menu

Muziek / MusicMeter Live! / Primavera Sound (Barcelona)

zoeken in:
Ik zal mij heus goed vermaken daar hoor. Ik wil ook weer geen doem en droefenis wekken, want er is wat voor naam er ook speelt altijd een fantastische sfeer. Zeker deze donderdag is goed (zul je zien dat mijn favorieten dan tegelijkertijd spelen - terwijl vrijdag en zaterdag minder zijn). Zaterdag zal wel rondhangen worden bij het strand en de Bacardiclub. Wel blijft het erg achter op bijzondere obscure namen uit heden en verleden. Inderdaad op rock gebied een hoop gemis, maar een Art Ensemble of Chicago is wel heel bijzonder. Jammer dat er dan niet een kleine jazz line-up daarop volgt.

Wat alleen wat tegenstaat is de vermelding op hun website dat ze dit jaar aan sociale thema's mee gaan doen. Meer vrouwen en meer zwarte artiesten. Beide 'groepen' (jammer dat een festival zo moet denken, maar vooruit) worden meer dan verwelkomt door mij, maar wel jammer dat juist hele standaard bekende artiesten die sociale groepen dan moeten vertegenwoordigen. Ik kan genoeg vrouwen of zwarte artiesten opnoemen die op basis van voorgaande line-ups beter passen en wat meer eigenzinnig zijn. De volstrekte meerderheid van die namen die zij op de website onder die categoriën scharen komen evengoed al op allerlei festivals over de hele wereld. Daar hoeft Primavera zich echt niet voor in te zetten. Riekt toch een beetje naar PR en angst voor kritiek.

De line-ups in de Apollo en CCCB moeten nog bekend worden gemaakt. hopelijk zitten daar goede dingen tussen.

Ik vind het een fijn affiche [/tegengeluid].

thrm
Misschien ben ik wat simpeler en ongecompliceerder van aard maar ook ik ben hier erg content mee. De zaterdag zie ik nu al opdoemen als één grote mindfuck met Arctic Monkeys, Ariel Pink, Beach House, DJ Coco, Lorde en Lykke Li die ik absoluut wil zien. En dan moet ik nog beginnen met het inluisteren van de rest van de line-up.

thrm schreef:
Misschien ben ik wat simpeler en ongecompliceerder van aard maar ook ik ben hier erg content mee. De zaterdag zie ik nu al opdoemen als één grote mindfuck met Arctic Monkeys, Ariel Pink, Beach House, DJ Coco, Lorde en Lykke Li die ik absoluut wil zien. En dan moet ik nog beginnen met het inluisteren van de rest van de line-up.

En vrijdag naar IDLES gaan, Tim! De punk/noiserock variant van Sleaford Mods. Bloody English Bastards

Wat de headliners betreft vooral heel erg blij met Björk, nadat ze in 2011 afzei. Inmiddels is Mark Bell niet meer in leven, maar de nieuwe liveshows zijn hopelijk ook goed. En Nick Cave is ook altijd super, al heb ik die in recente jaren nog een paar keer gezien.

War On Drugs, The National, Lorde, Arctic Monkeys zal ik vermoedelijk overslaan, maar ben wel heel blij met Holden, Art Ensemble of Chicago lijkt me heel tof en verder nog genoeg namen die ik niet ken, dus er is nog wel wat aan huiswerk te doen de komende maanden.

Wat betreft headliners, het eerste jaar dat ik ging kreeg je Pavement, Pixies en Petshop boys en in de jaren er na staan mij o.a. The strokes, Phoenix, Blur, The national, Qotsa, LCD soundsystem, Franz Ferdinand en Justice bij.

Dat sluit an sich toch prima aan bij de namen nu?

Je krijgt alleen al op woensdag Spiritualized (met orkest), Wolf parade en Belle and sebastian voor je kiezen. Je hebt toch festivals waar men het met minder moet doen.

thrm
Ataloona schreef:
(quote)

En vrijdag naar IDLES gaan, Tim! De punk/noiserock variant van Sleaford Mods. Bloody English Bastards

Ik zie ze volgende week al in het Paard!

thrm schreef:
(quote)

Ik zie ze volgende week al in het Paard!

