Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!
zoeken in:
2
geplaatst: 13 oktober 2018, 01:55 uur
Geen tijd gehad voor Suzanne. In Liverpool zou mijn nummer 1 zijn geweest.
Door dan maar naar de andere Suzanne, want deze editie kan ik niet goed links laten liggen.
Herman van Veen, de soundtrack van mijn jeugd. Ik ga dan ook, ondanks de immense catalogus van de man, alleen nummers uit de jaren 1970 - 1982 nomineren.
Jacob Olle [Voor een Verre Prinses, 1970]
Ik Kan Je Dromen [Goed voor een Glimlach, 1971]
Dat Tedere Gevoel [Goed voor een Glimlach, 1971]
Arm [Bloesem, 1972]
Dromer in de Bocht [En Nooit Weerom, 1974]
Kletsnatte Clowns [En Nooit Weerom, 1974]
Hoe Dikwijls [Overblijven, 1977]
Middagoverpeinzing [Op Handen, 1978]
Kraanvogels [Iets van een Clown, 1981]
Later [Zolang de Voorraad Strekt, 1982]
Door dan maar naar de andere Suzanne, want deze editie kan ik niet goed links laten liggen.
Herman van Veen, de soundtrack van mijn jeugd. Ik ga dan ook, ondanks de immense catalogus van de man, alleen nummers uit de jaren 1970 - 1982 nomineren.
Jacob Olle [Voor een Verre Prinses, 1970]
Ik Kan Je Dromen [Goed voor een Glimlach, 1971]
Dat Tedere Gevoel [Goed voor een Glimlach, 1971]
Arm [Bloesem, 1972]
Dromer in de Bocht [En Nooit Weerom, 1974]
Kletsnatte Clowns [En Nooit Weerom, 1974]
Hoe Dikwijls [Overblijven, 1977]
Middagoverpeinzing [Op Handen, 1978]
Kraanvogels [Iets van een Clown, 1981]
Later [Zolang de Voorraad Strekt, 1982]
1
geplaatst: 13 oktober 2018, 02:31 uur
Ik ken het oeuvre van Herman van Veen zeker niet helemaal en mijn toppers staan vrijwel allemaal in de startlijst. Ik haak daarom aan in de volgende ronde of in de finale.
Maar ik wil toch wel even melden dat de startlijst één grote omissie heeft, namelijk:
Adieu Cafe [Herman van Veen II, 1969]
Maar ik wil toch wel even melden dat de startlijst één grote omissie heeft, namelijk:
0
geplaatst: 13 oktober 2018, 07:00 uur
3
geplaatst: 13 oktober 2018, 10:31 uur
Adieu Café
De Boer Uit Zwitserland
Dit Slag Volk
Een Ochtend Vol van Liefde
Grand Hotel Deutschland
Honds
Liefde van Later
Stilleven
Vroeger Moest Ik
We Komen en We Gaan
De Boer Uit Zwitserland
Dit Slag Volk
Een Ochtend Vol van Liefde
Grand Hotel Deutschland
Honds
Liefde van Later
Stilleven
Vroeger Moest Ik
We Komen en We Gaan
1
geplaatst: 13 oktober 2018, 10:35 uur
Nog wat MuMe-ers taggen om wellicht mee te doen aan de Grootste Hits van Herman van Veen:
aERodynamIC dazzler E-Clect-Eddy Peter1234 Bonk hrmnbstr Broem vigil Nicolage Rico
aERodynamIC dazzler E-Clect-Eddy Peter1234 Bonk hrmnbstr Broem vigil Nicolage Rico
1
geplaatst: 13 oktober 2018, 10:52 uur
Kees-Jan schreef:
Ik ken het oeuvre van Herman van Veen zeker niet helemaal en mijn toppers staan vrijwel allemaal in de startlijst. Ik haak daarom aan in de volgende ronde of in de finale.
Grappig, dit is de eerste Greatest Hits waarvan ik bij voorbaat al kan voorspellen dat alles wat ik in ronde twee noem uit de startlijst gaat komen. Het zal ook eens niet, Kees-Jan
Maar inderdaad hoort Adieu Café er wel bij.Van de singles mis ik eigenlijk Werk nog. In mijn geheugen deed Frits Spits nog een poging die een beetje te pushen, maar dat is niet gelukt, geloof ik.
Like voor wendyvortex voor Grand Hotel Deutschland en het geweldige Honds. Had ik een tweede lijstje in mogen leveren, dan hadden die er wel op gestaan. Samen met in elk geval Ochtend in de Stad en Wie. Dus wie nog inspiratie zoekt...
Edit: Waar ik Werk zei, bedoelde ik Geen Baan. Bijna hetzelfde...
2
geplaatst: 13 oktober 2018, 11:12 uur
Pfoe, dat vind ik eigenlijk niet te doen.
