menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
geplaatst:
Choconas schreef:

Ik stel de deadline op vrijdagavond 23.59u en zal de uitslag dan in de loop van zaterdagochtend plaatsen. Veel luisterplezier!

Ik stem nog rond middernacht

#1, #3, #5 en #6 zijn allemaal ontdekkingen, nummers die ik nog niet eerder voorbij hoorde komen en toch wel erg fijn in het gehoor liggen

1. Never as Good as the First Time
2. No Ordinary Love
3. By Your Side
4. Smooth Operator
5. King of Sorrow
6. Cherry Pie*
7. The Sweetest Taboo
8. Kiss of Life
9. Nothing Can Come Between Us
10. Keep Looking

Choconas

geplaatst:
Gretz schreef:
Ik stem nog rond middernacht

Uitstekend! Ik kijk niet op een minuut meer of minder, hoor!

geplaatst:
Dit is trouwens, na veel wikken en wegen, mijn eigen lijstje:

01. Never as Good as the First Time
02. Cherry Pie*
03. Smooth Operator
04. Keep Looking
05. Hang on to Your Love
06. The Sweetest Taboo
07. Paradise
08. Why Can't We Live Together
09. No Ordinary Love
10. Nothing Can Come Between Us

geplaatst:
01. Never as Good as the First Time
02. The Sweetest Taboo
03. Paradise
04. Smooth Operator
05. Love Is Stronger Than Pride
06. Jezebel
07. By Your Side
08. No Ordinary Love
09. Kiss of Life
10. Why Can't We Live Together

geplaatst:
Goed, met de laatste lijstjes van Koenr en Gretz zijn de stembussen nu in principe gesloten. Morgenochtend zal ik de finale presenteren en weten we wat de populairste nummers van Sade zijn hier op MusicMeter! Alvast tot dan!

geplaatst:
Verbazingwekkend hoe weinig Paradise eigenlijk genoemd is. Zou mijn nummer 1 geweest zijn. Helaas te weinig tijd voor het samenstellen van een top 10.

geplaatst:
Inderdaad vrij opvallend, Poeha. Dat geldt wel voor meer nummers. Jammer dat je geen tijd had om een lijstje samen te stellen!

geplaatst:
Ik wil graag aERodynamIC, Arbeidsdeskundige, Minneapolis, El Ninjo, musicfriek, Superbitch, SBube, Gyzzz, Shaky, ranboy, E-Clect-Eddy, jeroentjuhh, Salvadore, catdog, EttaJamesBrown, andré, Marco dB, Johnny Marr, ECooper, Koenr en Gretz bedanken voor het samenstellen van een finalelijstje. Ik denk dat we er samen een mooie lijst van gemaakt hebben. Over enkele ogenblikken zal ik beginnen met de presentatie! =)

geplaatst:
Hmm helaas vergeten een lijstje in te leveren

geplaatst:
Poeha schreef:
Verbazingwekkend hoe weinig Paradise eigenlijk genoemd is. Zou mijn nummer 1 geweest zijn. Helaas te weinig tijd voor het samenstellen van een top 10.

Heerlijk nummer! Jammer dat je niet mee kon doen.

geplaatst:
We beginnen met de nummers 11-21 uit het spel, de liedjes die helaas (net) te kort kwamen voor een notering in de top 10:

11. Why Can't We Live Together | Diamond Life (1984) | 54 punten | 9x genoemd | Nummer 1 van Arbeidsdeskundige en Salvadore
12. Paradise | Stronger Than Pride (1988) | 45 punten | 10x genoemd
13. Kiss of Life | Love Deluxe (1992) | 34 punten | 7x genoemd | Nummer 1 van Gyzzz
14. Cherry Pie* | Diamond Life (1984) | 30 punten | 6x genoemd
15. Jezebel | Promise (1985) | 27 punten | 8x genoemd
16. King of Sorrow | Lovers Rock (2000) | 26 punten | 8x genoemd
17. Feel No Pain* | Love Deluxe (1992) | 21 punten | 5x genoemd | Nummer 1 van EttaJamesBrown
18. Nothing Can Come Between Us | Stronger Than Pride (1988) | 19 punten | 7x genoemd
19. Pearls* | Love Deluxe (1992) | 19 punten | 5x genoemd
20. Keep Looking | Stronger Than Pride (1988) | 15 punten | 5x genoemd
21. Sally* | Diamond Life (1984) | 7 punten | 2x genoemd

