MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
8. Royals (53 punten, 13 keer genoemd)
Album: Pure Heroine (2013)
Nummer 1 van: Shaky

De grote hit en het doorbraaknummer. Voor het overgrote deel van de wereld nog altijd Lorde’s signature song. Een atypisch nummer dat gedragen wordt door een minimalistische, kale beat. Ik ben nog altijd aan het ontleden waar het nummer precies over gaat. Bij Royals lijkt ze bepaalde aspecten van de popcultuur aan de kaak te stellen, zoals de lifestyle van bepaalde hiphopartiesten die compleet gebukt gaan onder blingbling en materieel vertoon. Lorde schreeft de tekst in amper een half uur tijd.

Lorde schreef:
I definitely wrote “Royals” with a lightness in mind….I was definitely poking fun at a lot of things that people take to be normal. I was listening to a lot of hip-hop and I kind of started to realize that to be cool in hip-hop, you have to have that sort of car and drink that sort of vodka and have that sort of watch, and I was like, “I’ve literally never seen one of those watches in my entire life.”

Royals schreef:
And we'll never be royals (royals)
It don't run in our blood
That kind of luxe just ain't for us
We crave a different kind of buzz
Let me be your ruler (ruler), you can call me Queen Bee
And baby I'll rule (I'll rule I'll rule I'll rule...)
Let me live that fantasy

7. The Louvre (55 punten, 7 keer genoemd)
Album: Melodrama (2017)
Nummer 1 van:

Nog zo'n geweldige, verhalende song over Lordes voorbije relatie. Ze omschrijft in dit epos in prachtige zinnen wat het is om obsessief verliefd te zijn. Het outro van The Louvre is op z'n minst indrukwekkend te noemen.

SirNoodle schreef:
haar beste/leukste lyric komt wel uit The Louvre: 'But we're the greatest, they'll hang us in the Louvre. Down the back, but who cares, still the Louvre'. Doet me altijd glimlachen, zelfrelativering... (zie ook Kent met 'Vi är för alltid')

Rudi S schreef:
zo zag ik ook al iemand het geweldige The Louvre noemen met zijn buitelende vocalen, Born to run referentie (Springsteen speelde Royals in New Zeeland) en natuurlijk die iconische " Broadcast the boom boom boom boom and make 'em all dance to it "

Vinck schreef:
Met ‘The Louvre’ zijn we al bij nummer 4 aanbeland en we hebben ons nog geen moment verveeld. Wat ik daarnet al aanhaalde is ook hier weer van toepassing: dit album zit bomvol geweldig catchy hooks die zorgen voor een zeer aangename luistertrip. Puntje van kritiek hier is dat de productie vooral in de eerste helft van het nummer iets te dik is aangezet. Een beetje kaler had hier gemogen. Halverwege komen er echter nog allerlei leukigheidjes voorbij en we eindigen met een glorieuze outro die eveneens tot mijn favorieten behoort.

Lorde schreef:
I wanted to [give the feeling of] just like the big sun-soaked dumbness of falling in love and it’s like your whole head is like glue, it’s amazing. It is like drugs. It’s like ‘I just want to be by you all the time, I just want to listen to you talk and look at your face do all those dumb things that it does when you talk. It’s just like this big dumb joy and it’s intense – and I feel like the instrumentation in that song kind of helped it get there.

The Louvre schreef:
I am your sweetheart psychopathic crush
Drink up your movements, still I can't get enough
I overthink your punctuation use
Not my fault, just a thing that my mind do

6. Buzzcut Season (66 punten, 11 keer genoemd)
Nummer 1 van:

Sfeervol, lente-achtig liedje dat veel mensen direct zullen herkennen door haar kenmerkende Xylofoon-intro. Het gaat wellicht over tieners die leven in een tijd van oorlog en langzaam tot waanzin worden gedreven, en op zoek zijn naar een veilig en rustig toevluchtsoord. Tussen de regels door uit Lorde ook weer kritiek op de moderne samenleving waar we nu in leven.