Van Veens albums uit de jaren zeventig zijn voor mij duidelijk zijn beste werk. Ik heb vooral een zwak voor de albums Goed voor een glimlach, Bloesem, En nooit weerom, Overblijven en Op handen. Op die albums klopt alles voor mij: Van Veens stem is daar op zijn mooist, de teksten van vooral Rob Chrispijn (ook wel Willem Wilmink en Van Veen zelf) zijn raadselachtig en prikkelend en de muziek (veel gitaargetokkel en neurie-achtige melodieën) is werkelijk prachtig - zeer goed geproduceerd ook. Het is echte 'herfstmuziek' (ik kan me goed voorstellen dat mensen albums als Overblijven en Op handen te "treurig" vinden - of zoals Van Veen zelf op het album Overblijven zingt: "Ik heb zo'n behoefte aan een positief geluid!"), maar daarom vind ik het zo zeldzaam mooi. Echt kippenvelmuziek.
In principe zou ik dus die vijf platen integraal uitkiezen als mijn favoriete werk van Van Veen, omdat ik al die nummers (zeker in de context van het album) het hoogst waardeer, maar ik snap dat dit topic daar niet voor bedoeld is, dus ik zal hieronder dan toch een keuze maken van mijn favoriete nummers van Herman van Veen.
Overigens weet ik dat Van Veen ook na de jaren zeventig wel acceptabele platen heeft gemaakt (zoals Signalen), maar hoewel op die platen ook prachtige nummers staan (zoals op Signalen de liedjes Wie, Huurkontrakt en Een lichte vrouw), heb ik geen liedjes van die albums gekozen, omdat die platen als geheel mij stukken minder dierbaar zijn.
Ze boog zo ver voorover (Bloesem)
Arm (Bloesem)
Verzameling (En nooit weerom)
Kletsnatte clowns (En nooit weerom)
Keurig vermoord (Op handen)
Ik kan je dromen (Goed voor een glimlach)
In de jaren 60 (Goed voor een glimlach)
Zuinig met haar zinnen (Voor een verre prinses)
Hoe dikwijls (Overblijven)
Uitzicht op zee (Op handen)
Hm, eigenlijk vind ik het niet te doen om een keuze te maken. Ik zou veel meer liedjes willen kiezen, maar ik laat het hierbij.
Van Veens albums uit de jaren zeventig zijn voor mij duidelijk zijn beste werk. Ik heb vooral een zwak voor de albums Goed voor een glimlach, Bloesem, En nooit weerom, Overblijven en Op handen. Op die albums klopt alles voor mij: Van Veens stem is daar op zijn mooist, de teksten van vooral Rob Chrispijn (ook wel Willem Wilmink en Van Veen zelf) zijn raadselachtig en prikkelend en de muziek (veel gitaargetokkel en neurie-achtige melodieën) is werkelijk prachtig - zeer goed geproduceerd ook. Het is echte 'herfstmuziek' (ik kan me goed voorstellen dat mensen albums als Overblijven en Op handen te "treurig" vinden - of zoals Van Veen zelf op het album Overblijven zingt: "Ik heb zo'n behoefte aan een positief geluid!"), maar daarom vind ik het zo zeldzaam mooi. Echt kippenvelmuziek.
In principe zou ik dus die vijf platen integraal uitkiezen als mijn favoriete werk van Van Veen, omdat ik al die nummers (zeker in de context van het album) het hoogst waardeer, maar ik snap dat dit topic daar niet voor bedoeld is, dus ik zal hieronder dan toch een keuze maken van mijn favoriete nummers van Herman van Veen.
Overigens weet ik dat Van Veen ook na de jaren zeventig wel acceptabele platen heeft gemaakt (zoals Signalen), maar hoewel op die platen ook prachtige nummers staan (zoals op Signalen de liedjes Wie, Huurkontrakt en Een lichte vrouw), heb ik geen liedjes van die albums gekozen, omdat die platen als geheel mij stukken minder dierbaar zijn.
Ze boog zo ver voorover (Bloesem)
Arm (Bloesem)
Verzameling (En nooit weerom)
Kletsnatte clowns (En nooit weerom)
Keurig vermoord (Op handen)
Ik kan je dromen (Goed voor een glimlach)
In de jaren 60 (Goed voor een glimlach)
Zuinig met haar zinnen (Voor een verre prinses)
Hoe dikwijls (Overblijven)
Uitzicht op zee (Op handen)
Hm, eigenlijk vind ik het niet te doen om een keuze te maken. Ik zou veel meer liedjes willen kiezen, maar ik laat het hierbij.

