MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1995

zoeken in:
4. Pulp - Common People (35 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: andré, DjFrankie & Arno)

Net naast het podium vinden we een van de twee Pulp nummers in de top 4! Het moge duidelijk zijn dat deze Britpoppers geliefd zijn bij de spelers van dit spel. Waar het in de Britse hitlijsten Oasis en Blur waren die domineerden daar is op MuMe Pulp duidelijk de beste. Common People is een graag geziene gast in de ladderfinale maar gezien de uitslag van deze editie wordt het misschien weleens tijd om het beste Different Class nummer een finaleplaats te bezorgen. De 35 punten zijn er trouwens net zoveel als de nummer vijf maar Common People pakte net wat meer tweede plaatsen.

Mooi, Mobb Deep en de juiste Radiohead en Pulp in de top 3

3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2 (39 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: wibro, jordidj1, Titmeister & ArthurDZ)

Vier schamele puntjes, dat is alles wat deze hiphopklassieker tekort komt voor de overwinning. Na de halve finale nog fier bovenaan in de tussenstand maar het gebrek aan hiphopliefhebbers breekt Shook Ones Pt. 2 dan toch op. Negen nominaties zijn er zes resp. vier minder dan de twee koplopers maar iedere keer dat het nummer werd genoemd stond het in de top drie van een lijstje. Shook Ones Pt. 2 is overigens ook de hoogste van de Rate Your Music nominaties waarvan er vier (van de vijf) de finale bereikten. Ik had dit een toffe winnaar gevonden maar het mocht (net) niet zo zijn.

Mobb Deep op plek 3 en dan te bedenken dat destijds hip-hop bij mij onderaan de muziekladder stond. Daar is nu wel even verandering in gekomen.

2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out) (42 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: nelis, Gretz, 50tracks & Simon77)

Een schamel puntje, dat is het verschil tussen Street Spirit en Disco 2000. Had dumb_helicopter Radiohead net een plekje hoger in zijn lijstje gezet dan zou Radiohead er gewoon weer met de overwinning vandoor zijn gegaan. Gelukkig besliste hij anders en hield Pulp de (wat mij betreft) verdiende voorsprong vast. In de halve finale scheelde het een miezerig puntje met Raekwon's Ice Cream. Een puntje of Street Spirit had deze finale niet eens bereikt. Nu bereikten ze hem wel en ziedaar het resultaat, de concurrentie wordt gewoon weer verslagen. Nou ja, bijna alle concurrentie dan. Met vijftien noteringen werd deze Radiohead het vaakst van alle nummers genoemd. Het is ook de hoogste automatische nominatie.

1. Pulp - Disco 2000 (43 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: luigifort, johan de witt & Edgar18)

Dit schreef ik na de eerste ronde ladder waarin de nummers een en twee van het eindspel al bij elkaar in de ladder zaten:
Edgar18 schreef:
Uitslag ladder 7: 16 stemmers

1. Pulp - Disco 2000 (39)
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out) (29)

Op basis van deze uitslag lijkt Street Spirit me kansloos voor de overwinning dit jaar. Ook weleens lekker verfrissend.
Maar niets bleek minder waar want het scheelde niks of Pulp werd toch nog pootje gelicht door hun Britse collega's. Gelukkig bleek de voorsprong net genoeg om zich Song van het Jaar 1995 te mogen noemen. Disco 2000 opende de finale zeer voortvarend met twee nummer 1 noteringen bij de eerste vier lijstjes. Daarna viel het echter een beetje stil maar bij de laatste tien lijstjes stond Disco 2000 er weer zeven keer in. Net genoeg voor een schitterende eindoverwinning.

Dank Edgar, mooie presentatie en een uitstekende winnaar! Nu maar hopen dat het ladderpubliek ook eindelijk eens in de gaten krijgt dat Common People lang niet het beste nummer op Different Class is. Wordt wel eens tijd voor een andere Pulp in die finale in december.

Rest mij niets anders dan alle deelnemers aan deze eerste - wat mij betreft succesvolle - editie hartelijk te bedanken.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie bevindingen. Wat vinden jullie van de huidige spelopzet? Moeten er meer nummers meespelen? Moeten er meer of minder automatische nominaties zijn? Zullen we Radiohead vaker laten verliezen? Krijgt Disco 2000 een wildcard voor de ladderfinale enz. enz. Laat maar horen wat jullie vinden.

