Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1972
zoeken in:
0
geplaatst: 17 juni 2018, 10:19 uur
Titmeister schreef:
Dat wordt een overwinning voor Heart of Gold, helaas.
Das niet te hopen. Lag er in ronde 1 bijna uit. Een stemmer meer had wonderen kunnen doen.Dat wordt een overwinning voor Heart of Gold, helaas.
0
geplaatst: 17 juni 2018, 10:21 uur
1. Bobby Womack - Across 110th Street
2. Curtis Mayfield - Superfly
3. Nick Drake - Things Behind the Sun
4. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
5. The O'Jays - Back Stabbers
6. Curtis Mayfield - Pusherman
7. Lou Reed - Perfect Day
8. David Bowie - Starman
9. David Bowie - Ziggy Stardust
10. Neil Young - Old Man
11. Neil Young - Heart of Gold
12. Big Star - Thirteen
De top drie is wel duidelijk, de volgorde binnen die top drie een stuk lastiger.
2. Curtis Mayfield - Superfly
3. Nick Drake - Things Behind the Sun
6. Curtis Mayfield - Pusherman
7. Lou Reed - Perfect Day
8. David Bowie - Starman
9. David Bowie - Ziggy Stardust
10. Neil Young - Old Man
11. Neil Young - Heart of Gold
12. Big Star - Thirteen
De top drie is wel duidelijk, de volgorde binnen die top drie een stuk lastiger.
0
geplaatst: 17 juni 2018, 11:03 uur
Titmeister schreef:
Slechtste nummer van de finale... starman doet het ook goed, hopelijk kan die t halen
0
geplaatst: 17 juni 2018, 15:20 uur
1. Neil Young - Heart of Gold
2. Bobby Womack - Across 110th Street
3. David Bowie - Starman
5. Curtis Mayfield - Pusherman
2. Bobby Womack - Across 110th Street
3. David Bowie - Starman
5. Curtis Mayfield - Pusherman
0
geplaatst: 17 juni 2018, 17:16 uur
Alles goed zo lang dat supersaaaaaaaaie nummer van Roberta Flack maar in de onderste regionen eindigt.
0
geplaatst: 17 juni 2018, 18:49 uur
Ja hallo, The O'Jays daar kan geen enkele artiest hier aan tippen.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 17:40 uur
1. Curtis Mayfield - Superfly
2. Nick Drake - Things Behind the Sun
3. Bobby Womack - Across 110th Street
4. David Bowie - Starman
2. Nick Drake - Things Behind the Sun
3. Bobby Womack - Across 110th Street
4. David Bowie - Starman
0
geplaatst: 18 juni 2018, 18:39 uur
De lijnen zijn gesloten!
Er hebben deze finale 23 users een stem uitgebracht. Dat zijn er twee minder als in '85 en evenveel als in '95. Zometeen de nummers 12 t/m 9. Ik doe de presentatie denk ik in drie blokjes van vier nummers.
Er hebben deze finale 23 users een stem uitgebracht. Dat zijn er twee minder als in '85 en evenveel als in '95. Zometeen de nummers 12 t/m 9. Ik doe de presentatie denk ik in drie blokjes van vier nummers.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 18:47 uur
12. Lou Reed - Perfect Day (20 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)
Op de laatste plek in deze finale is Lou Reed geëindigd. Begon deze jaargang met drie nummers in de strijd maar in de halve finale leken die na elkaar weg te vallen. Perfect Day wist het toch op de valreep te redden door The Kinks te wippen maar in deze finale kon Lou geen potten breken al scheelt het maar één puntje met de nummers 9, 10 en 11.