Hier stranden al meteen heel wat mooie nummers. Het is het eindstation voor Why Can't We Live Together, Kiss of Life en Feel No Pain, de nummer één van vier van de deelnemers. Andermaal wordt duidelijk dat EttaJamesBrown de alternativo is in dit spel. In totaal werden trouwens 11 nummers door minstens één deelnemer op nummer 1 gezet, wat betekent dat we er in de top 10 nog acht tegen zullen komen.

geplaatst:
Nothing Can Come Between Us op plekje 18.
Alleen al om dat vrolijke dansje wat ze hierop stevast doet live, mag het in mijn top 10.

geplaatst:
Pearls, Jezebel en Kiss of Life

geplaatst:
10. When Am I Going to Make a Living | Diamond Life (1984) | 55 punten | 10x genoemd | 0x nummer 1 | 2x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/23/Sade_-_When_Am_I_Going_to_Make_a_Living.jpg

Op de tiende plaats treffen we When Am I Going to Make a Living aan, de eerste en grootste hit van Sade in de Nederlandse Top 40 (hoogste positie: nummer 12). Hier doet hij het redelijk, het is één van de twee nummers in de top 10 die door niemand op nummer 1 is gezet. Ik stel me zo voor dat dit nummer geïnspireerd is door de economische malaise en werkloosheid in het VK in die tijd, maar ik kan er helemaal naast zitten.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=O-KqMHxpirI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
09. By Your Side | Lovers Rock (2000) | 64 punten | 10x genoemd | Nummer 1 van musicfriek en ECooper | 5x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/57/Sade_-_By_Your_Side.png

Het meest recente nummer in de top 10 komt ook alweer uit 2000, By Your Side van het album Lovers Rock. Daarmee doorbrak Sade de stilte van vele jaren. De tekst van het lied gaat over loyaliteit in de liefde en over de kracht en de betekenis van een vriend. De felgekleurde videoclip werd geregisseerd door Sophie Muller, met wie Sade veel vaker heeft samengewerkt. Sophie Muller zei het volgende over de videoclip (MVWire.com):

It is like a metaphor of life. Because she has been away, yet has this amazing life and has come back to deliver this album. That was meant to be a metaphor, like the flower like she dropped by the roadside saying, ‘Here is my album.’ Then she made like she has gone through this strange journey, which is her life, but it is totally made into a beautiful, mysterious dream. The song was very uplifting in that way.

https://www.youtube.com/watch?v=C8QJmI_V3j4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Leuk dat ECooper deze ook op 1 heeft staan. Goede smaak

geplaatst:
08. Love Is Stronger Than Pride | Stronger Than Pride (1988) | 73 punten | 13x genoemd | Nummer 1 van ranboy | 4x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/25/Sade_-_Love_Is_Stronger_Than_Pride.png

Het openingsnummer en (min of meer) titelnummer van het album Stronger Than Pride is een mooi opgebouwde balade met geweldige instrumentatie. Daarom kan ik ranboy wel volgen als hij het volgende zegt:
Zeer verzorgde smaakvolle muziek, een fraaie stem en veelal oogstrelende videoclips, maar alleen op Love is stronger than pride weet Sade mij ook mee te nemen naar een soort van gelukzaligheid.

Mooie achtste plaats, al had ranboy vast op meer gehoopt.

https://www.youtube.com/watch?v=s0RK_LomzWg

geplaatst:
07. Never as Good as the First Time | Promise (1985) | 75 punten | 13x genoemd | Nummer 1 van Minneapolis, Choconas, Koenr en Gretz | 4x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/30/Never_as_Good_as_the_First_Time_-_cover.jpg
The rose we remember
The thorns we forget
We'd love and leave
We never spend a minute on regret