Buzzcut Season schreef:
We ride the bus with our knees pulled in
People should see how we're living
(We ride the bus with our knees pulled in)
Shut my eyes to the song that plays
Sometimes this has a hot, sweet taste
(Shut my eyes to the song that plays)

5. Team (67 punten, 13 keer genoemd)
Nummer 1 van: dix, motel matches

Het epische Team is de nummer 1 van de twee nummers en blijft Buzzcut Season met het kleinste verschil voor (het gat tussen de bovenste 4nummers is een stuk groter).

Naar eigen zeggen is de derde single van het debuut een ode aan haar vrienden en haar vaderland. Over hoe ze opgroeide in een deel van de wereld dat voor veel mensen totaal onbekend is. Grappig feitje is dat de zinsnede "we sure know how to run things" een duidelijke referentie is naar We Can't Stop van Miley Cyrus ("we run things, things don’t run we"). Volgens dix is Lorde hier op Team ook geïnspireerd door Steve Reich, die dezelfde pitchtechniek toepaste.

Lorde schreef:
This video was borne from a dream i had a few months ago about teenagers in their own world, a world with hierarchies and initiations, where the boy who was second in command had acne on his face, and so did the girl who was queen. i dreamt about this world being so different to anything anyone had ever seen, a dark world full of tropical plants and ruins and sweat. and of this world, i dreamt about tests that didn’t need to be passed in order to be allowed in: sometimes the person who loses is stronger.

Team schreef:
We live in cities you'll never see onscreen
Not very pretty, but we sure know how to run things
Livin' in ruins of a palace within my dreams
And you know we're on each other's team

Gretz schreef:
Betterschap Etta ?
(It feels so scary, getting old)

Grapjes moet je eigenlijk niet uitleggen, maar ik deed een Junckertje.

4. Green Light (78 punten, 12 keer genoemd)
Nummer 1 van:

De eerste single van Melodrama en het afsluitende nummer bij bijna alle liveshows. Het nummer waarmee Lorde zichzelf na een redelijk lange stilte weer op de kaart zette. Een ultieme banger, extreem dansbaar ook, zodat het publiek er compleet los op kan gaan. Lyrisch gaat het wederom over de moeilijk tijd die ze ervoer nadat haar eerste relatie op de klippen liep. Het werd haar grootste hit na Royals.

Vinck schreef:
Wat meteen opvalt bij opener ‘Green Light’ is dat er voor een andere aanpak is gekozen qua productie. De plaat klinkt warmer en voller dan voorganger ‘Pure Heroine’. Zoals vaak het geval is bij sterke albums geeft de hoes een mooie indruk van de ‘kleur’ van de muziek. Voor ‘Melodrama’ werd de hulp ingeroepen van een indrukwekkend aantal producers, die elk hun steentje hebben bijgedragen zonder overkill te plegen. ‘Green Light’ is een heerlijke single geworden met een oorwurm van een refrein en boordevol dynamiek.

Lorde schreef:
The song is actually about a heartbreak. And it’s not something that I really am used to writing about. It took me a while to be able to figure out how to write about that. It was my first major heartbreak. The song is really about those moments kind of immediately after your life changes and about all the silly little things that you gravitate towards. I say, “She thinks you love the beach, you’re such a liar”. What the fuck, she thinks you like the beach?! You don’t like the beach! It’s those little stupid things. It sounds so happy and then the lyrics are so intense obviously. And I realized I was like, “how come this thing is coming out so joyous sounding?” And I realized this is that drunk girl at the party dancing around crying about her ex-boyfriend who everyone thinks is a mess. That’s her tonight and tomorrow she starts to rebuild. And that’s the song for me.

Green Light schreef:
Well those great whites, they have big teeth
Hope they bite you
Thought you said that you would always be in love
But you're not in love no more
Did it frighten you
How we kissed when we danced on the light up floor?
On the light up floor

Zometeen de finale met de top 3!

