menu

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1995

zoeken in:
Een nieuw spelidee, geënt op Song van het Jaar zoals we dat op deze site al een aantal jaar spelen.

In 2010 kwam herman met het idee - geïnspireerd door de Song van het Jaar-competitie van VPRO's 3voor12 - om elk jaar een competitie te houden waarbij één nummer uit het betreffende jaar gekroond wordt tot Song van het Jaar. In 2010 won Kanye West met Runaway, in 2011 - de eerste editie in de huidige spelvorm - was het Wilco die met Art of Almost de titel pakte en in 2012 werd Ashtray Wasp van Burial de Song van het Jaar. Het jaar erop was er een klinkende overwinning voor Arcade Fire met Reflektor en in 2014 ging het nummer Fuckers van Savages er met de winst vandoor. In 2015 ging de titel naar Kendrick Lamar met The Blacker the Berry en de huidige titelhouder is A Tribe Called Quest met We The People..... De competitie van 2017 is nog bezig en bevindt zich inmiddels in de eindfase terwijl ook 2018 al gestart is.

Runaway van Kanye West was in 2010 de eerste Song van het Jaar op deze site. Maar, wat zou de Song van het Jaar van alle jaren voor 2010 eigenlijk zijn geweest? Dat wil ik met jullie gaan onderzoeken!

Ik wil kijken of er animo is voor het kiezen van een Song van het Jaar waarbij de opzet gebaseerd is op die van het eerder genoemde topic. Een spel waarbij via een laddersysteem wordt toegewerkt naar de ultieme song van een bepaald jaar. Het spelconcept borduurt zoals gezegd voort op dat van de Song van het Jaar topics die we al kennen, uiteraard wel met wat aanpassingen en wijzigingen.

Elke editie mogen 64 nummers meestrijden om de titel Song van het Jaar xxxx. Er zijn slechts twee criteria waaraan deze nummers moeten voldoen: 1) een nummer moet in het betreffende jaar officieel zijn uitgebracht 2) het mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook. Aan het eind van elk jaar hebben we een Top 20 van dat jaar. De volgorde waarin de edities gespeeld worden is willekeurig.

De 64 nummers komen gedeeltelijk van een startlijst en gedeeltelijk van de users zelf. De startlijst bestaat voorlopig uit 24 nummers. Afhankelijk van de input van jullie als spelers kan dit nog aangepast worden.

Elke editie worden er vijf nummers van de single toplijst van het jaar van RYM automatisch genomineerd. De vijf hoogst genoteerde singles van het betreffende jaar krijgen een nominatie. Behalve als het heruitgaven van oude nummers betreft. Geen Paranoid Android in 2003 om maar eens een voorbeeld te noemen.

Daarnaast komen er vijf nummers uit de toplijst van het betreffende jaar hier op deze site. Dit zijn de vijf populairste nummers van de vijf populairste albums in dat betreffende jaar. Doet een nummer al mee via RYM of betreft het een verzamelalbum of livealbum met oud materiaal dan vervalt het album en komt de nummer zes in aanmerking

Verder komen er drie nominaties uit dezelfde toplijst waarbij deze keer het criteria > 250 stemmen wordt gehanteerd. Ook hier geldt, doet een nummer al mee dan komt automatisch het volgende album in aanmerking.

Verder doen de drie grootste hits van dat betreffende jaar uit de Nederlandse Top 40, de Amerikaanse Billboard 100 en de UK Single Chart 100 mee.

Al laatste haal ik de twee hoogste nummers (die nog niet meespelen) van dat betreffende jaar uit het Ontknopingstopic MuMeLadder 2017

Uit al deze bronnen komen 24 nummers. Overigens is de volgorde van selectie de volgorde zoals hierboven genoemd.

Vervolgens moeten er nog 40 nummers genomineerd worden door onszelf. Iedereen mag twee nummers nomineren. Dit moeten zijn die is het desbetreffende jaar zijn uitgebracht. Er zijn zoals gezegd maar twee voorwaarden en dat is 1) dat het nummer in dat jaar moet zijn uitgebracht - op welke manier dan ook (album/ep/single/videoclip/iets anders officieels) en 2) dat het niet al eerder genomineerd mag zijn - in welke Song van het Jaar-editie dan ook. Een andere versie van een nummer mag wel meedoen (bijvoorbeeld een remix of wanneer album- en singleversie duidelijk verschillen). Het verzoek om een Youtube-linkje én een Spotify-URI van je nominaties te geven!