Een paar ideeën/opmerkingen die ik zelf heb:

- De spelopzet zo houden, 64 nummers is een mooi aantal en maakt het spel niet te omvangrijk. Ga je naar 96 dan gaat een editie ook weer langer duren.
- Afschaffen van de YouTube links, of alleen voor nummers die niet op Spotify staan. Ik vind het maken van de startlijst veel werk en dat komt mede door het gehannes met al die YouTube linkjes.
- De volgorde van edities bepaal ik m.b.v. random.org. Ik zet alle jaartallen (1965 t/m 2009) in een lange lijst en die shuffle ik, het jaartal wat bovenaan staat is de volgende editie.
- Deze week organiseer ik een Greatest Hits editie, zodra die klaar is (vrijdag of zaterdag) wil ik een nieuwe editie van dit spel gaan opzetten.

Bedankt Edgar. Was een mooi jaar om mee te beginnen. Wat mij betreft hoeft de opzet ook niet anders. Zo blijft het ook 'behapbaar'. Benieuwd naar het komende jaar.

Edgar18 schreef:

- De spelopzet zo houden, 64 nummers is een mooi aantal en maakt het spel niet te omvangrijk. Ga je naar 96 dan gaat een editie ook weer langer duren.

Ik blijf voorstander van 96 nummers, omdat dit gelijker is aan de opzet van de oorspronkelijke Grote Finale. In de opzet van 1995 gaan we van 32 nummers in Ronde 2 naar 12 nummers in de finale. Wat betekent dat nog slechts de bovenste 3 nummers in de finaleronde doorgaan. Dat levert mogelijk minder verrassende finalisten op. Bovendien hou ik er niet van om een nummer 4 een punt te moeten geven, wetende dat er maar 3 nummers door kunnen gaan.

Edgar18 schreef:

- Afschaffen van de YouTube links, of alleen voor nummers die niet op Spotify staan. Ik vind het maken van de startlijst veel werk en dat komt mede door het gehannes met al die YouTube linkjes.

Prima. Heb sowieso een broertje dood aan (grote) artiesten die het vertikken om hun werk beschikbaar te stellen op spotify.

Verrassende, maar wel leuke winnaar. Thanks Edgar voor de organisatie. Wat mij betreft hoeft er niks aan de opzet veranderd te worden, 96 ipv 64 nummers kan eventueel. Meer hoeft zeker niet, doordat ik nu de meeste nummers al ken, is de luisterdruk redelijk laag, wat wel fijn is met vele topics hier...

Ik ben iets later ingestapt dus geen ervaring met de beginfase. Vond het wel prima gaan zo. Toch wel een verrassende (en mooie) winnaar

Ik zou gewoon 64 houden.

Dank voor de input! Op één na zijn jullie allemaal voor 64 nummers en dat ben ik zelf ook dus dat houden we zo. En ik had vandaag wat tijd over (lees: vertoon studie ontwijkend gedrag) dus de nieuwe editie is zojuist gestart.

1985 it is!

Oei, ik dacht dat ik een lijstje had geplaatst, maar blijkbaar had ik nog niet definitief op "Plaatsen" geklikt. Heel spijtig, want anders had Shook Ones gewonnen en was Street Spirit tweede geworden.

Dit was mijn lijstje geweest:

1. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

2. Sparklehorse - Cow
3. Björk - Hyperballad
4. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)

5. Radiohead - Fake Plastic Trees
6. Portishead - Glory Box

7. Blur - The Universal
8. Pulp - Disco 2000
9. The Smashing Pumpkins - 1979

Maar op zich kan ik wel leven met Disco 2000 als winnaar.

Song van het Jaar 1995:

1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2
4. Pulp - Common People
5. Radiohead - Fake Plastic Trees
6. Oasis - Don't Look Back In Anger
7. Sparklehorse - Cow
8. Portishead - Glory Box
9. Blur - The Universal
10. The Smashing Pumpkins - 1979
11. Björk - Hyperballad
12. Tindersticks - Tiny Tears
13. Raekwon - Ice Cream
14. PJ Harvey - To Bring You My Love
15. Leftfield - Afro Left
16. The Bluetones - Slight Return
17. Oasis - Champagne Supernova
18. Spiritualized - Medication
19. Morrissey - Boxers
20. Nightcrawlers - Push the Feeling On (MK Dub of Doom)

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.