Ja, dat ken ook. Al hoeft het een het ander niet uit te sluiten

En niemand die iets zegt over Migos als headliner? Dat vind ik eigenlijk wel de grootste verrassing en, hoe leuk ik ze ook vind, totaal niet bij Primavera passen...

thrm
Ataloona schreef:
(quote)

Ja, dat ken ook. Al hoeft het een het ander niet uit te sluiten

Zo is het ook maar met Primavera is het hoe dan ook altijd afwachten op de timetable. Dat ik ze volgende week al ga zien verkleint in ieder geval wel de kans dat ik ze de voorkeur geef boven een andere gegadigde. We gaan het zien, ik heb er zin in.

Arrie schreef:
En niemand die iets zegt over Migos als headliner? Dat vind ik eigenlijk wel de grootste verrassing en, hoe leuk ik ze ook vind, totaal niet bij Primavera passen...

Lijkt erop dat ze iets doen met de kritiek van thrm dat er te veel alternatieve hiphop wordt geprogrammeerd, en juist te weinig mainstream hiphop

Aangezien ze in thema's denken (wat er vandaag de dag speelt wat betreft Grrrl Power en populaire zwarte muziek - klik!) misschien niet heel vreemd. Ik ben er eigenlijk ook helemaal niet bekend mee. ASAP Rocky vind ik alvast wél vet.

thrm
Ataloona schreef:
(quote)

Lijkt erop dat ze iets doen met de kritiek van thrm dat er te veel alternatieve hiphop wordt geprogrammeerd, en juist te weinig mainstream hiphop

Aangezien ze in thema's denken (wat er vandaag de dag speelt wat betreft Grrrl Power en populaire zwarte muziek - klik!) misschien niet heel vreemd. Ik ben er eigenlijk ook helemaal niet bekend mee. ASAP Rocky vind ik alvast wél vet.

Haha mooi gesproken. Waar ze normaal gesproken wat meer waren van de hiphop voor mensen die niet van hiphop houden (lees: Run The Jewels) zijn ze met Migos wel naar de hele andere kant van het spectrum geschoten. Net een act waar ik zelf ook weinig mee kan vanwege die vervelende horten-en-stoten staccato-flow. Ik ben dan weer wel blij met Vince Staples en (onder voorbehoud, gezien recente mindere output) A$AP Rocky. Ik had eerlijk gezegd ook Anderson .Paak wel verwacht dit jaar. Hij zou echt perfect passen op Primavera.

thrm
Daarnaast hebben we overigens ook nog Tyler, The Creator, Madlib en een dj-set van Mike D (Beastie Boys). Best wel benieuwd waar die laatste twee mee gaan komen.

Die laatste ben ik an sich voor te porren. Op de site van Primavera staat dat ie muziek van de Beastie Boys laat horen. Da's kicken.

thrm schreef:
(quote)

Haha mooi gesproken. Waar ze normaal gesproken wat meer waren van de hiphop voor mensen die niet van hiphop houden (lees: Run The Jewels) zijn ze met Migos wel naar de hele andere kant van het spectrum geschoten. Net een act waar ik zelf ook weinig mee kan vanwege die vervelende horten-en-stoten staccato-flow. Ik ben dan weer wel blij met Vince Staples en (onder voorbehoud, gezien recente mindere output) A$AP Rocky. Ik had eerlijk gezegd ook Anderson .Paak wel verwacht dit jaar. Hij zou echt perfect passen op Primavera.

Run the Jewels is hiphop voor mensen die niet van hiphop houden? Huh? Als je niet van hiphop houdt, kan je RTJ zo overslaan, lijkt me. Bovendien ken ik best wat RTJ-fans en dat zijn stuk voor stuk bovenal enorme hiphopliefhebbers.

Volgens mij heeft Migos met het catchy Bad and Boujee en hun featurings bij Katy Perry en Calvin Harris juist veel meer de aansluiting op de popmuziek en daarmee niet-hiphopliefhebbers gevonden.

