MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
Wat een schoonheid!

6. Blood Makes Noise (1992)

Aantal stemmen: 11
Punten: 62

I'm standing in a windy tunnel,
Shouting through the roar.

Dit wordt gezongen door iemand die aan tinnitus of oorsuizen lijdt. Het metaalachtige slagwerk en de geluiden die haar overstemmen, imiteren het irritante gezoem en geruis van bloed en het gehamer in haar hoofd.

Leren kennen via een VPRO programma destijds, het was de openingstune. Heel aanstekelijk!
Fraai album anyway!

5. Solitude Standing (1987)

Aantal stemmen: 11
Punten: 70

Solitude stands in the doorway,
And I'm struck once again by her black silhouette.

Het titelnummer van haar tweede album beschrijft een ontmoeting met de allegorische figuur Eenzaamheid. Haar fluwelen stemgeluid contrasteert met de diepe bassen en de opwaartse loopjes op de synthesizer.

Ik kan nog steeds verrast worden, ondanks dat ik het nummer al zo'n 30 jaar ken, hoe goed dat titelnummer is... dat hele zangritme, heerlijk.

4. In Liverpool (1992)

Aantal stemmen: 15
Punten: 90
Nummer 1 van: herman, vigil

Like a hunchback in heaven
He's ringing the bells in the church for the last half an hour.

Jaren na Gypsy blikt ze terug op diezelfde zomerliefde in Liverpool. Het begint als een observatie van een alledaags stadsbeeld, met een rustig kabbelend ritme. Wanneer ze klokkengelui hoort, stelt ze zich de klokkenluider voor als een wanhopige Quasimodo die zich van de toren werpt.

3. Left of Center (1986)

Aantal stemmen: 16
Punten: 105
Nummer 1 van: Choconas, Rudi S, wendyvortex

But I'm only in the outskirts,
And in the fringes, on the edge.

Dit aanstekelijke deuntje schreef ze samen met haar producer Steve Addabbo voor Pretty in Pink, een Brat Pack-film met Molly Ringwald. Joe Jackson speelt piano. De titel wordt niet in de politieke zin gebruikt, maar geeft het standpunt weer van een tiener die zich marginaal voelt.

Prachtig nummer

Left of Center was het eerste nummer van Suzanne dat ik hoorde, vond het meteen erg goed. Het deed het ook goed in m'n eigen hitparade toen

2. Marlene on the Wall (1985)

Aantal stemmen: 16
Punten: 121

Don't give away the goods too soon,
Is what she might have told me.

Zestien van de achttien deelnemers hebben hiervoor gestemd, maar vreemd genoeg kreeg het bij niemand de koppositie. In de slaapkamer waar de zangeres enkele mannen ontving maar vervolgens alleen achterbleef, hing een poster van Marlene Dietrich. De zangeres fantaseert dat de filmster haar spottend gadeslaat en goede raad geeft. Met dat aanstekelijke ritme en de synthesizer sloot dit aan bij de popmuziek uit de jaren ‘80. Onverwacht werd het een internationale hit en haar grote doorbraak.

Topper!

1. Luka (1987)

Aantal stemmen: 17
Punten: 136
Nummer 1 van: andré, E-Clect-Eddy, Gretz, luigifort, Poek, ranja, Simon77, Superbitch

I think it's because I'm clumsy,
I try not to talk too loud.

Een hit scoren met een lied over kindermishandeling is niet vanzelfsprekend, maar Suzanne Vega deed het. Er was echt een jongetje met de naam Luka dat op de verdieping boven haar woonde. Ze ontving per abuis tijdschriften op zijn naam. Het gedeelte over mishandeling is gefantaseerd. De tekst geeft het standpunt weer van het jonge slachtoffertje dat de situatie minimaliseert en zichzelf de schuld geeft.

How I wrote "Luka"&# by Suzanne Vega | Songwriting Magazine

De beste versie blijft natuurlijk die van Homer Simpson:

Hartelijk dank Superbitch voor je excellente presentatie bij een geweldig Vegan weekje

Bedankt aan alle deelnemers voor hun bijdrage aan deze week Suzanne Vega. Het was erg aangenaam om een week lang ondergedompeld te zitten in haar heerlijke verzameling liedjes.

Haha, Homer, bedankt Superbitch erg mooie week

Mooi toernooi Superbitch, mooie omschrijvingen ook bij de uitslag.

