MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
Leuk! Ik heb een behoorlijk zwak voor girl groups, maar het is niet een 'genre' waar ik ooit echt uitgebreid in ben gedoken.

De startlijst is wel compleet Engelstalig. Zijn verborgen pareltjes uit andere landen ook toegestaan, Poek?

Nul verstand van Girl Groups uit de sixties, maar des te meer reden om mee te doen

Koenr schreef:
Ik heb een behoorlijk zwak voor girl groups, maar het is niet een 'genre' waar ik ooit echt uitgebreid in ben gedoken. De startlijst is wel compleet in het Engels. Zijn verborgen pareltjes uit andere landen ook toegestaan, Poek?

Tuurlijk, leuk zelfs. Ik ben vooral benieuwd of er ook (bekende) Nederlandstalige girl groups waren (wel even naar gezocht, maar niet gevonden).

Poek schreef:
(quote)

Tuurlijk, leuk zelfs. Ik ben vooral benieuwd of er ook (bekende) Nederlandstalige girl groups waren (wel even naar gezocht, maar niet gevonden).

Leuk! Ik dacht vooral aan deze dames, maar ik zal eens verder kijken.

Heerlijke editie, nu al. Alleen maar 10 nominaties? Dat wordt wel lastig.

Scheelt dat de Supremes niet mogen doen, al horen ze er eigenlijk wel bij met Where Did Your Love Go als blauwdruk voor veel latere hits en een van de beste girl group songs. Maar denk dat dat ook hun enige song is die bij mij de top 20 gehaald zou hebben.

Voor mij persoonlijk zijn de Ronettes en Shangri-Las wel buitencategorie, met vlak daarachter Martha and the Vandellas en daarna de Crystals en Supremes. Verder altijd wel opvallend hoeveel hits eigenlijk van origine girl group songs zijn (Tell Him, Do-Wah Diddy, I Can Hear Music, etc.).

Ik ben uitgegaan van max 2 songs per artiest:

buitencategorie:
The Jaynetts - Sally, Go 'Round the Roses
Martha and The Vandellas - Heat Wave (hun beste)
The Shangri-Las - Past, Present and Future (Mary Weiss )

ook geweldig:
The Breakaways - That's How It Goes
The Cookies - I'm Into Something Good
Martha and The Vandellas - Jimmy Mack
The Marvelettes - Too Many Fish in the Sea
The Ronettes - I Can Hear Music
The Ronettes - Walking in the Rain
The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore

Ah leuk 60's girl groups. Ik ben hier een tijdje wat dieper ingedoken en heb toen voor mijzelf een vrij uitgebreide Spotify lijst gemaakt. Ik ga de komende dagen even grasduinen door die lijst, en dan moet ik vast wel tien toffe nominaties kunnen vinden.

Kelli and the kittens - Happy town
Martha and The Vandellas - Heat Wave
The Cookies - I Never Dreamed
The Ikettes - Camel Walk
The Exciters - You Know It Ain't Right
The Orlons - Don't You Want My Lovin'
The Ronettes - Baby, I Love You
The Shangri-Las - Past, Present and
Future
The Shirelles - Soldier Boy

Poek schreef:
(quote)

Ik ben er wel eens diep ingedoken, heb honderden girl group singles bestemd op RYM. Maar nauwelijks van buiten de VS. The Breakaways was denk ik de succesvolste girl group song uit de UK met een op Phil Spector geënt geluid. The Caravelles and The Sharades uit de UK zijn ook leuk, maar steken het voor mij toch wel af tegen hun Amerikaanse concurrentes.

Maar Nederlandstalig niet veel tegengekomen, wel dit soort nummers van net na de girl group boom:

Leontien Snel - Ik wil niet meer - YouTube

Deze is uit '67. In het boek Beatmeisjes (en op de bijbehorende verzamelaar, maar die heb ik helaas niet) staan er nog wel een paar.