Ik kijk mee, spannend.

3. Tennis Court (80 punten, 14 keer genoemd)
Nummer 1 van: Arno

Dit synthpopanthem (dat later nog eens door Flume onder handen werd genomen in een bekende remix) is een reflectie op Ella's plotselinge beroemdheid. De R&B beat zorgt voor een fijne vibe. Alsof ze op haar 16e al zag aankomen dat ze binnen enkele jaren een van de grootste popsterren ter wereld zou zijn. Tennis Court heeft bijzondere videoclip is in een enkel shot opgenomen. Het komt slechts een paar punten tekort voor de tweede plaats. Het is intussen ook duidelijk dat Melodrama de tweestrijd tussen de albums heeft gewonnen.

Tennis Court schreef:
Pretty soon, I'll be getting on my first plane
I'll see the veins of my city like they do in space
But my head's filling up fast with the wicked games,up in flames
How can I fuck with the fun again, when I'm known?
And my boys trip me up with their heads again, loving them
Everything's cool when we're all in line, for the throne
But I know it's not forever (yeah)

2. Perfect Places (82 punten, 10 keer genoemd)
Nummer 1 van: arcade monkeys, EttaJamesBrown, Superbitch, vincentcorjanus

De tweede single van Melodrama werd door vier users op de hoogste trede gezet, net zoveel als de latere winnaar. Perfect Places is zo'n landmark song en ultiem party-anthem waarin eigenlijk alles samenkomt op een geniale wijze: fantastisch productie, een atmosferische beat en een briljante songtekst. Ben er vrij zeker van dat het nummer gaat uitgroeien tot een (10s) klassieker.

Superbitch schreef:
1. Perfect Places: Het slotnummer van Melodrama beschrijft het gevoel van euforie dat kan ontstaan tijdens een feestje, al zal het slechts een tijdelijke euforie zijn. Het is melodieuze electropop met een persoonlijke inslag.

Lorde schreef:
This is a special one. i was living in new york during summer last year, writing melodrama – i’d ride across the brooklyn bridge every day, or sit on the subway uptown in the heat, then go back home to new zealand winter for a week at a time to party with my friends. my life was like a weird little etch-a-sketch i kept scribbling on and resetting. and all last summer, i couldn’t shake the feeling that everyone i knew or saw was searching for something – trying to transcend the news and the screaming pavements, drinking that one drink hoping it’d get them someplace higher. this song comes from that endless cycle of evenings and the violent heat of the summer. it took us a very long time to get right, from an aching piano demo to where is it now. it’s close to my heart. i hope you like it.

Perfect Places schreef:
Are you lost enough?
Have another drink, get lost in us
This is how we get notorious, oh
'Cause I don't know
If they keep tellin' me where to go
I'll blow my brains out to the radio, oh

All of the things we're taking
'Cause we are young and we're ashamed
Send us to perfect places
All of our heroes fading
Now I can't stand to be alone
Let's go to perfect places

1. Sober (83 punten, 11 keer genoemd)
Nummer 1 van: 123poetertjes, Gretz, jordidj1, zaaf

En met een miniem verschil pakt het R&B-achtige Sober dan de titel! Niet helemaal onverwacht aangezien er vorig jaar in Song van het Jaar en de MuMeAfrekening ook al mooie successen te noteren waren.Sober is net zo vaak bovenaan gezet als Perfect Places, maar wint het dus op een enkel punt. Een perfect popliedje waarin we weer terug op aarde keren naar de harde werkelijkheid als de kater langzaam is uitgewerkt (the day after). Sober heeft een magistrale productie gekregen, waarin Jack Antonoff veel oog heeft besteed aan de details. Geweldige winnaar als je het mij vraagt.