Maar vooral is Primavera nou eenmaal een festival dat wat meer de alternatieve kant van de muziek opzoekt, dus wat mij betreft botst dit daar enorm mee. Ze zouden juist alternatieve hiphop moeten programmeren, en dan is Run the Jewels al redelijk mainstream (maar wel een goede, grotere naam). Ik vind acts als Jonwayne en Open Mike Eagle bijvoorbeeld goed bij Primavera passen.

thrm
Arrie schreef:
(quote)

Run the Jewels is hiphop voor mensen die niet van hiphop houden? Huh? Als je niet van hiphop houdt, kan je RTJ zo overslaan, lijkt me. Bovendien ken ik best wat RTJ-fans en dat zijn stuk voor stuk bovenal enorme hiphopliefhebbers.

Volgens mij heeft Migos met het catchy Bad and Boujee en hun featurings bij Katy Perry en Calvin Harris juist veel meer de aansluiting op de popmuziek en daarmee niet-hiphopliefhebbers gevonden.

Maar vooral is Primavera nou eenmaal een festival dat wat meer de alternatieve kant van de muziek opzoekt, dus wat mij betreft botst dit daar enorm mee. Ze zouden juist alternatieve hiphop moeten programmeren, en dan is Run the Jewels al redelijk mainstream (maar wel een goede, grotere naam). Ik vind acts als Jonwayne en Open Mike Eagle bijvoorbeeld goed bij Primavera passen.

Nou in mijn ervaring is Run The Jewels bij uitstek populair bij de groep die je dingen als 'ik houd normaal niet van...maar' hoort zeggen. Ik luister van kinds af aan al hiphop en ook in mijn vriendenkring is bij het gros de muzikale educatie in deze hoek begonnen. Géén van hen maak je blij met deze lui.

Het zou kunnen dat er ook een generatie-dingetje meespeelt hoor. Ik kan me voorstellen dat RTJ op een bepaalde manier aanslaat bij de stoffige, 'traditionele' hiphopliefhebbers die met afschuw denken aan de vooruitstrevende hiphop uit (voornamelijk) het zuiden van de VS in de afgelopen twee decennia (van UGK tot Young Jeezy, Gucci Mane tot Future en Young Thug).

Ik denk niet dat het een generatiedingetje is, want ik ben juist jonger dan jij, en zat RTJ-liefhebbers die ik ken zijn juist heel erg into dergelijke moderne hiphop. Ik ga eigenlijk helemaal niet om met dergelijke oldheads.

thrm
Haha dan weet ik het ook niet.

Enig revisie:

Ik zie nu pas Oblivians op de poster staan. Dat is wel absoluut awesome!
The Oblivians - And Then I F*cked Her - YouTube (tot zover Grrrl Power )

Volledigheidshalve de complete line-up:
https://assets.primaverasound.com/2018/psb/images/PS18_cartel_trilingue_970.png

Jammer dat ik er maandag nog niet ben. The Men had ik best graag willen zien. Ik kom dinsdag aan. In ieder geval nog even The Sea and Cake meepikken (Archer Prewitt )

Ik ga dit jaar voor het eerst naar Primavera! Ben nu met een aantal vrienden een appartement aan het regelen. Het ziet er naar uit dat we nog een slaapplek over hebben voor een 6e persoon. Mocht je interesse hebben stuur mij even een Pm.

Ik vlieg het dit jaar wat relaxter aan dan voorgaande jaren (wat minder must-sees dan usual), dus nu pas een beetje nagedacht over mijn route de komende dagen. Ik kom dinsdag aan, dus dan ben ik wel in de Apollo te vinden. Vanaf woensdag moet dit mijn programma een beetje worden (wat waarschijnlijk daar wel anders gaat zijn):

Wo:
In de middag naar de CCCB voor het dagprogramma (iig t/m Zephyr Bones). 's Avonds:
Holy Bouncer
Starcrawler
Javiera Mena
Spiritualized met orkest (indien ik kaartjes scoor, anders wordt het Wolf Parade)
Klein stukje Belle & Sebastian en dan door naar de Apollo voor Kedr Livanskiy, Mavi Phoenix en Mount Kimbie

Do:
Hinds
Alex G / Art Ensemble of Chicago (kan ze laten schieten, want ik zie ze ook met LGW18) / Sparks
The War on Drugs en aansluitend Björk of:
Kelela en aansluitend of Anna von Hausswolf / James Holden (neig naar TWoD en Björk vanwege het willen zien van Nick Cave die in die buurt optreed)
Nick Cave & the Bad Seeds
Zeal & Ardor / CHVRCHES (lastig wegens verre loop vanaf Nick Cave naar Zeal & Ardor)
Here Lies Man / Four Tet
DJ Koze / Carpenter Brut