Reparata And The Delrons - Captain Of Your Ship
Rita And The Tiaras - Gone With The Wind Is My Love
The Blossoms - That's When The Tears Start
The Exciters - Do Wah Diddy
The Fabulettes - Try The Worryin' Way
The Girlfriends - My One and Only Jimmy Boy
The Shangri-Las - Give Him a Great Big Kiss
The Shangri-Las - Past, Present and Future

Op Beatmeisjes 1963-1969 en Biet-Het Vol. 3 staan bijvoorbeeld de nodige Nederlandse girlgroups. Dat wil zeggen zangeressen maar met meestal mannen in de band.

Op zich jammer dat solozangeressen die er prima bij passen niet meedoen, oa Sandie Shaw, Little Eve, Lesley Gore, Twinkle, maar ook wel terecht aangezien dat toch ook wel anders is. Dat geldt dus ook voor die Beatmeisjes
Ik had trouwens nog 2 gevonden in m'n "tracey ullman originelen" lijst maar die blijken van de 50s Ach, ik heb er toch ruim genoeg om te nomineren. Een daarvan staat overigens wel in die lijst (daarentegen staan er twee van mijn lijst gecoverd op het enige album van Nancy Boyd)

The Breakaways - That's How It Goes
The Chiffons - Sweet Talkin' Guy
Les Gam's - Attention! Accident (Sur L'autoroute de L'quest) (Shut Down)
The Girlfriends - My One and Only Jimmy Boy
The Honeys - The One You Can't Have
The Marvelettes - Beechwood 4-5789
The Paper Dolls - Something Here in My Heart (Keeps a Tellin' Me No)
The Shangri-Las - Give Him a Great Big Kiss
The Shirelles - Baby It's You
The Toys - A Lover's Concerto

herman schreef:

In het boek Beatmeisjes (en op de bijbehorende verzamelaar, maar die heb ik helaas niet) staan er nog wel een paar.

Die verzamelaar van Beatmeisjes overlapt (vrijwel) volledig met de door 50tracks genoemde Beat Het 3. Die heb ik op LP maar ook op CD met nog eens een hoop bonusnummers. Met name Els Molenaar (triest maar helaas waarschijnlijk niet uniek verhaal in het boek overigens) vind ik erg gaaf van die verzamelaar.

johan de witt schreef:

The Ronettes - Sleigh Ride

50tracks schreef:

The Marvelettes - Please Mr. Postman

Staat al in de startlijst.

Ik heb niet alles integraal doorgenomen (dat mag Poek doen), maar die vielen me op.

Sugar N' Spice - Come Go With Me
The Crystals - He's a Rebel
The Exicters - Say It With Love
The Ikettes - I'm Blue (The Gong-Gong Song)  
The Ikettes - You Can't Have Your Cake and Eat It Too
The Marvelettes - Too Many Fish in the Sea
The Poni-Tails - Born Too Late
The Ronettes - Baby, I Love You
The Velvettes - Needle in a Haystack

The Apollas - You're Absolutely Right
The Breakaways – That’s How It Goes
The Cookies – Only To Other People
The Crystals - He's a Rebel
The Exciters – Do-Wah Diddy
The Paris Sisters – All Through the Night
The Shangri La’s – Past, Present & Future
The Shangri La’s – Out In The Street
The Shangri La’s – Give Him A Great Big Kiss

ranja schreef:
Op zich jammer dat solozangeressen die er prima bij passen niet meedoen, oa Sandie Shaw, Little Eve, Lesley Gore, Twinkle, maar ook wel terecht aangezien dat toch ook wel anders is. Dat geldt dus ook voor die Beatmeisjes

Het viel me op dat RYM onder girl groups ook wel solozangeressen schaart, wel Darlene Love en nog een paar die ik niet meer weet. Voor mijn gevoel paste dit niet, dus heb die ook niet overwogen.

En ook de mid jaren '50 songs... Voor mij is het toch voor een fenomeen van de eerste helft van de jaren '60.

Ik heb mijn best gedaan voor jullie. 9 obscure parels(?) uit Europa en Azië, en eentje uit de VS.