Genius schreef:
The lyrics detail the desire to tell someone how you feel about them while wondering how it will be once the liquor wears down. Its themes center on interdependence and possessiveness.

jordidj1 schreef:
Heerlijk, maar ook weer confronterend nummer. Feestjes zijn tof en het gevoel koning van de disco zijn is prachtig (zoals dat afgelopen dinsdag weer het geval was), maar de keerzijde is hard. Nuchter is het leven toch weer wat anders, sta ik wel volledig achter de woorden die ik vannacht tegen haar gezegd heb?

123poetertjes schreef:
Jordi heeft helemaal gelijk wat Sober betreft. Ultieme tieneranthem.

Vinck schreef:
‘Sober’ begint ook erg leuk met een sampletje dat gedurende het hele nummer als leidmotief weer komt opduiken. Lorde zingt met haar kenmerkende, indringende stem en is ook op vocaal vlak goed gerijpt. Ze heeft nu al wat van de wereld en het leven gezien en verwerkt al haar indrukken in haar sterke teksten. Thema is hier de rollercoaster van emoties waarop men als jonge adolescent tegen wil en dank belandt. Feestjes, drank, drugs, vluchtige romantiek op een fuif. Maar wat als het feest afgelopen is? ‘Melodrama’ zou volgens sommige bronnen trouwens een conceptalbum zijn dat zich afspeelt op en rondom een ‘house party’.

nico1616 schreef:
Het uitgaansleven, met de verleiding en af en toe een pilletje voor de kick

Lorde schreef:
“Sober” is about “being a little bit involved with someone and it’s magic when you are out — you’re just king and queen of the weekend, you own the party.”

Sober schreef:
"We're King and Queen of the weekend
Ain't a pill that could touch our rush
(But what will we do when we're sober?)
When you dream with a fever
Bet you wish you could touch our rush
These are the games of the weekend
We pretend that we just don't care
But we care
When you dream with a fever
Bet you wish you could touch our rush

https://peopledotcom.files.wordpress.com/2017/06/lorde-taylor-swift.jpg

En dan zijn we nu echt aan het einde gekomen van het weekje waarin we de loftrompet staken over het meer dan schitterende oeuvre van Lorde! Dit mondt uiteindelijk uit in onderstaande top 20. Dankjewel voor alle belangstelling en jullie mooie bijdrages! En laten we hopen dat we nog vele decennia kunnen genieten van het talent van Lorde. Het zou me helemaal niets verwonderen als ze uiteindelijk een van de grootste muzikanten uit de geschiedenis gaat worden, zoals thrm al voorspelde na haar legendarische show op Primavera Sound '18:

thrm schreef:

Dat gold overigens ook voor Lorde. Het is bijna onvoorstelbaar dat er zoveel talent in dat kleine 21-jarige lijfje van haar past. Dit was één groot feestje, met één prachtig ingetogen intermezzo in de vorm van Liabilty. Tijdens de show leek het wel alsof vrijwel iedereen, jong en oud, uitgelaten aan het zingen en dansen was. Zelf stond ik met een Griek van in de dertig en we leken wel meisjes van 15. Ik ben erg benieuwd waar Lorde over 20 jaar staat maar het zou me niets verbazen als ze tegen die tijd dezelfde status zal hebben als de eerdergenoemde Cave.

20. Sober II (Melodrama) (7 punten, 3 keer genoemd)
19. Glory and Gore (8 punten, 3 keer genoemd)
18. A World Alone (19 punten, 5 keer genoemd)
17. White Teeth Teens (19 punten, 5 keer genoemd)
16. 400 Lux (25 punten, 5 keer genoemd)
15. Supercut (25 punten, 5 keer genoemd)
14. Ribs (26 punten, 4 keer genoemd)
13. Yellow Flicker Beat (29 punten, 8 keer genoemd)
12. Writer in the Dark (31 punten, 5 keer genoemd)
11. Hard Feelings / Loveless (33 punten, 6 keer genoemd)
10. Homemade Dynamite (46 punten, 11 keer genoemd)
9. Liability (47 punten, 8 keer genoemd)
8. Royals (53 punten, 13 keer genoemd)
7. The Louvre (55 punten, 7 keer genoemd)
6. Buzzcut Season (66 punten, 11 keer genoemd)
5. Team (67 punten, 13 keer genoemd)
4. Green Light (78 punten, 12 keer genoemd)
3. Tennis Court (80 punten, 14 keer genoemd)
2. Perfect Places (82 punten, 10 keer genoemd)
1. Sober (83 punten, 11 keer genoemd)