Dan komt een persoonlijke favoriet, Never as Good as the First Time. Dit nummer weet maar liefst vier eerste plaatsen in de wacht te slepen, er is maar één liedje dat dat in deze Greatest Hits beter doet. Aangezien dat echter ook de enige podiumplekken zijn, komt het toch niet verder dan de zevende plaats. Duidelijk een kwestie van haat of liefde. Voor mij is het liefde, vanwege het geweldige ritme, dat heerlijke funky basloopje waar je heerlijk op kunt dobberen. De combinatie met de videoclip is helemaal geweldig, zoals Minneapolis al eerder aanhaalde:
Minneapolis schreef:
Zijn er hier nog mensen (net zo oud als ik ) die zich de clip van "Never as good as the first time" herinneren? Wellicht dat deze zeer stijlvolle zwart-wit clip, opgenomen in Andalusië als ik het goed zie, ietsje meehelpt in mijn waardering, maar het past ook wel uitstekend bij wat ik goed vind aan het nummer. [...] Sowieso vond ik die baslijntjes en ritmes het leukste aan haar eerste 3 albums.

Overigens raakte Sade al op jonge leeftijd geïnteresseerd in paardrijden en naar verluidt kocht ze een paard van het geld dat ze met haar zaterdagbaantjes verdiende. Ze is dus niet zomaar op een paard geklommen voor het opnemen van deze videoclip. Ik kan hier trouwens wel uren naar kijken! =P

https://www.youtube.com/watch?v=UfzmVUrZplw

geplaatst:
Choconas schreef:
Ik kan hier trouwens wel uren naar kijken! =P

Ik heb weinig met paarden, maar ik deel dit gevoel.
En ook wat betreft dat funky basloopje.

geplaatst:
06. Your Love Is King | Diamond Life (1984) | 77 punten | 15x genoemd | 0x nummer 1 | 3x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1d/Sade_-_Your_Love_Is_King.png

Your Love Is King is een echte allemansvriend, weinig podiumplekken en door niemand bovenaan gezet, maar wel 15 keer genoemd en een nette zesde plaats. Het is een erg sensueel liedje, over beminnen en bemind worden. Het muzikale hoogtepunt is voor mij het oorstrelende gebruik van de saxofoon, maar ook de ritmesectie mag er zijn en uiteraard, zoals altijd, de zwoele stem van Sade.

https://www.youtube.com/watch?v=k1ljpLQ1V6Y

geplaatst:
05. Is It a Crime | Promise (1985) | 90 punten | 15x genoemd | Nummer 1 van Marco dB | 3x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/dd/Is_It_a_Crime_-_cover.jpg
Is it a crime?
Is it a crime?
I still want you
And I want you to want me too

My love is wider than Victoria Lake
Taller than the Empire State
It dives, it jumps
I can't give you more than that, surely you want me back

Het is misschien een beetje theatraal of cliché, maar een liefde "breder dan het Victoriameer" en "hoger dan de Empire State", dat doet het wel voor mij. Als Sade deze smeekbede zou inzetten om mij voor zich terug te winnen, is de kans groot dat ik zou zwichten. Marco dB misschien ook wel, want die zette hem op één. Verder wel weer een behoorlijke allemansvriend met weinig topposities.

https://www.youtube.com/watch?v=NYz8xs163YU

geplaatst:
04. The Sweetest Taboo | Promise (1985) | 108 punten | 16x genoemd | Nummer 1 van Johnny Marr | 7x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/00/Sade_-_The_Sweetest_Taboo.png
You give me the sweetest taboo
That's why I'm in love in with you (with you)
You give me the sweetest taboo
Too good for me
(Sometimes I think you're just too good for me)

Dan is het nu tijd voor de eckte eckte kleppers, zoals mijn makker Johnny Marr dat pleegt te noemen. Die zette The Sweetest Taboo dan ook bovenaan zijn lijstje, wat een topgozer is het ook! Dit hoogstgeplaatste nummer van het album Promise is wederom een ode aan beminnen en bemind worden.