Vrij:
Floating Points (6h dj set)
Waxahatchee
Josh T. Pearson / Oumou Sangare
Meta Meta
Sevdaliza (en een stukje Mogwai of toch door naar Shellac)
Daarna een paar uur geen idee. Misschien iets cools op de Heineken Hidden Stage of misschien Migos
IDLES!!!!
Ty Segal
Omni
DJ Python

Za:
VULK
Montero
Christina Rosenvinge
Car Seat Headrest
Rolling Blackouts Coastal Fever
Tom Misch
Slowdive
Lorde
Stukje Dead Cross of direct door naar Deerhunter (ik houd ook nog rekening met Oneotrix Point Never)
SUMAC of Beach House
John Talabot
Daarna of Lindstrom, of Donato Dozzy of Aleksi Perälä en daarna VRIL. Waarschijnlijker is dat ik eindig bij DJ Coco.

Zo:
Crab Apples
Olympic Flame
Tigercats
Waxahatchee
Montero
Rhye
Jay Som
Oblivians
North State
Kero Kero Bonito
Mattiel
Flat Worms

Zoiets, maar veel variatie mogelijk.

Noem het maar een relaxt schema. Ik tel al gauw 50 namen.

Voor mij wordt het zoiets:

woensdag:
Spiritualized
Belle and Sebastian

en als ik dan nog zin heb:
Kedr Livanskiy
Mavi Phoenix
Mount Kimbie lijkt me ook tof, als ik dan nog wakker kan blijven

donderdag:
Sparks of Art Ensemble of Chicago
Bjork
Nick Cave
Nils Frahm
wellicht nog Four Tet/DJ Koze

vrijdag:
The Breeders/Oumou Sangaré/John Maus (afhankelijk van stemming, al is JM de enige die ik nog niet gezien heb)
Sevdaliza
Mogwai/Shellac
Ibeyi
Charlotte Gainsbourg
Ty Segall/Arca
Confidence Man

zaterdag:
Jane Birkin
Slowdive
Jay Som of stukje Lorde
Oneohtrix Point Never

En verder weet ik het nog nie zo voor de zondagt. Arctic Monkeys/Beach House boeit me niet zo en Dead Cross is niet mijn ding, dus ik houd me aanbevolen voor aanraders.

Het relaxte zit 'm vooral in het flexibele. Minstens de helft van die namen wil ik nog wel omruilen ten faveure van een andere route. Bijvoorbeeld een avondje in de elektronische hoek bij de Casa Bacardi. Jammer dat dat zo afgelegen is, want daar staat toch ook iedere avond veel moois. Vooral op de donderdag, maar helaas allemaal clashes. Vooral Nick Cave / Fever Ray / Jlin is zonde.

Ja, zeker de donderdag is een volle dag... er is een momenten dat er 4 dingen tegelijk spelen die ik wil zien. Cave heb ik al een paar keer gezien, maar dat is zo goed dat je dat ook niet zomaar laat schieten...

thrm
The Men

The Sea and Cake

DayPro - Gebeuren op Parc del Forum t/m Wolf Parade - Apolo: Kedr Livanskiy t/m ik nog zin heb

DayPro - Vagabon, Stukje Ezra Furman?, The Twilight Sad, Stukje Sparks?, The War on Drugs, (stukje) Anna von Hausswolff, Rostam, Nick Cave, (stukje) Vince Staples, ??, Four Tet, DJ Koze

DayPro - Waxahatchee, The Breeders, Father John Misty (meer als overbrugging), The National, Jorja Smith/Daphni/Mike D, Idles, (stukje) Ty Segall, Omni, evt. The Black Madonna

DayPro - stuk dat ik nog moest uitzoeken, (stukje) Ariel Pink, Lykke Li, Lorde, Dead Cross??, Deerhunter, Beach House, The Blaze, DJ Coco

DayPro t/m Oblivians, Apolo t/m op zijn minst Ariel Pink

thrm
Paar clashes kunnen oplossen door last minute aankoop Best Kept Secret-kaart