Alle 20 finalisten zijn van 20 naar 1 terug te luisteren op Spotify, als Rudi S zo vriendelijk wil zijn om de afspeellijst straks in de juiste volgorde te zetten ?

LORDE on Spotify - open.spotify.com

Dan geef ik nu snel de fakkel door aan EttaJamesBrown voor The Greatest Hits van The Serenes + The Fatal Flowers (twee groepen die wellicht wereldfaam hadden bereikt als ze niet in de Nederlandse polder waren opgericht). Een goede week toegewenst!?

Mooie lijst, Gretz. Zal kijken of ik de spanningsboog weet vast te houden met The Serenes en The Fatal Flowers.

GREATEST HITS OF THE SERENES en THE FATAL FLOWERS

The Fatal Flowers:
https://img.discogs.com/xeLeMHIQsQ-oZrdKUUy3FKlnVpg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/A-269561-1155140717.jpeg.jpg

The Serenes:
https://oor.nl/media/2016/04/1397046803.The-Serenes-promo-CRED-Niels-van-Iperen.jpg

"Die strijd van de Friezen tegen die Hollanders is eigenlijk nooit goed beslecht": gooit Etta in de groep. Ze gaat er eens goed voor zitten en zit de nablijfklas flink uit te dagen."Amsterdam kan dan wel denken dat Friesland onderdanig is, maar daar denken ze aan de overkant van het IJsselmeer anders over. Daar hebben die ridders in de veertiende en vijftiende eeuw niks aan veranderd", vervolgt ze.

"Kunnen wij de strijd niet op vreedzame manier niet nogmaals doen?", vraagt een van de nablijvers. "Je bedoelt Holland tegen Friesland? Nu? Waarom niet!" roept de rest.

Etta denkt even na en zegt:" Allright, we spelen een muziekspelletje om de geschiedenis te herschrijven. De ridders van de orde van Fatal Flowers tegen de hoofdelingen van het garnizoen der Serenes. Kruis de gitaren!"

Mooie presentatie, Gretz. Ella Marija Lani is een pure heldin.

De strijd is nog niet begonnen of de geheime coalitievorming is al begonnen. De hoofdelingen van het garnizoen der Serenes lijven Simmer in, terwijl de Orde van Fatal Flowers een zootje ongeregeld genaamd Shine confisqueert. Het zij zo. De stellingen zijn genomen.

We beginnen met:

The Serenes

* Abiding Place
* Follow the Rural Coast
* The World Is a Woman's Breast
* Rebecca (You're Gonna Be Allright)
* Back to Wonder
* Every Sunday
* Millbank Wood
* Spirit (Let Me Walk with You)
* Slumber Away
* Merry Go Round

The Fatal Flowers:

* Moving Target
* Too Free
* Second Chance
* Rock and Roll Star
* Well Baby (Part 1&2)
* Younger Days
* How Many Years
* Better Times
* Pleasure Ground
* Popmusic

Aan jullie om beide partijen aan te sterken met in totaal maximaal 10 liedjes. Dat mag in iedere verdeling, zolang de liedjes maar van The Fatal Flowers, The Serenes, Shine of Simmer zijn. Eindtijd maandag 20.00 uur.

Zou panjoe, trebremmit of Teun de titel kunnen aanpassen?

Aangepast op de eindstand, thanks Gretz voor een mooi Lorde weekje

zaaf
EttaJamesBrown schreef:

Zou panjoe, Thebremmit of Teun de titel kunnen aanpassen?
O dat is precies een van mn nominaties, The Bremmit

dix
Gretz schreef:

Sober is net zo vaak bovenaan gezet als Perfect Places, maar wint het dus op een enkel punt.