Een regel die ik hier nog aan toevoeg is maximaal vier nummers van een artiest per editie. Hierbij geldt, wie het eerst komt, het eerst maalt.

Dan hebben we uiteindelijk 64 nummers die elke editie gaan strijden om het beste nummer van dat jaar te worden.

Hoe wordt er dan om die winst gestreden? De 64 nummers worden verspreid over acht ladders van acht nummers. Het enige waar op gelet wordt is dat niet meerdere nominaties van één user bij elkaar in de ladder komen. Deze ladders worden één voor één gespeeld en blijven minimaal 24 uur staan. Iedereen mag dan zijn top-4 van die ladder plaatsen. De nummer één krijgt vier punten, de nummer twee krijgt drie punten, etc. De vier nummers met de meeste punten gaan door naar de volgende ronde; de finaleladders. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Als er dan nog een gelijke stand is dan blijft de ladder staan tot er nog iemand een top-4 plaatst. Zodra de 24 uur voorbij is mag eenieder de nieuwe ladder plaatsen. Wel wordt het op prijs gesteld als je van tevoren even polst of er nog mensen zijn die binnen geringe tijd nog willen stemmen. Ik wil liever niet streng moeten optreden dus houd een beetje rekening met elkaar.

Na de reguliere ladders zijn er nog 32 nummers over. Deze worden op basis van de eindpositie in de vorige ronde verspreid over vier finaleladders. Ook wordt er op gelet dat er in een ladder geen twee nummers van dezelfde ladder in de vorige ronde bij elkaar komen. Van deze vier finaleladders mag iedereen opnieuw zijn top-4 plaatsen en dan gaan er per ladder drie nummers door naar de jaarfinale.

De twaalf nummers die dan zijn overgebleven spelen de jaarfinale. Hier mag iedereen zijn top-5 plaatsen in dit topic - een kleine toelichting wordt altijd gewaardeerd, maar is natuurlijk niet verplicht. Hier worden vijf tot één punten uitgedeeld aan respectievelijk de nummers één tot en met vijf. Op basis hiervan rolt er een top-12 uit. Dit gaat in eerste instantie op volgorde van punten. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Als er dan nog een gelijke stand is dan wordt er eerst gekeken naar het stempercentage in de finaleladder, daarna naar het stempercentage in de reguliere ladder. Mocht het daarna nog steeds miraculeus gelijk staan dan gaat de voorkeur naar het nummer dat bij de laatste tussenstand waar er geen sprake van een gelijkspel was voor stond.

Dus om ever kort samen te vatten:

1. Per jaar wordt steeds een selectie gemaakt van 64 nummers. 24 Nummers komen van verschillende bronnen (RYM, albumreleases en hitlijsten) en vervolgens mogen twintig users ieder twee nummers aandragen.
2. Deze 64 nummers worden willekeurig verdeeld over acht ladders van acht nummers, die we vervolgens per tijdsbestek van minimaal 24 uur gaan spelen.
3. Per ladder maak je na beluistering van de nummers (voor zover je die nog niet kent) een top-4 die je in het topic post.
4. Van elke ladder gaan de uiteindelijke nummers één t/m vier naar de tweede ronde, die we de finaleladders noemen. De 32 nummers die dan nog over zijn, worden opnieuw verdeeld in ladders.
5. Per finaleladder maak je weer na beluistering van de nummers een top-4 die je in dit topic post.
6. Van elke finaleladder gaan de uiteindelijke nummers één t/m drie naar de jaarfinale. In de jaarfinale maakt iedereen een top-5 van de twaalf overgebleven nummers. Deze top-5's bij elkaar opgeteld bepalen uiteindelijk welk nummer er wint:
7. De eindstand per jaar (een Top 20) wordt als volgt bepaald:
- 1 t/m 12: afhankelijk van de finale
- 13 t/m 20: de afvallers van de finaleladder, gesorteerd op stempercentage gehaald in de finaleladder. Bij gelijke stand wordt er gekeken naar het stempercentage in de eerste ronde.

Even de taglijst uit de reguliere Song van het Jaar kopieëren:

123poetertjes, 50tracks, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, bart1989, catdog,
charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, Dave82, De-noir, DenDimi, deric raven, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, johan de witt, Johnny Marr, JSPR_G, kemm, Koenr, luigifort, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.

Wil je liever geen notificaties ontvangen over dit spel stuur dan even een pm aan mij en dan wordt je van de lijst gehaald. Sta je er niet tussen, maar wil je liever wél notificaties ontvangen: dat kan ook met een pm'tje geregeld worden.