Voor mij gaat de allereerste keer Primavera over een uur van start met Wolf Parade Voor Spiritualized konden we helaas geen kaarten meer vinden. Zoiets gaat het verder worden:

Woensdag:
Wolf Parade
Belle and Sebastian
Kedr Livanskiy
Mavi Phoenix
Mount Kimbie DJ Set

Donderdag:
Hinds
Warpaint
Echo Collective and guests play Jóhan Jóhannsson
Björk
Nick Cave
CHVRCHES
Four Tet
DJ Koe

Vrijdag;
Waxahatchee
Alex the Astronaut
Father John Misty
The National
Ibeyi
Charlotte Gainsbourg
Haim
Tyler, the Creator
Arca

Zaterdag;
Car Seat Headrest
Ariel Pink
Lykke Li
Lorde
Arctic Monkeys
Beach House
Lindstrøm

Zondag;
Rhye
Jay Som
Kero Kero Bonito
+ verder in te vullen

thrm
Dit was mijn zevende keer op rij en wat mij betreft de beste van het stel. Dat heeft niet alleen met de muzikale aspecten te maken maar vooral ook met de steeds groter groeiende community van bekenden en nieuwe aanwas. Het is alsof je je stamkroeg binnen loopt, alleen is het decor dan een enorm festivalterrein onder de blakende zon aan de Middellandse Zee. Mijn daadwerkelijke hoogtepunten van het festival liggen om die reden ook meer op het sociale vlak. Dat gezegd hebbende; de muziek was vanzelfsprekend óók geweldig. Dat is gewoon een constante. Het is niet voor niets dat veel van de optredende muzikanten aangeven dat dit hun favoriete plek/festival is op aarde, en op een manier zonder dat het als holle kreet klinkt. Ik heb deze editie 48 shows (gedeeltelijk) gezien. Mijn top 10 + 5 honorable mentions:

1 Nick Cave and the Bad Seeds
De beste man is live gewoon één van de beste, zo niet de beste live-performer van zijn generatie. Na de vele loftuitingen die hem de afgelopen jaren ten deel waren gevallen, was ik aanvankelijk een beetje sceptisch. Na de eerste tonen was dat compleet verdwenen. De manier waarop hij het enorme veld weet te bedwelmen is ronduit indrukwekkend. Dat is geen gemakkelijke opgave maar voor Nick Cave leek het een fluitje van een cent.

2 Lorde
Dat gold overigens ook voor Lorde. Het is bijna onvoorstelbaar dat er zoveel talent in dat kleine 21-jarige lijfje van haar past. Dit was één groot feestje, met één prachtig ingetogen intermezzo in de vorm van Liabilty. Tijdens de show leek het wel alsof vrijwel iedereen, jong en oud, uitgelaten aan het zingen en dansen was. Zelf stond ik met een Griek van in de dertig en we leken wel meisjes van 15. Ik ben erg benieuwd waar Lorde over 20 jaar staat maar het zou me niets verbazen als ze tegen die tijd dezelfde status zal hebben als de eerdergenoemde Cave.

3 Beach House
Ik stond vooraan bij Beach House en ik heb ze niet gezien. Wat ik wel heb gezien; Mars, Mercurius, Venus, Pluto en Jupiter. Magisch. Zoals altijd. En dan speelden ze nog niet eens de beste nummers van de nieuwe plaat 'Woo' en 'Lose Your Smile', of het mooiste nummer ooit aller tijden ter wereld 'Days of Candy'. Binnenkort op herhaling in Tivoli.

4 Anna von Hausswolff
Soortgelijke ervaring als bij Beach House alleen dan is de ervaring meer Bijbels. Ik ben er niet helemaal uit of mevrouw Von Hausswolff me naar de hemelpoorten bracht of dat het eerder een helletocht was. Het was in ieder geval meezwepend en bombastisch.

5 Mike D
De grote verassing en eveneens een tamelijk unieke show. Een DJ-set van former Beastie Boy Mike D dat uiteindelijk meer een cross-over bleek tussen een DJ-set én een Beastie Boys-show. Wat je je daarvan moet voorstellen? Een tocht langs de hele hiphop-geschiedenis gelardeerd met live gespeelde stukken Beastie Boys. Wat je dan krijgt? 'Sabotage' op de beats van 'Ante Up', wat langzaam overvloeit in 'Get Ur Freak On' of 'Who Am I (What's My Name)'. Belachelijk vermakelijk.