0
geplaatst: 13 oktober 2018, 11:20 uur
Het werk van Herman van Veen is iets waar ik me graag verder in wil verdiepen. Ik ken al veel maar vaak heb ik die nummers minder dan 3 keer gehoord. Ik haak wel aan in de volgende ronde of de finale.
Chronologische startlijst
De meeste nummers kom van de verzamelaar Top 100 (2009) en heb zo veel mogelijk de originelen erbij gezocht. Ik hoor wel als er een nummer vervangen moet worden.
Chronologische startlijst
De meeste nummers kom van de verzamelaar Top 100 (2009) en heb zo veel mogelijk de originelen erbij gezocht. Ik hoor wel als er een nummer vervangen moet worden.
0
geplaatst: 13 oktober 2018, 11:22 uur
Is dit een vertaling van Brels Ces Gens La? Zoals daar ooit ook Dat soort volk van werd gemaakt.
1
geplaatst: 13 oktober 2018, 11:26 uur
Scorpion_21 schreef:
Is dit een vertaling van Brels Ces Gens La? Zoals daar ooit ook Dat soort volk van werd gemaakt.
Ja, klopt! Dit slag volk is de vertaling van Dick Poons. De vertaling Dat soort volk werd geschreven door de onvolprezen Ivo de Wijs. Is dit een vertaling van Brels Ces Gens La? Zoals daar ooit ook Dat soort volk van werd gemaakt.