Ik denk dat dit voor nu even alles is. Al kan het best dat ik een en ander vergeten ben. Deze eerste editie is een proef. Ik wil kijken of er animo is voor dit spel. Mocht dat inderdaad zo zijn dan zullen er meerdere edities volgen, net zolang tot alle jaren vanaf (ongeveer) 1965 gespeeld zijn.

Deze eerste editie zal ik de organisatie op me nemen. Mocht het spelidee aanslaan en er volgen meerdere edities dan zou ik het tof vinden als we dit spel (net als de reguliere Song van het Jaar competitie) met een aantal mensen kunnen organiseren. Ik laat jullie dan toe tot de online spreadsheet zodat degene die mee-organiseren ook uitslagen kunnen verwerken, lotingen kunnen doen enz. enz.

Voor de volledigheid zal ik de manier waarop de startlijst is samengesteld hier allemaal nog eens benoemen. Er zijn voor 1995 24 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 1995 op RYM. Daarnaast komen er vijf nummers uit de toplijst van het betreffende jaar hier op deze site. Dit zijn de vijf populairste nummers van de vijf populairste albums in dat betreffende jaar. Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers van albums met meer dan 250 stemmen. Dit wordt aangevuld met de drie populairste nummers van het jaar uit de Nederlandse Top 40, de Amerikaanse Billboard 100 en de UK Single Chart 100. En tot slot de twee hoogst genoteerde nummers uit de meest recente MuMeLadder Top 2000.

De vijf hoogst genoteerde singles op RYM:

Mobb Deep - Shook Ones Part II
Portishead - Glory Box
Pulp - Common People
Radiohead - Fake Plastic Trees
Sonic Youth - The Diamond Sea

De vijf nummers uit de toplijst 1995:

GZA - 4th Chamber
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Tindersticks - Tiny Tears
Truly - (Intro) / Blue Flame Ford
Doctor Butcher - The Altar

Vervolgens de drie favoriete nummers van albums met meer dan 250 stemmen:

Big L - Put It On
Raekwon - Ice Cream
Sparklehorse - Cow

De grootste hits uit de Nederlandse Top 40:

Guus Meeuwis & Vagant - Het Is Een Nacht... (Levensecht)
Vangelis - Conquest of Paradise
Celine Dion - Think Twice

Billboard 100:

Coolio feat. L.V. - Gangsta's Paradise
TLC - Waterfalls
TLC - Creep

UK Single Chart 100:

Robson Green & Jerome Flynn - Unchained Melody
The Outhere Brothers - Boom Boom Boom
The Outhere Brothers - Don't Stop (Wiggle Wiggle)

En tot slot de twee favorieten uit de MuMeLadder:

Oasis - Don't Look Back In Anger
Oasis - Champagne Supernova

Alfabetische lijst:

Big L - Put It On
Coolio feat. L.V. - Gangsta's Paradise
Doctor Butcher - The Altar
Guus Meeuwis & Vagant - Het Is Een Nacht... (Levensecht)
GZA - 4th Chamber
Mobb Deep - Shook Ones Part II
Oasis - Don't Look Back In Anger
Oasis - Champagne Supernova
Portishead - Glory Box
Pulp - Common People
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Radiohead - Fake Plastic Trees
Raekwon - Ice Cream
Robson Green & Jerome Flynn - Unchained Melody
Sonic Youth - The Diamond Sea
Sparklehorse - Cow
The Outhere Brothers - Don't Stop (Wiggle Wiggle)
The Outhere Brothers - Boom Boom Boom
Tindersticks - Tiny Tears
TLC - Waterfalls
TLC - Creep
Truly - (Intro) / Blue Flame Ford

Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) een nummer in 1995 is uitgebracht, 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook en 3) er nog geen vier nummers van de betreffende artiest meespelen.

Vanaf de volgende editie zal hier tevens een lijst geplaatst worden met nummers die al in een eerdere editie hebben meegedaan.

25. Pulp - Disco 2000 spotify:track:7ec55GDkRIBmsI8XKrG1lu
26.D'Angelo - Brown Sugar spotify:track:6tHD5yGlkyh9JunGOiwdVp

Edgar, wat me nog onduidelijk is: spelen we 1995 in één maand en volgt er elke maand een nieuw jaartal? Of spelen we 1995 gedurende meerdere maanden?

EDIT: Afgaande op de startlijst neem ik aan dat één maand/spel gelijkstaat aan één jaar.