There's a quiet storm
And it never felt like this before

"A quiet storm" is overigens een verwijzing naar het Quiet Storm-radioformaat, dat gevuld is met baby-making music. Dit liedje is daar uiteraard geknipt voor!

https://www.youtube.com/watch?v=kcPc18SG6uA

geplaatst:
03. Hang on to Your Love | Diamond Life (1984) | 110 punten | 18x genoemd | Nummer 1 van jeroentjuhh en andré | 8x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/53/Hang45.jpg
Gotta stick together
Hand in glove
Hold tight, don't fight
Hang on to your love

Op de laagste trede van het podium staat Hang on to Your Love, weer zo'n krachtig nummer van droomdebuut Diamond Life, met een basloopje om je vingers bij af te likken. Mooi advies ook: Hang on to Your Love. Sade heeft het kennelijk toch meer voor vaste relaties dan voor eenmalige avontuurtjes. Dat is in deze tijd van quarantaine ook zonder meer het verstandigste.

https://www.youtube.com/watch?v=kxNJV83EMJw

geplaatst:
Dan gaat het nog tussen twee nummers voor de eindoverwinning: de grote doorbraakhit Smooth Operator en No Ordinary Love, het nummer waarvoor Sade een Grammy kreeg. Ik kan niet zeggen dat het heel spannend was en dat één extra lijstje een gigantisch verschil had kunnen maken, maar het is wel duidelijk dat deze twee nummers er in deze Greatest Hits bovenuit staken.

02. No Ordinary Love | Love Deluxe (1992) | 123 punten | 18x genoemd | Nummer 1 van SBube en catdog | 10x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cd/Sade_-_No_Ordinary_Love.png
I gave you all the love I got
I gave you more than I could give
I gave you love
I gave you all that I have inside
And you took my love
You took my love

Zeer geliefd nummer en vaak genoemd hier. Evenveel podiumplekken als Smooth Operator ook, maar slechts tweemaal bovenaan een lijstje gezet. Dat is toch net even te weinig voor de overwinning. Maar gelukkig hebben ze de Grammy nog, voor “Best R&B Performance by a Duo or Group with Vocals.”

https://www.youtube.com/watch?v=_WcWHZc8s2I

01. Smooth Operator | Diamond Life (1984) | 138 punten | 20x genoemd | Nummer 1 van aERodynamIC, El Ninjo, Superbitch, Shaky en E-Clect-Eddy | 10x podium
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1d/Sade_-_Smooth_Operator.png

Smooth Operator heeft uiteindelijk de beste papieren: de meeste nummer 1-noteringen, het vaakst genoemd en waarschijnlijk ook het allerbekendste nummer van Sade. Sommigen omschreven het nummer als misschien wat "té smooth", maar ik kan mij goed vinden in de observatie van Superbitch:
Superbitch schreef:
Sade nam een eigen plaats in in de jaren '80 met popmuziek die sterk beïnvloed was door jazz en soul, vaak met gesofisticeerde harmonieën, saxofoonsolo's en een zwoele sfeer. In Smooth Operator wordt een portret geschilderd van een gladde gigolo.

Dat laatste blijkt wel uit het volgende (hier komt dus ook de albumtitel vandaan):
Diamond life lover boy
He moves in space with minimum waste and maximum joy
City lights and business nights
When you require streetcar desire for higher heights

De mooiste en meest memorabele zinnen uit het nummer vind ik echter deze:
Coast-to-coast, L.A. to Chicago: Western male
Across the North and South, to Key Largo: love for sale

Blijft een schitterend nummer en is bij dezen uitgeroepen tot de grootste hit van Sade op MusicMeter!

https://www.youtube.com/watch?v=4TYv2PhG89A

Arbeidsdeskundige
geplaatst:
Dank voor de organisatie en fraaie presentatie Choconas

geplaatst:
Goed, dan rest mij niets anders dan jullie nog eens hartelijk te bedanken voor het met mij samenstellen van de ultieme eindlijst van Sade en het delen van anekdotes en andere wetenswaardigheden. Ook leuk om te lezen dat sommigen van jullie nieuwe ontdekkingen gedaan hebben of anders tegen bepaalde nummers zijn gaan aankijken. Ik denk dat we met zijn allen tot een mooie eindlijst zijn gekomen, ook al kan iedereen wel één of meerdere favorieten opnoemen die ontbreken of op de verkeerde plek staan. Voor de overzichtelijkheid zal ik hieronder nog eenmaal de volledige lijst weergeven.