Tajfuny i Alibabki - Czarny kot
Dara Puspita - A Go Go
Filipinki - Batumi
Mieko Hirota - Be My Baby
Pearl Sisters - 그럴 수가 없어요
Pinky Chicks - Soba Ni Ite
Sanjalice - Bez Reči
Sonia e le sorelle - Sulla sabbia c'era lei
The Petites - Get Your Daddy's Car Tonight
Yanti Bersaudara - Sinbad

herman schreef:

En ook de mid jaren '50 songs... Voor mij is het toch voor een fenomeen van de eerste helft van de jaren '60.

Ja, maar bv. the Shirelles waren eind 50s ook al bezig.
En natuurlijk heb je ook weer verschillende revivals later zoals deze eeuw met oa Pipettes, Cocktail Slippers en The Like (al vallen die laatste 2 in de categorie band)

Ze zouden van mij vast punten krijgen in de anderstalige ladder, Koenr!

Haha. Ik maak me geen illusies over hoe kansrijk mijn nominaties (hier) zijn.

Het was leuk om er even kort in te duiken. Van de Joegoslavische dames heb ik zojuist een EPtje aan de site toegevoegd.

Koenr schreef:
Haha. Ik maak me geen illusies over hoe kansrijk mijn nominaties (hier) zijn.

Dat niet, maar ik zou ze wel onthouden voor als er volgend jaar een nieuwe editie komt van de anderstalige, zouden leuke toevoegingen zijn van wat ik zo snel gehoord heb.

Die van Yanti Bersaudara heb ik nog serieus overwogen voor deze editie, maar er is zo veel keuze...

Volgend jaar gooi ik die erin.

Luv'd Ones - Up Down Sue
The Bea's - International Girl
The Bittersweets - Hurtin Kind
The Cookies - I Never Dreamed
The Pleasure Seekers - What A Way To Die
The Pussycats - Dressed in Black
The Velvettes - Needle in a Haystack
The Whyte Boots - Nightmare

ranja schreef:
(quote)

Ja, maar bv. the Shirelles waren eind 50s ook al bezig.
En natuurlijk heb je ook weer verschillende revivals later zoals deze eeuw met oa Pipettes, Cocktail Slippers en The Like (al vallen die laatste 2 in de categorie band)

Klopt, maar The Shirelles zie ik wel als een van de groepen die er het eerste bij waren en sowieso de eerste met een grote hit. RYM komt ook met singles uit '54/'55, voor mij passen die gevoelsmatig niet bij.

Het blijft een gevoelskwestie inderdaad, zoals alle genres eigenlijk
Als Dusty Springfield muziek had gemaakt onder de naam Dusty & The Dusters, met 2 achtergrondzangeressen, dan had die ook gemogen waarschijnlijk

Maar dit is toch ook gaaf (uit de lijst gecoverden door tracey ullman), net als deze (die laatste past beter bij de rest van het toernooi trouwens)

123poetertjes schreef:
Sweet sweet. Doe me maar taggen voor de finale x

Luv'd Ones - Up Down Sue
Reparata & The Delrons - I'm Nobody's Baby Now
Ruby & The Romantics - When You're Young and in Love
The Cake - Baby That's Me
The Chantels - Maybe
The Pussycats - Dressed in Black
The Shangri-Las - He Cried
The Whyte Boots - Nightmare

Maar even bij 1x per artiest gehouden. Lastige keuze bij Reparata & the Delrons. ''Saturday Night Didn't Happen'' is ook wel een pareltje en zo veel girl groups experimenteerden er niet met psychedelica. Palisades en The Goodies waren de laatste afvallers met respectievelijk ''Make the Night a Little Longer'' en ''Sophisticated Boom Boom''.

Oja, The Cake vergeten, maar ja er is ook nog zoveel.
Jammer dat niemand de Paperdolls lijkt te kennen.

Gretz schreef:
(quote)

En bedankt nog voor de leuke Grimes-editie, PBH! x

De Selvera's - twee reebruine ogen
is helaas van vóór 1960

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:03 uur

geplaatst: vandaag om 08:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.