(automatisch genomineerd)
Op de laatste plek in deze finale is Lou Reed geëindigd. Begon deze jaargang met drie nummers in de strijd maar in de halve finale leken die na elkaar weg te vallen. Perfect Day wist het toch op de valreep te redden door The Kinks te wippen maar in deze finale kon Lou geen potten breken al scheelt het maar één puntje met de nummers 9, 10 en 11.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 18:49 uur
11. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face (21 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Gretz)
Roberta Flack eindigt op hetzelfde puntentotaal als de nummers negen en tien maar komt door een gebrek aan hoge noteringen niet verder dan deze elfde plaats. Voorafgaand aan deze editie had ik wat meer van dit nummer verwacht omdat het vaak goed scoort in andere spellen hier op de site.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Gretz)
Roberta Flack eindigt op hetzelfde puntentotaal als de nummers negen en tien maar komt door een gebrek aan hoge noteringen niet verder dan deze elfde plaats. Voorafgaand aan deze editie had ik wat meer van dit nummer verwacht omdat het vaak goed scoort in andere spellen hier op de site.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 18:53 uur
10. Curtis Mayfield - Pusherman (21 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: jeroentjuhh)
Een plekje hoger en een paar nummer drie noteringen verder vinden we Pusherman van Curtis Mayfield. Als er een artiest last had van twee nummers in de finale dan was het Curtis Mayfield wel. Het was wel duidelijk dat de album favoriet van persoon tot persoon verschilde waardoor niet één van beide nummers de duidelijke puntenpakker was. Bovendien zijn maar twee keer beide Mayfields in één finalelijstje genoemd. Ter vergelijking, Bowie en Young presteerden dit acht resp. vijf keer.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: jeroentjuhh)
Een plekje hoger en een paar nummer drie noteringen verder vinden we Pusherman van Curtis Mayfield. Als er een artiest last had van twee nummers in de finale dan was het Curtis Mayfield wel. Het was wel duidelijk dat de album favoriet van persoon tot persoon verschilde waardoor niet één van beide nummers de duidelijke puntenpakker was. Bovendien zijn maar twee keer beide Mayfields in één finalelijstje genoemd. Ter vergelijking, Bowie en Young presteerden dit acht resp. vijf keer.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 18:57 uur
9. Neil Young - Old Man (21 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door wibro, nummer 1 van: laxus11, wibro & nelis)
Een ietwat tegenvallende negende positie voor Old Man van Neil Young. Het nummer won zijn halve finaleladder met daarin Big Star en David Bowie maar moet deze beide nummers in deze finale voorrang verlenen. Persoonlijk vind ik dit nummer beter dan het wat gezapige Heart of Gold maar jullie beslisten duidelijk anders.
(genomineerd door wibro, nummer 1 van: laxus11, wibro & nelis)
Een ietwat tegenvallende negende positie voor Old Man van Neil Young. Het nummer won zijn halve finaleladder met daarin Big Star en David Bowie maar moet deze beide nummers in deze finale voorrang verlenen. Persoonlijk vind ik dit nummer beter dan het wat gezapige Heart of Gold maar jullie beslisten duidelijk anders.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 18:59 uur
Zo weer verder. Genieten jullie ondertussen van de fijne live clipjes die ik heb verzameld.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 19:29 uur
8. Big Star - Thirteen (23 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Johnny Marr, DjFrankie)
Op plek acht de wat mij betreft meest verrassende finalist. Ik had deze hier voorafgaand aan het spel niet bedacht. Toch plaatste Big Star zich zonder al teveel moeite voor deze finale en ook in de finale doen ze het heel behoorlijk. Geen idee wat ik er verder over moet zeggen. Het is een geinig popliedje en daar blijft het wel bij.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Johnny Marr, DjFrankie)
Op plek acht de wat mij betreft meest verrassende finalist. Ik had deze hier voorafgaand aan het spel niet bedacht. Toch plaatste Big Star zich zonder al teveel moeite voor deze finale en ook in de finale doen ze het heel behoorlijk. Geen idee wat ik er verder over moet zeggen. Het is een geinig popliedje en daar blijft het wel bij.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 19:31 uur
Oei, nu al 3/5 van mijn top 5. Back Stabbers zal ook wel zo komen.
1
geplaatst: 18 juni 2018, 19:32 uur
7. The O'Jays - Back Stabbers (25 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Mb., nummer 1 van: Poeha, Titmeister & Mb.)
De O'Jays plaatsten zich met het laagste stempercentage in de finale dus deze zevende prestatie is een hele nette. De hoge positie is mede te danken aan drie fans die het nummer bovenaan hun lijstje zetten. Mooi dat deze klassieker het hier zo goed doet. Over een maandje ga ik deze mannen live zien, hun eerste Nederlandse optreden ooit.
(genomineerd door Mb., nummer 1 van: Poeha, Titmeister & Mb.)
De O'Jays plaatsten zich met het laagste stempercentage in de finale dus deze zevende prestatie is een hele nette. De hoge positie is mede te danken aan drie fans die het nummer bovenaan hun lijstje zetten. Mooi dat deze klassieker het hier zo goed doet. Over een maandje ga ik deze mannen live zien, hun eerste Nederlandse optreden ooit.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 19:35 uur
Back Stabbers, wat een song is dat toch 
Nu nog Across 110th Street en ik ben weer uitgespeeld deze ronde.