Ah, ik had aanvankelijk PP op 10, maar op het laatste moment verwisseld voor HD. Doorslaggevende move dus begrijp ik nu.

Thanks voor de Lorde week Gretz. Deze week heeft me er in ieder geval van overtuigd dat ik Melodrama ook zsm in huis moet halen.

Wat betreft de nieuwe Greatest Hits: ik ga zeker meedoen, maar haak aan vanaf ronde 2.

Ik blijf Pure Heroine toch een stukje beter vinden dan Melodrama. Maar het verschil is klein.

"Hey, Etta. Komende vrijdag zit jij toch daar in die contreien van West-Friesland om een tuinfeest te vieren?": roept de slimste van de nablijvers.
"Da's waar ook.": antwoordt Etta. "Ik moet naar dat hoekje van Schellinkhout, Wijdenes en Zwaag, waar destijds de grootste schermutselingen waren".

"In oorlog moet je flexibel zijn en altijd in scenario's denken": zegt Etta. "De finale tussen The Serenes en The Fatal Flowers vindt donderdag plaats. Op vrijdag schrijdt Etta lijfelijk naar historische gronden rondom Oosterblokker om met zijn West-Friese vrienden de eenheid te vieren die sinds de Middeleeuwen ontstaan is. Op zaterdag lik ik mijn wonden van het tuinfeestslagveld."

thrm
Helaas geen tijd gehad om in de finale bij te dragen met een top 10 maar zeer zeker genoten van de uiteindelijke presentatie. Goed werk Gretz

Ik moet mijn Serenes en Fatal Flowers ook weer een beetje ophalen voor de volgende ronde. Er is echter wel een favoriet van The Serenes die ik nog mis.

The Gathering of Eighteen Years of Silence

Alvast de 10 van mij:

Feel me
Dreamscape
Wider green
The gathering of 18 years of silence
Good missionary
------
Fatal Flower
Nowhere to lay my head
Here's your song
A real good life
She's doing fine

EttaJamesBrown schreef:
"Hey, Etta. Komende vrijdag zit jij toch daar in die contreien van West-Friesland om een tuinfeest te vieren?": roept de slimste van de nablijvers.
"Da's waar ook.": antwoordt Etta. "Ik moet naar dat hoekje van Schellinkhout, Wijdenes en Zwaag, waar destijds de grootste schermutselingen waren".

"In oorlog moet je flexibel zijn en altijd in scenario's denken": zegt Etta. "De finale tussen The Serenes en The Fatal Flowers vindt donderdag plaats. Op vrijdag schrijdt Etta lijfelijk naar historische gronden rondom Oosterblokker om met zijn West-Friese vrienden de eenheid te vieren die sinds de Middeleeuwen ontstaan is. Op zaterdag lik ik mijn wonden van het tuinfeestslagveld."

Mooi gebied, veel gefietst en gewandeld daar
Vergeet Wadway met dat prachtige kerkje niet

Deze mogen niet missen, dus helaas geen Fatal Flowers, maar als mensen Crying Over Sin en Billy willen nomineren, graag

Beneath The Canopy
Mermaid Mystery
Homeland
Ruby Legend
Lotusgirl
Green Blades Risin'
Chemistry of Love

Love Under Will
Dreamscape
The Gathering of 18 Years of Silence

Doet Rex ook mee?

motel matches schreef:
Doet Rex ook mee?

Even gegoogled: ja

EttaJamesBrown schreef:

Bij dat tuinfeest ben ik maar wat graag van de partij, per slot van rekening stond de kribbe van mijn moeder ooit in Wijdenes. Ik heb er menig schoolvakantie doorgebracht en een feest met de crème de la crème van de Nederlandse rock lijkt me het summum! Tot die tijd houd ik me nog even schuil elders in het land!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:09 uur

geplaatst: vandaag om 16:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.