En wat betreft Luka, wie meeleest/meedoet in het 1987 weeklijsten topic kan nog net zien dat dat bij mij een ex-nummer 1 is. Het staat ook redelijk vast in m'n top 100 allertijden, soms wat hoger, soms op het randje maar toch altijd wel er in.

Thanks Superbitch, veel bijgeleerd dankzij deze week.

Als ik het goed heb, gaat de beurt nu naar dynamo d met Herman van Veen - ook bekend als het Utrechtse antwoord op Suzanne Vega.

De grootste hits van Herman van Veen. Welke minimaal 5 tot maximaal 10 nummers zou je aan onderstaande lijst willen toevoegen?

Anne [Anne, 1986]
Blauwe Plekken [Blauwe Plekken, 1989]
Cirkels [Herman van Veen II, 1969]
De Clowns [Clowns, 1988]
De Bom Valt Nooit [Zolang de Voorraad Strekt, 1983]
Fiets [Morgen, 1970]
Harlekijnleid [Herman van Veen, 1968]
Hilversum III [Signalen, 1984]
Hij Is Mesjogge [Vallen of Springen, 2017]
Opzij [De Wonderlijke Avonturen van Herman van Veen, 1979]
Pijpenstelen [Nederlanders, 2007]
Sarah [Sarah, 1996]
Spetter Pieter Pater [Alfred J. Kwak, 1978]
Suzanne [Herman van Veen II, 1969]
Rozegeur [Voor een Verre Prinses, 1970]
Signalen [Signalen, 1984]
Toveren [In Vogelvlucht, 1987]
Uit Elkaar [Uit Elkaar, 1979]
Windstil [Bloesem, 1972]
Zo Vrolijk [Anne, 1986]

deadline: maandag 15 oktober 19:00 uur

Kan ArthurDZ] of panjoe of bennerd de titel van dit topic aanpassen in Greatest Hits of #4 (Herman van Veen)? Alvast bedankt!

Windstil heb ik dit jaar zelfs genomineerd voor Song van het Jaar 1972, dus ik voel me eigenlijk wel verplicht om deze editie mee te doen. Ik ga mijn best doen, ook al ken ik zijn discografie zeer matig.

Bedankt nog voor het organiseren, Superbitch! Na deze week heb ik een nieuw favoriet nummer van Suzanne, dat had ik van tevoren niet verwacht. Mooie presentatie ook, erg aangenaam om te lezen allemaal! =)

Superbitch schreef:
Tom’s Diner [...] gaat over een echt restaurant in New York waar Suzanne Vega vaak ging ontbijten en de mensen observeerde.

Ja, naar verluidt is dit ook restaurant waarvan je de pui ziet in vrijwel alle afleveringen van Seinfeld. Toen ik twee jaar geleden in New York was, ben ik er nog langs gelopen en de pui zag er nog net zo uit!

dank Superbitch voor een weekje Vega.

Het album 99.9 kende ik nog niet en ga ik nog nader verkennen.

en dank ranja voor de Lou Reed connectie: I Love You, Suzanne

shit hij is deze maand al weer 5 jaar weg

Lou Reed - I Love You, Suzanne

E-Clect-Eddy schreef:

en dank ranja voor de Lou Reed connectie: I Love You, Suzanne

dat was ik niet hoor

Superbitch schreef:
2. Marlene on the Wall

Zestien van de achttien deelnemers hebben hiervoor gestemd, maar vreemd genoeg kreeg het bij niemand de koppositie.

Echt bizar dit! Eigenlijk mijn gedoodverfde nummer één, totdat Left Of Center en Small Blue Thing roet in het eten kwamen gooien. Niettemin krijgt dit van mij de maximale score en een mooie derde plaats in mijn top 10.

ranja schreef:
(quote)

dat was ik niet hoor

Ah. zie het was johan de witt

Bedankt voor de mooie week en goed om haar weer eens onder de aandacht te brengen. Ze is toch wel wat ondergewaardeerd. Volgende keer dat ze weer optreedt in ons land moet ik er toch maar eens naar toe.

Dank Superbitch!

Heb Suzanne weer een beetje beter leren kennen, wat een hoop mooie liedjes vhredt ze toch.

Thanks Superbitch voor de presentatie en het Vega(n)-weekje, heb zeker wat mooie nieuwe nummers mogen ontdekken die ik nog niet kende.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:35 uur

geplaatst: vandaag om 04:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.