Nu nog Across 110th Street en ik ben weer uitgespeeld deze ronde.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 19:35 uur
6. David Bowie - Ziggy Stardust (27 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: andré)
En daar is dan ook de eerste Bowie. David heeft trouwe fans want liefst acht keer werden zijn beide nummers in een finalelijstje opgenomen. Ziggy scoorde wel aanzienlijk minder dan Starman maar het is wel voldoende voor het linkerrijtje. Zoals jullie zien ligt het allemaal wel dicht bij elkaar, één nominatie meer of minder en de wereld ziet er al heel anders uit.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: andré)
En daar is dan ook de eerste Bowie. David heeft trouwe fans want liefst acht keer werden zijn beide nummers in een finalelijstje opgenomen. Ziggy scoorde wel aanzienlijk minder dan Starman maar het is wel voldoende voor het linkerrijtje. Zoals jullie zien ligt het allemaal wel dicht bij elkaar, één nominatie meer of minder en de wereld ziet er al heel anders uit.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 19:39 uur
5. Curtis Mayfield - Superfly (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: charlotte2807)
Vooraf was ik een beetje bang dat de zwarte muziek weggevaagd zou worden in dit spel. Maar gelukkig, niets bleek minder waar. Met Curtis, Bobby, Roberta en The O'Jays staan er liefst vijf soulnummers in de finale. Wat een weelde
. Toch ga ik iets geks zeggen: ik had Superfly liever als enige Mayfield nummer in de finale gezien. Zoals ik eerder al schreef zijn de punten voor Curtis erg verdeelt. Ik verwacht dat hij met slechts één finalenummer mee had kunnen doen om de overwinning. Maar goed, een vijfde plaats is natuurlijk ook schitterend voor deze klassieker uit de gelijknamige blaxploitation film.
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: charlotte2807)
Vooraf was ik een beetje bang dat de zwarte muziek weggevaagd zou worden in dit spel. Maar gelukkig, niets bleek minder waar. Met Curtis, Bobby, Roberta en The O'Jays staan er liefst vijf soulnummers in de finale. Wat een weelde
. Toch ga ik iets geks zeggen: ik had Superfly liever als enige Mayfield nummer in de finale gezien. Zoals ik eerder al schreef zijn de punten voor Curtis erg verdeelt. Ik verwacht dat hij met slechts één finalenummer mee had kunnen doen om de overwinning. Maar goed, een vijfde plaats is natuurlijk ook schitterend voor deze klassieker uit de gelijknamige blaxploitation film.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 19:50 uur
Te laat helaas
2. David Bowie - Starman
3. Big Star - Thirteen
4. Lou Reed - Perfect Day
5. Neil Young - Heart of Gold
6. The O'Jays - Back Stabbers
7. David Bowie - Ziggy Stardust
8. Neil Young - Old Man
9. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
10. Curtis Mayfield - Superfly
11. Curtis Mayfield - Pusherman
12. Nick Drake - Things Behind the Sun
2. David Bowie - Starman
3. Big Star - Thirteen
4. Lou Reed - Perfect Day
5. Neil Young - Heart of Gold
6. The O'Jays - Back Stabbers
7. David Bowie - Ziggy Stardust
8. Neil Young - Old Man
9. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
10. Curtis Mayfield - Superfly
11. Curtis Mayfield - Pusherman
12. Nick Drake - Things Behind the Sun
1
geplaatst: 18 juni 2018, 20:06 uur
4. Nick Drake - Things Behind the Sun (33 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arno, ArthurDZ & Cervantes)
Naast de soulsongs heb ik nog een oogappel en dat is deze parel van Nick Drake. Ik ben dan ook blij dat dit nummer het zo goed deed en bijna podium wist te halen. In de voorronde legde Nick Drake het nog af tegen Ziggy Stardust maar die wordt hier mooi geklopt. In de halve finale eindigde het nipt achter Starman en ook in deze finale is die Bowie net iets sterker. Maar, een (duidelijke) vierde plek is natuurlijk gewoon steengoed.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arno, ArthurDZ & Cervantes)
Naast de soulsongs heb ik nog een oogappel en dat is deze parel van Nick Drake. Ik ben dan ook blij dat dit nummer het zo goed deed en bijna podium wist te halen. In de voorronde legde Nick Drake het nog af tegen Ziggy Stardust maar die wordt hier mooi geklopt. In de halve finale eindigde het nipt achter Starman en ook in deze finale is die Bowie net iets sterker. Maar, een (duidelijke) vierde plek is natuurlijk gewoon steengoed.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 20:09 uur
3. Bobby Womack - Across 110th Street (35 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van: Edgar18)
Wat de top drie vooral voor heeft op de andere negen nummers is dat ze aanmerkelijk vaker genoemd zijn. Across 110th Street werd in meer dan de helft van de lijstjes opgenomen. Maar één nummer deed dat beter. Helaas waren het wel veel vierde en vijfde plekken waardoor Bobby Womack nooit serieus heeft meegedaan om de eindzege. Iets wat op basis van het hoogste stempercentage in ronde één misschien wel verwacht mocht worden. Dit is overigens de hoogste user-nominatie.