01. Smooth Operator | Diamond Life (1984) | 138 punten | 20x genoemd | 5x nummer 1 | 10x podium
02. No Ordinary Love | Love Deluxe (1992) | 123 punten | 18x genoemd | 2x nummer 1 | 10x podium
03. Hang on to Your Love | Diamond Life (1984) | 110 punten | 18x genoemd | 2x nummer 1 | 8x podium
04. The Sweetest Taboo | Promise (1985) | 108 punten | 16x genoemd | 1x nummer 1 | 7x podium
05. Is It a Crime | Promise (1985) | 90 punten | 15x genoemd | 1x nummer 1 | 3x podium
06. Your Love Is King | Diamond Life (1984) | 77 punten | 15x genoemd | 0x nummer 1 | 3x podium
07. Never as Good as the First Time | Promise (1985) | 75 punten | 13x genoemd | 4x nummer 1 | 4x podium
08. Love Is Stronger Than Pride | Stronger Than Pride (1988) | 73 punten | 13x genoemd | 1x nummer 1 | 4x podium
09. By Your Side | Lovers Rock (2000) | 64 punten | 10x genoemd | 2x nummer 1 | 5x podium
10. When Am I Going to Make a Living | Diamond Life (1984) | 55 punten | 10x genoemd | 0x nummer 1 | 2x podium

11. Why Can't We Live Together | Diamond Life (1984) | 54 punten | 9x genoemd | 2x nummer 1 | 3x podium
12. Paradise | Stronger Than Pride (1988) | 45 punten | 10x genoemd | 0x nummer 1 | 2x podium
13. Kiss of Life | Love Deluxe (1992) | 34 punten | 7x genoemd | 1x nummer 1 | 1x podium
14. Cherry Pie*| Diamond Life (1984) | 30 punten | 6x genoemd | 0x nummer 1 | 1x podium
15. Jezebel | Promise (1985) | 27 punten | 8x genoemd | 0x nummer 1 | 1x podium
16. King of Sorrow | Lovers Rock (2000) | 26 punten | 8x genoemd | 0x nummer 1 | 1x podium
17. Feel No Pain*| Love Deluxe (1992) | 21 punten | 5x genoemd | 1x nummer 1 | 1x podium
18. Nothing Can Come Between Us | Stronger Than Pride (1988) | 19 punten | 7x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium
19. Pearls*| Love Deluxe (1992) | 19 punten | 5x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium
20. Keep Looking | Stronger Than Pride (1988) | 15 punten | 5x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium
21. Sally*| Diamond Life (1984) | 7 punten | 2x genoemd | 0x nummer 1 | 0x podium

Dan is het nu tijd voor de jongens van Plastic Bitch House met Grimes. Veel plezier alvast!

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Top, loco Choco. Heb niet gestemd, maar van Sade ga ik wel wat vaker iets van opzetten.

geplaatst:
Dank choco, mooie hernieuwde kennismaking met sommige Sade klassiekers

geplaatst:
Bedankt Choconas voor al het werk en de leuke verhaaltjes.
Het was leuk om deze mooie dame weer eens te beluisteren.

Aan het begin van het spelletje had ik niet verwacht dat No ordinary love (die ik zelf ook op 2 had staan) het zo goed zou doen. Fijne verassing dus.
Ze had hier, met deze single en het album, toch een wat andere stijl gekozen van haar jaren 80 albums.
Het licht funky geluid dat op elk album wel een paar keer terug kwam in de up/midtempo nummers verdween. En eerlijk is eerlijk, hoewel ik er persoonlijk niet snel genoeg van krijg, het was ook wel veel dezelfde formule. Maar de ritmes bleven wel (Feel no pain bijvoorbeeld).
De clip van No ordinary love vind ik eigenlijk niet zo goed bij het nummer passen. Ik vind het veel donkerder klinken. Het absoluut geen triphop, maar toch past het wel in die periode.

De nummer één verrast veel minder. Het is haar grootste klassieker. En terecht, want een mooie natuurlijk, hoewel ik deze wat minder snel op zet.

geplaatst:
Bedankt Choconas, was een topeditie

Die uithaal van Is it a Crime op het einde van het nummer...bloed-en bloedjemooi. Die kon ook wel op 1, m'n hele top 4 wel eigenlijk. Ik kende haar amper voor deze editie, dus van een ontdekking is hier wel sprake denk ik! Top!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:06 uur

geplaatst: vandaag om 11:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.