Ploppesteksel schreef:
Edgar, wat me nog onduidelijk is: spelen we 1995 in één maand en volgt er elke maand een nieuw jaartal? Of spelen we 1995 gedurende meerdere maanden?
Zolang als 'het jaar' duurt. Kijkend naar het reguliere spel dan zal dit zo tussen de een en twee maanden zijn. Er zit geen haast achter want we hoeven niet op tijd klaar te zijn voor jaarlijsten en dat soort dingen.

We spelen nu in een keer 1995 (dus zeg maar in een maand) en volgende maand spelen we dan bijvoorbeeld 1974.

Lijkt me leuk. Zal kijken of ik zo nog 2 nummers kan nomineren.

Behoorlijke opgave dit. Uiteindelijk gekozen voor "love is suiciiiiiiiiiide" / "nooooo boooooodiiiiiieeeeeees" aangezien er al veel hiphop aanwezig is in de startlijst.

27. Tricky - Hell Is Round The Corner spotify:track:2LdaAgX3r9WiyuOJRoN5m2
28. The Smashing Pumpkins - Bodies spotify:track:2MJU4Ct0DHikcmaZnM1C4R

Nog toppers - ik moet duidelijk even bedenktijd krijgen...

W.C. and the Maad Circle - West Up!
Josh Wink - Higher State of Consciousness
Rammstein - Du Riechst So Gut
Foo Fighters - This Is A Call
The Pharcyde - Drop
The Chemical Brothers - Chemical Beats
Goodie Mob - Cell Therapy
Smif-n-Wessun - Bucktown
InI - Grown Man Sport
DJ Quik - Dollaz + Sense
Lord Finesse - Hip 2 Da Game
Group Home - Livin' Proof
Crooklyn Dodgers - Return of the Crooklyn Dodgers
The Alkaholiks - DAAAM!
Twinz - Round & Round
Lost Boyz - Jeeps, Lex Coups, Bimaz & Benz
Skee-Lo - I Wish
Montell Jordan - This Is How We Do It
Björk - Army of Me / I Miss You
Kyuss - Hurricane
De Mens - Wil Je Beroemd Zijn?
Faith Evans - You Used To Love Me
Goldie - Inner City Life
The Bucketheads - The Bomb
Radiohead - Just

29. Michael Jackson - They Don’t Care About Us spotify:track:3wuCCNCnBhJlwkIJTBZFiv
30. Jeff Buckley - Last Goodbye spotify:track:4xqw8JSmfNdHLCuT23pHiv [/quote]

31. The Smashing Pumpkins - 1979 spotify:track:3Y8Ff1nH44jFywAtpgmleZ
32. Scarlet - Independent Love Song spotify:track:5OWngYysEOZ5V2j0bsSpps

Leuk initiatief Edgar. Ik hoop tijd genoeg vrij te kunnen maken om regelmatig mee te kunnen spelen.
1 Absolute topper en een vergeten parel. Lijkt mij ook mooi om dit zo wat vol te houden qua nominaties

2x The Outhere Brothers in de startlijst. We worden verwend ?

64 nummers voor één jaar is wel een onmogelijke opdracht. Er is zoveel dat ik zou willen nomineren! Ik ga nog even wachten met de knopen doorhakken.

Ik zou trouwens de volgende keer minder uit de hitlijsten halen. Negen keer is wel heel veel. Ik las eerst één nummer uit alle drie de hitlijsten. Dat klonk logisch.

Leuk initiatief, ik probeer mee te doen! Maar 64 is inderdaad echt veel te laag

33. GZA - Shadowboxin' spotify:track:5wLbH0gCmtaczMZbFfafXY
34. Raekwon - Criminology spotify:track:1MHtFj66arQ3vD4ZNK1RYy

Spijtig genoeg te druk de laatste maanden om ook hiervoor nog tijd vrij te maken.

35. Björk - Hyperballad
36. Elliott Smith - Needle in the Hay

Ik doe ook mee. Ben akkoord met Teunnis dat het aantal nummers uit de hitlijsten volgende keer mag beperkt worden, zeker als je het lage niveau bekijkt voor dit jaar.

Ik kies voor twee minder bekende pareltjes uit dit fijne muziekjaar.

37. Red House Painters - Summer Dress
38. Slowdive - Blue Skied An’ Clear

Tof idee Edgar18! Aangezien het concept van Song van het Jaar buitengewoon leuk blijft kan ik het alleen maar toejuichen dat we naast het reguliere topic nog een ander jaar proberen te rangschikken.

