiebron voor Scott.

8. Petite Noir feat. Danny Brown & Nukubi Nukubi - Beach (25 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Arrie)

En zo zijn we alweer door de hiphopfinalisten heen. Petite Noir - echte naam Yannick Ilunga - wacht nog altijd op zijn doorbraak, al is hij daar ook wel redelijk zelf aan schuldig door in zijn eerste zes jaar één album en één EP uit te brengen. Hij heeft dan ook al eerder meegedaan aan Song van het Jaar - in 2012 en 2015 - en met zijn debuutsingle Pressure pakte hij meteen een zevende plek. De Zuid-Afrikaan / Angolees-Congolees / Belg Yannick Ilunga heeft overigens al een gastbijdrage geleverd aan Danny Brown's Atrocity Exhibition en de befaamde rapper bewijst hem hier een wederdienst.

Masimo schreef:
(quote)
Geinig, dat wist ik nog niet!

Voor mij is zo'n finalepresentatie ook een bron van nieuwe informatie

7. Scratch Massive - Last Dance [Nhar Beat Version] (26 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes)

Over nieuwe informatie gesproken: ik lees nu pas dat het duo Scratch Massive voor de helft bestaat uit Maud Geffray. Op meerdere plekken op deze site bekend van het heerlijke nummer Polaar. De andere helft van Scratch Massive luistert naar de naam Sébastien Chenut. Fransen dus, en dat is naar mijn idee ook wel heel duidelijk te horen. Nhar is dan weer de artiestennaam van een Italiaan, die de al niet heel vrolijke muziek van Scratch Massive een nog grimmiger smaak geeft.

6. Goatman - Jaam Ak Salam (29 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Ataloona)

De favoriet - althans, op papier - haakt nu al af voor de strijd Song van de Maand December 2018. Jaam Ak Salam haalde in de reguliere ladderronde samen met Kælan Mikla veruit het hoogste stempercentage en in de finaleladders stak hij er weer bovenuit, dit keer samen met Walt Disco en La Dispute. Die drie artiesten moeten nog komen, maar Goatman is ook verslagen door twee nummers die in de ladders niet eens een beetje in de buurt konden blijven. Goatman is de artiestennaam van één van de bandleden van het Zweedse Goat. Die band brak in 2012 spectaculair door met een uniek geluid. Twee jaar later won de band zelfs de prijs Song van de Maand Augustus 2014. Nu is het dus wel weer een mooie top-10-noteringen, maar er zat meer in.

5. Peaking Lights - I Can Read Your Mind (31 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Dance Lover en yeahyeahyeah)

Eén van de twee positieve verrassingen in deze finale. I Can Read Your Mind haalde nog net (na het tellen van #1-noteringen) de maandfinale en stunt daarin met deze vijfde plek. Gek genoeg is dit veruit het beste resultaat van dit duo uit Wisconsin. In hun doorbraakjaar 2011 werden ze wel twee keer genomineerd, maar blijkbaar nog niet op waarde geschat. Sindsdien zijn ze nog drie keer genomineerd: Conga Blue werd twaalfde in april 2016, een remix van ze deed niks noemenswaardig en nu dus deze vijfde plek. Eindelijk de eer die ze toekomt. Nog een leuk weetje: de EP waar dit nummer op staat is uitgebracht door het Nederlandse label Dekmantel. Die van dat topfestival en goede feestjes (en meer).

4. Sunflower Bean - Twentytwo (32 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van Gretz en stardust_be)

Sec bekeken is dit misschien wel de allergrootste verrassing van deze maandfinale. In beide ladderrondes had Twentytwo het heel erg moeilijk. Maar zoals wel vaker scoren nummers uit dit genre in de finale net wat beter en al helemaal als er weinig vergelijkbaar materiaal in de finale staat. Vooraf al het meest besproken nummer, omdat het veelvuldig als zwakste finalist werd benoemd, maar blijkbaar zijn er meer dan genoeg stemmers die dit wel geweldig vinden. Daarnaast scoort dit trio uit New York ook gewoon in het aantal noteringen en zo is deze vierde plek gewoon logisch.

3. Walt Disco - Drowning in Your Velvet Bed (38 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van: )

Van het ietwat brave trio Sunflower Bean naar het vunzige punktrio uit Glasgow. Drowning in Your Velvet Bed is één van hun eerste singles en veel valt er nog niet over de band te vinden. Maar dankzij één opmerking kunnen ze bij mij niet meer stuk. Op de vraag bij welk nummer ze meteen de dansvloer op gaan, antwoorden ze "'Faceshopping' by Sophie." Walt Disco behaalde in de finaleladderronde nog het hoogste stempercentage. Nu moeten ze het doen met brons. Niet slecht voor een debutant.

als die Denen winnen ga ik huilen

Och arme, zakdoekje!?

Die IJslanders zijn natuurlijk geen Denen!

2. Kælan Mikla - Hvernig Kemst Ég Upp? (41 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Poeha, nummer 1 van DjFrankie, johan de witt, Poeha en wibro)

Maar nog beter debuteren doen de IJslandse post-punkers van Kælan Mikla. In de reguliere ladderronde het hoogste stempercentage en in de finaleladder kan het mindere presteren verklaart worden doordat er twee nummers van de band in dezelfde ladder stonden. Ik denk eigenlijk zelfs dat ze anders met twee nummers in de finale hadden gestaan. Maar dan hadden ze in de finale waarschijnlijk weer punten ingeleverd. Al met al een geweldige binnenkomer, al is dit gek genoeg alweer hun derde album - en dan tel ik het mini-album nog Glimmer & Aska niet eens mee.

1. La Dispute - FULTON STREET I (50 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Cervantes, dumb_helicopter, Johnny Marr, jordidj1, Manfield en Teunnis)

En de laatste maandwinaar van het jaar 2018 is La Dispute En niet een klein beetje overtuigend ook. Zes keer op #1 gezet, dertien keer (uit vierentwintig) in de top-5 en een overdonderend puntenaantal! En dan is dat nog voor de versie zonder het mooie intro Rose Quartz (wel in de videoclip te horen). Over die videoclip gesproken. Thematisch misschien cliché, maar door de uitvoering overstijgt het wat mij betreft alle clichés. En dan heb ik het alleen nog maar over de video. De muziek en ook de zang zijn van een niveau waarvan ik me afvraag of La Dispute dat voorheen ooit heeft behaald. De band was altijd al heel goed in het schrijven van nummers die je door je tranen heen wilt schreeuwen, maar in die categorie is dit toch wel het summum. Boh, wat hebben jullie een prachtige laatste winnaar voor dit jaar gekozen. Ik wordt er bijna emotioneel van!

EDIT: Juiste clipje toegevoegd. Ga hem vooral even kijken. Prachtig geanimeerd!

Thanks Teunnis! Op naar de altijd epische Grote Finale!

Morgen start ik de voorrondeladders. En zodra die voorbij zijn gaat in dit topic De Grote Finale officieel van start én open ik de 2019-editie. Jullie hebben dus nog wel even om nominaties te bedenken/verzamelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:29 uur

geplaatst: vandaag om 07:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.