(genomineerd door en nummer 1 van: Edgar18)
Wat de top drie vooral voor heeft op de andere negen nummers is dat ze aanmerkelijk vaker genoemd zijn. Across 110th Street werd in meer dan de helft van de lijstjes opgenomen. Maar één nummer deed dat beter. Helaas waren het wel veel vierde en vijfde plekken waardoor Bobby Womack nooit serieus heeft meegedaan om de eindzege. Iets wat op basis van het hoogste stempercentage in ronde één misschien wel verwacht mocht worden. Dit is overigens de hoogste user-nominatie.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 20:12 uur
Potver, finale tijdens m'n vakantie. Had ook een lijstje in willen dienen maar dat is er niet van gekomen helaas.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 20:15 uur
GrafGantz schreef:
Potver, finale tijdens m'n vakantie. Had ook een lijstje in willen dienen maar dat is er niet van gekomen helaas.
Wat zou je top vijf zijn geweest?Potver, finale tijdens m'n vakantie. Had ook een lijstje in willen dienen maar dat is er niet van gekomen helaas.
0
geplaatst: 18 juni 2018, 20:19 uur
1. David Bowie - Starman
2. David Bowie - Ziggy Stardust
3. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
4. Curtis Mayfield - Superfly
0
geplaatst: 18 juni 2018, 20:19 uur
2. Neil Young - Heart of Gold (43 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Simon77, dumb_helicopter, LucM & jordidj1)
Vier eerste plekken, alsof je een emmer leeggooit. En dan te bedenken dat Heart of Gold er in ronde één op een haartje na uit lag. De halve finale werd wel gewonnen en ook in deze finale ging het prima voor de oude chagrijn Neil Young. Het is natuurlijk een iconisch nummer maar toch verbaasd deze tweede plek me enigszins. Ik had niet gedacht dat dit nummer zoveel liefhebbers zou hebben. Desalniettemin, puike prestatie.
1. David Bowie - Starman (48 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: johan de witt, vigil & stardust_be)
En over puike prestaties gesproken, David Bowie is de duidelijke en afgetekende winnaar van deze editie. In tegenstelling tot Heart of Gold zag ik deze wel aankomen. 1972 is het jaar van Ziggy Stardust, Bowie is een populaire artiest op deze site en dit nummer is één van zijn grote klassiekers. Kortom, alle ingrediënten waren aanwezig voor een goede prestatie. De nummer drie na ronde één, de nummer één na de halve finale en ook de nummer één aan het einde van de echte finale.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Simon77, dumb_helicopter, LucM & jordidj1)
Vier eerste plekken, alsof je een emmer leeggooit. En dan te bedenken dat Heart of Gold er in ronde één op een haartje na uit lag. De halve finale werd wel gewonnen en ook in deze finale ging het prima voor de oude chagrijn Neil Young. Het is natuurlijk een iconisch nummer maar toch verbaasd deze tweede plek me enigszins. Ik had niet gedacht dat dit nummer zoveel liefhebbers zou hebben. Desalniettemin, puike prestatie.
1. David Bowie - Starman (48 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: johan de witt, vigil & stardust_be)
En over puike prestaties gesproken, David Bowie is de duidelijke en afgetekende winnaar van deze editie. In tegenstelling tot Heart of Gold zag ik deze wel aankomen. 1972 is het jaar van Ziggy Stardust, Bowie is een populaire artiest op deze site en dit nummer is één van zijn grote klassiekers. Kortom, alle ingrediënten waren aanwezig voor een goede prestatie. De nummer drie na ronde één, de nummer één na de halve finale en ook de nummer één aan het einde van de echte finale.
* denotes required fields.