6 Kedr Livanskiy
Op de vooravond van het eerste main-festivaldag in concertzaal Apolo vond het eerste hoogtepunt plaats in de vorm van deze Russische. Kedr had een hele prettige stage presence waar de plezier en dankbaarheid van afspatte. Haar elektronische muziek uit Moskou leent zich natuurlijk ideaal voor een stukje geestelijk toerisme. Met name de tweede, en daarmee onverwachte, lang uitgesponnen uitvoering van prijsnummer 'Ariadna' was ronduit weergaloos. Lieve, kleine Kedr na afloop met een knuffel bedankt voor deze geweldige show.

7 Idles
Stonden deels tegen Ty Segall geprogrammeerd (hoe kom je erop!) maar desondanks stond de ruimte voor de Adidas-stage afgeladen vol. Die ruimte was overigens ook het toneel voor één grote moshpit. Ik ben er bijna gestorven. Daarbij is 'bijna' het sleutelwoord. Belachelijk hard.

8 Lykke Li
Helemaal geen fan van het nieuwe materiaal wat inmiddels is verschenen van de nieuwe plaat maar gek genoeg kon ik ook die nummers in live-uitvoering prima waarderen. Dat zegt genoeg over haar performance. Die is gewoon erg goed en met haar voorkomen en dancemoves bovendien erg prettig om naar te kijken. Enige aanmerking is dat ik oude klassiekers zoals 'A Little Bit' en 'Dance Dance Dance' toch liever in een kleinere, uitgeklede lo-fi versie hoor dan met de bombast waarin ze tegenwoordig opereert.

9 The Twilight Sad
The Twilight Sad klinkt als The Cure maar dan met Gary Anderson als zanger, daar houd ik dus wel van. Helaas was ik van te voren niet op de hoogte van de lading die dit optreden voor de band had. De band is innig bevriend met hun collega's van The Frightened Rabbit waarvan de frontman onlangs zelfmoord pleegde. Op Twitter kondigde de band van te voren aan dat het daarom een zwaar optreden werd maar dat ze hun best gingen doen en ons hulp goed konden gebruiken. Hiervan was ik allemaal niet op de hoogte en dus kwam de emotie van de leadman mij nogal mesjogge en theatraal over. Domme ik. Ze speelden erg strak en achteraf vind ik het jammer dat de emotionele lading zo langs me heen is gegaan.

10 The Breeders
Gepokt en gemazeld in het vak en dat is te merken. De twee zussen hebben zichtbaar plezier in het optreden van zowel het oude als het, eveneens sterke, nieuwe materiaal. Het had me echt fijn geleken om ze als tantes ofzo te hebben.

Honorable mentions:
- Vince Staples
- Ty Segall
- Skepta
- Sparks
- Jorja Smith

thrm schreef:

9 The Twilight Sad
The Twilight Sad klinkt als The Cure maar dan met Gary Anderson als zanger, daar houd ik dus wel van. Helaas was ik van te voren niet op de hoogte van de lading die dit optreden voor de band had. De band is innig bevriend met hun collega's van The Frightened Rabbit waarvan de frontman onlangs zelfmoord pleegde. Op Twitter kondigde de band van te voren aan dat het daarom een zwaar optreden werd maar dat ze hun best gingen doen en ons hulp goed konden gebruiken. Hiervan was ik allemaal niet op de hoogte en dus kwam de emotie van de leadman mij nogal mesjogge en theatraal over. Domme ik. Ze speelden erg strak en achteraf vind ik het jammer dat de emotionele lading zo langs me heen is gegaan.

James Graham gooit altijd zijn hele ziel en zaligheid er in, dat maakt de band ook zo charmant, maar er ging inderdaad een schepje bovenop hier. En vandaar dus ook die Frightened rabbit cover aan het einde.

Paar jaar terug in het park stond bij het uitgeklede Wrong car mij het huilen ook een stuk nader dan het lachen, gelukkig spelen ze die niet altijd, want dan blijft de impact intens.

Verder mooi verhaal, ik zal vanavond ook eens proberen wat tekst opschrijven.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:28 uur

geplaatst: vandaag om 11:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.