3
geplaatst: 13 oktober 2018, 11:27 uur
Zijn mooiste nummer ontbreekt wmb. in de startlijst: Liefde van Later
Dus mijn 5 centen:
Adieu Café
Alles Doet Ertoe
Als het Net Even Anders Was Gegaan
Dit Slag Volk
Liefde van Later
Spinvis op de Radio
Dus mijn 5 centen:
Adieu Café
Alles Doet Ertoe
Dit Slag Volk
Liefde van Later
Spinvis op de Radio
0
geplaatst: 13 oktober 2018, 11:34 uur
Deze staat al in de startlijst, dus daar mag je een ander nummer voor in de plaats kiezen.
0
geplaatst: 13 oktober 2018, 11:42 uur
dynamo d schreef:
Deze staat al in de startlijst, dus daar mag je een ander nummer voor in de plaats kiezen.
O, dat had ik niet door. Waarschijnlijk een heel domme vraag, maar waar is die startlijst te vinden? Deze staat al in de startlijst, dus daar mag je een ander nummer voor in de plaats kiezen.

Ik denk dat ik Windstil dan maar vervang door een ander nummer van hetzelfde album: Arm (met die geweldige psychedelische vioolsolo).
1
geplaatst: 13 oktober 2018, 11:50 uur
hrmnbstr
Die startlijst staat inmiddels op de vorige pagina, hier is 'ie:
Anne [Anne, 1986]
Blauwe Plekken [Blauwe Plekken, 1989]
Cirkels [Herman van Veen II, 1969]
De Clowns [Clowns, 1988]
De Bom Valt Nooit [Zolang de Voorraad Strekt, 1983]
Fiets [Morgen, 1970]
Harlekijnleid [Herman van Veen, 1968]
Hilversum III [Signalen, 1984]
Hij Is Mesjogge [Vallen of Springen, 2017]
Opzij [De Wonderlijke Avonturen van Herman van Veen, 1979]
Pijpenstelen [Nederlanders, 2007]
Sarah [Sarah, 1996]
Spetter Pieter Pater [Alfred J. Kwak, 1978]
Suzanne [Herman van Veen II, 1969]
Rozegeur [Voor een Verre Prinses, 1970]
Signalen [Signalen, 1984]
Toveren [In Vogelvlucht, 1987]
Uit Elkaar [Uit Elkaar, 1979]
Windstil [Bloesem, 1972]
Zo Vrolijk [Anne, 1986]
Die startlijst staat inmiddels op de vorige pagina, hier is 'ie:
Anne [Anne, 1986]
Blauwe Plekken [Blauwe Plekken, 1989]
Cirkels [Herman van Veen II, 1969]
De Clowns [Clowns, 1988]
De Bom Valt Nooit [Zolang de Voorraad Strekt, 1983]
Fiets [Morgen, 1970]
Harlekijnleid [Herman van Veen, 1968]
Hilversum III [Signalen, 1984]
Hij Is Mesjogge [Vallen of Springen, 2017]
Opzij [De Wonderlijke Avonturen van Herman van Veen, 1979]
Pijpenstelen [Nederlanders, 2007]
Sarah [Sarah, 1996]
Spetter Pieter Pater [Alfred J. Kwak, 1978]
Suzanne [Herman van Veen II, 1969]
Rozegeur [Voor een Verre Prinses, 1970]
Signalen [Signalen, 1984]
Toveren [In Vogelvlucht, 1987]
Uit Elkaar [Uit Elkaar, 1979]
Windstil [Bloesem, 1972]
Zo Vrolijk [Anne, 1986]
2
geplaatst: 13 oktober 2018, 12:10 uur
Dat Tedere Gevoel
De Meisjes Uit Vervlogen Dagen
Geen Baan
Hebben En Houwen
Keerzij
Kletsnatte Clowns
Liefde Van Later
Melk En Honing
Weet Je Nog
Zingende Doden
De Meisjes Uit Vervlogen Dagen
Geen Baan
Hebben En Houwen
Keerzij
Kletsnatte Clowns
Liefde Van Later
Melk En Honing
Weet Je Nog
Zingende Doden
2
geplaatst: 13 oktober 2018, 13:15 uur
Adieu Café
Dat Tedere Gevoel
Een Vriend Zien Huilen
Geen Idee (Herman & Het Goede Doel)
Kletsnatte Clowns
Liefde van Later
Zingende Doden
Ik wilde eigenlijk pas in de finale aanhaken maar de startlijst mist net te veel potentiële persoonlijke Top 10 gangers (constatering en geen verwijt)
dus daarom dit lijstje
edit: dynamo d dankzij Superbitch heb ik er nog eentje toegevoegd namelijk "Een vriend zien huilen kan ik niet".
Dat Tedere Gevoel
Een Vriend Zien Huilen
Geen Idee (Herman & Het Goede Doel)
Kletsnatte Clowns
Liefde van Later
Zingende Doden
Ik wilde eigenlijk pas in de finale aanhaken maar de startlijst mist net te veel potentiële persoonlijke Top 10 gangers (constatering en geen verwijt)
dus daarom dit lijstje

edit: dynamo d dankzij Superbitch heb ik er nog eentje toegevoegd namelijk "Een vriend zien huilen kan ik niet".
1
geplaatst: 13 oktober 2018, 14:49 uur
vigil schreef:
dus daarom dit lijstje
dus daarom dit lijstje
Prima toch! Daarvoor is dit spel en deze ronde in het bijzonder bedoeld

0
geplaatst: 13 oktober 2018, 14:52 uur
dynamo d schreef:
(quote)
Dus 12 nominaties is verder prima?