Schema ziet er goed uit, mooie opzet heb je gemaakt. Ik ben het wel eens met de users hierboven dat er minder nummers uit de mainstream hitlijsten kunnen meedoen. De echte favorieten worden toch wel genomineerd neem ik aan.

Ook zou ik ervoor willen pleiten om per jaar met 96 of 192 nummers te spelen, omdat je met 64 nummers teveel classics mist die op zijn minst mee moeten kunnen strijden. Met 96 hebben we in feite eenzelfde schema als in de Grote Finale van de reguliere Song van het Jaar en start het spel in de 8e finale. Met 192 wordt de luisterdruk misschien wat hoger, maar hebben we wel per jaar 2 weken extra ladderplezier. Het voordeel van 96 of 192 is ook dat altijd de top 4 per ladder doorgaat, wel zo overzichtelijk.

41. Palace Music - New Partner
42. Mad Season - Wake Up

Teunnis, ArthurDZ, stardust_be en Gretz, dank voor jullie input. Ik ben van plan na afloop van deze editie het spel te evalueren met degene die meegespeeld hebben.

Wat vonden jullie goed en wat kan er beter? O.a. qua grote van de startlijst. vierenzestig leek mij goed behapbaar maar het klopt dat je dan ook veel niet kunt nomineren. Anderzijds, hoe groter je het maakt hoe meer het spelverloop voorspelbaar wordt en hoe groter de kans dat je overblijft met twaalf liedjes die in bijna ieder topic al de boventoon voeren.

Wat betreft de hitlijsten snap ik jullie commentaar maar ik ben geneigd dit zo te houden. Nu komen dit soort nummers ook eens aan bod terwijl het anders weer de geijkte namen zijn die altijd terugkomen. Ik verwacht niet dat Guus Meeuwis en Celine Dion het ver zullen schoppen maar de nummers uit de Amerikaanse hitlijst (Coolio en TLC) vind ik zelf zo slecht nog niet, die voegen voor mij echt wel iets toe. En ja, het ene jaar is de hitlijst nou eenmaal sterker dan het andere jaar.

Maar nogmaals, ik wil het na dit testjaar zeker evalueren met degene die meespelen!

43. Scott Walker - Farmer in the City
44. Townes Van Zandt - Marie

45.The Gathering - Strange Machines
46. Spiritualized - Medication

47. Leftfield - Afro-Left spotify:track:1insAcIuVNZT4r48ajmz2w
48. Tricky - Black Steel spotify:track:3uYM1j53XujLtLbxgVZOwc

49. Mobb Deep - Right Back At You spotify:track:5ZlKf4HlgrtzSGV1bowNla
50. Smif-N-Wessun - Bucktown spotify:track:5fyRqeycMofUoGmDis5Gu6

Twee britse lentenummertjes

53. The Boo Radleys - Wake Up Boo!
54. The Bluetones - Slight Return

Ik zou persoonlijk overwegen de volgende 3 nummers niet in 1995 mee laten doen:
TLC - Creep

Het eerste nummer is eigenlijk uit 1992 (werd inderdaad in NL pas in 95 een hit), de andere twee uit 1994.en stonden toen al in de lijsten. Als we eerst de andere jaren hadden gespeeld zouden ze nu ook niet mee mogen doen.

Knopen zijn doorgehakt.

55. Slowdive - Rutti spotify:track:4mAWIeaVmynT3NMqkpEX4h
56. Autechre - VLetrmx21 spotify:track:7iupjrZvckPcvC4aeqeqcC

jordidj1 schreef:
50. Gang Starr - Above The Clouds spotify:track:4YeYGaEzhwp8W81rYD0bwk

Is die van 1995?

Teunnis schreef:
(quote)

Is die van 1995?

Ho, nee. Dacht dat ik wel uit mijn hoofd wist, nee dus, pas ‘m aan!

edit: aangepast!

Mijn interesse is gewekt. Leuk spelvorm en mooi muziek jaar. Het is al weer een tijdje geleden dat ik tijd heb vrijgemaakt om mee te doen aan een spelleke van MuMe. Weet ook niet of het me lukt dagelijks te stemmen. Vandaar dit jaar iig nog even geen nominaties van mij.

57. Morrissey - Boxers
spotify:track:3vsgcNeLQkUzmcry3A89kY?si=FxMKFsQoRoGM6Ai37v02KA
58. Sleeper - Inbetweener
spotify:track:4GoqaAdOZqS1lyYODRwxlO?si=qyV4BsJuTniBi7NrJWXq2Q

Gast
geplaatst: vandaag om 07:33 uur

geplaatst: vandaag om 07:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.