1
geplaatst: 13 oktober 2018, 15:03 uur
Als Het Net Even Anders Was Gegaan
Een Vriend Zien Huilen
Helden
Kletsnatte Clowns [EDIT]
Leugens
Liefde van Later
Neus
Nooit of Nooit
Waar Ben Je Morgen
Zingende Doden
Een Vriend Zien Huilen
Helden
Kletsnatte Clowns [EDIT]
Leugens
Liefde van Later
Neus
Nooit of Nooit
Waar Ben Je Morgen
Zingende Doden
0
geplaatst: 13 oktober 2018, 16:59 uur
Mijn excuses, ik kende de regels van het spel (nog) niet! De volgende keer zal ik iets minder enthousiast beginnen en me eerst even verdiepen! 

0
geplaatst: 13 oktober 2018, 17:36 uur
Bedoel je het nummer Breekbaar of Kletsnatte Clowns van album En Nooit Weerom? Of wellicht in zijn megagrote oeuvre ken ik dit nummer nog niet?
0
geplaatst: 13 oktober 2018, 18:12 uur
dynamo d schreef:
Bedoel je het nummer Breekbaar of Kletsnatte Clowns van album En Nooit Weerom? Of wellicht in zijn megagrote oeuvre ken ik dit nummer nog niet?
(quote)
Kletsnatte Clowns. Blijkbaar heb ik twee titels dooreengehaald.

1
geplaatst: 13 oktober 2018, 20:28 uur
Adieu Café
Kletsnatte Clowns
Liefde van Later
Zingende Doden
Spinvis op de Radio
Hoe Dikwijls
Ze boog zo ver voorover
Wat Ik Mis
Laten We Maar Zeggen Dat het Regende
De Neus
Kletsnatte Clowns
Liefde van Later
Zingende Doden
Spinvis op de Radio
Hoe Dikwijls
Ze boog zo ver voorover
Wat Ik Mis
Laten We Maar Zeggen Dat het Regende
De Neus
0
geplaatst: 13 oktober 2018, 20:39 uur
Ik ken Herman's repertoire onvoldoende om te nomineren, maar snap niet zo goed waarom Liefde van Later ontbreekt in de startlijst. Gelukkig zal hij ronde 1 wel overleven... ?
1
geplaatst: 13 oktober 2018, 20:48 uur
Simon77 schreef:
Ik ken Herman's repertoire onvoldoende om te nomineren, maar snap niet zo goed waarom Liefde van Later ontbreekt in de startlijst. Gelukkig zal hij ronde 1 wel overleven... ?
Ik vermoed vanwege een 1 nummer per album regel en Suzanne moest er al in.Ik ken Herman's repertoire onvoldoende om te nomineren, maar snap niet zo goed waarom Liefde van Later ontbreekt in de startlijst. Gelukkig zal hij ronde 1 wel overleven... ?
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 oktober 2018, 22:31 uur
Adieu Café
Helden
Jacob Olle
Joop
Liefde van Later
Lonely Kojboj
Melk en Honing
Signalen
Zingende Doden
Helden
Jacob Olle
Joop
Liefde van Later
Lonely Kojboj
Melk en Honing
Signalen
Zingende Doden
0
geplaatst: 13 oktober 2018, 23:36 uur
Omdat ik nu pas door heb dat er ook een één-lied-per-album-regel is, heb ik hieronder een nieuwe lijst opgesteld ?:
(quote)
Die regel is er niet! Het wordt nu wat verwarrend want ik heb jouw eerste lijstje al verwerkt.
0
geplaatst: 14 oktober 2018, 01:19 uur

Ja, nee, mijn vermoeden was dat de startlijst daarop gebaseerd was. Uiteraard mag iedereen verder nomineren wat hij/zij wil.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.